Richard Groenendijk scoort nóg slechter op SBS 6: ‘Heel erg pijnlijk!’

Richard Groenendijk scoort extreem slecht met zijn nieuwe spelshow op SBS 6. De tweede aflevering trok gisteren nóg minder kijkers dan de première. “De Meiland-herhaling had meer kijkers, pijnlijk!”

Think inside the box © William Rutten

Het is een van de slechtste nieuwe tv-formats van het jaar tot nu toe: de spelshow Think Inside The Box met presentator Richard Groenendijk. De première scoorde vorige week uiterst teleurstellend met 292 duizend kijkers (6% marktaandeel) en die magere score is gisterenavond niet goedgemaakt: aflevering twee trok 247 duizend kijkers (5%) op SBS 6.

‘Te dom voor woorden!’

Critici vinden het niet gek dat Richard zo slecht scoort. De hints die in het programma worden gegeven zijn volgens Telegraaf-journaliste Daphne van Rossum ’te dom voor woorden’. Zij spreekt van ‘minachting voor de kijker’. Haar collega Jordi Versteegden? Die noemt het format ’te kleuterachtig voor woorden’.

Hun collega Marco Weijers deelt de genadeklap uit in de Telegraaf-podcast: “SBS 6 als proeftuin is leuk, maar de lat moet niet té laag liggen en dit klinkt alsof het op een achternamiddag bedacht is en het toen op de buis is geflikkerd.”

Geen tweede seizoen

Het is volgens oud-SBS 6-baas Tina Nijkamp evident dat Think Inside The Box niet terugkeert voor een tweede seizoen. “Denk niet dat Think Inside The Box tweede seizoen verdient/krijgt”, schrijft ze op Instagram. “Flinterdun format en duurt veel te lang. Lange versie van de mystery guest in Showbizzquiz met Ron Brandsteder van heeeeel lang geleden.”

Een tv-hit gaat het volgens haar ‘nooit’ worden. Ze wijst erop dat de herhaling van Chateau Meiland direct aansluitend meer kijkers trok, namelijk 278 duizend (7%). “Pijnlijk.”

Bed en Breakfast

NPO 1 pakte gisterenavond goud op prime time met 1,3 miljoen kijkers (26%) voor Bed & Breakfast en 1,2 miljoen kijkers (29%) voor Tweede Hans. Het zilver is voor RTL 4, dat met De Verraders 1,1 miljoen kijkers (23%) scoorde. Beau had er aansluitend 727 duizend (18%).

Verder was NPO 2 het meest in trek met Twee voor Twaalf (1 miljoen en 21%), Nieuwsuur (469 duizend en 11%) en De Geknipte Gast (443 duizend en 9%).

Kijkcijfers

Andere programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (534 duizend), Khalid en Sophie (518 duizend), Tijd voor MAX (407 duizend) en HLF8 (224 duizend).

De kijkcijfers van vrijdag 13 mei 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.697.00001. NPO1 / 25.4%
02. Bed en Breakfast (NPO1) 1.290.00002. RTL4 / 20.9%
03. Tweede Hans (NPO1) 1.243.00003. NPO2 / 9.6%
04. De Verraders (RTL4) 1.100.00004. SBS6 / 8.4%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.048.00005. RTL8 / 5.0%
06. Twee voor Twaalf (NPO2) 1.029.00006. NPO3 / 3.8%
07. Op1 (NPO1) 906.00007. RTL5 / 3.4%
08. Journaal 18:00 (NPO1) 841.00008. NET5 / 2.4%
09. RTL Boulevard (RTL4) 740.00009. RTL7 / 2.2%
10. EenVandaag (NPO1) 738.00010. Vero / 2.1%
11. Beau (RTL4) 727.00011. ESPN / 2.1%
12. Journaal laat (NPO1) 699.00012. Discov / 1.2%
13. Gesprek met premier (NPO1) 672.00013. TLC / 1.1%
14. Hart van Nederland (SBS6) 555.00014. BBC / 1.1%
15. Editie NL (RTL4) 552.00015. FOX / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,8%
02. RTL Nederland 32,2%
03. Talpa TV 13,2%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Richard Groenendijk te wanhopig is met het aannemen van tv-klussen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Vertrouwt u Winston Gerschtanowitz?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen