Wendy van Dijk jaagt Chateau Meiland-kijkers weg: -65 procent
De kijkcijfers van maandag 25 oktober 2021 (SKO) – Wendy van Dijk ziet haar nieuwe datingshow Cupido Ofzo volledig floppen. Maar liefst 65 procent van de Chateau Meiland-kijkers is weggezapt.
Het nieuwe programma Cupido Ofzo van het presentatieduo Wendy van Dijk en Leonie ter Braak heeft het meest begeerde tijdslot van SBS 6 gekregen: direct na kijkcijferkanon Chateau Meiland. De dames weten die mooie lead-in helaas niet te verzilveren: ze zorgen voor enorm veel wegzappers.
Wegzappen bij Wendy
Waar Chateau Meiland ruim 1 miljoen kijkers (19 procent marktaandeel) wist te bekoren op SBS 6, kwam Cupido Ofzo direct erna niet verder dan 364.000 kijkers (8 procent). Dat betekent dat maar liefst 65 procent van de kijkers wegzapten en dat is natuurlijk behoorlijk pijnlijk.
Nog voor de eerste aflevering noemde Angela de Jong dit programma totaal niet vernieuwend. “Het format komt uit Vlaanderen, maar riekt tegelijk sterk naar het mislukte trouwbureau Janzen & Van Dijk en The (Un)Dateables van BNNVara.”
Kopen Zonder Kijken op #1
RTL 4 leverde met Kopen Zonder Kijken het meest bekeken programma op prime time. Daar keken 1,3 miljoen mensen (25 procent) naar.
Concurrent SBS 6 pakt zilver dankzij de Meilandjes en daarna volgt NPO 1: De Wereld van Morgen trok 747.000 kijkers (14 procent) en Spoorloos had er 1,1 miljoen (22 procent).
Verder was Veronica Inside het meest in trek met 574.000 kijkers (13 procent).
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met 2Doc: 465.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Harry Potter and Phoenix: 308.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ewout: 246.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Dream School: 173.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Taken: 171.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Four Weddings and a Funeral: 70.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half acht nieuws (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), GTST (787.000), Editie NL (765.000) en Khalid & Sophie (700.000) scoorden het best in de vooravond. HLF8 trok 256.000 kijkers.
Op de late avond waren Jinek (903.000), Op1 (768.000), Hart van Nederland (509.000) en Shownieuws (394.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.953.000 | 01. RTL4 / 23.9% |
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.463.000 | 02. NPO1 / 22.4% |
03. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.339.000 | 03. SBS6 / 10.0% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.243.000 | 04. NPO2 / 7.8% |
05. EenVandaag (NPO1) 1.098.000 | 05. Vero / 6.8% |
06. Spoorloos (NPO1) 1.077.000 | 06. NET5 / 4.8% |
07. Chateau Meiland (SBS6) 1.046.000 | 07. RTL5 / 3.2% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.011.000 | 08. RTL7 / 3.2% |
09. Jinek (RTL4) 903.000 | 09. NPO3 / 3.2% |
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 787.000 | 10. RTL8 / 2.5% |
11. Op1 (NPO1) 768.000 | 11. Discov / 0.8% |
12. Editie NL (RTL4) 765.000 | 12. BBC / 0.8% |
13. De wereld van morgen (NPO1) 747.000 | 13. TLC / 0.8% |
14. Khalid & Sophie (NPO1) 700.000 | 14. RTLZ / 0.7% |
15. Veronica Inside (Vero) 674.000 | 15. SBS9 / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 33,7% | |
02. Publieke Omroep 33,4% | |
03. Talpa TV 22,3% |