Edsilia Rombley stort in tv-ravijn met Showcolade: nieuw dieptepunt

De kijkcijfers van zondag 23 mei 2021 (SKO) – Edsilia Rombley ziet haar infantiele NPO 1-show Showcolade nóg verder wegzakken. De kijker zapt het programma naar een nieuw laagterecord.

Edsilia Rombley © Elvin Boer

Nog nooit eerder in de geschiedenis maakte de NPO-kijker zó meedogenloos gehakt van een koerswijziging van de NPO. De publieke omroep dacht het wondermiddel in huis te hebben om jongere kijkers weer terug te laten keren naar het traditionele tv-scherm: het programmeren van allemaal idiote, zwakzinnige programmaatjes. Showcolade is er één van.

Kijkcijferpijn

Nou, dat is natuurlijk volstrékt mislukt. Sterker nog: van de vier infantiele programma’s die door de NPO op het scherm zijn gekwakt, is Showcolade nog de enige die op zender is. Die keuze doet flink wat kijkcijferpijn. De vijfde aflevering noteerde een nieuw laagterecord: er keken gisteren 439.000 mensen (9 procent) naar de uitzending op NPO 1.

Het gebeurt extreem zelden dat een programma na het Achtuurjournaal, dat op vrijwel alle dagen de kijkcijferlijst aanvoert, zó slecht bekeken wordt. Van de 1,9 miljoen Journaal-kijkers (38 procent) haakte maar liefst 74 procent af toen BN’ers begonnen te raden welke objecten van chocolade gemaakt zijn en welke niet.

Caroline aan kop

Caroline Tensen trok om tegelijkertijd het meest bekijks: haar Eén tegen 50 zette op RTL 4 een mooie 1,3 miljoen kijkers (27 procent) neer. Het zilver is voor Linda de Mol. Zij trok met Deze Quiz Is Voor Jou 719.000 kijkers (15 procent) naar SBS 6.

De toppers om half tien waren Onmogelijke Duetten met 922.000 kijkers (20 procent) op SBS 6, de TV Show met 858.000 kijkers (18 procent) op NPO 1 en Humberto met 689.000 kijkers (16 procent) op RTL 4.

De vierde plek is voor Veronica, dat met de film Central Intelligence kon rekenen op 317.000 kijkers (7 procent).

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Journaal 21:00: 311.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Nieuw Zeer: 300.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS: 255.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Kees van der Spek: 211.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Beyond the las: 182.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 168.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half acht nieuws (916.000), RTL Boulevard (672.000), Op1-herhaling (640.000) en Editie NL (568.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (837.000), Hans Liberg Attaca (605.000), Shownieuws (582.000) en het late RTL Nieuws (384.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 19 procent en SBS 6 brons met 15 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.904.00001. NPO1 / 19.2%
02. Autosport F1 GP MCO (Ziggo) 1.300.00002. RTL4 / 18.5%
03. Eén tegen 50 (RTL4) 1.269.00003. SBS6 / 15.4%
04. Studio Sport (NPO1) 1.124.00004. Vero / 5.8%
05. Onmogelijke Duetten (SBS6) 922.00005. ESPN / 4.3%
06. Half acht nieuws (RTL4) 916.00006. NPO2 / 3.3%
07. TV Show (NPO1) 858.00007. RTL8 / 3.3%
08. Hart van Nederland (SBS6) 837.00008. RTL5 / 3.1%
09. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 732.00009. RTL7 / 3.1%
10. Deze quiz is voor jou (SBS6) 719.00010. NET5 / 2.8%
11. Humberto (RTL4) 689.00011. NPO3 / 2.8%
12. RTL Boulevard (RTL4) 672.00012. Ziggo / 1.6%
13. Op1 (NPO1) 640.00013. RTLZ / 1.2%
14. Hans Liberg Attica (NPO1) 605.00014. Comedy / 1.1%
15. Shownieuws (SBS6) 582.00015. BBC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 29,2%
02. Publieke Omroep 25,3%
03. Talpa TV 24,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Is Showcolade een smet op het oeuvre van Omroep MAX?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Is Gordon over zijn tv-hoogtepunt heen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen