Kijkcijfers: I Can See Your Voice stijgt, doorbreekt miljoengrens
De kijkcijfers van donderdag 5 november 2020 (SKO): groot succes voor de Carlo Boszhard-show I Can See Your Voice, stijgt al na één week door miljoengrens.
De introductie van weekendamusement op de donderdagavond van RTL 4 lijkt een schot in de roos. Het nieuwe programma I Can See Your Voice boekt groot succes: na de door 954.000 mensen (15 procent) bekeken première, zaten er gisteren voor de tweede aflevering bijna 1,1 miljoen mensen (17 procent) klaar.
Het is een mooie stijging: de meeste programma’s verliezen juist kijkers na de eerste aflevering. Het lijkt ook een nieuwe trend te veroorzaken: I Can See Your Voice is net als The Masked Singer een hysterisch format uit Zuid-Korea en het lijkt er dan ook op dat we volgend jaar een hausse aan Koreaanse formats kunnen verwachten op de Nederlandse televisie.
Martien Meiland blijft winnaar
Het lukt RTL 4 met I Can See Your Voice nog niet om kijkcijferkoning Martien Meiland te verslaan. Zijn realityserie Chateau Meiland was de winnaar op prime time met 1,4 miljoen kijkers (22 procent). Mr. Frank Visser Rijdt Visite hield er daarna 617.000 (11 procent) over.
Het brons op prime time is voor RTL 7. Die zender wist met de voetbalwedstrijd Feyenoord – CSKA Moskou 891.000 kijkers (16 procent) te bekoren.
Pas daarna volgt NPO 1 op een zeer teleurstellende vierde plek. Ali B Op Volle Toeren, voorheen een NPO 3-titel, kwam niet verder dan 630.000 kijkers (10 procent) en KLEM zette daarna 772.000 kijkers (13 procent) neer.
Top zes
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:
- NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 657.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW: 522.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Alarmcentrale Pech Onderweg: 339.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 276.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Spy Who Dumped Me: 268.000 kijkers,
- Veronica scoorde met FBI Most Wanted: 242.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,8 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), RTL Boulevard (1,2 miljoen), M (1 miljoen), Editie NL (1 miljoen), Tijd voor MAX (951.000), GTST (832.000) en Met het mes op tafel (779.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (1 miljoen), Op1 (890.000) en Journaal laat (818.000) het meest in trek. Hart van Nederland trok slechts 512.000 kijkers, mogelijk is het kijkpatroon doorbroken nu SBS 6 de kijker steeds late mini-edities voorschotelt in verband met voetbal.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met bijna 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met tevens bijna 20 procent en RTL 7 brons met 11 procent.
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.216.000 | 01. NPO 1 / 19.6% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.794.000 | 02. RTL4 / 19.5% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.617.000 | 03. RTL7 / 11.2% |
04. EenVandaag (NPO1) 1.517.000 | 04. SBS6 / 10.2% |
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.399.000 | 05. NPO2 / 6.0% |
06. RTL Boulevard (RTL4) 1.184.000 | 06. NPO3 / 4.2% |
07. I Can See Your Voice (RTL4) 1.092.000 | 07. RTL5 / 3.6% |
08. M (NPO1) 1.039.000 | 08. Net5 / 3.6% |
09. Editie NL (RTL4) 1.021.000 | 09. RTL8 / 3.1% |
10. Jinek (RTL4) 1.001.000 | 10. Vero / 2.8% |
11. Tijd voor MAX (NPO1) 951.000 | 11. FS2 / 1.5% |
12. Feyenoord – CSKA Moskou (RTL7) 891.000 | 12. FS1 / 1.3% |
13. Op1 (NPO1) 890.000 | 13. RTLZ / 1.2% |
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 832.000 | 14. Discov / 1.0% |
15. Journaal laat (NPO1) 818.000 | 15. TLC / 0.9% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. RTL Nederland 39,0% | |
02. Publieke Omroep 29,8% | |
03. Talpa TV 17,3% |