Kijkcijfers Televizier-gala fors lager na Meiland-jaar 2019


De kijkcijfers van donderdag 8 oktober 2020 (SKO)

Het Gouden Televizier-Ring Gala 2020, waarin Over Mijn Lijk werd gekroond tot beste tv-programma van het jaar, trok donderdagavond ruim 1,8 miljoen kijkers (32 procent) naar NPO 1. Daarmee was de awardshow de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de eerste keer in zeven jaar tijd dat er minder dan 2 miljoen mensen naar het prijzenfestijn keken. Vorig jaar, toen Chateau Meiland de Ring won, keek het recordaantal van 2,5 miljoen mensen.

Waar de editie met de hysterische Meiland-familie goed was voor een kijkcijferrecord – het was de meest bekeken editie sinds Stichting KijkOnderzoek in 2002 begon met het meten van de kijkcijfers – zit het Televizier-gala nu dus in een dipje.

Het zal er mede mee te maken hebben dat de concurrentie fors was, omdat Martien Meiland – die dit jaar op het gala de talentenprijs won – tegelijkertijd te zien was op SBS 6. Hij bood met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) het meest bekeken alternatief. Aansluitend deed ook Mr. Frank Visser Doet Uitspraak het uitstekend met 923.000 kijkers (17 procent).

Hoe scoorde het Televizier-gala in het afgelopen decennium? In 2006 keken er nog 1,1 miljoen mensen, in 2007 waren dat er al 1,3 miljoen en de editie van 2008 met dé grap van Chantal Janzen trok 1,6 miljoen kijkers.

In 2009 kwam het tv-gala uit op 2,1 miljoen kijkers en in de jaren 2010 tot en met 2013, toen er moest worden geconcurreerd met The Voice of Holland, keken er gemiddeld zo’n 1,8 miljoen mensen.

Het Televizier-gala verhuisde in 2014 van vrijdag- naar donderdagavond en dat had effect op de kijkcijfers: er keken bijna 2,3 miljoen mensen. In 2015 keken er ruim 2,2 miljoen, in 2016 ruim 2,4 miljoen, in 2017 bijna 2,1 miljoen en in 2018 ruim 2,2 miljoen kijkers.

Het brons op prime time was voor RTL 4: Chantal Komt Werken zette 761.000 kijkers (13 procent) neer. Daarna zakte de RTL-score in tot 569.000 kijkers (10 procent) vanwege Rooijakkers over de Vloer.

NPO 3 was de nummer vier op prime time dankzij het door 717.000 mensen (12 procent) bekeken Keuringsdienst van Waarde.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • NPO 2 scoorde met Nieuwsuur: 515.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Ocean’s Twelve: 370.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Silent Witness: 345.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 233.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Deputy: 173.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Grand Prix: 159.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), De Vooravond (1 miljoen), RTL Boulevard (941.000), Editie NL (815.000), GTST (784.000) en Tijd voor MAX (737.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,1 miljoen), Jinek (792.000), Journaal laat (714.000) en Hart van Nederland (681.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.108.000
02. Gouden Televizier-Ring Gala (NPO1) 1.833.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.423.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.316.000
05. Chateau Meiland (SBS6) 1.269.000


06. Gouden Televizier De Rode Loper (NPO1) 1.215.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.191.000
08. Op1 (NPO1) 1.141.000
09. De Vooravond (NPO1) 1.027.000
10. RTL Boulevard (RTL4) 941.000


11. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (SBS6) 923.000
12. Editie NL (RTl4) 815.000
13. Jinek (RTL4) 792.000
14. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 784.000
15. Chantal Komt Werken (RTL4) 761.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.3%
2. RTl4 / 16.3%
3. SBS6 / 11.5%
4. NPO2 / 6.2%
5. NET5 / 5.9%


6. NPO3 / 4.2%
7. RTL8 / 4.2%
8. RTL5 / 3.3%
9. RTL7 / 3.0%
10. Vero / 2.8%


11. RTLZ / 1.3%
12. BBC / 1.3%
13. Discov / 1.0%
14. FS1 / 1.0%
15. Eurosp / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,7%
2. RTL Nederland 26,8%
3. Talpa TV 20,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: AvroTros

63 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Bastiaan
oktober 9, 2020 21:19

Waardeloze show en programma, totaal achterhaald. Wanneer komt er een show met het slechte van tv programma, presentator…..etc..

Gast
Chelsey
oktober 9, 2020 20:34

Wannabe Sonja Barend 2020 onderaan bungelend op plek 13 in de kijkcijferlijst top 15 kan weer opnieuw beginnen! Noord-Koreaans Kleutershow met rtL-nieuws fossiel: Loretta Schrijver en rtL-kleuter Carlo Boszhart biedt vanavond uitkomst als lead in voor Eva’s zeer slappe Late Theekrans Op4, dat geplaagd wordt door gemiddeld lage kijkcijfers! NPO Late Night doet het bovengemiddeld fantastisch met urgentere en journalistiekere Op1!

Gast
Bart
oktober 9, 2020 19:19

Rob Goossens zat er alweer behoorlijk naast. De oeuvre prijs van Televisier zou volgens Goosens dit jaar Matthijs van Nieuwkerk gaan. Hij had het ook nog over de terugkeer van Wie is de 3. Vanaf aanstaande zaterdag terug bij SBS6. Is natuurlijk Wie van de 3 en komt op zondag. Pijnlijk werd hij weer verbeterd door de presentatoren. Wat een flapdrol deze man!

Gast
@West
oktober 9, 2020 17:56

Zo deze naam maar weer eens gebruiken, ik ben zo slim dat jullie mij nooit kunnen begrijpen. Ik voeg tenminste nog iets belangrijks toe.

Gast
Pieter
oktober 9, 2020 17:43

@West en al zijn aliassen: goed weekend en braaf zijn buiten, he? En in noodgevallen kan je altijd gebruik maken van het crisisbed op de afdeling!Inderdaad heb je goed geboerd West *the one and the lonely. het was op ruime afstand te horen, en te ruiken…..

Gast
Terug naar een evenementenhal
oktober 9, 2020 17:39

Dat AFAS Live had toch meer grandeur dan het ‘kleinschalige’ Carré.

Gast
west*
oktober 9, 2020 16:18

Mensen ik mag dit weekend naar huis. Mijn begeleiders hebben 2 dagen vrij gegeven. Ik moet mij maandagochtend 7:30 weer melden bij Astrid

Gast
Ronaldz
oktober 9, 2020 16:03

Geil jurkje van Chantal. Ze heeft duidelijk hard haar best gedaan in de sportschool.
Ze zag er goed uit.

Gast
west*the one and the lonely
oktober 9, 2020 15:46

nou bedank dat jullie onder mijn naam hebben gereageerd MAAR NU BEN IK ER WEER HOOR, heb weer goed geboerd vandaag ,dus het weekend weer een paar vrije dagen !

Gast
Jim
oktober 9, 2020 14:28

Nick en Simon zijn sympathiek, maar zingen kunnen ze niet.

Gast
Sandra
oktober 9, 2020 14:27

Ik vond het een prima show. Niet spectaculair, maar wel prima in deze tijd.
Vond het TV Kantine stuk juist erg leuk. Dionne en Frits netjes. Leuke, diverse instarts. Chantal mooie speech, Tim erg zenuwachtig maar terecht gewonnen met Over mijn Lijk.

Alles wat was dat stukje van de Voice slecht. OMG> Ze zongen allemaal slecht.

Gast
Lariekoek
oktober 9, 2020 14:23

Wie is de mask pin-up girl in het goudkleurige jurk?

Gast
Mark
oktober 9, 2020 11:57

Meest opmerkelijke van TV Gala was de zendtijd die Ome John had ingekocht om reclame te maken voor Wie Van De 3 dat zondag a.s. start. En Wendy maar zonder gêne zeggen dat het zondag om half 9 begint.

Gast
west*the one and the lonely
oktober 9, 2020 11:38

@Peter11.19. Dank voor het compliment. Ik hang deze boven mijn bureau, ik werk op het mediapark (tenminste, dat mag ik geloven van mijn behandelaar) alwaar ik de nieuwste trends op tv gebied analyseer en deel op dit mooie forum.

Gast
Bart
oktober 9, 2020 11:35

Televizierringgala was best oké voor wat er mogelijk was. Frits en Dionne deden het goed. Waren eigenlijk perfect om zo’n sobere versie te presenteren. Misschien was 2 presentatoren we te veel.

Persoonlijk zou ik dit jaar (misschien een idee voor volgend jaar) niet hebben gekozen voor de gala vorm. Ze hadden er beter een live programma op verschillende locaties van kunnen maken waarbij dan gedurende de avond de winnaars thuis of telkens op een andere plek verrast werden. Zoals het optreden en de mooie verlichte bollen waren als eerbetoon aan de bekende overledenen was. Met tussendoor bijdrages van andere programma’s zoals die nu ook al in het programma zaten. Een reis door het afgelopen televisie jaar met onderweg allerlei verrassingen en de uitreiking van de prijzen.

Vanaf volgend jaar ook weer per post (briefkaart) stemmen en verbieden om op te roepen om te stemmen. Waarom kun je door stemmen tot op de avond van de uitreiking voor de ring en voor de andere prijzen niet? Dit is puur een geld kwestie maar het maakt het niet perse eerlijker. Wel terecht Over mijn lijk heeft gewonnen. Ik gunde het dit keer de anderen ook wel.

Jammer dat André van Duin niets heeft gewonnen. Op zijn minst had die oeuvreprijs naar hem moeten gaan. Overigens vond ik hem er erg mager uit zien.

Vanaf volgend jaar ook een aparte prijs voor dramaseries en weer weer gewoon een aparte prijs voor beste acteur en actrice. Stoppen met die rare talent prijs want die slaat eigenlijk nergens op.

Gast
Jack
oktober 9, 2020 11:28

Terechte winnaar schitterend gedaan ondanks de coranaregels. En Jinek kan wel naar huis gaan met haar bagger programma. Is alleen maar overgestapt voiir haar salaris

Gast
Peter
oktober 9, 2020 11:19

Hou toch alsjeblieft op met deze poppenkast. Waarom moet je een prijs hebben als je gewoon je werk doet. Dit soort ‘gala’ programma’s werkt toch niet in Nederland.

Gast
Ron
oktober 9, 2020 11:14

Wat een saaie avond, daar had best iets meer uitgehaald kunnen worden binnen de maatregelen waar je mee te maken had. Moet zeggen dat Dionne Stax me meeviel, het was niet slecht dan vorig jaar. Gewoon eigenlijk steady, niet heel bijzonder.

Gast
Peter
oktober 9, 2020 11:11

@west dom natuurlijk komt geen verstandig woord uit die pen van je.

Gast
Miriam
oktober 9, 2020 11:10

Door een storing bij Telfort heb ik er niks van meegekregen.

Gast
west*the one and the lonely
oktober 9, 2020 11:01

Ik denk dat ik de eer maar aan mijzelf hou… ben ik nou zo slim of jullie zo dom?

Gast
Bart
oktober 9, 2020 10:43

@Kim Het is tijd dat Carlo afscheid neemt van Irene bij de TV Kantine. Moors kwam er bij Telekids en Live & Cooking nog wel mee weg maar nu kan het niet meer. Carlo is beter geworden en het programma de TV Kantine is ook beter geworden. Er zijn betere acteurs en actrices bij gekomen. Irene kent maar 4 stemmetjes. Stemmetjes die iedereen als ie het even probeert ook kan op zeggen. Irene is nog steeds van het niveau van Pittige tijden. Gisteren was dat weer goed te zien. De rest was echt heel goed. Duurde wel een beetje te lang. De Fragmenten waren dan weer te kort.

Gast
Chelsey
oktober 9, 2020 10:35

RtL’s splinter in het oog Talpa tv houdt zich prima staande met zoveel concurrentie op Hollandse Wateren! Hulde daarom niet alleen voor John de Mol’s Talpa Network, maar zéker ook voor de NPO! Het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann GA heeft het maar moeilijk om met rtL-Nederland het hoofd boven water te houden in NL Medialandschap 2020!

Gast
Rinie
oktober 9, 2020 10:12

Ik vond het echt een goede show! Leuke opening, goede instarts, mooi moment tussen Paul & Ivo en kron gelegen om het fimpje van tv kantine. Ik heb me goed vermaakt.

Gast
Sabine
oktober 9, 2020 10:04

Goeie show! Ik heb genoten.

Gast
Pieter
oktober 9, 2020 09:49

@west*the one and the lonely, met monopoly spelen samen met de begeleiding van de instelling waar jij verblijft?

Gast
west*the one and the lonely
oktober 9, 2020 09:44

Geef geen reactie vandaag ,heb het te druk Daarom laat ik het door andere doen die de naam West gebruiken veel succes dus allemaal ! Ga vandaag weer even een paar duizend eurootjes verdienen !

Gast
Kim
oktober 9, 2020 09:42

Tv kantine was het hoogtepunt, ontzettend gelachen om Irene als Irma.

Gast
Henk
oktober 9, 2020 09:32

Wat een heerlijke rondingen.

Gast
Joost
oktober 9, 2020 09:27

@Selma 8.57 dus ik ben niet de enige die met verbazing de dagelijkse diarree van een beperkt (in meerdere opzichten) reaguurders voorbij zie komen :-) Go West!

Gast
West
oktober 9, 2020 09:27

Ik vergeet nog te vermelden dat er ook steeds meer mensen in avond- en nachtdienst werken zoals cassieres.

En dat de publieke omroep tot in de eeuwigheid blijft bestaan, ook als de mensheid al lang en breed uitgestorven is, omdat anders de regels van de EBU en het comm. vd media worden overtreden.

Gast
West
oktober 9, 2020 09:23

Het was ook mooi weer , daarom scoort het Televisiegala wat minder
veel mensen hebben heerlijk in de tuin gezeten. (ik copy paste mijn bijdragen elke dag, voor wie dat nog niet opviel)

Gast
JobF
oktober 9, 2020 09:01

@Arjan Dan is de Familie Gillis echt een succes geworden. Vanavond alleen al laatste uitzending

Gast
Metje Ho
oktober 9, 2020 09:00

Wat een domme reacties lees ik weer vandaag!!!

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
oktober 9, 2020 08:59

Wat een mooie boerkalady op de foto! Ik zie dat de mode in die nichemarkt ook een hoge vlucht aan het nemen is.

Gast
Metje Ho
oktober 9, 2020 08:57

Op1 deze week: 4-0

Gast
Selma
oktober 9, 2020 08:57

Kansloos en Beperkt Nederland zit er weer klaar voor, iedere dag de hele dag hier met 40 verschillende namen domme commentaartjes in slecht Nederlands posten.
Get a life.

Gast
Selma
oktober 9, 2020 08:54

Kansloos en Beperkt Nederland zit er weer klaar voor, iedere dag de hele dag hier met 40 verschillende namen domme commentaartjes in slecht Nederlands posten.
Get a life.

Gast
Kansloos en Beperkt Nederland zit er weer klaar voor
oktober 9, 2020 08:51

Zingende poppen bekijken op RTL.

Gast
Wullum
oktober 9, 2020 08:46

Nathalie, ik vind het juist verbazingwekkender dat er nog mensen zijn die denken dat in ijssalons ambachtelijk wordt gewerkt.
Alles is industrieel, grootschalig en gestandaardiseerd. Overal in alle sectoren.

Gast
Nathalie Tielen
oktober 9, 2020 08:39

Keuringsdienst van Waren was zeer interessant. Dat ambachtelijke ijs, blijkt helemaal niet zo ambachtelijk. Bij 90% van de ‘ambachtelijke ijssalons’ begint het allemaal met kant-en-klare poeders vol toevoegingen. Ook de topping die je in de grote bakken in de vitrine ziet komen zo uit blik.

De meeste eigenaren van ijssalons weten niet eens precies wat er in de poeders zit.

Zie de uitzending van KvW!

Gast
Roelof
oktober 9, 2020 08:19

Daar sta je dan in je glitter pakje op de foto met je fantastische glitter muilkorf. Dat is het nieuwe normaal….

Gast
Liefhebbende Moeder
oktober 9, 2020 08:19

Chantal Janzen is een stiefmoeder.

Gast
🗣(wordt VAAK verwijderd...)
oktober 9, 2020 08:18

Gunoten van Deputy.
TLP wederom 3de….
Veronica andermaal beter!

Gast
Zomaar
oktober 9, 2020 08:18

@Dejanne.
Als dat het geval was, had André van Duin 2 van de 3 prijzen gewonnen die Tim Hofman nu heeft.

Gast
Kardanaal Aarsengel
oktober 9, 2020 08:16

@Edwin: hoe durf je mij zo te beledigen? Amen

Gast
Edwin
oktober 9, 2020 08:14

Het niveau van de reacties/reageerders wordt hier met de dag triester.

Gast
Dejanne
oktober 9, 2020 08:06

Lineaire tv was weer een bejaardenfeestje. De laatste jongere heeft in 2018 al de tent verlaten.

Zo wordt de gemiddelde leeftijd van de kijker elk jaar een jaartje ouder. Deze ligt nu op 69 jaar.
Het is als de (valse)muziek op een zinkende titanic.

Gast
Justin Cas
oktober 9, 2020 08:05

De gouden leeuw van de avond gaat naar Dionne Stax

Complimenten en laat citroen Angela maar ……..

Gast
A.M.
oktober 9, 2020 08:03

Indrukwekkend was Danny Vera en alle beelden daarbij van mensen die ons ontvallen zijn afgelopen tijd.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen