Femke Halsema zakt compleet door het ijs in Op1

Femke Halsema, de burgemeester van Amsterdam, is maandagavond compleet door het ijs gezakt in de late talkshow Op1. Ze wist zich niet goed te verweren tegen het presentatieduo Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Er is ongelooflijk veel kritiek op de massa-bijeenkomst in coronatijd. Er waren veel meer mensen dan Halsema verwacht had, beweerde ze in de talkshow op NPO 1. “Er waren er duizenden en ik had er 250 à 300 verwacht.

Heeft ze de beelden van de rest van de wereld niet gezien? “Ik was er sinds zondagochtend wel onrustig over, want ik volg het nieuws en zie de emoties die er zijn in andere steden. Je zag ook in Berlijn en Londen grote mensenmassa’s op de been komen. Ik maakte me zorgen over de aantallen en over de boosheid.”

De politie heeft daarop rond zitten speuren op social media, aldus Halsema. “En er was geen enkele verwachting dat het tot deze proporties zou uitgroeien. Daar was de politie niet op geprepareerd.”

Waarom is er niet ingegrepen? “De enige manier waarop we hadden kunnen ingrijpen was op een hele harde en gewelddadige manier. Dan moet je duizenden mensen die staan te demonstreren tegen politiegeweld en racisme met harde hand gaan verwijderen van een plein. Die keuze heb ik inderdaad niet gemaakt. Dat vond ik niet verantwoord. Daar komt bij dat de mensen die daar staan ook zelf verantwoordelijk zijn.”

Willemijn Veenhoven: “Gewelddadig gaat wat ver. Je kunt ook op andere manieren ingrijpen, bijvoorbeeld door de politie met megafoons te laten zeggen dat de mensen naar huis moeten, omdat dit niet voldoet aan 1,5 meter.

Overdonderd

Willemijn kon de excuuspraatjes van Halsema niet geloven. “Die Dam stroomt vol, u zegt binnen een uur. Ik neem toch aan dat dit gemonitord wordt? Je ziet toch mensen aankomen? Dan heb je toch overleg? Nee, maar u gaat mij toch niet vertellen… U bent toch niet helemaal overdonderd mevrouw Halsema?

Halsema: “Jawel, wij zijn behoorlijk overdonderd.

Willemijn: “U bent helemaal overdonderd hierdoor?

Halsema: “Ja, dat probeer ik u net te zeggen. Ondanks alle informatie die verzameld is, is dit aantal niet verwacht. Dat zegt iets over de emotie die ook bij de Nederlandse bevolking leeft. Wij staan als autoriteiten dan voor een duivels dilemma. Het is nogal wat als je een demonstratie ontbindt.”

Willemijn: “U had wellicht aan de voorkant moeten nadenken dat dit niet zo verstandig is in deze tijd. Het was mooi weer en iedereen is vrij.”

Halsema: “Als wij hadden kunnen voorspellen dat dit een heel populaire demonstratie werd…”

‘Dit strookt niet met elkaar

Erik Dijkstra: “Nee, ik wil toch even iets vragen daarover, want u zegt net dat u zich hier al dagen zorgen over maakte. U zag de demonstraties in andere steden en zegt dat u met angst en beven zat te wachten en dan zegt u nu toch dat u overdonderd was door het grote aantal. Dat strookt toch niet met elkaar?

Halsema: “Dat legde ik u volgens mij net uit. Omdat ik ongerust was op zaterdagochtend, hebben de politie en ik heel veel contact gehad en toen is de politie heel veel gaan naspeuren. Er is op Facebook en Twitter gezocht, maar de verwachting dat er veel mensen kwamen is niet reëel.”

Erik: “Als u dit nou zo ziet, hè, die grote mensenmassa’s… Als u nou heel eerlijk bent, is dit niet ontzettend misgegaan, is dit geen grote fout?

Halsema: “Nee, want kijk: als autoriteit sta je altijd voor de vraag in welke mate je ingrijpt. Er hebben maandenlang tractoren over snelwegen gereden en iedereen wist dat dat niet mocht. Ik stond vanmiddag voor dezelfde overweging. Er stonden allemaal vreedzame demonstranten die er zelf voor hebben gekozen om daar te gaan staan. Dat had ik alleen met een enorme politie-inzet en waarschijnlijk ook eindigend in relletjes uit elkaar moeten halen. Ik heb een proportionele afweging gemaakt.”

Halsema zonder mondkapje

Zelf ging Halsema ook naar de demonstratie. Terwijl de demonstranten een mondkapje droegen, stond de burgemeester er vrolijk tussen zónder mondkapje. Erik: “U dacht: ik doe geen mondkapje op. Wat dacht u? Trump doet geen mondkapje op, dan hoef ik ook niet?

Halsema: “Weet u, ik ben daar wezen kijken samen met de politie en nee, ik had geen mondkapje op. In de openbare ruimte hoef je helemaal geen mondkapjes op.”

Ze werd ook geconfronteerd met de kritiek van de minister en van VVD’s Klaas Dijkhoff. “Hij moet mij niet in de kou zetten.

Eigen verantwoordelijkheid

Het feit dat Halsema steeds wijst op de ‘eigen verantwoordelijkheid’ van de demonstranten wekt ergernis. Khalid Oubaha, eigenaar van 21 horecazaken, zat ook in de studio en zei: “Dan geldt wat mij betreft wel: gelijke monniken, gelijke kappen. Dat geldt dan ook voor ons als ondernemers.”

Erik: “Ik zou zeggen: vraag een demonstratie aan in Amsterdam!

Halsema: “Het demonstratierecht is gegeven en dat hoef je niet eens aan te vragen, dus zo’n reactie van u…”

Erik: “Je moet het wel melden.”

Halsema: “Ja, je moet het melden, maar als je het niet gemeld hebt, mag je nog steeds demonstreren. Dus zo’n reactie van u is eigenlijk een beetje kinderachtig.”

Geen veilig gevoel

Als Halsema het écht niet zag aankomen, dan is het óók kwalijk, merkte Willemijn Veenhoven op. “Ik vind het als inwoner van Amsterdam spannend dat dit kennelijk zo ineens kan gebeuren. U bent de burgemeester en u bent daar verantwoordelijk voor. Het geeft me als burger van deze stad geen veilig gevoel.”

Gast Nicolette van Dam: “Mag ik daar ook op inhaken als Amsterdammer? Het verbaast mij namelijk ook dat jullie het onderschat hebben. Dit hele verhaal van George Floyd leeft zó, we hebben het allemaal op onze socials gezet en wij als Amsterdammers willen hier ook voor opkomen. Dan verbaast het mij zo dat dit toch niet aan de voorkant is bekeken.”

Halsema: “Er is bij herhaling gezegd dat het geen grote demonstratie leek te worden, maar het zwol heel plotseling aan. Dat kan gebeuren.”

Nicolette: “Maar juist omdat het ineens zo druk was, dan zou je verwachten… Ik dacht gisteren: oh, ik ga echt niet richting het centrum, want het wordt een gekkenhuis daar…”

Halsema: “Deze demonstratie was gisteren nog nauwelijks bekend. Het is in een halve dag omhoog gegaan.”

Is Halsema niet bang voor een corona-uitbraak? “Er komen ook jongeren bijeen in bossen die feestjes houden. Mensen zijn zelf verantwoordelijk.”

Foto: NPO

145 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Joke
juni 4, 2020 04:51

Weet je wat zo jammer is ,de zorg heeft er alles aan gedaan om de mensen te helpen ,die getroffen waren door Corona.
Maar omdat 5000 man demonstreerden tegen racisme lopen we kans ,dat er weer een uitbraak komt .
Rascisme ik praat het niet goed,maar het zal altijd blijven bestaan .
En de illusie dat Amerika kijkt naar Nederland ,wij zijn niet belangrijk ,als klein onbelangrijk landje .

Gast
Abij
juni 3, 2020 19:51

Je voelt je toch supermachtig als je zo reageert! Als daar 400 boa’s bij waren geweest hadden ze de belastingdienst goed kunnen spekken! Word tijd dat de regering dit soort burgemeesters flink aanpakt!

Gast
Mo
juni 3, 2020 17:31

Grappig hoe de redacteur van dit stuk tot een hele andere conclusie komt dan ik. Mijn kop zou zijn: ‘De journalistiek compleet door het ijs gezakt bij Op1’ Wat is dat? De interviewer neemt alle ruimte in van de geïnterviewde, is niet kritisch maar wel vooringenomen en luistert totaal niet wat er gezegd wordt. Het is een klap in het gezicht van iedereen die in quarantaine leeft, dat we aan dit wanoptreden avond aan avond worden blootgesteld! 😊

Gast
Dirk
juni 3, 2020 14:04

Doe ff normaal Peter.

Gast
M52
juni 3, 2020 08:46

Amsterdam heeft een echte burgermeester nodig. Geen groene duivelin Want dat is het enige waar ze voor staat .En.dom is ze ook nog . Je kan toch echt wel bedenken dat in Amsterdam meer dan 300 mensen op afkomen . En dan kan ze ook nog zo’in vals lachje opzetten. Of is het haar onzekerheid?. Ze is dus niet geschikt als burgermeester.

Gast
Dirk
juni 2, 2020 23:00

@Anna

Een flinke dreun zou idd niet ongepast zijn om even wakker te schudden.

Gast
Anna
juni 2, 2020 22:15

Dat wijf is compleet gestoord en moet de stad worden uitgeslagen!

Gast
Eric
juni 2, 2020 22:09

Amsterdam mag trots en blij zijn met zo’n verstandige burgemeester. Ze legt hier helder de situatie en de dilemma’s uit. En voor degenen die het niet (willen) snappen, vertelt ze het nog eens. Luisteren is ook een kunst. De enigen die hier door het ijs zakken zijn Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven.

Gast
Peter
juni 2, 2020 22:04

Ik ken die wet. Dat maakt jou niet minder racistisch, laffe nаzi!

Gast
Willam
juni 2, 2020 22:04

Weg met deze burgemeester, is trouwens weinig aan het werk, en heeft geen respect voor haar onderdanen,kom op Amsterdam u verdient beter!!!

Gast
Marie-Louise
juni 2, 2020 22:02

Hmmm, blijkbaar heb jij nooit gehoord van de befaamde ‘Wet van Godwin’…. Met dat comment ben je nl. een van de vélen die hebben bevéstigd dat hij gelijk heeft!! Mss eens opzoeken, goed om te weten voor je jezelf weer als dombo neerzet…. Dag Peter.

Gast
Jaap
juni 2, 2020 21:40

Peter
Was dit een dooddoener van een zgn antifa lid. Heb je echt niet anders in te brengen?
Gezien hun kleding en onbegrensde agressie zie ik hun altijd als de facisten 02 en in hun onbegrensde dommigheid hebben ze dit zelf niet door.

Nazi’s sloegen een discussie dood door te stellen dat hun opponent een jood was.

Gast
Jaap
juni 2, 2020 21:32

Nick
Ik begon het gevoel te krijgen dat Halsema een Jettentje deed. Steeds weer zelfde zin herhalen om diverse vragen te ontwijken. (Genoot van haar lichaamstaal die boekdelen sprak)Vond dat interviewers uitstekend werk deden alhoewel ik een paar vragen miste onder andere waarom zij niet in dit bijzonder geval in overleg met organisatie van de demo is getreden. Zij is ook verantwoordelijk voor de gezondheid van haar burgers en dat zijn zeer zeker niet alleen die demonstranten. Die verantwoordelijkheid heeft zij niet genomen en haar collega in Rotterdam wel.

Gast
huub
juni 2, 2020 21:17

Als de burgemeester van de Hoofdstad Amsterdam zo BLUNDERT dient vanuir haar eigen verantwoordelijkheid per direct op te stappen alvorens het leed voor Amsterdam niet te overzien is.

Gast
Jaap
juni 2, 2020 21:16

Mama nouskouri, Riek en Ron
Klopt recht op demonstratie is vastgelegd in grondwet echter de burgemeester heeft 3 redenen om het te verbieden en 1 van de redenen is volksgezondheid. Zij had vooraf met de organisatie contact moeten op nemen ( werd niet naar gevraagd)en moeten afspreken dat de organisatie bij 600 man de demo had moeten afblazen.
Rotterdam heeft een burgemeester die de wet kent en zijn VERANTWOORDELIJKHEID neemt en staat voor de gezondheid zijn bevolking.

Gast
Annabella
juni 2, 2020 20:54

Ach gossie, Lies toch, jij hebt jezelf alláng gedisqualificeerd. Maak het niet nog erger met dat geslijm tegen die volstrékt incompetente klemkaak, vermomd als ‘burgemeesteres’.

Gast
Dirk
juni 2, 2020 19:55

@Marie-Louise

Leuk ook dat de Politie, Femke als baas hebben.
Femke heeft werkelijk tegen iedereen aangetrapt, van Zorgpersoneel tot en met de mensen die een dierbare hebben weg kunnen brengen… rijp voor een inrichting is Femke.

Gast
Peter
juni 2, 2020 19:51

Marie-Louise is een nаzi.

Gast
Marie-Louise
juni 2, 2020 19:45

West, meelópen?! Hahaha. Áls je al gekeken hebt, is het jou blijkbaar ontgaan dat die mensenmassa schouder aan schouder stónd…

Gast
Dirk
juni 2, 2020 19:38

@Snake Charmer

En als ik je nu vertel dat 1 collega van mij blijvende long schade eraan overgehouden heeft?!

Ze was gezond, niet oud en had zeker geen longaandoening daarvoor.

Gast
Marie-Louise
juni 2, 2020 19:29

Nick, serieús?! Dan heb ik zeker naar een ander programma gekeken met een dubbelganger van Halsema… Ik zag nl. een burgemeester die iédere verantwoordelijkheid glashard ontkénde en alle schuld áfschoof op de politie, die immers de social media in de gaten had gehouden… Mevrouw draaide op élke vraag hetzelfde voorbereide antwoord af en blééf maar doorratelen, waarmee ze beide interviewers belémmerde hun taak uit te voeren i.e. vrágen stellen!! Willemijn Veenhoven, normaal een prima interviewer, deed enkele pogingen,
maar was helaas te beleefd om deze vrouw erop te wijzen dat ze daar niét zat om haar eigen straatje schoon te vegen, maar om vragen te beantwoorden en duidelijkheid te verschaffen waaróm zij dit te voorziéne debacle (eerdere demonstraties in andere Europese hoofdsteden…) in hémelsnaam heeft gefaciliteerd!! Een burgemeester heeft nl. niet het récht zijn/haar politiek- ideologische mening te laten prevaleren bóven de volksgezondheid, wat hier evidént het geval was…

Gast
WEST*
juni 2, 2020 18:49

Zo te zien heeft niemand hier mee gelopen , ook geen interesse getoond, maar een burgemeester afkraken omdat de meerderheid haar afkraakt , ja dat is gewoon ,dan doen we mee!

Gast
Flits Bom
juni 2, 2020 18:38

Ze heeft nog net geen dreadlocks.

Gast
Tommy
juni 2, 2020 18:00

Wat een enorme strontvlieg is die Halsema toch. En maar rondjes om die warme stront blijven vliegen en maar niet weg willen. Bah, optiefen jij en neem die stinkende stront van je meteen ook maar mee.

Gast
Ron
juni 2, 2020 17:45

@Sander: nee hoor, deze topper is niet weg. Jammer hè.

Gast
Sander
juni 2, 2020 17:43

# Femke Halsema Persona non grata # (Is ze al weg of nog niet?)

Gast
Marie-Louise
juni 2, 2020 17:39

Néé Riek, de burgemeester van Amsterdam heeft ten tijde van een pandemie waarin strénge regels gelden ter voorkoming van mensenmassa’s waarbij men ónvermijdelijk hutje mutje op elkaar staat en elkaar ónvermijdelijk besmet met dit dodelijk virus, met alle gevolgen van dien voor de andere bewoners van Amsterdam én daarbuiten, die regels aan haar linkse laars gelapt en háár ideologische mening laten prevaleren bóven de volksgezondheid!!! Vervolgens ontként mevrouw op nationale tv glashard iédere verantwoordelijkheid en schuift alle schúld af op de politie die immers de social media had gecheckt… Láf, hypocriét en beschámend!!!

Gast
Dirk
juni 2, 2020 17:34

Ik wens Halsema een heerlijke wandeling langs de snelweg.

Gast
Kees
juni 2, 2020 17:12

Rutte Rutte.. Moet ingrijpen? Grappenhaus is degene die verantwoordelijk is voor dit gezeik. Hij kan ingrijpen. Laat Rutte er eens een keer buiten zeg.. Lekker makkelijk dat gelul van waar is Rutte etc

Gast
Elise
juni 2, 2020 16:56

Femke Halsema met haar criminele zoon en man staat niet boven de partijen. Ze stond in de mensenmassa op de Dam die gek zonder enige bescherming. Deze vrouw moet aftreden.
Ze steekt haar linkse middelvinger op tegen al die mensen in de zorg die op hun tandvlees lopen, ze steekt haar middelvinger op tegen de slachtoffers van corona, ze steekt haar middelvinger op tegen al die mensen die zich wel de regels houden om verspreiding van het virus te voorkomen, dus geen bezoek, geen sport, geen clubjes, geen kleinkinderen, niet op bezoek bij vader en moeder, ze steekt een middelvinger op tegen al die ondernemers die machteloos zijn en in de problemen komen. Halsema is een enge activiste en kan geen burgemeester zijn. Weg met deze mafketel!

Gast
Nick
juni 2, 2020 16:55

Ik vond hellemaal niet dat ze door het ijs ging. Ze was juist heel erg overtuigend. En ik denk dat ze in deze heel correct en nauwkeurig heeft weten te handelen.
Ik vond juist dat bij de presentatoren volkomen de plank misdroegen.
Het was echt een interview van jut en jul .met zelf ingenomen vraag stelling en geen aanpassing in de vragen. Als gevolg van de heldere en duidelijke antwoorden. Of ik vind dat de daar met zo veel konden protesteren met zo veel mensen en het feit waarom. Nee . Maar het handelen van Halsema was onmiskenbaar juist. .

Gast
Halsema
juni 2, 2020 16:55

En ik wil geen arend in Amsterdam. Wat een kutvogel is dat zeg!

Gast
Arend
juni 2, 2020 16:53

Oprotten en snel een beetje, we willen je hier niet meer in Amsterdam!

Gast
David
juni 2, 2020 16:43

#Nietmijnburgemeester

Aftreden!

Gast
Kuis
juni 2, 2020 16:38

@vdPoel
De schijn van kritiek kan ook gevaarlijk zijn… als mensen denken dat iemand een kritische journalist is… maar dat dan op kritische momenten niet is.. zodat iemand ergens mee weg kan komen… zonder dat iemand het doorheeft…

Gast
Weg Ermee
juni 2, 2020 16:37

Laat dat takkewijf a.u.b. oprotten uit mijn hoofdstad. Ze maakt fout op fout en kan haar eigen kind niet opvoeden. Via vriendjespolitiek een ketting om haar nek gekregen.
Het is een schande dat Amsterdam dit secreet met bord voor haar kop als burgemeester heeft.
Ik zeg wegwezen!!!!!!!

Gast
Geer
juni 2, 2020 16:24

Inpakken en wegwezen zeg ik. Het was haar eigen verantwoording van haar.

Gast
Dirk
juni 2, 2020 16:19

@Raymond

Ik begin er steeds meer in te geloven dat Femke haar papiertjes gekocht heeft… haar niveau van denken/handelen en noem maar het maar op, strookt niet met een hoge opleiding.

Gast
Ron
juni 2, 2020 15:51

@Riek: zo is dat. Ze heeft uitstekend gehandeld in deze.

Gast
Riek
juni 2, 2020 15:48

Femke Halsema zakteniet door het ijs, maar Erik en Willemijn. Femke heeft het goed overwogen met de mensen die er over gaan.!!!

Gast
De Verlosser
juni 2, 2020 15:11

Aftreden is de enige optie.

Gast
Raymond
juni 2, 2020 14:46

Wat mij opviel dat ze niet een keer sorry zei of dat ze toch wel verkeerd gehandeld heeft. Is weer een bewijs dat zelfs mensen met de juiste papieren niet altijd een goede burgemeester kunnen zijn.

Gast
B.van der Poel
juni 2, 2020 14:21

Kuis , begrijp het punt wat je wilt maken maar het gaat mij erom dat zij überhaupt iemand kritisch durven aan te pakken dit in tegenstelling tot hun andere collega’s van op1 en dat dan hun interview techniek wat te wensen overlaat , okee . Jaknikkers hebben we genoeg in Nederland lijkt me. Ik denk dat wij het in grote lijnen wel eens zijn ?

Gast
Kuis
juni 2, 2020 14:08

@B van der Poel
Ze stellen wel vragen maar wachten niet op de antwoorden en geven Femke alle kans om continue haar eigen PR verhaal te houden.
Kijk het nog maar eens terug. Vraag na vraag. Steeds hetzelfde antwoord.
Het leek vak-K in de 2e kamer wel. De kamer kan vragen stellen tot ze een ons wegen, antwoorden komen amper.

Gast
B.van der Poel
juni 2, 2020 14:01

Hulde voor Willemijn en Erik , draaien niet om de hete brij heen en stellen gewoon kritische vragen zoals het hoort en slijmen niet bij de linkse elite . Zij zijn samen met Jeroen Pauw de beste interviewers vind ik. Degene die zich hier aan storen moeten gewoon lekker naar de EO op 1 kijken . De zaken moeten gewoon benoemd worden zoals ze plaatsvinden en dat valt niet mee voor de meeste Nederlanders vrees ik. Alleen de uitspraak al : ” Amsterdam is de huiskamer van Nederland ” , word dan burgemeester van Broek op Langendijk of zo.Tevens heb ik geen ene vorm van excuus gehoord of misschien dat ze een fout gemaakt heeft ?

Gast
Janny
juni 2, 2020 13:56

Eigen verantwoordelijkheid,ok dan snap ik al die andere maatregelen niet, dus ook eigen verantwoordelijkheid, klets je er maar uit.Conclusie afgang voor Halsema. Was het angst om op te treden dan totaal ongeschikt.

Gast
J. Hoekstra
juni 2, 2020 13:51

Lekker makkelijke , eigen verantwoordelijkheid. Mocht dit toch een nieuwe uitbraak leidt, en de verpleeghuizen weer dicht gaan , toch al totaal belachelijk dat iedereen blijkbaar weer alles mag doen , behalve deze mensen. Als alles uit de hand loopt weten we in ieder geval die we moeten aanpakken en kick out boefjes hebben vanmiddag weer speelkwartier hoorde ik. Afstand houden en niet zo dramatisch en drammerig over de slavernij aub. En van zwarte Piet afblijven of je moet nog meer haat willen zaaien, ook goed hoor.

Gast
Connie Veren
juni 2, 2020 13:39

Halsema: “Het demonstratierecht is gegeven en dat hoef je niet eens aan te vragen.
Goed dat we het weten dan staan we binnenkort bij u op de stoep hoestend te demonstreren met een spandoek in de hand #kickouthalsema Dan maken we er wederom een gezellig superspread-event van zoals de wedstrijd Atalanta Bergamo –Valencia werd ook gewoon buiten gespeeld,was wel de grootste besmetter en aanjager van de Coronagolf in Italië en Spanje. Daarna werden gelijk alle voetbalwedstrijden, concerten en grote events te verboden. Maar mevrouw Halsema staat vervolgens daarna doodleuk op de dam een demonstratie van duizenden mensen apatisch weg te lachen zonder mondkapje met een grote kans op een nieuwe spreader namelijk een 2de Coronagolf.
VANDAAR; #kickouthalsema niet vandaag maar gisteren!

Gast
Gereformeerd joch
juni 2, 2020 13:26

Amsterdam. Sodomietenstad van Satan.
Zal binnenkort krijgen wat het verdient!

Gast
Arie
juni 2, 2020 13:22

Als ik Erik Dijkstra zie moet ik altijd aan een dom stripfiguur denken.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen