RTL 4 mist GTST niet, vervanger scoort net iets beter

Geplaatst op di 02 jun 2020 om 7:45


De kijkcijfers van maandag 1 juni 2020 (SKO)

De RTL 4-soap Goede Tijden Slechte Tijden is weer met zomerstop, maar net als vorig jaar zomer is dat helemaal geen klap voor de zender: de veel goedkopere vervanger Ik Weet Er Alles Van doet het zelfs net iets beter. Het tweede seizoen van de Ruben Nicolai-quiz is maandag met 653.000 kijkers (14,1 procent) van start gegaan. Ter vergelijking: GTST zette vorige week een gemiddeld marktaandeel van 14,0 procent neer. Het toont aan dat GTST lang niet meer onmisbaar is voor RTL 4.

Vanwege het coronavirus is GTST dit jaar veel eerder met zomerstop gegaan. De seizoensfinale wist donderdag 663.000 kijkers (12,7 procent) te boeien, totaal geen indrukwekkende score.

De grote winnaar op prime time was wederom de SBS 6-show Chateau Meiland, goed voor 1,3 miljoen kijkers (27 procent). Aansluitend trok Man Bijt Hond XL 558.000 kijkers (12 procent).

Het zilver is voor NPO 1, dankzij de combinatie Dokters van Morgen (823.000 en 17 procent) en Het Familiediner (1,1 miljoen en 24 procent).

RTL 4 pakt brons dankzij de talkshow Beau, waar 628.000 mensen (15 procent) naar keken. Direct ervoor scoorde Kopen Zonder Kijken 558.000 kijkers (11 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur, goed voor 572.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 548.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 275.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pirates of the Caribbean Cure: 256.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dertigers: 204.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met New Kids Turbo: 132.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (973.000), Half acht nieuws (859.000), EenVandaag (811.000), M (688.000), Ik weet er alles van (653.000), RTL Boulevard (515.000) en Editie NL (390.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (774.000), Hart van Nederland (631.000) en Shownieuws (468.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.999.000
02. Chateau Meiland (SBS6) 1.343.000
03. Op1 (NPO1) 1.207.000
04. Het Familiediner (NPO1) 1.137.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 973.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 859.000
07. Dokters van morgen (NPO1) 823.000
08. EenVandaag (NPO1) 811.000
09. Journaal laat (NPO1) 774.000
10. M (NPO1) 688.000


11. Ik weet er alles van (RTL4) 653.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 631.000
13. Beau (RTL4) 628.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 572.000
15. Kopen zonder kijken (RTL4) 558.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.2%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 13.2%
4. NPO2 / 5.6%
5. Vero / 5.1%


6. NET5 / 4.9%
7. RTL8 / 3.7%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL8 / 2.5%


11. RTLZ / 1.4%
12. TLC / 1.4%
13. Discov / 1.3%
14. FOX / 1.3%
15. SBS9 / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,8%
2. Talpa TV 24,4%
3. RTL Nederland 23,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








44 Reacties op “RTL 4 mist GTST niet, vervanger scoort net iets beter”


  1. 💭

    Gunoten van het mooie weer.
    TLP wederom 2de…..
    Veronica andermaal beter!

  2. HUGO

    1. NPO op eenzame hoogte. Wat een kwaliteit

    2. Talpa mooie cijfers voor de maandag.

    3. Over RTL heb ik het maar niet anders worden de Pro kijkers boos.

  3. Zo maar een maandagavond in de maand juni....

    Zo maar een maandagavond in de maand juni 2015 (1/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. RTL Nederland 31,1%
    2. Publieke Omroep 30,7%
    3. SBS Groep 19,2%

    En zo maar een maandagavond in de maand juni 2020 (1/6)

    Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
    1. Publieke Omroep 35,8%
    2. Talpa TV 24,4%
    3. RTL Nederland 23,4%

    Cijfers zeggen alles.

  4. Jos

    Op1 – Beau: 25 – 1

  5. Wanneer wordt er ingegrepen bij RTL Nederland?

    De vraag is niet of er zal worden ingegrepen bij RTL Nederland, maar wanneer.

  6. Max

    @Zo maar een maandagavond in de maand juni….

    Ik kan ook een datum pakken welke voor mij gunstig is. Kan ik lekker trots mijn punt maken.

  7. HUGO

    Beau bijna en Boulevard uit de top 15.

    Waar gaat dat heen met RTL?

  8. Dirk

    Waanzinnige cijfers Op1. Sceptici volledig de mond gesnoerd. Een succesformule met hoge relmatige kijkcijfers.

  9. Canus lupus

    Het was lang mooi en warm gisteravond. Dan kijken mensen even geen TV.
    Zeker niet, omdat de terrassen voor het eerst open waren.

    Volgende week geeft een ander beeld.

  10. JAN

    Hoop voor RTL dat de herfst weer snel komt ander gaat het helemaal mis

  11. Snake Charmer

    CORRECTIE

    2. RTL Nederland 24,8%
    3.Talpa TV 24,4%

  12. JAN

    Zo te zien gaat de stekker er nog lang niet uit bij SBS6

  13. critikast

    Vanmiddag om 16.00 uur demonstratie op de Dam . Inzet: boycot Nicolai en dwing Halsema tot aftreden . Twee vliegen in één klap !

  14. JAN

    @Snake Charmer was nou maa rnaar Specsavers gegaan RTL 8 dubbel geplaatst

  15. MediaPrak

    Eerst was het corona, nu het mooie weer. Maar bovenal is de zwakke programmering van RTL debet aan het verval van deze zender. Buiten Meiland en mw de Mol stelt die van Talpa/SBS ook niet veel (meer) vol.

  16. pro RTL

    Top cijfers voor RTL nee hoor gaat gewoon goed SKO heeft gewoon fouten gemaakt , of is weer omgekocht RTL is en blijft de grootste zender maar J d M
    zit gewoon RTL op allerlei manieren te dwarsbomen ! heel gemeen hoor!

  17. Dennis

    Geen oude koeien uit de sloot halen MC!

    Niet elke keer deze kop net als vorig jaar

  18. Snake Charmer

    @JAN

    Je moet voor de marktaandelen ook naar de site van SKO gaan deze site kiest gewoon wat zenders uit en zet dan een marktaandeel neer.

    RTL Nederland 25,1% trouwens klopt weer geen reet van de cijfers deze site.

  19. pro RTL

    Helemaal gelijk hoor @ S.C ! RTL is the winnaar en zal altijd de grootse zender van Nederland blijven NPO met hun bejaarde doelgroep van boven de 80 moet je weigenlijk niet meer meetellen

  20. CB

    @Canus lupus, niet mee eens. Als er gisterenavond om 19:00 uur een Persco was waren de cijfers als vanouds. Als Op1, M, Beau of Jinek Koning Willem Alexander als gast in de uitzending hadden was het ook goed bekeken en zelf zat ik gisteren buiten met televisie op m’n smartphone. Dus bullshit dat het aan het weer ligt; voor goede programma’s gaat de beeldbuis gewoon aan.

  21. RTL, vergane glorie

    Het was al zichtbaar voor de corona crisis.

    Het is in de corona crisis helemaal zichtbaar geworden.

    Hoe gaat dit aflopen?

  22. HUGO

    Wat is pro RTL stil vandaag.

  23. WEST*

    `De tijd zal het leren hoelang de com tv stand gaat houden
    Als de inkomsten terug lopen naar 2 ,of 300.000 p.jaar voor RTL gaat er ook iets gebeuren , en dan grijpt Bertelmann ook in !

  24. Snake Charmer

    Videoland: meer abonnees en groei eigen content in aantocht
    Het gaat goed met Videoland. De streamingdienst van RTL Nederland heeft meer abonnees. En de kijktijd per abonnee stijgt eveneens verder.

    Videoland wordt door RTL Nederland gezien als dé oplossing tegen de teruglopende advertentie-inkomsten van lineaire zenders. Die inkomsten stonden al langer onder druk, maar door de coronacrisis zijn deze in een vrije val beland. Dit zorgde in de afgelopen weken al tot diverse wijzigingen in de programmering van de zenders van RTL Nederland en Talpa Network. Zo ging de zomerprogrammering – met vrijwel alleen herhalingen – bij RTL Nederland deze week al in.

    Videoland
    Anders is dit bij streamingdienst Videoland. Waar RTL Nederland bij lineaire zenders op de centen let, wordt bij Videoland juist niet op een eurootje meer of minder gelet. Sterker, het Luxemburgse moederbedrijf RTL Group – waar mediagigant Bertelmans Group grootaandeelhouder van is – maant RTL Nederland om in een rap tempo verder te bouwen aan het contentaanbod. Dit stelt RTL Nederland CEO Sven Sauvé tegen De Telegraaf. Ook over de groei van Videoland deed Sauvé uitspraken. Sinds de coronamaatregelen is het aantal abonnees met 25 procent gegroeid. Vertalen we dit naar openbare abonneecijfers van Videoland dan betekent dit dat Videoland in de afgelopen maanden minimaal 150.000 nieuwe abonnees aan het klantenbestand heeft toegevoegd. Verder kijken abonnees meer naar films, series en documentaires die Videoland in het contentaanbod heeft. De kijktijd per gebruiker nam namelijk met dertig procent toe.

    Vrijwel alle videodiensten zien hun abonnee-aantallen in Nederland flink groeien, grotendeels als gevolg van de corona-maatregelen.

    Bij de meeste videodiensten betrof de groei in april 15 tot 30 procent, fors meer dan in het eerste kwartaal, meldt Telecompaper. Uitschieters zijn Amazon Prime Video en Dplay, met groeicijfers van rond de 80 procent. Beide diensten hadden nog relatief weinig abonnees in Nederland.

    Vooral het succes van Amazons videodienst is goed te verklaren: de webwinkel opende in maart in Nederland. Prime Video kost daarom vooralsnog 3 euro per maand in Nederland, één van de laagste abonnementsprijzen voor een streamingdienst. Dplay is de videodienst van Discovery Benelux en biedt toegang tot content van de Discovery-zenders, voor 4 euro per maand.

  25. WEST*

    @Hugo ja voorheen hadden ze altijd een grote mond, maar nu zie je ze niet! Ze zijn vernederd , heel erg vernederd !

  26. WEST*

    @ Snake Charmer , Ja dat klopt 150 .000 meer abonnees voor videoland alleen weten we nog steeds niet hoeveel echte abo`s ze hebben maar geschat wordt op 750 .000

  27. Ja hoor

    Wel naar het marktaandeel in de doelgroep kijken, hè MC. Voor je met zo’n kop op basis van 1 uitzending van het quizje komt.

  28. doe

    Dacht dat programma al voor Corona was opgenomen, was verbaast dat ik promo zag waar hij het over Ma tm Do had. Jammer dat ze niet familie of vrienden hadden kunnen neerzetten. 6x 2 mensen of zo. Programma moet weer ff wennen, dat gaat het wel omhoog.

  29. aldus

    RTL = 24,8%. Leercurve van MC is 0%.

  30. Hee Men

    John moet maar snel wat afleveringen bij bestellen, dan gaat SBS6 in ieder geval op maandag nog een beetje scoren, rest is dramatisch

  31. @Hugo

    Krijg je nou een stijve plasser van het feit dat (op een enkele dag) SBS6 richting RTL kruipt? Wat is toch jouw intense haat tegenover RTL, ooit afgewezen bij een sollicitatie ofzo?

  32. rommelzender

    En alle pro Talpa trollen zijn ook weer opgetrommeld om hier te reageren met anti RTL berichten. Wel fijn dat ze in ieder geval 1 dag in de week hun Talpa propaganda kunnen spuien. Andere dagen is het maar huilen.

  33. Vergane glorie Videoland

    Ook Videoland gaat het niet redden.

    Pas in 2025 winstgevend.

    Echter, content is dramatisch slecht. Gaan het ook niet redden tegenover de grote spelers.

  34. PietjePuk

    Lang leve de Liefde is nr.1 in de doelgroep. Ik Weet Er Alles Van is ouderenprogramma.

  35. Mick

    2. RTL4 / 14.6%
    3. SBS6 / 13.2%

  36. Ron

    LLDL op 6 doet het ook beter nu GTST er niet meer is, zowaar in de kijkcijfer Top 25 vandaag. Blijft een meesterlijke show.

  37. Ron

    Videoland moet meer aan eigen content gaan werken. Dat het nu beter gaat komt niet omdat er nu zoveel nieuwe content is te zien maar omdat on demand streaming in deze corona tijd erg populairder is geworden. Er komt dagelijks nog meer oude rotzooi op dus er moet weer flink veel nieuwe series worden gedraaid.
    Temptation Island VIPS komt ook weer terug las ik gisteren ergens.

  38. Mick

    Als je de statistieken van Google gebruikt heeft Videoland een populariteit van 4,92857e van dat van Netflix.

    Netflix zegt 2.800.000 gebruikers te hebben in Nederland. Dan ligt het aantal gebruikers van Videoland ongeveer rond de 568.000.

  39. Mick

    En het mooiste is: De meest gebruikte zoekterm voor Videoland is ‘Chateau Meiland Videoland’.

    Dus de populariteit van de zoekterm Videoland komt mede door Chateau Meiland welke niet eens op Videoland maar op Kijk te zien is.

  40. Kijkcijfer-expert in spé

    MC is weer onnodig aan het bashen, ditmaal op GTST. Elk programma scoort minder zodra het mooie weer aantreed, dus ook GTST. Als ‘Ik Weet Er Alles Van’ 653.000 kijkers scoort in de zomer, dan is dat nog altijd minder dan dat GTST normaal gesproken scoort want GTST scoort gemiddeld 1 miljoen kijkers tegenwoordig.

    De kijkcijfers van GTST vallen niet tegen. Het lijkt alsof MC tegen GTST net zo’n haat heeft ontwikkeld als voor Zwarte Piet. En dat is ongezond.

  41. Donald Dumb

    Oke. Wie durft de stekker uit dat GTST te trekken?
    Afscheid nemen doet even pijn, maar het went wel weer hoor.
    Iets wat over de houdbaarheidsdatum is gooi je ook weg…

  42. Bertje

    Misschien eindelijk stoppen met het verwaarlozen van RTL5! Buiten RTL4 was het huilen met de pet op bij RTL. Alleen RTLZ scoort boven verwachting.

  43. Eva wolfs

    Gewoon stoppen met gtst als ze het niet missen…. Is mooi geweest en ik weet er alles van gewoon elke dag om 20.00 uu8 ipv gtst en ze zeggen dat ze nog 10 jaar verder willen met gtst, maar ze missen het geen eens… Ja kijkcijfers zijn slecht verhaallijnen zijn vreselijk en te lang

  44. Eva wolfs

    De kijkercijfers van gtst vallen wel tegen waarom steeds de zomer stop in eind juli begin juli.. Het is dan mooi weer en langer licht en niemand kijkt dan tv…. Gewoon eind mei stoppen tot ergens eind september. Als gtst weer eind gaat beginnen is het nog steeds zomer en zomervakantie

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.