RTL 4 mist GTST niet, vervanger scoort net iets beter


De kijkcijfers van maandag 1 juni 2020 (SKO)

De RTL 4-soap Goede Tijden Slechte Tijden is weer met zomerstop, maar net als vorig jaar zomer is dat helemaal geen klap voor de zender: de veel goedkopere vervanger Ik Weet Er Alles Van doet het zelfs net iets beter. Het tweede seizoen van de Ruben Nicolai-quiz is maandag met 653.000 kijkers (14,1 procent) van start gegaan. Ter vergelijking: GTST zette vorige week een gemiddeld marktaandeel van 14,0 procent neer. Het toont aan dat GTST lang niet meer onmisbaar is voor RTL 4.

Vanwege het coronavirus is GTST dit jaar veel eerder met zomerstop gegaan. De seizoensfinale wist donderdag 663.000 kijkers (12,7 procent) te boeien, totaal geen indrukwekkende score.

De grote winnaar op prime time was wederom de SBS 6-show Chateau Meiland, goed voor 1,3 miljoen kijkers (27 procent). Aansluitend trok Man Bijt Hond XL 558.000 kijkers (12 procent).

Het zilver is voor NPO 1, dankzij de combinatie Dokters van Morgen (823.000 en 17 procent) en Het Familiediner (1,1 miljoen en 24 procent).

RTL 4 pakt brons dankzij de talkshow Beau, waar 628.000 mensen (15 procent) naar keken. Direct ervoor scoorde Kopen Zonder Kijken 558.000 kijkers (11 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2’s Nieuwsuur, goed voor 572.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met Veronica Inside: 548.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Good Doctor: 275.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Pirates of the Caribbean Cure: 256.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dertigers: 204.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met New Kids Turbo: 132.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 106.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Zesuurjournaal (973.000), Half acht nieuws (859.000), EenVandaag (811.000), M (688.000), Ik weet er alles van (653.000), RTL Boulevard (515.000) en Editie NL (390.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (774.000), Hart van Nederland (631.000) en Shownieuws (468.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.999.000
02. Chateau Meiland (SBS6) 1.343.000
03. Op1 (NPO1) 1.207.000
04. Het Familiediner (NPO1) 1.137.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 973.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 859.000
07. Dokters van morgen (NPO1) 823.000
08. EenVandaag (NPO1) 811.000
09. Journaal laat (NPO1) 774.000
10. M (NPO1) 688.000


11. Ik weet er alles van (RTL4) 653.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 631.000
13. Beau (RTL4) 628.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 572.000
15. Kopen zonder kijken (RTL4) 558.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.2%
2. RTL4 / 14.6%
3. SBS6 / 13.2%
4. NPO2 / 5.6%
5. Vero / 5.1%


6. NET5 / 4.9%
7. RTL8 / 3.7%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL8 / 2.5%


11. RTLZ / 1.4%
12. TLC / 1.4%
13. Discov / 1.3%
14. FOX / 1.3%
15. SBS9 / 1.2%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,8%
2. Talpa TV 24,4%
3. RTL Nederland 23,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen