Felle kritiek op DierenLot om ‘peperdure’ tv-reclame

Goede doelen die hun spotjes uitzenden in peperdure reclameblokken op televisie: het leidt vaak tot sceptische reacties. Van de week was het Stichting DierenLot die met een één minuut durende reclame voorafgaand aan het Achtuurjournaal flink wat verbazing wekte. Hoeveel geld kost dit wel niet, vroegen veel mensen zich af op social media, waaronder Nieuwsuur-presentator Jeroen Wollaars. De stichting is er druk mee om zich te verweren, vooral over de wel héél lange uitzendduur van de spot.

Een twitteraar merkt op: “Ik verbaas me zojuist over de lengte van de reclame van jullie stichting. Donaties? Helder! Maar waar komt het geld vandaan om een reclame van ongeveer 1 minuut te financieren? Tip: de helft korter om die besparing te gebruiken voor de dieren?

Jeroen Wollaars daarop: “Ik vraag me dit ook wel eens af. Twee minuten prime time vlak voor het Achtuurjournaal. Wat kost dat?

En dat geluid klinkt ook bij andere critici. Wat is de verklaring? Stichting DierenLot wijst erop dat de Ster speciale prijzen hanteert voor goede doelen. “Het allerbelangrijkste is dat deze spots kosten / baten voor ons by far het meest efficiënt blijken te zijn voor bewustwording en donateurswerving. Zonder werving, geen donateurs, geen geld, geen hulp voor dieren. Dus doen we dat zo goed mogelijk en voor ons werkt dit heel goed.

Maar dan nog: een minuut durende spot is veel duurder dan een van dertig seconden. “Dat geld komt er juist dankzij deze spots. Deze lange spots werken veel beter daarvoor dan korte spots. Dit is en wordt door ons doorlopend getest qua kosten versus baten.

Jeroen Wollaars: “Gelukkig! En fijn dat het zo kan. Was gewoon benieuwd. Keep up the good work.

Foto: Stichting DierenLot

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen