Jort Kelder: ‘Economie aan gort voor dikke 80-plussers’

Jort Kelder vindt het ongelooflijk zonde dat de economie aan gort wordt geholpen om de levens van te dikke 80-plussers te redden. Dat heeft hij gezegd tegen Omroep Friesland. Nederland en de landen om ons heen zitten in een (gedeeltelijke) lockdown vanwege het coronavirus. Hierdoor staat ons straks een enorme economische crisis te wachten. “Hoeveel economische schade is het redden van mensen die anders twee jaar daarna doodgaan waard?“, vraagt Kelder zich af.

Kelder wijst erop dat het vooral obese bejaarden zijn die overlijden aan corona. “We zijn 80-plussers die te dik zijn en gerookt hebben nu aan het redden. Dat klinkt heel hard, maar het is statisch natuurlijk wel wat er gaande is. Op een gegeven moment moet er wel een belangenafweging komen.

We moeten niet gaan doordraven met maatregelen, aldus Kelder. “Nederland moet een beetje blijven nadenken in plaats van de hysterische stuip waarin allerlei politici, bestuurders en medici proberen te schieten. Alles moet nu verboden worden.

Nederland volledig afsluiten levert op lange termijn helemaal geen voordeel op, zegt hij. “Ga je dan immuniteit opbouwen? Helemaal niets natuurlijk. Je moet een keer los en wanneer dan? In september? Oktober? Volgend jaar? Als de hele economie naar de bliksem is?

Het is aan het gebeuren op dit moment, meent Kelder. “Er zijn duizenden en duizenden ondernemers die op de rand van het faillissement staan. Het moet natuurlijk niet te lang duren. 81 procent van de Nederlanders zal niet of nauwelijks last hebben van het virus en die moeten ook doorgaan met hun leven.”

Er gaat volgens hem ergernis ontstaan. “Wat moet je tegen jonge mensen die helemaal niet in gevaar zijn zeggen? Ga je die de hele maand mei en juni binnenhouden? Dat gaat niet gebeuren. Bedrijven gaan failliet, jonge mensen willen naar buiten en dat zal je met intelligentie moeten aanpakken. Maar dit houden wij als land niet lang vol.”

Het is een atoombom in de economie die aan het afgaan is, vervolgt hij. “Er komt wel een moment dat het leven weer moet opstarten, want anders is het drama aan die kant echt niet te overzien. We hebben nu 20 tot 30 procent van de economie van honderd naar nul gedraaid. Dat betekent een domino-effect in de economie in de loop van de zomer en het najaar en dat trekt de banken mee.”

Die tachtig procent moet aan het werk, besluit Kelder. “Voor die twintig procent – oude mensen en mensen met ziekten – moet je een hele warme hand hebben en ze gaan beschermen.

Dit is een geluid dat ik al weken hoor, maar allemaal informeel, omdat niemand het hardop durft te zeggen. Het is een taboe.”

Foto: RTL

196 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
j.pel
april 11, 2020 16:06

Mevr. Inge dat ben ik volkomen met u eens de spijker op zn kop die arrogante zielenpoot gaat aan alle werkelijkheid voorbij en de vergelijking met w.0 twee is treffend gezegd . Hij zou het verdienen met die uitspraken om op hogere leeftijd ook kwalen te krijgen die show pik .

Gast
Inge
april 9, 2020 23:08

Geachte heer,
Hoe kunt u dit zeggen?! Het zijn mensen die (klein-)kinderen hebben, hard gewerkt hebben en een bijdrage hebben geleverd aan de groei van de Nederlandse economie. Uw studie hebben betaald. Waar is uw fatsoen? U laat wel heel veel gelijkenis zien met ‘leider’uit de Tweede Wereldoorlog.

Gast
Wil
april 7, 2020 21:51

Wat een immorele hond. Je zal hem en zijn geestverwanten horen piepen als het virus muteert en in een mogelijke tweede golf, net als de Spaanse Griep, ook en vooral jonge sterke mensen de dood intrekt! Economische is er ook het nodige op zijn opvatting aan te merken gezien het veel strengere beleid van onze belangrijkste handelspartners. Of we een eiland zijn! Het zal je zoon of kleinzoon maar zijn.

Gast
j.pel
april 7, 2020 15:55

Dimo helemaal met je eens die hebben toch geen normen en waarden meer voegen ook niks toe aan de maatschappij meestal aso typen ook .Is al jaren slappe hap hier in dit land politie straalt ook niks uit meestal van die broekjes die al in hun broek schijten als ze die aso typen zien .Al die bezuinigingen in de zorg betalen zich nu uit we barsten in het geld in Nederland maar ziekenhuizen moesten dicht onderbetaling verplegend personeel is pittig beroep welke jongere heeft daar interesse in u .zie Duitsland het aantal bedden per 10.000 inwoners is hoger als hier
bzuinigen op de verkeerde manier hier En die lul van een jort denk ook alleen in eigen belang .

Gast
DIMO
april 7, 2020 15:10

Ik ben ook al wat ouder en behoor tot de risicogroep. Maar was toch niet van plan mijn IC bed af te staan aan een jongere die net van zijn zoveelste Fuck de Corona party afkomt.

Gast
j.pel
april 6, 2020 16:11

Trouwens Wilma timmer jij dan al die benodigde doodkisten volgens jouw plan hoe kom je op dat bizarre idee bij jouw zit het virus in je hersenen zoek hulp bij een psychiater joh ben je echt aan toe .

Gast
j.pel
april 6, 2020 16:06

Wilma k ga jij ons dan voor met de hele familie en liefst in het midden van de massa je bent ook gestoord joh idioot .

Gast
Hans Niemeijer
april 6, 2020 15:49

gebeurde zoiets ook niet bij de bruinhemden vanaf 1930? het volk en de economie rein houden? ideologisch gevaarlijk ventje die Kelder.

Gast
Wilma.K
april 6, 2020 09:48

Wow wat een reacties zeer triestig te moeten zien dat er zoveel angst heerst.
Hij heeft gewoon simpelweg gelijk! Het beste is gewoon met koningsdag alle Nederlanders bij elkaar zetten allemaal geïnfecteerd raken en dan land voor land hetzelfde zodat europese unie kan tonen dat het voor samen staat en buurlanden de zorg over nemen zodat land voor land ineens klaar is met dit! Afwachten maanden lang tot eindelijk iedereen een keer besmet is geraakt is gewoon uitstel van executie. Is iedereen gewoon zo simpel niet te zien dat je uiteindelijk allemaal dood gaat en onder dezelfde grond beland. Hoe eerder dit de wereld uit is hoe beter dit gaat mensen alleen maar meer levens kosten door indd depressie geweld naar elkaar toe of andere omstandigheden die nu na 4 weken al opspeelt bij zoals bij zovelen artikelen te lezen valt. Dit kost veel meer levens geld familiedrama.

Gast
j.pel
april 6, 2020 00:41

Pieter ik ben jouw geen verantwoording schuldig ga iets nuttigs doen en houdt 1.50 mrt afstand .

Gast
Pieter J
april 6, 2020 00:30

@j.pel: de intelligenrie straalt van je reactie af. Nu eens inhoudelijk graag. Kun je niet he?

Gast
j.pel
april 6, 2020 00:20

He v.d, Plas volgens mij draai je helemaal door man volgens mij kunnen ze jouw beter opsluiten in een gesloten inrichting man zoek andere baan je bent er niet geschikt voor je baan je bent volledig gefrustreerd man en kraamt onzin uit appels met peren vergelijken . neem verlof en neem paar weken vakantie reizen naar China zijn nu in de aanbieding .En koop morgen paar pakjes valdispert.

Gast
Jan van der Plas
april 5, 2020 22:18

En lees dit verhaal ook eens allemaal over het immuunsysteem mbt. de pandemieën in 1918, 1957 (ja ook toen was er 1) en 1968 (ja nog eentje slechts 11 jaar later!): https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/waarom-het-griepvirus-ons-blijft-bedriegen

Gast
Jan van der Plas
april 5, 2020 22:15

Ach was het niet Wuhan dan was het wel een andere stad/land geweest maar dit is helemaal geen pandemie. Er overlijden zo ongelofelijk veel minder mensen dan met een echte griep-pandemie dat slaat helemaal nergens op. In 1918 vielen er iets van minimaal 40 MILJOEN DODEN dus waar hebben we he nu in hemelsnaam over??? Er vielen toen in 1 land meer doden dan nu in de hele wereld joh! Ga dit maar eens lezen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2720273/

Gast
Er ist wieder da
april 5, 2020 21:23

Met dank aan Wuhan, en aan alle luchtreizigers die het virus wereldwijd verspreid hebben. Daarom zitten we hier nu in de shit…

Gast
Jan van der Plas
april 5, 2020 20:54

En gaan we begin volgend jaar als er nog geen vaccin is weer het land op slot gooien als het corona-virus weer de kop opsteekt??? Ik dacht het niet hè! Mark Rutte is een volslagen gestoorde idioot die ze op moeten sluiten in een gesloten inrichting.

Gast
Jan van der Plas
april 5, 2020 20:52

Ja en gaan we het land nog langer in intelligente lockdown houden? 1 maand, 2 maanden, 3 maanden en dan heel Nederland naar de kloten alleen om een hele kleine groep ouderen te redden met 2-3 ziektes die sowieso in een griepgolf ook massaal overlijden. De griepgolf van 2018 was veel heftiger en toen lagen alle IC’s ook vol (ik werk op een groot ziekenhuis dus ik kan het weten) en hoorde je……… juist helemaal NIEMAND in de media/politiek schreeuwen van paniek, paniek. En nu wel…. WAAROM????????? Dit is gewoon pure massahysterie. 50% va de mensen heeft sowieso geen klachten toonde IJsland al in februari (toen riep überLUL Mark Rutte nog dat virus gaat niet naar Nederland komen weten jullie nog) aan lees maar: https://edition.cnn.com/2020/04/01/europe/iceland-testing-coronavirus-intl/index.html

Gast
j.pel
april 5, 2020 18:50

Die Kelder is de grootste arrogante kwal ooit op tv geweest als je die kop al ziet zou je misselijk van worden Je mag het niet zeggen maar ik hoop dat ie 80 wordt alle kwalen krijgt die een mens kan hebben . Flikker die eikel van de buis af bespaar ons die ziekelijke geest op tv ,n

Gast
Hen nry
april 5, 2020 18:23

Hij is niet meer welkom in Friesland

Gast
Willem
april 5, 2020 17:15

De hr Kelder denkt dat als alle bejaarde ic patiënten dood gaan dat dan het virus wereldwijd zal stoppen. Het is dus de schuld van een paar 80 plussers die in leven worden gehouden dat het virus er nog is.
Beste man, er gaan veel meer mensen onder de 80 dan boven de 80 dood , bijvoorbeeld in uw leeftijdsgroep. Het zou u daarom sieren als u zo begaan bent met de economie. Dat u er zelf een eind aan maakt. Komen er gelijk 3 huizen vrij. En laat uw vermogen dan na aan de bestrijding van enge ziekten. Dus twijfel niet en geef een voorbeeld.

Gast
Pieter Roskamp
april 5, 2020 07:38

Die economie is opgebouwd door de huidige generatie 80 Plus.
De samenleving wordt gesloopt door magere scharminkels als Jort Kelder die dit soort dingen roepen om op te vallen. Vegetarisch vreten van biologische komaf sloopt de landbouw en hun voorkeur voor tofu-brokken feminiseert ze en bovendien vernielt het in Brazilië en Indonesië het COMPLETE regenwoud.
Jort Kelder en consorten zijn een regelrechte ramp voor u en mij.
En ik kan het weten want ik heb alles al gezien en gedaan en meegemaakt in mijn leven, en dat populistische rechtse gebral van Jort heb ik al vaker gehoord.

Gast
Harry
april 5, 2020 00:26

En dat zegt deze slappe lul de behanger. Nee, hij is een redder van het vaderland, met zijn slappe en nogal onintelligente stukjes in bladen en die slappe kop op tv.

Gast
Jos
april 4, 2020 19:57

Als wij mensen zo door gaan met de wereld verkrachten dan zullen wij nog veel ongekende virale infecties krijgen waarbij de corona in schril contrast staat .
Wij hebben in 80 jaar tijd de halve wereld verknald . Deze gebeurtenissen zullen
de economie volledig plat leggen , maar niet de paar oudere zwaargewichten , dat zeg ik tegen de heer J Kelder .
Als de economie kapot wordt gemaakt dan zal het mensdom daar zelf schuld aan zijn
Het kapitalisme is te hebbelijk en wil niet delen als zij maar de hemel op aarde hebben . Dit wordt op termijn afgestraft . MET VR GR Jos

Gast
gallus
april 4, 2020 19:32

Jort zit fout! Lichte obesitas geeft niet per se minder conditie; statistisch wat hart betreft integendeel! En roken heeft geen invloed op coronarisico!
Wat erger is; bijna niemand toont in deze geringschatting tegenover de onvoorwaardelijke waarde en betekenis van elk mensenleven. Bovendien is deze crisis een gelegenheid om eens te vragen WAT en WIE economie eigenlijk dient! I.i.g. ook de virusbrandhaarden van après ski nachtclubs, disco’s, en veel m.i. aanvechtbaar vermaak en onzinnige vliegreizen!
Jort voelt zich graag veilig bij de pantoffels van de adel binnen de dikke muren van het kastelen, omringd door moois; niet verkeerd hoor maar ware noblesse bestaat niet uit gelóóf in geld!
Dus Jort gooi deze lafheid van je af en behoud je onafhankelijkheid ook tegenover geld ook in bovenpersoonlijke zin!

Gast
Reg ten Zijthoff
april 4, 2020 16:52

Jort Kelder kent in ieder geval de geschiedenis van de 20ste eeuw. Wat stond er ook alweer in de Neurenberger Wetten van zijn politieke vriend, wijlen Adolf??!! Verder heeft Fred Oster mijn reactie al geplaatst. Jammer dat Sheila Sitalsing vandaag in De Volkskrant de naam Jort Kelder niet noemt. Het wordt tijd dat de omroepen waarvoor Kelder werkt hem corrigeren. Een multimiljonair die verder via belastinggeld betaald wordt, verdient een directe boycot van de publieke media. Vrijheid van meningsuiting?! Geert Wilders wordt voor minder aangeklaagd.

Gast
Realist
april 4, 2020 16:37

#5 | Klopt de Corona informatie en zijn de maatregelen te rechtvaardigen? | Karel van Wolferen
op Youtube

Gast
anoniem
april 4, 2020 16:16

@Boerenverstand: Boerenwijsheid heeft mijn voorkeur.. :-)

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 16:15

Overigens, die 75 jaar vrijheid, die viering gaat niet door. Hoe toepasselijk.

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 16:13

@g.ossip: niet alleen hier hoor. In het VK gluren de mensen massaal vanachter de gordijntjes of de buren niet 2x per dag naar buiten gaan. Daarbij even vergetend dat veel mensen nog wel naar het werk moeten, boodschappen moeten doen, en naar buiten voor beweging ook daar toegestaan is (met ook daar de tegenstrijdigheid, dat de parken e.d. vervolgens afgesloten worden, dus dat buiten bewegen is elkaar tijdens het lopen verdringen op smalle trottoirs in de stad, net als hier).
Heel erg eng hoe de mensen worden, vooral ook door de hysterische media, die zichzelf nu weer heel belangrijk kunnen vinden.

Gast
G.ossip
april 4, 2020 15:55

@Boerenverstand,vergeet niet te vermelden dat het merendeel schreeuwt “sluit ons op” ” vaccineren verplicht” “kliklijnen bellen massaal, in de oorlog kreeg je er 7.50 gulden voor nu gratis en voor niks ga je eraan,5G word tussen neus en lippen even stiekem geplaatst,je weet wel o.a voor crowd control, heers en verdeel en warempel het lukt ook nog,bijna 75 vrijheid volgehouden,sommigen zouden verplicht The Wave moeten kijken.

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 15:41

@one and only: juist, zo is het. En Rutte is gelukkig want dom Nederland vindt hem een geweldige crisismanager en hij schiet omhoog in de peilingen. 80% van de bevolking trapt er met open ogen in.
Ja, legt u mijn leven maar stil, en schaf het contante geld maar af, en volg de bevolking maar met drones, en leeg de pensioenfondsen maar.

Gast
X
april 4, 2020 15:17

One and only: Dat bedoel ik dus ook.

Gast
One and only
april 4, 2020 15:09

Ik bedacht mij net dat die corona crisis echt iets is wat Mark Rutte wel lekker vindt toch? Hij sloopt alles, defensie, de zorg, het onderwijs, de bouw, de landbouw, de maximumsnelheid, en nu in een klap, met behulp van een virusje, mollestreert hij heel Nederland compleet de g0dvertering in… wedden dat hij het allemaal prachtig vindT en zichzelf van geluk in slaap huilt omdat hij zo gezegend is…

Gelukkig heb ik er niet echt last van, enkel heb ik wat last van die vieze mensen in de supermarkt, maarja, echt weer iets voor Rutte…..

En dan vindt men hem nog goed bezig ook… Est een land, wat een land…

Gast
G.ossip
april 4, 2020 14:55

@Boerenverstand,dan gaat het op MC straks erg rustig worden als de abonnementen van het mobieltje niet meer betaald kan worden,dat gaat namelijk eerder gebeuren als menigeen denkt,zeer triest natuurlijk maar dat is wel wat er gaat gebeuren.Dus ik zeg ..ja zorg voor onze zieken maar laat de economie niet klappen.

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 14:42

@g.ossip: vele reaguurders op deze website hebben geen baan, en vinden dat de overheid alles maar moet betalen tot in het oneindige. Dat dat geld ook verdiend moet worden, hebben ze niet door.
Ik heb zelf een redelijk goed betaalde baan in loondienst. Mijn werkgever zal het wel overleven, al stapelen de miljoenentekorten zich op. Veel bedrijven waar we zaken mee doen, heb nu echter al forse financiële problemen. En daar zitten ook grotere bedrijven bij die wel allemaal kennen.
De echter pilaar voor de economie van het land is echter het MKB, en dat gaat nu snel naar de filistijnen. Maar weet Rutte veel, die heeft alleen maar contact met de bedrijven die de dividend-belasting af wilden schaffen… Rutte denkt dat het kabinet het MKB en de ZZP’ers kan redden met 10 miljard. Hahahaha. Zelfs met een veelvoud gaat dat niet meer lukken na een maandenlange lockdown. De economie was namelijk al aan het afkoelen, en dit is de genadeklap.

Gast
G.ossip
april 4, 2020 14:23

Ik weet niet wat voor werk jullie allemaal doen maar mkb gaan failliet, massa ontslagen, armoede, dakloos…nu is het nog uit de subsidie pot misschien een deel krijgen als de grote jongens al niet met hun dikke handen de boel plunderen,Hema bijvoorbeeld,stond voor deze Coronacrisis al op klappen,er is straks geen economie meer,0 van 0 is nog altijd 0

Gast
123
april 4, 2020 14:10

Jort zegt het bikkelhard, maar dit wordt dus ook al geroepen door artsen en medici. Straffer: er is al een noodscenario op de stapel in het geval de intensieve zorg het niet meer aankan. En dan wordt er idd gekeken naar iemands levensverwachting en/of onderliggende aandoeningen. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat er – op een bepaald moment – zo naar gekeken moet worden, helaas.

Daarnaast is er nu al een richtlijn van kracht, die huisartsen adviseert om met ouderen en zwakkeren in gesprek te gaan over of zij wel de intensieve zorg op willen, mocht dat nodig zijn. Dat bestaat gewoon al. In mijn geval is mijn keuze heel helder: ik heb mij vorig jaar opgegeven bij Stichting Levenseinde, maar die moeten hun activiteiten nu ook staken vanwege COVID-19. Dus mocht mij dat virus overkomen, dan gun ik ‘mijn’ bed met alle liefde aan iemand anders.

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 13:48

@Pannelap, nee, niet waar. Het coronavirus zorgt niet voor 50% doden onder de bevolking. Zelfs niet in de brandhaarden in Italië, Spanje en New York. Niet iedereen raakt besmet, niet iedereen wordt ziek na besmetting (velen zelfs niet), niet iedere zieke krijgt ernstige verschijnselen (de meerderheid gelukkig niet), en van de ernstige gevallen gaat niet iedereen dood.

Gast
Robert
april 4, 2020 13:46

Weg met die vent op ons eiland!

Gast
Boerenverstand
april 4, 2020 13:44

Andre Winkes: mensen die vinden dat de maatregelen versoepeld moeten worden, die kiezen toch ook vrijwillig voor het risico op besmetting?
Het Zweedse model werkt prima, in ieder geval niet slechter dan in Nederland. RIVM en kabinet wilden dat hier eigenlijk ook, maar toen begon het gepeupel zonder kennis te schreeuwen om sluiting van de scholen en een lockdown. Massahysterie ten top. Helaas had het kabinet met de verkiezingen in aantocht slappe knieën.

Gast
Klaas Flink
april 4, 2020 13:18

Jort Kelder heeft misschien een punt, maar het is wel de consequentie van het feit dat we al die jaren hebben geroepen dat we waarschijnlijk de beste gezondheidszorg hebben ter wereld, als je die claim legt dan moet je ook de gevolgen aanvaarden.

Gast
Anne
april 4, 2020 12:59

Wat die mensen wel snappen, André, is dat wanneer het geld op is er ook geen gezondheidszorg meer is en we op termijn veel meer dood en ellende krijgen dus.

Maar het is niet iedereen gegeven om verder te kijken dan het eigen straatje, dat snap ik.

Gast
André Winkes
april 4, 2020 12:52

Mensen als Jort Kelder snappen er helaas niets van. De roep voor een beperking van de Kock down gebeurt op valse argumenten. Het nu gedeeltelijk loslaten van de lock down zorgt voor een hernieuwde exponentiële groei van het aantal besmettingen met nog grotere economische en medische gevolgen.
Ik stel voor dat mensen die perse de economie voor willen laten gaan zichzelf vrijwillig laten besmetten en vervolgens in quarantaine gaan totdat ze genezen zijn. Uiteraard zonder medische voorzieningen om onnodige kosten te besparen. Daarna kunnen ze zonder enig risico weer volledig aan het werk. Zoals ze zelf zeggen ” Je moet wat over hebben voor de economie”

Gast
Anne
april 4, 2020 12:50

@Joost

En nu de inhoudelijke argumenten aub.

Gast
joost
april 4, 2020 12:47

Ach, Kelder vindt maar een ding belangrijk in de wereld en dat is Kelder zelf.

Ik hoop dat als deze meneer de 80 jaar haalt en hij zelf dan ook eens met ademhalingsmoeilijkheden in het zieken huis beland.
Zal hij tegen die dokter dan ook zeggen, behandel mij maar niet, ik ben te oud.

Kelder is het armoedige eengezins woninkje in Gouda, waar hij opgroeide nooit ontstegen. Hij was daar al een kwal.

Gast
Martina
april 4, 2020 12:44

Wij zouden meer met z’n alle moeten WATERTRAPPELEN en hopen dat er spoedig een vaccin komt dan elkaar in de haren vliegen over iets wat ons totaal heeft overrompeld heeft. In de tussentijd maar het beste ervan zien te maken, i.p.v. elkaar afmaken!

Gast
Piet Pannelap
april 4, 2020 12:16

Wat deze intellectuele(?) massa niet begrijpt is dat door het losgooien van de economie iedereen weer in beweging komt en elkaar met Corona besmet en je hebt geen 80.000 diden, maar 8.000.000!! Er is namelijk niet gezegd dat jonge gezonde mensen het overleven. De intellectuele(?) massa moet opnieuw naar school of er zit een flinke draad los. Ze zijn levensgevaarlijk!!!!!

Gast
Nostradamus666
april 4, 2020 11:44

Jort Kelder? Een gesjeesde corpsbal en beste vrind van charlatan Rutte. Tsja……

Gast
JDJ
april 4, 2020 11:43

Bescherm de kwetsbare groepen, houd de grenzen dicht maar geef de rest van NL de ruimte weer te werken en ondernemen.

Gast
Robert
april 4, 2020 11:41

Als ik op dat eiland woonde zou ik meneer kelder zo snel mogelijk van het eiland verwijderen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen