Jort Kelder zwengelt coronadebat aan: 1,2 mln kijkers

Geplaatst op za 04 apr 2020 om 7:56


De kijkcijfers van vrijdag 3 april 2020 (SKO)

Het is een discussie die op een gegeven moment volstrekt onvermijdelijk is: willen we economisch gezien honderd jaar welvaart inleveren of willen we koste wat kost een relatief kleine risicodoelgroep gaan redden? Dit coronadebat is vrijdag flink aangezwengeld door de moedige Jort Kelder. Na zijn veelbesproken uitspraken bij Omroep Friesland, zat hij ’s avonds aan tafel bij Hugo Logtenberg en Sophie Hilbrand. Er keken ruim 1,2 miljoen mensen (27 procent) naar de show op NPO 1.

Moedig, omdat het aanzwengelen van dit debat hem zichtbaar niet geliefd maakt op social media. Veel mensen hebben geen zicht op de macro-economische gevolgen van de coronacrisis en vinden het daarom walgelijk dat iemand er überhaupt aan denkt om het economisch belang voor het redden van mensenlevens te stellen.

Op1-host Sander Schimmelpenninck, tevens de opvolger van Kelder bij Quote, prijst hem: “Veel populistische woede over dit gesprek, dat toch echt gevoerd moet worden. Jammer dat alleen een enkele ondernemer en opiniemaker zich eraan durft te branden.

Journaliste Wouke van Scherrenburg vindt het weliswaar een relevant debat, maar niet uit de mond van Kelder. “Dit debat moet gevoerd worden maar niet via iemand die over alles een mening heeft aan de talkshowtafel“, bitcht ze, wijzend op iemand anders met dezelfde mening.

Eén ding is zeker: de enorme kosten van het voorkomen van coronadoden liggen nu ter discussie. “Er is uitgerekend dat er 8 miljoen euro per gewonnen levensjaar per persoon wordt uitgetrokken en normaal is dat 80.000. Met die coronacrisis komt daar dus een enorme bak geld bij. Staat u daar achter?“, vroeg Sophie Hilbrand aan staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid.

Blokhuis wilde zich er nog niet aan wagen, maar vroeg of laat zal hij over de brug moeten komen.

Kelder: “Het idee van: Nederland is nu dicht en dat houden we tot het najaar zo… Jongens, dat is een economische ramp die we de komende twee generaties niet meer teboven komen en daar ben ik niet voor.

Over drie weken gaat iedereen deze discussie voeren; ik ben er gewoon te vroeg mee. Er komt gewoon een discussie waarbij we gaan zeggen: hoe gaan we gecontroleerd die economie weer laten lopen?

Prime time

Over naar prime time: de grote winnaar was The Voice Kids met 1,6 miljoen kijkers (24 procent), gevolgd door Jinek (1,3 miljoen en 23 procent).

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Bert Visscher: Zelden Zoiets Gezien, goed voor 927.000 kijkers (15 procent).

Het brons is voor NPO 2 dat met Nieuwsuur een mooie 794.000 kijkers (13 procent) neerzette. Verborgen Verleden trok direct ervoor 690.000 kijkers (11 procent).

SBS 6 is de nummer vier met de Wendy van Dijk-show Wie Het Laatst Lacht, waar 762.000 mensen (12 procent) naar keken.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,8 miljoen), Zesuurjournaal (1,6 miljoen), Half acht nieuws (1,6 miljoen), EenVandaag (1,5 miljoen), Gesprek met premier (1,5 miljoen), M (997.000), RTL Boulevard (912.000), Editie NL (863.000) en Tijd voor MAX (836.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Op1 (1,2 miljoen), Journaal laat (926.000), Beau Blijft Binnen (644.000), Hart van Nederland (605.000), Frontberichten (570.000) en In het Hart van Nederland (537.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.829.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.613.000
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.596.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.577.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.524.000

06. Gesprek met premier (NPO1) 1.508.000
07. Jinek (RTL4) 1.275.000
08. Op1 (NPO1) 1.240.000
09. M (NPO1) 997.000
10. Bert Visscher Zelden Zoiets Gezien (NPO1) 927.000


11. Journaal laat (NPO1) 926.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 912.000
13. Editie NL (RTL4) 863.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 836.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 794.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.0%
2. RTL4 / 22.2%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 7.8%
5. Vero / 4.2%

6. NPO3 / 3.8%
7. RTL7 / 3.7%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL5 / 3.1%
10. RTL8 / 1.7%


11. Comedy / 1.2%
12. N.geog / 1.2%
13. SBS9 / 1.0%
14. RTLZ / 1.0%
15. BBCfirst / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,6%
2. RTL Nederland 30,7%
3. Talpa TV 17,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL








161 Reacties op “Jort Kelder zwengelt coronadebat aan: 1,2 mln kijkers”


  1. Alfonso

    Ojee, Jinek scoort beter dan Op1, ik heb zo het vermoeden dat iemand zo meteen de cijfers van de herhalingen erbij op gaat tellen…

  2. Erik

    Let op! Er volgen nu een aantal berichten die gaan uitleggen waarom Jinek het toch heel slecht gedaan heeft gisteren.

  3. Maarten

    Let op de vier Jihadpredikers die weer gaan reageren: Anne, Willie en Jihals (!). Ze moeten zich schamen.

  4. Snake Charmer

    M levert wel heel veel kijkers in.

  5. Maarten

    En Sjaak natuurlijk de grootste haatprediker.

  6. Snake Charmer

    Beau heel wat kijkers erbij.

  7. Jeroen

    Alfonso@ hier komt ie dan.
    Jinek verliest bijna 400.000 kijjers
    OP1 wint er bijna 300.000..

  8. Alfonso

    Het marktaandeel van M zit nu al onder het martkaandeel van RTL Boulevard…

  9. Snake Charmer

    Waar is SBS6 gebleven? Totaal niet relevant die zender.

  10. Op1, meer kijkers dan Jinek

    Ruim 1.500.000.

    Jinek blijft 0% urgente TV.

    Nog 4 weken en de stekker gaat er Echt uit.

  11. Piet Pannelap

    Wat deze intellectuele(?) massa niet begrijpt is dat door het losgooien van de economie iedereen weer in beweging komt en elkaar met Corona besmet en je hebt geen 80.000 diden, maar 8.000.000!! Er is namelijk niet gezegd dat jonge gezonde mensen het overleven. De intellectuele(?) massa moet opnieuw naar school of er zit een flinke draad los. Ze zijn levensgevaarlijk!!!!!

  12. Op1, minder kijkers dan Jinek

    I rest my case

  13. Waarom elke avond dezelfde praat poppen op TV?

    Kan die Kelder niet eens een paar weken in quarantaine?

  14. Snake Charmer

    @8:08

    07. Jinek (RTL4) 1.275.000 <<< winnaar

    08. Op1 (NPO1) 1.240.000
    09. M (NPO1) 997.000

    Het doe je pijn he! 🤣

    Het doet je pijn he

  15. Alfonso

    Op1, meer kijkers dan Jinek
    za 04 apr 2020 om 8:08

    Hahaha, zie je wel! Dat zei ik al in de eerste post! Je zet alleen maar jezelf voor gek!

  16. Zomaar een persoon

    Ze hebben Beau stiekem een beetje opgeschoven – geen zaterdag en zondag meer, maar vrijdag en zaterdag. De concurrentie met Pauw kan hij toch niet aan.

  17. Halleluja

    NPO op eenzame hoogte.

    Verschil tussen NPO en RTL wordt per maand groter. Talpa kruipt naar RTL toe.

    Oja, RTL zakt harder dan Talpa omhoog kruipt

  18. Pietpiet

    Top gedaan Eva! Ja, de slaafse Op1 volgers zijn nog niet wakker… Kom op, waar blijft het refrein van de lead-in, Eva die op primetime zit en dat dat een reden zou zijn voor meer kijkers, dat Tan tien jaar geleden beter scoorde, dat de kijkcijferkastjes in dit geval niet kloppen en meer van dat soort onzin?

  19. Don

    Rot toch eens op met die Kelder!

  20. Curryworst

    Lekker relevant en boeiend om Miljuschka Witzenhauzen uit te nodigen die wat mag babbelen over gerechten met avodado’s.
    Zit je daar dan als ic-intensivist van het Erasmus MC dat aan te horen bij Jinek.
    Alsof je opeens bij RTL Boulevard beland bent.

  21. Zomaar een persoon

    Jinek is ook opeens weer korter. Alsof de onderwerpen op raken.

  22. Wim

    Pietpiet. En toch waren er 400.000 primetime RTL kijkers niet geïnteresseerd in Jinek, laat staan in Beau.

  23. 🗣

    Gėnoten van V.l.
    TLP wederom 3de…..
    Veronica andermaal beter!

  24. Alfonso

    Curryworst
    za 04 apr 2020 om 8:16

    Er mogen ook best wat luchterige onderwerpen tussendoor!

  25. Alfonso

    Zomaar een persoon
    za 04 apr 2020 om 8:17

    Valt wel mee, er zat geen rtl nieuws tussendoor, en het stopte iets eerder omdat Beau er nog na kwam…

  26. Lies

    Corona een paardemiddel om van gutmenschen af te komen

  27. Verborgen verleden

    Mooie aflevering.
    Prima scores.

  28. Snake Charmer

    Talpa zakt steeds verder weg… wederom geen enkel programma in de top 15.

  29. Michiel

    Mensen als Kelder en Trump vinden hun aandelen belangrijker dan mensenlevens. Het is helemaal niet moedig, maar asociaal en kinderachtig van ze. Als het aan Kelder had gelegen hadden we alles opengehouden en zouden we nu tegen de half miljoen doden hebben gezeten. Hoezo debat aanzwengelen? Het debat wat we eigenlijk aan moeten gaan is waarom als we een paar maandjes op slot gaan de hele economie volledig instort? Blijkbaar moeten we het roer hierna volledig omgooien. De vorm van kapitalisme dat we nu hebben werkt gewoon niet. Afschaffen van aandelen en invorderen van al het geld van miljonairs en miljardairs lijkt me een mooi begin.

  30. 🗣

    Heb génoten van Corona

  31. Derhal Flynn

    Wouke ‘Ga toch koken mens’ Scharrenburg heeft mi wel een punt dat van belang is: dat populistische gezever van Jort klinkt goed voor de bühne maar morgen verdedigt ie weer hipsters met een vegetarisch dieet of kletst ie in het voordeel van de Autolobby over fijnstof uitstoot. En dit probleem gaat niet alleen Nederland aan. Kijk gerust verder over de grens, bijvoorberld India heeft 1,3 miljard inwoners en maar 13 miljoen waterkranen, ik ben bang dat het magistraal fout gaat in dat land. Dan héél Afrika. Dat hele continent zit op slot, niemand mag op straat maar hoe ga je dat handhaven, en wat gebeurt er met de zieken als je je realiseert dat we hier al geen middelen hebben om onze zieken te verzorgen? ….dus zeg maar gedag tegen je bananen en je koffie en je chocolade om nog niet te spreken over je delfstoffen die essentieel zijn bij de productie van electronica en batterij pakketten voor de electrische auto..
    Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn.
    Maar dat hoeft Jort me niet te vertellen, dat kan ik zelf ook wel bedenken.

  32. Pfff

    Waar maken jullie je druk om hier..

  33. Halleluja

    Jort Kelder over corona

    -Mediahype
    -We mogen geen vleermuizen eten
    -Ik zit veilig in mij bunker
    -Mijn aandelen kelderen
    -Horeca moet weer open want 80+ zuipen en roken

    Arme studenten collegetour

  34. Peer

    Die deskundigen die overal een mening hebben zoals Peter Rrrr de Vries, Albert Verlinde en nu weer Jort Kelder.

  35. Fred Oster

    Hopelijk krijgt die Kelder binnenkort het coronavirus eens kijken of hij dan anders piept .

  36. Halleluja

    Vrijdag 14 maart:
    De wereld draait door (NPO1) 1.536.000

    Vrijdag 3 april:
    M (NPO1) 997.000

  37. Kees

    Dat er nog mensen naar die talkshows kijken. Wordt unmiddels schijtziek van al dat Coronagemekker. En dan van die zelfingenomen pedante BN’ers die gelijk de zelfbenoemde coronaexpert gaan lopen uithangen. Weg er mee

  38. Fred Oster

    M is toch ook meer voor lesbische vrouwen. Wie verzint het om een manswijf een talkshow te geven .

  39. Jinek, 0% urgentie talkshow in tijden corona

    Dinsdag 31 maart:

    M – 2.812.000 kijkers
    Op1 – 1.253.000 kijkers

    Jinek – 814.000 kijkers

  40. X

    Wat ik me afvraag wat krijgen we na de bejaarden en obeselijders als groepen die we niet gaan behandelen? Ernstig verstandelijk gehandicapten? Ernstig psychiatrisch patienten? Daklozen? Verslaafden? Gooi meteen ook maar een bom op alle verpleeghuizen.
    Ik begrijp echt dat er keuzes gemaakt moeten worden op een gegeven moment. Maar laat asjeblieft Jort Kelder daar niet over gaan.
    Zelfingenomen kwal.

  41. Burgers moeten KLM in de lucht houden

    Bijzonder dat de Nederlandse burger de piloten met hun tonnen salarissen in de lucht moeten houden.

    Laat Jort daar eerst maar eens iets over gaan zeggen.

  42. Halleluja

    Vreemd Jinek heeft meer kijkers als ze op vrijdag ook vroeg start.

    O wacht, na 22.30 gaan de bejaardenkijkers naar bed.

  43. man pan

    Jort Kelder is een botte lul, maar hij heeft wel gelijk dat we dit niet een jaar kunnen volhouden. Maar goed, voordat we kunnen praten over een “intelligente” open-up moet eerst het besmettingsgetal flink omlaag en het aantal testen drastisch omhoog.

  44. Halleluja

    Jinek, 0% urgentie talkshow in tijden corona
    za 04 apr 2020 om 8:42

    Ben jij onnozel ofzo? M heeft niks met Op1 en Jinek te maken. Het is zorgelijk dat M veel lager scoort dan DWDD dat eerst op dat tijdslot stond…

  45. 🖱

    338 kijkers haakten af toen JINEK BEGON OP RTL4!

  46. 🖱

    338.000

  47. Paul

    Halleluja
    za 04 apr 2020 om 8:46

    Ik zou maar eens naar de cijfers kijken in plaats van zomaar wat te roepen! De gemiddelde leeftijd van Op1 kijkers ligt een stuk hoger dan die van Jinek!

  48. Xylon

    Op een vrijdagavond na een ijzersterke Talpa format van John de Mol is het geen prestatie op zich voor Eva’s rtLuxembourg late night !.. Het is en blijft gewoon een slap aftreksel van NPO-Jinek op een Fake-Nederlandse zendergroep van Duits grootaandeelhouder Bertelsmann !.. Voor Beau’s amateuristische praat showtje geldt hetzelfde !.. Met beide Fake showtjes zal het toch uiteindelijk niets gaan worden het is slechts uitstel van executie daar het rtL-schip zinkende is !..

  49. Sjors van Kempen

    De borsten van Eva waren duidelijk niet in quarantaine.

  50. Jan

    @Derhal Flynn Goed verhaal, en zeker wat de delfstoffen betreft !
    eens raakt dat ook op , of krijgen we schaarste ,zodat we langer met onze i phones, tv schermen en dergelijke moeten doen. Nu praten we over stikstof , co2 , maar het grootste probleem zal in de toekomst delfstoffen zijn! Oorzaak…. het materialistisch gedrag van de mens, en het oveconsumeren van bruin en witgoed, en ander electronica ! Zolang fabrikanten produkten produceren die niet langer dan een paar jaar meegaan, gaan we de verkeerde kant op ! Er zullen er problemen onstaan en de generaie na ons krijgen een wereld waar ze langer met hun spullen moeten doen en niet de luxe hebben om elk jaar een nieuwe i phone te kopen ! Dit was te ook te horen bij BNR radio

  51. Paul

    Xylon
    za 04 apr 2020 om 8:49

    Jij hebt ze duidelijk niet allemaal op een rijtje!

  52. Halleluja

    Paul
    za 04 apr 2020 om 8:48

    Roep niet zomaar iets want ik heb het niet over de keurige Op1 kijker die smiddags een dutje doen zodat ze wat langer kunnen opblijven.

    Ik heb het over de Jinek kijker. Het bejaarden plebs.

  53. Paul

    Halleluja
    za 04 apr 2020 om 8:56

    Kijk nou gewoon even naar de cijfers in plaats van zo onnozel te doen! Het ‘bejaarden plebs’ kijkt Op1!

  54. Halleluja

    De een noemt het onnozel en de ander gezond verstand gebruiken

    Fijne dag kopie/plak namen

  55. Jan

    De reageerders die zo negatief over de bejaarden NPO schrijven ,vergeten dat zonder de senoiren bejaarden, RTL lager zou scoren dan SBS6

  56. Paul

    Halleluja
    za 04 apr 2020 om 9:01

    Hahahaha, hier ook al fijne dag! Waarom weiger je om gewoon even naar de cijfers te kijken?

  57. Paul

    Jan
    za 04 apr 2020 om 9:01

    Dat is niet juist. Natuurlijk kijken er ook wel een aantal bejaarden naar RTL, maar als je de bejaarden niet mee rekent scoort RTL 4 beter dan NPO 1.

  58. Halleluja

    De een noemt het weigeren en de ander noemt het verstandig om niet te reageren op trollen.

    Fijne dag kopie/plak namen

  59. MERS Pardoel

    Wauw RTL4 22,2% en SBS6 maar 8,8% marktaandeel. Ik wil Peter van der Vorst echt knuffelen! Wat een geweldige scores!

    En Beau deed het ook weer een stuk beter qua kijkcijfers. Gewoon lekkere eerlijke nuchtere televisie, perfect format! SBS6 weet weer totaal niet te scoren. Hoe veel jaar na de overname van SBS6 in 2011 is de opbouwfase voltooit John?

  60. X

    Wat ik al eerder zei, laat iedereen kijken wat hem/haar aanspreekt.
    Wat een gezeik altijd over bejaarden of tokkies die wat voor zender dan ook kijken. Nee, hier reageert het intelligente volk. Manmanman…..

  61. Rodney

    Helemaal terecht! Alles gewoon weer openen!! Net als in Zweden, ophouden met angsthaas politiek! Ja er gaan iedere dag mensen dood, maar dat is met elke griep niet anders geweest! Leg de verantwoordelijkheid bij de mens zelf. Maak niet de economie kapot, die gevolgen zijn op de lange termijn veel dodelijker!

  62. ZwabberKak

    Kelder heeft gelijk.
    Maar de meesten hier snappen dat niet. Zij worden liever over een paar maanden geconfronteerd met een levende maar behoorlijk kapotstukke opa en geen baan.
    Ik neem aan dat ze ook al verlangen naar de veel hogere belastingen die ze mogen gaan afdragen omdat alles uiteindelijk toch betaald moet worden.

  63. Trui

    Rianne was flink kwaad bij M vanwege de tv kantine persiflage. Leuke tv haha

  64. Ook dat nog!

    Ik heb gisteravond avond de herhaling van Bert Vischer gezien. Daar zaten een paar dingetjes in die eigenlijk niet konden. Bert deed Hitler na… Dit had BNNVARA niet moeten uitzenden op 4 mei.

    Ook heel vervelend vond ik het moment dat Bert Vischer zich had verkleed als dikke blauw geklede stewardes. Hij, of een soort van zij, probeerde een medespeler bij zijn “edele delen” te pakken.

    Waarschijnlijk is dit opgenomen vóór de #metoo hype. BNNVARA had nu deze scène moeten knippen. Zeer ongepast. Ik heb mijn lidmaatschap op de Vara gids opgezegd.

  65. Oude Meuk

    Al die mensen hier die mekkeren over de strijd tussen Jinek en Op1, iedere dag weer!! Te triest voor woorden. Allemaal alleenstaande mannen van 45+. Stop eens met zeuren.

  66. Snake Charmer

    Film1 is gratis nu… en vanaf maandag kun je elke dag een film kijken bij Pathe thuis. En jullie maken je druk om lineaire TV er is genoeg keus.

  67. Paul

    Halleluja
    za 04 apr 2020 om 9:09

    Niet reageren op trollen? Ik vraag alleen om even naar de cijfers te kijken in plaats van fact-free gewoon maar wat te roepen!

  68. Asjemenou

    Typische D66 redenering; ons lichaam behoort tot de Staat.

  69. @odn 9:20

    Wat erg voor je dat je er aanstoot aan neemt.
    Je zal wel moeite hebben met schoenen kopen, geen enkele maat is groot genoeg met die lange tenen van je. Als je echt je best doet dan kan je overal en altijd wel een belediging in zien en wat een kutleven heb je dan.
    Hou lekker op met zaniken en hun die ander zijn vrijheid om een grap te maken. En trek je vooral niet de dingen die je hoort teveel aan. Als het niet persoonlijk bedoeld was dan hoef je er niet op te reageren. En als het je allemaal te erg wordt ga je eerst even naar een psychiater want een politieke splinterpartij oprichten kan altijd nog.

  70. Arjan

    Mediacourant!!! Let op

    Goedemorgen vanaf maandag komt shownieuws weer terug bij SBS6 en Frank ochtend 538 show live weer op tv bij SBS6

  71. Arjan

    Mark,enz

    Goedemorgen vanaf maandag komt shownieuws weer terug bij SBS6 en Frank ochtend 538 show live weer op tv bij SBS6

  72. Jihals

    Hoi Maarten, met het verkeerde been uit bed gestapt, knul? Nou, wees maar gerust: vandaag geen opmerkingen van mij aan jouw idolen Eva Jinek en Angela de Jong.

  73. gerdien

    Angst is een slechte raadgever voor iemand als Jort Kelder die de feiten niet op orde heeft over wie ziek wordt en dood gaat aan dit virus en waarom en wat het doel van de lockdown is. Los van de morele factor van zijn opvattingen. Natuurlijk zullen er klappen vallen in economisch opzicht maar er zal ook duidelijk worden waar het al lang mis gaat. Om te beginnen zie je de gevolgen zijn van de jarenlange bezuinigingen op sektoren die we nu hard nodig hebben zoals de zorg. maar ook: ZZP-ers die na een week in financiële nood zitten, flexwerkers die als eerste de dupe zijn, de dienstensector die voor een groot deel bestaat uit de gebakken lucht die coaches en consultants verkopen. Dat we heel veel geld uitgeven met zijn allen aan overbodige troep van slechte kwaliteit en drie vakanties per jaar heel normaal zijn gaan vinden. Laten we wel wezen: we zijn een strontverwend volkje dat voor het grootste deel al jaren op de pof leeft. Dat was toch al niet houdbaar.

  74. robb

    ik begrijp Jord wel het is niet alleen geld , Jord is ook een gezondheidsfreak en ergert zich aan mensen die veel te dik en ziek zijn en hoge zorgkosten maken en er niks aan doen ik ken ze ook wel in mijn omgeving , je kan niet alles maanden stil leggen , dit word een heel moeilijke beslissing voor het kabinet wanneer het kantelpunt is .

  75. Anne

    Heel goed van Jort Kelder om deze standpunten te laten horen.

    Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is belangrijk dat we meerdere kanten van het verhaal horen.

    Wanneer de economie minder wordt, wordt ook het niveau van de gezondheidszorg vanzelf minder en dat gaat op termijn ook veel ellende veroorzaken.

    De vraag is: wat willen we, waar kiezen we voor?

  76. Scoebidoebidoe

    Als roetveegpiet enige indicatie is… 😓

  77. Suzy Wang

    Dat hij maar verzuipt in de Waddezee.

  78. robb

    Ik gun Eva haar winst maar het was wel waardeloos na een half uur afgehaakt splinter hoef ik nog een keer te zien .

  79. Niels

    Die vergelijking tussen Jinek en Op1 gaat nu al weken scheef. Op het moment dat Jinek begint waren er gisteravond ruim 5,5 miljoen tv kijkers. Een uur later, toen Op1 begon waren er ruim een miljoen minder kijkers over de hele breedte. Daarom is het marktaandeel van Op1 ook hoger dan dat van Jinek (27,3% en 23,1%). Verder is normaal gesproken de concurrentie om 21.30 iets heviger, hoewel dat door het wegvallen van het half 10 slot op RTL4 wel weer mee valt. De afgelopen week zowel geregeld Jinek en Op1 gekeken, ze overlappen elkaar maar een half uur. Beide programma’s bevallen me, waarbij Jinek iets luchtiger is. Niets mis mee overigens. Het is eerlijker om Jinek en te vergelijken met bijvoorbeeld Nieuwsuur en Op1 met bijvoorbeeld Beau blijft binnen. Dan is het duidelijk toch?

  80. Kuis

    In plaats van iedereen op te sluiten en een mega werkeloosheid/schuldenberg te veroorzaken, kun je gewoon iedereen die kwetsbaar is (diabetes/kanker/hart en vaatziektes/kanker/obesitas/etc…) “opsluiten” totdat we genoeg mondkapjes hebben, en zodra die kapjes er zijn moet die kwetsbare groep die verplicht dragen totdat er een vaccin is.

  81. rob

    Wendy komt eraan op 6 op Vrijdag !!

  82. X

    @Niels: Een talkshow vergelijken met een inhoudelijk zeer sterk journalistiek programma? Die vergelijking gaat helemaal mank.

  83. Sjaak

    Beetje dramatisch allemaal om kijkers te trekken. De economie is er in een jaartje weer bovenop.

  84. EdG

    Een relatief kleine risicodoelgroep??

    Meneer Kelder, we hebben 1.6 miljoen hart- en vaat-ziektenpatienten in nederland.
    Meneer Kelder, we hebben meer dan 1 miljoen longpatienten in nederland.
    En dan zitten daar nog maar deels de ouderen bij.

    Slaap lekker meneer Kelder.

  85. Willie

    Het is en soort in een nieuw jasje gestoken en moderne Aktion T4. Al zou je vergassen nog humaner kunnen noemen dan iemand een paar dagen te laten stikken in zij eigen longen.
    Ook moet men bij criminele of dodelijke verkeerds ongevallen boven de 70 jaar niet meer spreken van slachtoffers maar van opgeruimd staat netjes en moet alzo niet meer strafbaar zijn.

  86. TVkijker34

    NPO1 is de nationale coronazender, daar begint de dag met het evalueren van de dag ervoor en de rest van de dag hoor je hetzelfde. ga maar eens tellen hoe vaak we de cijfers van het RIVM voor krijgen geschoteld. En dan gaan vele hier roepen dat RTL en SBS herhaalkanalen zijn terwijl de NPO de grootste is die de hele dag hetzelfde roept. blijkbaar moeten hoogopgeleiden (dat is waar de NPO toch voor staat) elk uur er aan herinnert worden wat er gebeurt is.

  87. Marko

    Heb me gisteravond verschrikkelijk zitten ergeren aan Kelder zo als hij praten
    wat ’n verschrikkelijk persoon.
    Hij had geen inkomen zei hij, de betalingen van de show waar hij iedere keer
    zit de radio op zaterdag middag huur van 2 huizen bezit er 3 zei hij.
    Zijn niet zo veel mensen die dat kunnen zeggen.

  88. Marko

    TVkijker34

    Daar is NPOI ook voor aan gewezen.

  89. PeeWeeJee

    Gisteren nog gekeken naar onze ,,nationale nepkakker’’ Jort Kelder bij Op1? Ongelooflijk hoeveel onzin deze Amsterdamse blaaskaak weer uitkraamt over met name het medische en economische beleid in Nederland. Jort reist zelfs wekelijks op-en-neer naar een van zijn 3 huisjes omdat hij een graag geziene gast is in en van al die herhalende leuterprogramma’s op TV en nog wat armzalige eurotjes bij elkaar moet rapen om te overleven.

    Onze Jort krijgt ook nog een podium om even onze medemens met obesitas en een te hoge leeftijd op de vingers te tikken en het nagenoeg een verwijt te maken waarom ze 80 of ouder zijn, diabetes, hartfalen of een longziekte hebben. In eerste instantie vindt Jort Kelder het niet verantwoord dat we zoveel geld steken in zorg voor deze mensen. Een beetje in de trend van ,,eigen-schuld-dikke-bult’’ zal ik maar zeggen.

    Zelfs een klein beetje ,,leeftijdverlengend medisch beleid’’ voor ouderen is financieel te kostbaar voor deze kakneus, die even vergeten is dat deze mensen een meer dan aanzienlijke bijdrage hebben geleverd aan Nederland, onze welvaart en welzijn.

    Verder maakt hij vast de weg vrij voor alle medestanders van ,,leeftijdsdiscriminatie, te dik, te dun, al dan niet gerookt, geblowd, gezopen en daardoor geen waarde meer hebben voor onze samenleving. Als we dus binnen nu en 14 dagen inderdaad niet genoeg oplossingen hebben op IC’s om iedereen gelijke zorg te geven, dan zetten we mensen met bovenstaande kenmerken in een ander zaaltje om rustig te sterven. Denk je dat ze in Duitsland deze discussie hebben, waar nu nog meer dan 10.000 bedden met beademingsapparatuur gelukkig werkloos staan toe te kijken? Ik denk het niet.

    Nederland heeft gefaald in de gezondheidszorg op alle fronten door het kapot te bezuinigen en we zitten nu met de wrange vruchten en krijgen dit soort discussies. Hoezo beschaafd Nederland. Hoezo artikel 1 van de grondwet?

    Veel mensen en aanhangers van Jort Kelder’s gedachten typeren de huidige hufterigheid in Nederland. Het zijn er meer dan je denkt! Misschien zit er wel een nieuw kakprogramma in van ,,Hoe komen te rijke obesitas-leiders probleemloos op IC-plekken terecht’’ of ,,Hoe schonen we onze gezondheidsproblemen in de samenleving op”.

    Klaarblijkelijk is Jort de schaamte al lang voorbij en heeft hij niets geleerd uit onze recente geschiedenis waar we over een aantal weken jaarlijks weer bij stilstaan en dat willen doorgeven van generatie op generatie. Jort heeft die boodschap waarschijnlijk wel aangehoord, maar nooit serieus genomen.

    Jort Kelder, ga je schamen in een van je 3 huisjes en je op-en-neer gejakker tussen Amsterdam en het nu nog virusvrije Terschelling. Een dikke oorvijg van mij! En laat ik je zeker rond 5 mei niet in een van die praatprogramma’s zien voor een paar honderd luizige euro’s. Armoedzaaier!

  90. Marko

    Anne,

    Hij had erg veel medelijden met zichzelf en zijn aandelen.
    Waarom denk je dat die dokter er hoofd schuddend naar zat te luisteren.

  91. Marko

    PeeWeeJee,

    Ben ’t volkomen met je eens.

  92. Ron

    Jinek doet het altijd goed, qua cijfers dan, op vrijdag. Corona of niet. Dat heeft niet speciaal te maken dat de inhoud op vrijdag nu altijd beter is. Dat was gisteren wel het geval, maar wordt een beetje moe dat ze elke keer maar weer die Gommers uitnodigen die elke keer maar op dezelfde speculatieve vragen antwoord moet geven. Het is een best ventje hoor, maar zou daar niet elke keer maar weer aanschuiven. Beter je nuttig maken voor belangrijker zaken. Dat er krapte is op de IC’s weten we nu wel als kijker, maar ga daar over in discussie met de juiste mensen en doe je beklag daar, maar niet op landelijke TV.

  93. X

    @TVkijker, hoogopgeleid ben jij zeker niet gezien jouw taalfouten.

  94. Ron

    Beau had overigens een leuk onderhoudend showtje, piraten TV.

  95. Ramon

    PWJ
    Het is moeilijk beschaafd te blijven als je Jort zo hoort raaskallen.
    Toch is het je gelukt. Dikke duim en mijn complimenten daarvoor.
    Jort zou nu die de tijd ervoor heeft eens voor de aardigheid een rondje Auswitsch, Bergen-Belsen en Mauthausen moeten doen om zijn entlosungs voorstellen te toetsen en te overdenken. Ik vind het vooralsnog een ontzettend eng mannetje aan het worden die wat mij betreft direct afgeserveerd kan worden.

  96. Halleluja

    Jort Kelder over corona

    -Mediahype
    -We mogen geen vleermuizen eten
    -Ik zit veilig in mijn bunker
    -Mijn aandelen kelderen
    -Horeca moet weer open want 80+ zuipen en roken

    Arme studenten collegetour

  97. Marko

    Halleluja

    Je valt iedere keer in herhalingen. kom met ’n fatsoenlijk antwoord
    anders kun je beter je mond houden.

  98. Marko

    8.19

    Hou toch op over VI plaats 21.
    Die idioten zitten iedereen de lessen te lezen ze moeten
    een bordje ophangen.

    DE BESTE STUURLUI STAAN AL WAL!!!!!!!!!!!!

  99. Karel

    Kelder is zelf een week mannetje dat nog steeds angstig in de kast zit met z’n verkeerde aandelen die niet veel meer waard zijn.

  100. Erik van der Veen

    Lastige keuze. Aan de ene kant welvaart aan de andere kant welzijn. Dikke auto’s en dito huizen of oog voor elkaar. Burn-out, stress, hartaanvallen of relaxed genieten. Elkaar kapotconcurreren of elkaar helpen. De ander zo behandelen alsof het jouw tegenstander is of alsof het een vriend of familie is.

    Mooie discussie. Verschrikkelijk lastig dilemma.

  101. Bart

    Heel raar weer van de NPO om een cabaret show uit te zenden op prime-time NPO1 en op de zelfde avond een nieuwe Nederlandse serie te starten op NPO3.

    Vanavond weer Hiphopstars op NPO1. Na alle kritiek van kijkers, diverse media en en andere mensen in het tv vak is het nog steeds niet van de buis gehaald. Dit programma hoort niet thuis bij de NPO en zeker niet op NPO1. Daarbij is er tijdens de coronacrisis een andere behoefte aan programma’s.

    AVROTROS en NPO haal het van de buis en zet er Wie is de Mol België 2020 voor in de plaats en bewaar het Nederlandse seizoen wat voor september gepland stond tot volgend jaar Januari.

  102. Sander

    Ben het helemaal met Jort eens. We worden jaren terug geworpen en het wordt een veel grotere crisis van de bankencrisis. Dan wil ik iedereen nog wel eens horen. Dat huizen weer onder water komen te staan en mensen geen baan hebben. De belastingen gaan omhoog enz enz

  103. Bertus V.

    M waardeloos cijfer. Komt door ondermaatse presentatrice.

  104. 🖱

    @Marko 11.00 Maar daarom mag ik er toch wel van genieten…..?

  105. Anne

    Ik heb er respect voor dat velen van jullie zo begaan zijn met de ouderen en zwakkeren.
    Wel moeten we in het oog houden dat een verslechterde economie op termijn ook grote negatieve gevolgen zal hebben op de gezondheidszorg. Ook de gezondheidszorg is afhankelijk van de economie en dus van geld.

    Het lijkt er op dat we nu moeten gaan kiezen tussen het rekken van de levens van ouderen en zwakkeren of dat we kiezen voor het redden van levens in de toekomst.

    Lastige keuze.
    Het ligt niet zo simpel en eenduidig als sommige van jullie willen doen voorkomen.

  106. Halleluja

    Anne
    za 04 apr 2020 om 11:10

    Bij Jort Bretel is het wel simpel

    Het is net zoals in de WOII. De zwakkere krijgen de schuld en kunnen barsten

  107. Halleluja

    De een noemt het een herhaling en een ander noemt het een waarschuwing

    Fijne dag knip\plak namen

  108. Anne

    @Halleluja

    Wat een rare opmerking.
    Niemand krijgt hier de schuld.

    Men is aan het nadenken over wat de beste keuzes zijn.

  109. Jaap

    Jinek gooide gisteren weer eens haar Boobies in de strijd om de kijker, zo zie je maar weer hoe goedkoop Evaatje eigenlijk wel niet is. Een kansloze actie want met die hangende melk boobies van nu maakt ze totaal geen indruk meer en gaat ze het daarmee dus ook niet kunnen redden. Kansloos en uiterst zwak van haar!

  110. teuntje

    Het eerste wat Jortje deed was naar Tessel vluchten daar waren nog geen coronapatienten de lafaard

  111. Marko

    Ik zeg ook niet dat je er niet van genieten,ze geven alleen maar
    nutteloze informatie de andere doen ’t allemaal verkeerd volgens
    hun.
    Ik ben geen Jesse Klaaver fan maar zo als hij afgezeken werd,
    dat doet Derksen bij veel mensen o.a. Daly Blind, Dirk Kuiyt
    ik kan zo nog wel even doorgaan.

  112. Ron

    @Bart: dat hiphopstars is een gedrocht en past totaal niet op NPO1, maar dat wil niet zeggen dat er geen behoefte is aan andersoortige programma’s die NIET over corona gaan. Juist wel, elk live talkshowtje gaat er over en overal hoor je hetzelfde. Dat is echt killing .

  113. Halleluja

    Anne
    za 04 apr 2020 om 11:20

    Er zijn genoeg mensen in Nederland die er voor hebben gestudeerd. Die vertrouw ik meer.

    Jort Bretel spreekt namens zijn vriendjes miljonairs: De hele omzet van ondernemingen op kopen om zo bedrijven redden?

    Bedrijven redden maar alle zwakke mensen laat stikken.

  114. JobF

    Vreemde keuze opeens van SBS 6. Waarom shownieuws opeens weer terug doen?
    Er is helemaal geen shownieuws en in het hart van Nederland scoorde zeker niet slechter dan shownieuws

  115. Wyatt

    Pfff ik begin Corona moe te worden. Ik ben allang gevlucht naar Netflix.

    En dat een hip hop programma flopt op NPO1 duh… NPO1 is de zender van 80+ wat weten die nou van hip hop.

  116. Ron

    Iedereen wordt zo langzamerhand corona-moe. Iedereen gilt massaal weg naar Netflix en andere on demand platforms. Na ruim 3 weken is het ook wel een keertje klaar met het herhalen van dezelfde vragen en daarop dezelfde antwoorden krijgen.

  117. NPO kwaliteit!

    Wat ’n enorme kwal is dat, ik hoop van ganser harte dat ie zelf corona krijgt!!

  118. Anne

    @Halleluja

    Dus jij denkt dat als de bedrijven failliet zijn dat er nog geld is voor gezondheidszorg of om mensen te redden?

    Probeer nou eens een stapje verder te kijken.

    De economie is de basis voor alles. Zonder economie geen geld en zonder geld geen gezondheidszorg.

  119. @ Scoebidoebidoe

    Haha, als dat de vergelijking is dan zijn we als het aan de landelijke televisie ligt verdoemd.

    https://www.youtube.com/watch?v=TqaNWjsuzME

  120. Sabine

    Wat je ook van Jort vind, op de lange termijn heeft hij natuurlijk wel een punt.
    Máár, laten we niet vergeten, dat het ook zo kan lopen dat er wel steeds (net) genoeg IC bedden zijn. Volgens de huidige trend is dat namelijk het geval, dus stop met paniek zaaien.
    Als deze trend zo blijft, kunnen de zaken over 1- 1,5 mnd geleidelijk aan weer open en is de economische terugval nog wel te overzien.

  121. anoniem

    jort kelder

    in het surinaams zegt met

    jort lijkt op een moesje

    in het nederlands een oma

    what you see what you get

    je uiterlijk bepaald wie je bent

    lelijk een beetje dom….

  122. Boerenverstand

    @Anne, je hebt helemaal gelijk. Emotie is een slechte raadgever, en helaas wordt de wereld steeds meer uit emotie geregeerd, in plaats van na te denken wat goed is op de lange termijn. Met een ingestorte economie gaan er ook mensen dood doordat er op de zorg bezuinigd moet worden, mensen meer stress hebben, en minder gezond eten kunnen kopen.