Advertentiemarkt op de ic: stekker uit papieren Metro

De Nederlandse economie ligt op de gat door de coronacrisis en dat treft ook de advertentiemarkt. Het eerste slachtoffer is de Metro, dat na 21 jaar stopt met de papieren krant. De fysieke verspreiding van de krant stopte een paar weken geleden al vanwege de enorme afname in het aantal ov-reizigers (-85 procent) en de ingestorte advertentiemarkt heeft nu geleid tot het besluit om er voorgoed mee te stoppen. “Metro is volledig afhankelijk van advertentie-inkomsten“, legt de redactie uit.

En de vooruitzichten zijn slecht, heel slecht. “Omdat de coronacrisis ook de komende periode zal aanhouden, zal naar verwachting de omzet van de printuitgave daarna onvoldoende herstellen.”

Daarom is besloten om definitief te stoppen met de printuitgave en alleen de digitale uitgave Metronieuws.nl voort te zetten. “We willen jullie, lezers, bedanken voor de afgelopen twintig jaar en zien jullie graag op Metronieuws.nl.

Vorig jaar was de Metro nog zeer optimistisch over zijn papieren uitgaven. “Onze doelgroep, ov-reizigers die nieuws onderweg consumeren via onze krant, website, app en social mediakanalen, zal de komende jaren alleen maar verder groeien. Dat biedt ons en onze adverteerders des te meer kansen om deze jonge actieve groep mensen vanuit onze unieke positie te bereiken”, klonk het.

Toch was het einde van de papieren krant uiteindelijk onvermijdelijk. “Misschien worden we ooit wel helemaal digitaal. Maar bij jongere doelgroep merk ik wel nog een liefde voor papier, vooral als ze thuis zijn opgegroeid met een krant“, aldus het dagblad twee jaar geleden.

Lees ook:
Gratis dagblad Metro vreest niet voor ondergang (maart 2018)
Metro is 20 jaar: ‘Trots dat we enige gratis krant zijn’ (juni 2019)

Foto: Metro

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen