John de Mol over coronacrisis: ‘Alles wordt anders’

Talpa Network wordt hard getroffen door de coronacrisis. Er moeten zeer stevige maatregelen genomen worden om het bedrijf overeind te houden. Dat geeft eigenaar John de Mol aan in een persoonlijke mail aan zijn medewerkers, meldt De Telegraaf. De Mol, die de authenticiteit van de mail heeft bevestigd, moet naar eigen zeggen ‘draconische maatregelen’ nemen bij zijn mediabedrijf. Hij heeft ‘nog nooit een crisis meegemaakt van deze omvang en met deze enorme impact’.

De mediamiljardair: “Dat onderstreept de ernst van de zaak. De wereld staat op zijn kop. Alles wat we tot nu toe beschouwden als ’normaal’ wordt anders.

Ontslagen zijn volgens De Mol onduidelijk. Hij wil ’zo snel mogelijk maar zeker op korte termijn’ meer duidelijkheid geven over de gevolgen voor de werkgelegenheid. Talpa probeert zo min mogelijk mensen te ontslaan.

Veel bedrijven bevriezen momenteel hun advertentiebudgetten en daar zijn zijn radio- en tv-zenders het slachtoffer van. Ook is zijn Talpa eigenaar van de internetsite Vakantieveilingen.nl.

Daarnaast liggen veel tv-producties momenteel stil vanwege de coronamaatregelen en dat kan later in het jaar gevolgen hebben voor de programmering.

Foto: Talpa

122 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Paula Ruskus
maart 25, 2020 09:41

Als je in de shit komt Gooi dan een van die oude Shows van André van duin snip en snap Toon Hermans je heb zoveel van die goeie oude tijd denk daar aan vermaak je heeeeeel heeeeeel mensen mee
Lieve groetjes Paula

Gast
Geer
maart 21, 2020 21:02

Het coronavirus gebruiken als excuus. Hoe diep kun je zinken?

Gast
Janusz
maart 21, 2020 15:40

Zijn leerling Winston gerstanowitz heeft er ook handje van zijn eigen mismanagement te verschuilen achter corona. Meerdere ontslagen bij dffrnt en de kas is bijna leeg. En denk maar niet dat winnie vanuit blaricum wat gaat storten hoor. Never nooit. Lafaard.

Gast
Nona
maart 21, 2020 14:07

Top niveau hier.
Dat zie je meteen aan bovenstaande reacties.

Gast
NPO the only one
maart 21, 2020 14:01

Langy, alleen de NPO draait top, er kijken heel veel mensen naar!! Dus je kunt perfect adverteren bij Ster reclame!!!

Gast
Koko
maart 21, 2020 12:36

Wees eens rieel iedereen heeft met de gevolgen te maken .Wat hier in Nederland scheelt iedereen zit te zeiken over alles maakijk eerst naar je zelf en hij doet z’n best voor z’n personeel
.

Gast
Roger
maart 21, 2020 10:50

Corona tast zo te zien ook hersenen aan. Want mensen die hopen dat Talpa en RTL omvallen zijn leegschedelig en mogen de werknemers die op straat komen wat mij betreft financieel gaan ondersteunen.

Gast
Langy
maart 21, 2020 03:11

Het zijn verschrikkelijke tijden voor elk media bedrijf. Niemand weet hoe lang deze crisis duurt. De sector werkt anders dan andere sectoren, freelancers, zzp’ers, projectbasissen Etc. Het is allemaal heel normaal.
Ik denk dat kleinere producenten om zullen vallen, en misschien wel grotere producten.
Adverteerders staan massaal op de rem trappen, kan de media niets..
Dit gaat maanden duren – de wereldwijde mediawereld staat stil.

Gast
Kees van de Stint
maart 20, 2020 22:13

John heeft veel geld, visie (niet altijd de juiste) en daadkracht. Bij RTL speelt Sven Soufflé ceo en heeft geen van die drie dingen. Het is wachten tot RTL Group ingrijpt en RTL Nederland in quarantaine zet. TV verdienmodel onder druk, Videoland is een bleeder, digitale exploitatie stagneert en het personeel ziet het niet meer zitten.

Gast
Anton
maart 20, 2020 20:36

Volgens mij nog nooit een normaal programma gemaakt!

Gast
Commerciële tv in huidige vorm is nabij
maart 20, 2020 18:29

Met dank aan uiteindelijk het Corona virus gaat het Nederlandse tv landschap in 2020 volledig op de schop.

Een prima ontwikkeling!

Gast
RTL, alle hens aan dek
maart 20, 2020 18:25

Hoeveel herhalingen, uitgemolken formats en oprekken van programma’s kan een kijker verwerken.

Ook vanavond RTL 5, 7 alleen herhalingen.
Jinek 30 minuten meer.
The Voice, 30 weken per jaar (nu variant: kinderen)

Toegevoegde waarde RTL: 0%

Gast
Jan de Mal
maart 20, 2020 16:36

Wat een compleet onnozele reactie hier. Ik heb zelf een onderneming in de mediabranche en ik kan met zekerheid zeggen: de enorme omzetten en winsten die wij vorig jaar (2019) hebben behaald, verdampen als sneeuw voor de zon.

Adverteerders trekken budgetten massaal terug, ondanks dat er meer naar televisie wordt gekeken. Elk gezond en ongezond bedrijf trekt nu onmiddellijk op de rem. Het consumentenvertrouwen zal de komende maanden een flinke klap krijgen en dit heeft impact op de marketing spend van veel bedrijven.

Ondanks de enorme terugloop in omzet, die mediabedrijven vanaf nu merken, blijven de kosten grotendeels hetzelfde. Dat hier nu ook bij Talpa Network op wordt geanticipeerd is meer dan logisch.

Gast
Fred
maart 20, 2020 16:35

Ik heb het ook al vaker gezegd. De noodzaak van SBS is er gewoonweg niet. De mensen hebben NPO en hun actualiteitenprogramma’s. Daarnaast heeft RTL een volledig en goed alternatief met het nieuws, weer, Editie, Jinek en Boulevard.

Talpa heeft ANP maar juist nu blijkt wel dat dit helemaal niet noodzakelijk blijkt te zijn en zappen mensen volledig weg van SBS.

Het beste scenario is contact zoeken met RTL en Linda met Miljoenenjacht terug laten keren. Winston naar Boulevard. VI terug naar RTL7. Merel Westrik naar de late avond met Jinek en Beau. Hart v NL samen laten gaan met Editie NL en verder is het hele Talpa geen echt gemis. Hoeveel geld die man ook heeft, hij heeft gewoonweg niet door dat een zendergroep wat anders is dan een productiehuis.

Daarnaast is het gewoon zo dat er te weinig ruimte is voor 3 grote partijen. Dus NPO, RTL-Talpa en de niche zenders. Meer niet.

Gast
J
maart 20, 2020 16:32

Zender zijn denk ik ook bang dat opnames voor programma’s in het najaar niet door kunnen gaan. Dus hopen ze wat programma’s te bewaren voor het najaar.

Gast
J
maart 20, 2020 16:30

@Henk:

Klopt niet helemaal wat jij zegt. In de schema’s is gepland vanaf 26 april 21:45 Paul Pakt Uit. Weet Ik Veel hadden ze verlengd tot 12 afleveringen. Echter moeten de extra 4 afleveringen nog opgenomen worden. Grote kans dat dit niet door gaat als 6 april alles verlengd wordt.

Gast
NPO the only one
maart 20, 2020 15:51

Collin, als John volledig de handdoek gooit, bespaart ie nog veel meer, er kijkt toch niemand meer naar die onzin!!!

Gast
Collin
maart 20, 2020 15:42

Er valt op de 5de behoorlijk wat te besparen John.

Gast
NPO the only one
maart 20, 2020 15:33

Ja, al die onzin die John uitzendt is al opgenomen, John weet (bijna) niet wat live tv is, dus ze kunnen die onzin nog maanden lang uitzenden en anders alle herhalingen weer herhalen en herhalen en herhalen!!!

Gast
Henk
maart 20, 2020 15:25

2 J: RTL heeft op zondag de combi 1 tegen 100 en Paul Pakt uit staan… gok dat dit gecanceld word… gok dat ze voor films gaan

Gast
HBaz
maart 20, 2020 15:14

Het zal ‘m wel niet meegezeten hebben op de Beurs vorige week.

Gast
J
maart 20, 2020 15:03

Kees & Co is al opgenomen inderdaad. Bankgiro Miljonairs is ook opgenomen en All You Need Is Love gaat in aangepaste vorm verder. Daarna zou Lego Masters starten (is ook volgens mij al opgenomen en is zonder publiek). The Big Music Quiz zou een avond met Lego Masters vormen maar die opnames staan in april gepland, grote kans dat dit niet door gaat. Ook de opnames van Het Zijn Net Mensen zijn al geschrapt.
Chantal Komt Werken staat er wel volledig op. Zolang ze Jinkek om 21:30 laten staan, hebben ze bij RTL4 genoeg om uit te zenden om 20:30 uur. Vraag is of ze voor het weekend genoeg hebben. Ligt aan de ontwikkelingen komende tijd.

Gast
Ronnie
maart 20, 2020 15:01

Dit kan bijna niet alleen door het Corona virus komen en lijkt eerlijk gezegd een beetje op ontslagen, vanwege slechte resultaten en het niet op de rit krijgen van nieuwe programma’s. Je mag het niet zeggen, maar John de Mol zie ik er voor aan.

Natuurlijk zijn er minder advertentiebudgetten, maar dat trekt weer aan, op het moment dat alle evenementen weer plaats gaan vinden. Als het voetbal in de zomer doorgaat, heeft VI ook nog wat te vertellen. Zit een luchtje aan dit nieuws

Gast
Rukken moet lukken
maart 20, 2020 14:53

Jacqueline, natuurlijk gaat Kees & co gewoon door. Hele seizoen is in oktober en november ’19 al opgenomen.

Gast
Jacqueline
maart 20, 2020 14:48

Vooralsnog lijkt Kees & Co gewoon door te gaan. Geen publiek is niet heel raar voor een komedieserie en ook is de cast behoorlijk klein. In het huidige seizoen waren ze al aan het experimenteren zonder gastacteurs. Een extra vaste acteur zou kunnen compenseren, ik weet dat fans Rik Hoogendoorn heel erg graag willen terugzien en Amber Teterissa is aanstaande zaterdag om 20.00 uur op RTL 4 alweer even te zien.

Gast
Donald Dumb
maart 20, 2020 14:39

Het coronavirus heeft zo zijn voordelen.
In dit geval het schrappen van veel De Mol/Talpa pulp en het ontslaan van uitgerangeerd TV volk…
Bedankt, corona….

Gast
PC
maart 20, 2020 14:11

Geen meelij mee!

Gast
plok
maart 20, 2020 13:48

Giro5656, mensuh.

Hellup Sjon de winter door. Wees gul!

Gast
Annelies
maart 20, 2020 13:44

Dit is gewoon karma !!!!

Gast
discuswerper
maart 20, 2020 13:35

Eerst de corona-crisis volledig negeren ondanks dat hij met het ANP in huis een volwaardige nieuwsvoorziening had kunnen opzetten voor SBS.

En als dan duidelijk wordt dat dat een kapitale fout was, de crisis vervolgens gebruiken als excuus om maar gelijk de boel te gaan saneren. Wat toch al nodig was, maar wat zonder de crisis tot enorm gezichtsverlies had geleid.

Wat een ongelooflijke lowlifes zijn die De Mollen toch. Wat mij betreft saneert hij nu het hele bedrijf weg en bonjouren we hem met pek en veren de grens over. Weg ermee. Optiefen. #helemaalklaarmee

Gast
Sjon een man die vooral met zich zelf bezig lijkt
maart 20, 2020 13:24

Oh oh dit een makkelijke manier om via het corona virus ontslag voor het personeel te verpakken.

Al maanden zijn de zenders van Talpa niet meer serieus te noemen en zou het normaal al lang failliet verklaart moeten zijn. Maar Sjon vindt zijn speeltje en zijn ondernemerschap van zo’n hoog niveau dat hij door het besturen van deze zenders nog steeds denkt dat de Nederlandse kijker zit te wachten op de pulp die wordt uitgezonden.

Kap met deze onzin Sjon en stop de geldgraaicultuur die hij zelf heeft aangewakkerd.
Sjon is gewend geraakt om zenders van hem die volledig mislukte zijn te ontbinden. Het protocol is bekend dus een fluitje voor een cent.

Gast
Robert
maart 20, 2020 13:18

Als John Brard en Gordon ontslaat kijken er wellicht weer mensen naar SBS
Dat is een win win situatie!

Gast
Jan
maart 20, 2020 13:09

@ Max Helemaal gelijk

Gast
Paulus
maart 20, 2020 13:04

@Marko, niet zeuren Jah! Zie je niet dat ik hier elke dag hard aan het werk ben😁😁😁

Gast
John Quichot
maart 20, 2020 12:52

Sport 7, Tien, Talpa Tv……

3x is scheepsrecht!

Ezel, steen, etc.

Gast
Samson en Gert
maart 20, 2020 12:33

‘ Dan verkoop je toch gewoon je boot’

Gast
teuntje
maart 20, 2020 12:18

Wat een intelligente uitspraak van het Molletje NOT

Gast
Jeroen Dijsselbloem
maart 20, 2020 12:16

De Nederlandse springt op allerlei manieren bij om banen in deze tijd te behouden en werknemers en ZZP’ers enige zekerheid proberen te bieden. En een van de rijkste mensen van Nederland, iemand die een voorbeeld zou kunnen stellen door de economie juist een push te geven, door bijvoorbeeld een stimuleringsfonds te starten, doet precies het tegenovergestelde. De man heeft oogkleppen op voor hetgeen er in de maatschappij op dit moment aan de hand is. Wat een EGOIST!

Gast
Max
maart 20, 2020 12:05

Tegen sommigen hier zou ik willen zeggen, verplaats je eens in al die medewerkers die dit treft. Onthoud je van je schaamteloze reacties en ga iets nuttigs viir de maatschappij doen ipv anoniem beledigingen uit te kramen

Gast
Johm
maart 20, 2020 11:58

Ja hier zie je duidelijk dat John de Mol niet weet wat hij aan het doen is. Hij heeft in het verleden een paar successen gehad. Maar een tv zender in de lucht houden is lastig. Vervelend voor de mensen die hun baan gaan verliezen want dat is niet Wendy, Patty of Gordon. Maar Annie uit de kantine en Henk van de technische dienst. Die een gezin thuis hebben en rond komen van 2000 euro per maand

Gast
Zomaar
maart 20, 2020 11:49

Corona is een zegen om je personeel te dumpen.

Gast
Kuis
maart 20, 2020 11:46

John had z’n verantwoordelijkheid moeten nemen en wat er in januari in China gebeurde serieus moeten nemen, en daar waarschuwende televisie over moeten maken.

Hij heeft toch journalisten in dienst? Of zijn het alleen maar na-praters?

Hoeveel uur radio+televisie is er verloren gegaan? En dan nu klagen over de economische gevolgen?

Hij had een held kunnen zijn met zijn hele media imperium.

Gast
CB
maart 20, 2020 11:45

Even terugkomend op de mogelijke ontslagen bij Talpa: waren al die ex-RTL’ers maar niet overgestapt ;)

Gast
johan
maart 20, 2020 11:44

zender op zwart een goed idee

Gast
Jan
maart 20, 2020 11:33

@ Klaas flink 11.09
Het betreft m’n freelancers en mensen die op projectbasis bij Talpa werken, dus naw worden je wensen bij deze niet vervuld.
Sowieso zijn ontslagen nooit leuk, maar een domme trol als jij denkt daar natuurlijk nooit over na. Iedereen die werkt, of het nou de Media betreft of Zorg of detailhandel…iedereen zal worden getroffen door het Corona virus. Hoe mooi Rutte het ook vertelt.

Gast
aldus
maart 20, 2020 11:27

Wat je ziet is dat bij gebeurtenissen met een nationaal karakter, iedereen naar de NPO kijkt, zelfs op momenten dat de inhoud van NPO/RTl/SBS 100% indentiek is. Zie toespraak van de koning vanavond. Altijd zo geweest, gaat nog wel 20 jaar duren. Maar als Jinek in de doelgroep 20-54 vergelijkt met OP1, dan zie je meteen hoe oud de doelgroep van de NPO is. Niet voor niks dat de Schiphol baas, de KLM baas, de Albert Heijn baas bij Jinek aanschuiven. Daar zit hun doelgroep te kijken, niet bij OP1. NPO staat wel sterker met hun zenders, omdat 50% van hun funding belasting is en die krijgen ze toch wel.

Gast
Hoe Corona ons zal bevrijden van pulp tv
maart 20, 2020 11:19

Wie had dit ooit kunnen voorzien.

Gast
NPO the only one
maart 20, 2020 11:12

Het mag duidelijk zijn dat NPO met serieuze tv de meeste kijkers trekt! Volgens mij ligt ’t tijdperk van de ”lang leve de lol” zenders nu achter ons!!!

Gast
Klaas Flink
maart 20, 2020 11:09

Met een beetje mazzel verdwijnt onzin tv; Patty met pensioen, Gordon weg van de buis en overige BN-ers die denken dat alles leuk is wat ze maken en als we echt niet kijken toch ijzerenheinig door blijven ploeteren met paar dames in een studiootje omdat ze echt niets anders weten dan deze flauwekul. John gewoon met familie terugtrekken in het Gooi, geniet van je centen en realiseer je dat je gewoon enorm veel geluk hebt gehad met paar formats. Van Talpa, maar niet door jou zelf verzonnen, mocht je willen

Gast
Sick en Nimon
maart 20, 2020 11:06

@NPO the only one

En met mongolen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen