Talkshowoorlog: Op1 wint ook in week twee van Jinek


De kijkcijfers van vrijdag 17 januari 2019 (SKO)

De NPO 1-talkshow Op1 heeft ook de tweede week van de kijkcijferoorlog met de RTL 4-talkshow Jinek gewonnen. Op de Voice-vrijdag was Jinek wél net iets groter dan Op1: het ging gisteren om 884.000 kijkers (23,4 procent) versus 753.000 kijkers (19,8 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Jinek 48 procent van de kijkers van de lead-in (The Voice of Holland) verloor, wist Op1 juist 19 procent kijkers méér dan de lead-in (Evenblij Maakt Vrienden) te boeien.

Zowel Op1 als Jinek zien hun weekgemiddelde dalen en wel met respectievelijk 14 als 15 procent. Op1 gaat van 963.000 kijkers (23,5 procent) naar 829.000 kijkers (22,4 procent), terwijl Jinek daalt van 911.000 kijkers (23,6 procent) naar 772.000 kijkers (21,7 procent).

RTL 4 had met The Voice of Holland wederom de grote winnaar op prime time in handen op vrijdagavond. Er keken 1,7 miljoen mensen (31 procent) naar de prime-time-vullende show.

De meest bekeken alternatieven om half negen waren Flikken Maastricht met 1,4 miljoen kijkers (24 procent) op NPO 1, De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 2 en de film First Blood met 237.000 kijkers (4 procent) op Veronica.

Om half tien waren dat Evenblij Maakt Vrienden met 631.000 kijkers (12 procent) op NPO 1, Nieuwsuur met 448.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Douane in Actie met 261.000 kijkers (5 procent) op RTL 5.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • Veronica scoorde met First Blood: 237.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Ghostbusters: 225.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 223.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Dirty Grandpa: 143.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Silver Linings Playbook: 140.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Norbit: 95.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (939.000), Gesprek met premier (936.000), GTST (766.000), Editie NL (715.000), RTL Boulevard (691.000), Tijd voor MAX (573.000) en Lingo (555.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (884.000), Eredivisie op vrijdag (771.000), Op1 (753.000), Hart van Nederland (502.000), Journaal laat (499.000) en Shownieuws (383.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.866.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 1.707.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.437.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.324.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.172.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.165.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.097.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 939.000
09. Gesprek met premier (NPO1) 936.000
10. Jinek (RTL4) 884.000


11. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 771.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 766.000
13. OP1 (NPO1) 753.000
14. Editie NL (RTL4) 715.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 691.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 23.5%
2. NPO1 / 22.7%
3. NPO2 / 9.5%
4. SBS6 / 6.3%
5. Vero / 4.9%


6. NPO3 / 3.7%
7. RTL5 / 3.4%
8. NET5 / 3.0%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL8 / 2.1%


11. TLC / 1.3%
12. N.geog / 1.2%
13. FS1 / 1.1%
14. BBCfirst / 0.9%
15. FS2 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,9%
2. RTL Nederland 31,8%
3. Talpa TV 15,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Rob Kemps narcistisch is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen