Twan Huys na 100 afleveringen nog steeds een flop


De kijkcijfers van maandag 11 februari 2019 (SKO)

‘Een programma moet de tijd krijgen om te groeien!’ Het is de vaste kreet van tv-sterren met kijkcijfermigraine. Inmiddels is Twan Huys honderd afleveringen verder met RTL Late Night en kijkt er nog steeds geen hond. Het dure praatprogramma met zijn riant betaalde talkshowhost wist ook maandagavond weer niet op te boksen tegen de concurrentie: 217.000 mensen (6,8 procent) namen de moeite. Zij moesten zich door een uur lang Ajouad El Miloudi en Lex Uiting heen worstelen.

Het is een van de grootste mismatches in de Nederlandse tv-historie: Twan Huys en een RTL Late Night dat nog lichter is dan onder zijn voorganger Humberto Tan. Als Peter van der Vorst voortvarend van start wil gaan als de nieuwe tv-baas van RTL, dan gaat Huys in de lente wel met een héél lange meivakantie.

Het programma van Huys stelt inhoudelijk en kijkcijfermatig dermate teleur, dat het erg moeilijk is om relevante gasten te strikken. Daarom heeft de redactie allemaal vaste nono’s aangetrokken om allerlei non-onderwerpen te bespreken. Zo zit Lex Uiting tegenwoordig echt élke avond aan tafel met zijn regionieuwtjes.

Ondertussen blijft Eva Jinek de pannen van het dak scoren met vaak meer dan een miljoen kijkers. Gisteren had ze er 818.000 (35 procent).

Ook op prime time werd RTL 4 ingemaakt door de concurrentie. De combinatie Seven Year Switch: Blijven of Scheiden (553.000 kijkers en 9 procent) en The Good Doctor (575.000 kijkers en 11 procent) stelt ernstig teleur.

De grote winnaar op prime time was NPO 1 dankzij Radar (1,4 miljoen en 23 procent) en Eindelijk Thuis (1 miljoen en 19 procent). Aansluitend trok Pauw op Sint Maarten nog 719.000 kijkers (18 procent).

Niet alleen NPO 1, maar ook SBS 6 en Veronica waren op prime time groter dan RTL 4. SBS 6 scoorde met Paleis voor een Prikkie 856.000 kijkers (14 procent). Om half tien zakte de zender in tot 451.000 kijkers (9 procent) vanwege Wereldreis op Wielen.

Veronica deed prima zaken met het door 696.000 mensen (12 procent) bekeken Veronica Inside.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL5 scoorde met In Overtreding: 471.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hobbit The Battle of: 365.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Buit: 282.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Angels and Demons: 282.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 2012: 246.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 225.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (870.000), Editie NL (671.000) en Tijd voor MAX (650.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 149.000 kijkers.

Op de late avond waren Jinek (818.000), Hart van Nederland (731.000), Pauw op Sint Maarten (719.000) en Nieuwsuur (490.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.041.000
02. Radar (NPO1) 1.395.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.370.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.284.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.231.000

06. Half acht nieuws (RTL4) 1.119.000
07. Eindelijk Thuis (NPO1) 1.035.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.026.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 870.000
10. Paleis voor een prikkie (SBS6) 856.000


11. Jinek (NPO1) 818.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 731.000
13. Pauw op Sint Maarten (NPO1) 719.000
14. Veronica Inside (Vero) 696.000
15. Editie NL (RTL4) 671.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.9%
2. RTL4 / 13.3%
3. SBS6 / 8.8%
4. NPO2 / 6.5%
5. Vero / 6.3%

6. NET5 / 5.5%
7. RTL5 / 5.3%
8. RTL8 / 4.4%
9. RTL7 / 4.2%
10. NPO3 / 3.8%


11. BBCfirst / 2.0%
12. Discov / 1.6%
13. Comedy / 1.5%
14. TLC / 1.4%
15. SBS9 / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,2%
2. RTL Nederland 27,2%
3. Talpa TV 21,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen