John de Mol over Linda, NPO, TMG en voetbalrechten

John de Mol stond donderdag weer even in het middelpunt van de belangstelling vanwege de presentatie van zijn nieuwe mediaconcern Talpa Network. ’s Middags gaf hij een toespraak in het DeLaMar-theater in Amsterdam en ’s avonds zat hij in Nieuwsuur. Zijn hoofdboodschap was dat hij zich in de steek gelaten voelt door de politiek, maar ook deed hij uitspraken over tal van andere zaken, zoals zijn zus Linda de Mol, een reclamevrije NPO, de mislukte TMG-overnamepoging en voetbalrechten.

Nieuwsuur-presentator Twan Huys wilde wel eens van De Mol weten of hij zich zuur voelt over het mislukken van de overname van de Telegraaf Media Groep. “Nee, helemaal niet. Ik ben er niet zuur over en ben er ook niet zuur over geweest. Het is gewoon een zakelijke competitie geweest. Een verbeten strijd? Ik denk dat de media dat er een beetje van gemaakt hebben. Dat valt reuze mee. Ik heb in mijn carrière wel vaker verloren.”

De Mol heeft nog altijd zo’n 30 procent van de TMG-aandelen in handen. Klopt het gerucht dat hij de video-activiteiten van TMG, TMG VNDG, wil overnemen? “Nee, net zoals dat ik niet NU.nl wil overnemen. Dat wordt me op een of andere manier elke keer aangepraat. Het is niet zo. Maar het is wel zo dat er nog steeds contact is met TMG, we zijn aandeelhouder en betrokken bij wat ze aan het doen zijn.”

Het zou dus kunnen – heel misschien – dat die samenwerking met TMG meer gestalte gaat krijgen dan het nu heeft. Daar zou ook VNDG bij kunnen horen, omdat wij natuurlijk over content iets meer kennis in huis hebben dan zijzelf. Er wordt over gepraat, maar het kan niet of wel doorgaan.”

Reclamevrije NPO

Ook vroeg Huys aan De Mol of hij vindt dat de NPO reclamevrij moet zijn, net zoals bijvoorbeeld zijn oud-Endemol-collega Paul Römer, nu baas van de NTR, dat vindt. “Ik vind het altijd heel moeilijk om iets te zeggen over de publieke omroep. Ik vergelijk de publieke omroep altijd een beetje met Europa. We hebben het over Europa, maar Europa bestaat niet. Je hebt Duitsland, Frankrijk, Italië. En dat is bij de publieke omroep ook zo.”

Het zijn allemaal op zichzelf staande eilandjes, meent De Mol. “Als ik Paul Römer hoor praten over de publieke omroep, dan is dat een heel andere publieke omroep dan als je naar Jan Slagter luistert. Ik onthoud me altijd van hoe het moet of niet moet bij de publieke omroep.”

Ik weet het niet. Ik denk dat het op het termijn misschien goed is om de publieke omroep op termijn onderscheidender te maken, omdat reclame voor de rest van de media een steeds belangrijke rol gaat spelen. Dan ligt er gelijk een bonnetje in Den Haag van 200 à 300 miljoen euro.”

Eredivisie in 2019

Door naar voetbalrechten. Voetbal is nog altijd een topscoorder op tv, dus gewild door alle tv-zenders. In 2019 komt de Eredivisie weer op de markt. “Nee, daar gaan we niet op jagen. Het is ook niet mijn droom. Ik denk dat we op dit moment in Nederland in de media in een fase zitten dat er geen partijen meer zijn, althans geen commerciële partijen, die meer zullen bieden voor voetbalrechten dan wat ze opleveren.”

Vroeger was dat wel anders. “In de tijd toen ik Talpa wilde starten, was het in Nederland moeilijk om op de kabel te komen. En dat heb je nou eenmaal nodig als je een zender wil starten. De enige manier om op de kabel te komen is de voetbalrechten te kopen, want dan moeten ze je doorgeven. Dan ben je ook bereid om meer te betalen dan je aan reclame kunt terugverdienen aan voetbal. Die tijden zijn voorbij, dus er zijn geen bedrijven meer die hun marketingpositie moeten versterken door het voetbal.”

De Mol verwacht dat de biedingen zullen tegenvallen voor de Eredivisie. “De commerciële partijen zullen niet meer gaan bieden dan de waarde, denk ik. De enige die het kan is de publieke omroep.”

Maar hij kan het zelf toch ook makkelijk betalen? “Ja, maar ik ga mijn geld niet stoppen in business waarbij we het niet kunnen terugverdienen. Dan investeer ik het liever in nieuwe content en nieuwe dingen.”

Momenteel heeft De Mol nog de rechten van de Champions League, maar die worden volgend jaar alweer verhandeld. “Die komt ook vrij en de Europa League ook. Er komt elke keer van alles vrij, maar daar geldt hetzelfde voor. Ik wil het graag hebben, maar wel tegen de juiste prijs.”

Linda

Tot slot vraagt het AD de mediatycoon waarom zijn zuster Linda de Mol tv maakt voor RTL 4, terwijl hij eigenaar is van concurrent SBS 6. “Daar ben ik totaal niet mee bezig. Ik heb twee petten. Dat geef ik eerlijk toe. Als ik zie dat Linda meer dan twee miljoen kijkers scoort, ben ik hartstikke blij. Want het is een Talpa-programma, dus daar heb ik óók voordeel bij.

Lees ook:
John de Mol noemt zijn mediaconcern Talpa Network (gisteren)
Peter R. de Vries keert terug op de buis bij SBS 6 (gisteren)
Talpa maakt van SBS 6 proeftuin van de wereld (vandaag)
John de Mol wil van Mark Rutte ruimte om te vechten (vandaag)
Shownieuws enorm onder indruk van Talpa-presentatie (vandaag)

Foto: Nieuwsuur

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen