John de Mol wil van Mark Rutte ruimte om te vechten

John de Mol wil van minister-president Mark Rutte meer ruimte om te vechten tegen de invasie van mediagiganten uit het buitenland. Dat zei de mediatycoon donderdag op de presentatie van zijn nieuwe mediabedrijf Talpa Network én in Nieuwsuur en De Telegraaf. De Mol wijst op de macht van Amerikaanse reuzen als Google en Facebook. “Al stoor ik me niet zozeer aan de macht van Google en Facebook zelf, want die hebben ze zelf gecreëerd en dat is wel verdiend“, aldus de mediatycoon.

Waar hij zich vooral aan stoort is het kabinetsbeleid, nu van Rutte III. “Er is sprake van falend mediabeleid, eigenlijk al 20 jaar lang. Media is nooit een belangrijk issue geweest in Den Haag en het wordt tijd dat er in Den Haag gekeken wordt naar de ontwikkelingen en dat er aanpassingen komen.

Om al het internationale mediageweld het hoofd te bieden, moeten we zorgen dat we in Nederland stevig in onze schoenen staan, aldus De Mol. “Het motto van dit regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ is dan echt niet meer genoeg. Dat draait uit op passief toekijken hoe buitenlandse mediagiganten de Hollandse kaas van ons brood eten.”

Rutte ligt te slapen, meent de Talpa-tycoon. “We zijn voor mijn gevoel met de Amerikanen nog maar aan het begin van de invasie, want het is een kwestie van tijd voordat dat Chinese giganten – de Alibaba’s en Tencenten van deze wereld – hun ogen laten vallen op Nederland. En dan ben ik heel benieuwd hoe zíj omgaan met de nieuwe privacywetgeving.”

Talpa Network is 100% Nederlands

De Mol wijst erop dat zijn mediaconcern Talpa Network honderd procent Nederlands is en hoopt dat dat wordt gewaardeerd door de overheid. “Het is misschien gek, maar niet minder waar: in dit land is Talpa het enige grote mediabedrijf dat volledig Nederlands is. Het betekent op zichzelf misschien niet zo veel, maar ik ben er toch een beetje trots op.”

Niet alleen omdat we een sterk alternatief willen bieden voor de tech-giganten als Google en Facebook, maar vooral omdat we met beide voeten stevig in het Nederlandse medialandschap willen staan. We kennen de Nederlandse markt en consument. Voor ons is Nederland de thuismarkt en niet een kleine buitenlandse vestiging.”

Niet genoeg steun uit Den Haag

En als Nederlandse mediagigant voelt De Mol te weinig steun uit Den Haag. “Het is om je groen en geel te ergeren dat het kabinet als het om het mediabeleid gaat blijft steken bij de constatering dat er een stevige publieke omroep moet bestaan, maar er geen woord besteed wordt aan de bescherming en versterking van de mediasector als geheel. Grote internationale bedrijven domineren de markt, staat er in het regeerakkoord, maar aan de gevolgen daarvan wordt geen woord vuil gemaakt, laat staan enige maatregel.”

Er is geen gelijk speelveld, klaagt De Mol. “Nederland kun je niet meer als apart land zien in de media-ontwikkeling. De techniek heeft alle muren die er om Nederland heen gezet zijn door de politiek in het verleden weggehaald. Daar gaat het allemaal overheen. De reclamemarkt in Nederland, zoals de ACM ernaar kijkt, is een gesegmenteerde markt: een televisiemarkt, een radiomarkt, een krantenmarkt. En dat kan niet meer.”

Facebook en Google gaan online zo over al die hokjes heen, aldus De Mol. “Dan kun je niet meer zeggen: er is een gesegmenteerde reclamemarkt. Het gaat om de reclame-euro en de kijker en de consument.

Maar als De Mol het heeft over het creëeren van een gelijk speelveld, wat bedoelt hij dan precies? “Ik mag niet nog twee televisiezenders of een radiostation overnemen, want dan wordt de machtspositie van Talpa te groot. Terwijl die onvergelijkbaar is met die van de Amerikaanse giganten. Geef ons de mogelijkheden voor een eerlijke strijd.

Ik zou de afschaffing van dividendbelasting graag willen inruilen voor een krachtiger mediabeleid gericht op de toekomst. En als ik dat zeg over dividend, dan wil dat wat zeggen hoor!”

De Mol wil geen Google-belasting

Maar wat moet de overheid dan doen? Een Google-belasting instellen? “De suggestie van Shula Rijxman om Google en Facebook belasting te laten betalen om in Nederland hun business te doen… Met alle respect: ik vind het een dappere poging, maar hij is kansloos.”

De Mol roept niet op tot belastingheffing, maar tot andere regelgeving. “Wat ík wil is, is dat ze in Den Haag de markt aanpassen naar de omstandigheden waarin we inmiddels zitten. Dat betekent dat ze de reclamemarkt niet meer moeten segmenteren in radio en televisie, maar als één reclamemarkt.”

Valt er nu dan echt niet op te concurreren tegen Google en Facebook met vier tv-zenders en vier radiozenders? “Dat zeg ik niet. Ik denk sowieso dat televisie nooit verdwijnt. Traditionele televisie komt op een gegeven moment op een bodem uit waarop het niet meer verder zakt, waardoor het toch interessante massamedia blijven.”

Kort lijntje met Rutte

Kan De Mol dit niet allemaal gewoon even regelen? Hij heeft toch contacten met Rutte? “Om te beginnen heb ik helemaal geen korte lijnen met Mark Rutte, maar we kennen elkaar. Ik heb hem ook gemaild in de formatieperiode.”

Daar is niets uit gekomen. “Ik heb hem gevraagd iets meer belang aan media te hechten. Dan krijg je wel keurig een antwoord terug, maar Mark Rutte kan heel goed antwoorden geven zonder antwoorden te geven. Daar was weinig te halen.”

De Mol sluit verkoop Talpa aan Amerikanen niet uit

Tot grote verbazing van Nieuwsuur-presentator Twan Huys sloot De Mol na zijn tirade over de invasie van buitenlandse mediagiganten niet uit dat hij zijn Talpa Network op een gegeven moment óók gaat verkopen aan de buitenlanders, net zoals hij zijn productiehuis Talpa verkocht aan het Britse ITV. “Ik sluit niets uit. Zeg nooit nooit.

Dus straks is Talpa Network óók in handen van Google of Facebook? “Dat zou zomaar kunnen. Als zij zich kunnen vinden in de strategie van Talpa Network, namelijk goede Nederlandse content maken om de Nederlandse kijker en consument te bereiken, dan zou ik daar te zijner tijd best over willen praten. Als ze zeggen: ‘We doen het eigenlijk om jullie uit de markt te halen en de weg vrij te maken voor ons’, dan niet.

Dat is ironisch: De Mol pleit voor ondersteuning van een écht Nederlands mediabedrijf, maar verkoopt de inboedel bij een goed bod direct aan de Amerikanen. “Nee, ik pleit voor een bedrijf wat de Nederlandse content centraal stelt. Of dat Engels, Duits, Frans of Amerikaans is: dat vind ik minder belangrijk.

Al met al draait het dus om de centen. En op dat gebied doet De Mol het goed met een door Quote geschat vermogen van 2,6 miljard euro. “Het klopt dat het in de Quote staat, maar ik doe geen uitspraken over mijn vermogen.”

Foto: Nieuwsuur

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen