AD mikt met programma’s op 100 à 200 duizend kijkers
AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis gaat met het AD meer mikken op online programma’s met een amuserend karakter. Hij wil dat die programma’s zo’n 100 à 200 duizend kijkers trekken. Dat zegt hij in gesprek met Nederlands MediaNieuws. Het AD is in navolging van Telegraaf VNDG ook met een videosite gestart, maar die bevat vooral content uit partnerships met partijen als &Chantal en Discovery. Zo wil AD.nl/video langzaam groeien. “Voor video heb je veel kijkers nodig.“
Met 10.000 kijkers kun je een programma niet terugverdienen, aldus Nijenhuis. “Je doet het niet voor 10.000 mensen, maar voor 100.000 of 200.000 mensen. AD.nl heeft die in potentie: er zijn 2,1 miljoen unieke bezoekers per dag. Alleen al op AD.nl, met uitschieters naar boven. Tel je de regiesites erbij op, dan kom je bij 3 miljoen. Dat is enorm. Wij zetten in op video. Je weet hoe het werkt met de tarieven: je hebt gewoon veel mensen nodig die iets bekijken.”
Maar moet het AD zich niet gewoon bezighouden met het schrijven van nieuwsartikelen of het draaien van videonieuws-items? “Wij zijn een journalistieke organisatie, maar ons publiek is niet per se alleen geïnteresseerd in journalistiek, want het leven is zo veel meer dan nieuws alleen.”
Haaienfilmpjes
Nijenhuis weet precies wat zijn lezers willen. “Het mooie online is dat je dat kunt zien. Je kunt precies zien wie wat wanneer doet. Wij zien dat mensen ’s ochtends erg gericht zijn opnieuw, maar dat de aandacht ’s avonds – zeker rond een uur of 22.00 uur – verschuift naar entertainment.”
Entertainment heeft het AD nog niet veel. “Maar er zijn andere mensen die dat wél hebben, dus we kunnen dan partnerschappen sluiten met bijvoorbeeld Discovery Channel, die van die gave haaienfilmpjes heeft. Waarom zouden wij die filmpjes dan niet op AD.nl kunnen zetten? Dat soort partnerschappen sluiten we. Maar ook met individuele personen zoals Chantal Janzen met haar &C-platform. Zij is nu ook een soort media-ondernemer geworden. Zij zegt: ‘Kan ik niet mijn materiaal met jullie delen?‘”
Katja Schuurman wantrouwde AD
Ook maakt het AD nu filmpjes met Katja Schuurman over haar goede doel Return to Sender. “Zij wilde haar vrienden graag laten zien wat ze met haar goede doel doet. Wij zeiden: ‘Dat is interessant, daar kunnen we filmpjes over maken.’ Het past ook wel bij de missie van het AD: niet alleen zeggen dat het ergens ellende is, maar zelf ook iets doen. Dus hebben we een samenwerking met Katja.”
Schuurman had aanvankelijk niet zo’n zin in het AD. “Katja had slechte ervaringen met het AD. Wij doen ook veel aan shownieuws en zij wilde een keer iets lanceren. Dan vragen wij toch weer naar haar echtscheiding en dat vindt zij niet altijd leuk. Dat snap ik wel. We hebben dat uitgepraat. Haar wantrouwen tegen het AD is toen misschien niet weggenomen, maar ze heeft ons wel een nieuwe kans gegeven. Nu zijn wij dikke maatjes, zou ik willen zeggen.”
Einde van de reguliere tv?
Gaat AD.nl/video er komen? “We gaan af en toe best op ons bek, want het is technisch best moeilijk. En: wat past er wel bij ons en wat niet? Kun je voetbalvrouwen in bikini wel laten zien of niet? Dat kunnen wij uitvinden met de data.”
“Je moet vooral niet het einde van televisie voorspellen, maar het op de bank zitten, de tv aanzetten en kijken wat er komt is op zijn retour. Er zijn nu nog heel veel mensen die dat doen. Als je de toekomst voorspelt, gaat het niet over morgen. Je moeder zit gewoon nog voor de tv. Mijn kinderen van 18 en 20 zitten nóóit voor de tv. Als ze zitten, dan kijken ze Game of Thrones of Netflix.”
De videosite van het AD kunt u bekijken op ad.nl/video. Het interview met Nijenhuis kunt u bekijken op de website van Nederlands MediaNieuws.
Foto: Nederlands MediaNieuws