‘Te veel NPO-programma’s zijn personality-driven’

Geplaatst op vr 31 mrt 2017 om 12:20

Er zijn in dit tijdperk wel héél veel programma’s bij de NPO die personality-driven zijn. Het is een beetje te veel van het goede. Dat vindt tv-recensent Julien Althuisius, laat hij vandaag blijken in de Volkskrant. Het nieuwste voorbeeld is Helden van de Wildernis, het nieuwe NPO 1-programma van Art Rooijakkers. Althuisius was gisteren een van de 1,2 miljoen kijkers van de première. “Helden van de Wildernis is weer een programma waar het om de presentator draait“, klaagt hij.

Het programma gaat over mensen die huis en haard hebben verlaten om in de wildernis te gaan wonen. Dat levert mooie plaatjes op, vindt ook Althuisius. “Maar ondertussen ging de eerste aflevering van Helden van de Wildernis te veel over Art Rooijakkers.

Het was een lichte egotrip, lijkt Althuisius te willen zeggen. “Onder een serie van luidkeelse ‘wauws’ en ‘niet normaals’ vergaapte de boy wonder van de Avrotros zich aan wilde olifanten, prachtige vergezichten en jagende jachtluipaarden. Tussendoor schreef hij in zijn dagboek en dacht hij hardop na.

Althuisius gunt Rooijakkers zijn safari van harte. “Alleen, wat moet ik ermee?”, zegt de tv-kenner, die afvraagt of het programma wel écht over de pracht van de natuur gaat. “Of over de indrukken en ontroering van Art Rooijakkers die op reis is?

Het is bij de NPO ‘schering en inslag’ met programma’s waarbij de presentator belangrijker is dan het onderwerp, vindt de tv-recensent.

De tv-recensie ‘Art of the deal’ van Julien Althuisius kunt u lezen in de Volkskrant (via Blendle).

Foto: Avrotros








13 Reacties op “‘Te veel NPO-programma’s zijn personality-driven’”


  1. BBcee

    Blij dat het eindelijk eens wordt erkent. Deze programma’s zijn er inderdaad bij overvloed.
    Wat heb je er aan, vraag ik mij zelf vaak af.

  2. Meneer Kaktus

    Je hoort er bij de NPO natuurlijk niet echt bij als je niet op z’n minst 12x per jaar de halve wereld over vliegt.

  3. JasperV

    Helemaal gelijk, alleen hebben ze dat bij de NPO niet door.

  4. Jantje

    Ik heb een deel gezien om te kunnen oordelen maar was geen door komen aan. Idd of je een uur lang naar de vakantievideo van een kennis moet kijken. Voor hun zelf een leuke herinnering maar val er anderen niet te veel mee lastig of maak een samenvatting van 5 min

  5. wim

    Wat zijn wij Nederlanders toch ’n stelletje zeurpieten, het is hoe je het ook doet nooit en nooit goed.
    We hebben overal commentaar(negatief)op, het mag niets kosten(hebben de goedkoopste PO van heel Europa).
    Kijk dan lekker naar de commercieelen, kun je heel de dag en avond nnar soaps en talentenjachten kijken.

  6. Freek

    Dat willen de omroepen, er worden zelfs ‘gezichten’ een contract aangeboden nog voordat er een programma voor hem of haar is.

  7. Piet Goedegebuur

    NPO wordt inwisselbaar met RTL. zoek de verschillen.

  8. Norvo

    Wat Freek zegt. Het is al jaren de voorkeur van de NPO om “personality driven” projecten groen licht te geven, programma’s waarin de presentator actief onderdeel is van het onderwerp en er ook iets van leert. Dat verklaart de series van Filemon, Sophie, Ajouad die kaaskop of mocro is en zelfs Floortje naar het eind van de wereld.

  9. Freek

    Omroepen zijn inwisselbaar. Met ‘gezichten’ kun je makkelijker een merk zender of omroep neerzetten.
    Het probleem is dat een mooi gezicht niet wil zeggen dat de kijker meteen te boeien is.
    Als je de natuur ingaat neem je Freek ;) mee en niet Aart.
    Expeditie Robinson met onbekende Nederlanders en Belgen was ook legendarisch

  10. Rubicon

    Spot on column. Art is ook wel heel vol van zichzelf. Vind hem bij Wie is de Mol ook een showstopper

  11. Ineke Tan

    Art is een heerlijke man. Nu Humberto naar Dionne is gerend kan ik misschien het huwelijk van Art kapot maken.

  12. Martijn

    Eens met Norvo, vooral Filemon met zijn series over hoe erg het is om BN’er te zijn en wellicht autistisch te zijn. Allemaal ik, ik, ik.

  13. Anoniem

    @Martijn Inderdaad. Als Filemon het allemaal zo vervelend vind misschien wordt het dan tijd om eens te stoppen met tv maken. Sjagerijnige jongen en non talent.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.