Ruben Nicolai scoort miljoen kijkers met Puur Geluk


De kijkcijfers van donderdag 29 december 2016 (SKO)

Het debuut van Ruben Nicolai als presentator van de voormalige Nance Coolen-show Staatsloterij Puur Geluk trok donderdagavond net iets meer dan 1 miljoen kijkers naar RTL 4. De eindejaarsspecial van de show was goed voor 16 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Puur Geluk was het op een na meest bekeken programma op prime time. Alleen de NPO 2-quiz De Slimste Mens was met 1,4 miljoen kijkers (22 procent) nog meer in trek.

Aansluitend aan De Slimste Mens scoorden de programma’s 100 Jaar Toon en Nieuwsuur respectievelijk 878.000 kijkers (14 procent) en 858.000 kijkers (15 procent), zeer nette scores.

NPO 1 pakte brons op prime time met 991.000 kijkers (16 procent) voor de serie Petticoat. Onzichtbaar Nederland en Het Boerenleven scoorden aansluitend 943.000 kijkers (15 procent) en 771.000 kijkers (14 procent).

RTL 7 deed het weer erg goed met het WK Darts. Ditmaal was het verslag goed voor 766.000 kijkers (15 procent). Het gaat hier om een gemiddelde van een ruim vier uur durende uitzending, die begon om 20.00 uur. Over de hele avond gezien was de mannenzender dan ook de nummer drie, na NPO 1 en RTL 4.

De enige andere zender met een primetime-uitzending in de kijkcijfer top 15 is NPO 3: De Nationale 2016 Test kwam uit op 536.000 kijkers (9 procent).

SBS 6 moest genoegen nemen met 399.000 kijkers (8 procent) voor de eerste Harry Potter-film. Net5, RTL 8, RTL 5 en Veronica (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 362.000 en 182.000 kijkers met films, series en herhalingen.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), Schaatsen NK Afstanden (1,1 miljoen), RTL Boulevard (936.000), Editie NL (724.000), Top 2000 a gogo (717.000) en Binnenstebuiten (515.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Shownieuws (1,2 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen) en 5 Jaar Later (555.000) het meest in trek. RTL 4 trok 316.000 kijkers met de film In Oranje.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en RTL 7 brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.710.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.427.000
03. EenVandaag (NPO1) 1.377.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.355.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.255.000


06. Shownieuws (SBS6) 1.213.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.115.000
08. Schaatsen NK Afstanden 1500m H (NPO1) 1.058.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 1.042.000
10. Staatsloterij Puur Geluk (RTL4) 1.021.000


11. Petticoat (NPO1) 991.000
12. Schaatsen NK Afstanden 3KM D (NPO1) 952.000
13. Schaatsen NK Afstanden 500m D (NPO1) 946.000
14. Onzichtbaar Nederland (NPO1) 943.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 936.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 18.1%
2. RTL4 / 14.6%
3. RTL7 / 11.5%
4. NPO2 / 10.8%
5. SBS6 / 8.5%


6. NPO3 / 7.2%
7. NET5 / 4.2%
8. RTL8 / 3.0%
9. RTL5 / 2.2%
10. Vero / 2.2%


11. Comedy / 1.1%
12. SBS9 / 0.9%
13. Discov / 0.7%
14. N.geog / 0.7%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,1%
2. RTL Nederland 31,3%
3. SBS Groep 15,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Ali B is terug in het land: moeten de paparazzi op hem jagen of hem met rust laten?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen