Peter van der Vorst verklapt geheim succesformat

Geplaatst op vr 22 apr 2016 om 14:01

Peter van der Vorst denkt te weten waar een tv-format in elk geval aan moet voldoen om succesvol te zijn. Dat zegt hij in de Televizier. Van der Vorst deelt zijn televisiegeheim graag met de rest van de Nederlandse tv-industrie. “Er is één belangrijke regel waaraan, wat mij betreft, tegenwoordig ieder format moet voldoen: je moet minimaal drie vragen kunnen opwerpen waarop in de loop van een aflevering of serie bevredigende antwoorden worden gegeven“, aldus de tv-maker.

Hij noemt als voorbeeld de drie vragen die de kijker tijdens het kijken van Verslaafd heeft: Hoe reageert de verslaafde op de interventie? Gaat hij mee naar de kliniek? En lukt het hem om clean te worden?

Bij zijn andere show Married At First Sight zijn dat de volgende drie vragen: Welke matches maken de wetenschappers? Hoe reageren de matches als ze elkaar voor het eerst zien? En heeft de relatie kans van slagen.

Maar zelfs op The Voice kun je dit toepassen“, onderwijst Van der Vorst. “Voor wie draaien de stoelen om? Voor welk jurylid kiest de kandidaat? En wie gaat er uiteindelijk winnen? Als je dit soort vragen bij een programma kunt stellen én beantwoorden, ben je al een aardig eind op weg naar een succesvol format.

Van der Vorst denkt dat het ook de reden is dat het programma Back To The Zeros, dat hij eerder dit jaar samen met Lieke van Lexmond en John Williams presenteerde op de RTL 4-maandag, geen succes was.

Daar kun je eigenlijk maar twee vragen stellen: wat waren de hoogte- en de dieptepunten in de jaren 2000 en hoe gaat het nu met de mensen van toen? Hoe leuk het ook is om te maken, de échte urgentie om te kijken ontbreekt daardoor. Jammer, maar ook hier geldt: al doende leert men.

Lees ook: RTL-Peter geeft Talpa-miljoenen uit aan woonboederij (woensdag)








13 Reacties op “Peter van der Vorst verklapt geheim succesformat”


  1. Chiel

    Ja, waarom was De 10 dan WEL succesvol? Volgens mij lag het bij Back to the zeros gewoon aan een niet duidelijke keuze voor de reportages.

  2. Ans

    Dit is wel heel simplistisch gesteld. Je kunt overal wel meer vragen over bedenken, is maar net wat je als relevante vraag betiteld.

  3. Antonymous

    Je hoeft maar 1 vraag te stellen en dat is.
    Kan de kijker zich identificeren met het verhaal/persoon/karakter/situatie.
    Als het antwoord ja is kan je alles maken.

  4. TV KIJKER

    Nou alles hij het weet? waarom doet hij zelf dan niet. Peter heeft geen TV format in 130 landen Verkocht!

  5. MOL

    Alleen aan RTL NL heeft hij paar keer onzin verkocht. nu is weer een loonslaaf
    want heeft alles aan Talpa Media verkocht!!!!

  6. djammer

    1. Wat waren de hoogte punten?
    2. Wat waren de diepte punten?
    3. Hoe gaat het nu met?

  7. Thom

    Is wel heel simpel gedacht, hij vergeet:

    – hoofdrolspelers / deelnemers, gunfactor of niet?
    – keuze muziek en tempo montage (zie succes Heel Holland Bakt en Boer zoekt Vrouw), had bijvoorbeeld bij Talpa nooit op deze manier gemaakt kunnen worden)
    – keuze presentator – presentrice, eveneens gunfactor ja/nee en kan deze persoon het format ‘dragen’
    – tijdstip programmering
    – production value
    – hoe wordt het verhaal verteld, zijn er spannende plotwendingen, tease-momenten?
    – en hoe ‘voelt’ een programma? Echt of gescript? Is denk ik ook een van de redenen dat Married at first Sight goed scoorde, waren echte mensen in bizarre situaties, geldt ook voor Verslaafd…

  8. mediaprak

    Sleutel tot ‘succes’: Kijk oude VHS banden door: Kopieer naar hartenlust: Maak het programma idee niet langer dan één A4: Verkoop het ‘idee’ aan je vriendje Erland

  9. Sebas

    Linda de Mol heeft het ooit het beste gezegd: bij een quiz moet je de kijker in 3 zinnen kunnen uitleggen hoe het spel in elkaar steekt. Lukt dat niet dan is de quiz te ingewikkeld.

  10. Ton Deuze

    Een goed format moet je in twee volzinnen uit kunnen leggen en daarbij uniek zijn in z’n vorm.

  11. echtwaar

    Plastic van de Vorst verklapt het geheim van plastic. “Kijk naar mij, ik ben van plastic”

  12. Bonnie Kreukhoven

    Ik heb het niet zo op Peter. Heeft hij zijn nekharen nou inmiddels al eens geschoren? Ik vind hem echt het prototype van seksloos.

  13. pierre cul

    Of in zijn geval:
    1 ben je lid van de RTL-kliek?
    2 ben je bevriend met Erland?
    3 ben je bevriend met Wendy?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.