863.000 kijkers voor Top 2000 à gogo

Geplaatst op vr 28 dec 2007 om 10:04


De kijkcijfers van donderdag 27 december 2007 (SKO)

Top 2000 à gogo (VARA, Ned3, 19:30) – De Top 2000 à gogo beleeft dit jaar zijn zesde editie. Het muziekprogramma met een melange van videoclips, reportages, opmerkelijke verhalen én een bekende Nederlander als lijstduwer trekt nog veel kijkers. “Waarom die Top 2000 zo’n ongelooflijk succes is? Nou, ere wie ere toekomt, het is natuurlijk begonnen op de radio“, zegt presentator Matthijs van Nieuwkerk in het AD. “Dat idee van die lijst bleek briljant. Wij zijn enkele jaren erna begonnen op tv.

Nederland verwarmt zich aan muzikale herinneringen, vertelt Matthijs. “Het is ook een feest om dit te presenteren. Elk jaar zien wij elkaar weer een weekje; dat vaste clubje. Ik kijk ernaar uit. Ik ben trouwens dol op lijstjes, al is het soms de waan van de dag. En is de volgorde niet juist. Of zijn er omissies. Wij hebben de luxe om dat te kunnen uitspreken.” Sidekick Leo Blokhuis: “Wij zijn echt de slippendrager van Koning Radio 2. Radio 2 draait 144 uur achter elkaar tweeduizend liedjes. Daar kan televisie nooit overheen. Ik als radioman vind het leuk dat die verhouding is zoals-ie is. Meestal moet radio dansen naar het pijpen van televisie. Zoals bij Pinkpop bijvoorbeeld. Hier niet.” De Top 2000 à gogo scoorde donderdag 863.000 kijkers (madl: 14.3%).

Nationale Nieuwsquiz (NCRV, Ned1, 20:36) – Minke Booij mag zich nieuwskenner van het jaar noemen. De 30-jarige hockeyster won donderdagavond voor het oog van 1.751.000 kijkers (madl: 24.7%) de Nationale Nieuwsquiz van de NCRV. In de finale versloeg ze politicus Relus ter Beek en acteur Frank Lammers. De quiz werd voor de dertiende keer op derde kerstdag uitgezonden. Booij ontving een door Jeroen Henneman ontworpen trofee uit handen van presentatoren Harm Edens en Mieke van der Weij. Oud-nieuwslezer, medebedenker en presentator van het eerste uur Harmen Siezen gaf met ingang van dit jaar het stokje over aan Edens. Vorig jaar sleepte Tweede Kamerlid Diederik Samsom (PvdA) de prijs in de wacht. Booij liet weten zich door de eerste ronde heen te hebben gegokt. Daarna lagen de vragen meer in haar straatje. De succesvolle hockeyster werd dit jaar met haar club Den Bosch voor de tiende achtereenvolgende keer landskampioen.

De Gouden Kooi (RTL5, 20:00) – Huub en Lieke waren ooit een stel, maar staan nu lijnrecht tegenover elkaar in het programma De Gouden Kooi. De website van het programma doet verslag van een ‘spuugincident’. “Tijdens een felle discussie spuugde de blondine haar ex-vriendje in het gezicht. Dit kon Huub niet over zich heen laten gaan en wilde meteen consequenties voor Lieke. ‘Een ton boete!’, riep hij dreigend naar haar. Jaap bemoeide zich ermee en liet weten dat elke Miljonair wel een keer gematst was met dat soort acties.” Vlak erna stuurde De Gouden Kooi een brief de villa in. “Jaap leest hem voor als iedereen zich op de bank verzameld heeft. ‘De actie van Lieke is niet onopgemerkt gebleven’, citeert Jaap. Maar dan is er toch nog geen duidelijkheid. Wegens de drukte rondom het Ex Porn Star feest vanavond wordt er morgen op teruggekomen en ook dan worden de consequenties voor Lieke duidelijk…” De Gouden Kooi trok donderdag 466.000 kijkers (madl: 7.1%).

De TOP-lijsten zijn twee weken na publicatie helaas niet meer te bekijken.

(Bron: StichtingKijkOnderzoek)








25 Reacties op “863.000 kijkers voor Top 2000 à gogo”


  1. blokkie

    ned 1 gaat heel goed met deze zender….

  2. MBC

    Opnieuw de drie Po’s in de top5!

  3. !#Michael#!

    1mln kijkers voor editie nl, kijkcijfer reccord?

  4. Jacques

    Wat een NCRV-spurt : 2.220 Villa – 1.750 NNQ

    d8 dat ze onzichtbaar waren geworden,
    maar ze zijn er nog ……

  5. Anoniem

    Dit jaar kunnen we onze zenders duidelijk indelen in vier groepen,

    1… de grote zenders: NL1, RTL4, SBS6!

    2… de strijd om plaats in de TOP5: NL2, NL3, RTL5!

    3… de zender waar het echt totaal ligt aan de programmering op een bepaalde dag (film/sport): RTL7, Veronica!

    4… de kleine zenders: Net5, RTL8!

  6. Anoniem

    9 van de 15 programma’s in de TOP15 zijn commercieel
    De publieken worden helemaal weggevaagd

  7. drama queen

    post 6

    kind ga jij maar de kleuterschool

  8. Martijn

    @Anonymous

    Haha, grappenmaker dat je bent! Volgens mij zijn er ook meer commerciele dan publieke zenders he!

  9. tosti

    Ik zie RTL na hun dipje wel weer stijgen.
    SBS gaat het wat minder mee.

  10. !#Michael#!

    @ Anonymous

    Veronica en Net5 zijn commercieel gezien niet zulke kleintjes hoor! beide goed voor 7 á 8 % in 20-49.

  11. tjoi

    post 6

    ik zie een gouden toekomst voor jouw bij de persienst van RTL of SBS. altijd een goede draai weten te geven aan slechte cijfers!
    (je kan ook zeggen: bij de top 5 zijn vier programma’s van de PO!)

  12. karel

    en ook niets nieuws bij DGK hahaha

  13. Tyler

    Ik begrijp het inhoudsloze gelul om de kijkcijfers hier niet. Iedere zender bedient haar doelgroep en wordt dan ook afgerekend (aangerekend) op hun prestatie in die doelgroep. Dus het totaal aantal kijkers is van geen enkel belang. Dat is bv zeggen dat pampers luiers een flop zijn want ze worden veel minder verkocht dan sigaretten.

    Dus tenzij er duidelijke cijfers komen, waar ik groot voorstander van ben, denk ik dat inhoudelijk over cijfers praten totale onzin is. Ik begrijp ook niet het nut van het het SKO om deze cijfers geheim te houden voor het publiek. Ik begrijp sowieso de opbouw van het SKO niet. De Publieke Omroep heeft ongeloofelijk veel macht ten opzichte van de commerciele partijen. De PO is met 2 vaste zetels en 20% van SPOT oververtegenwoordigd. Uiteindelijk hebben ze maar 3 zenders. De rest (SBS, RTL, MTV, Discovery, etc) heeft weliswaar 80% van SPOT maar heeft geen directe invloed in het SKO. Weet iemand waarom dit is ? Overigens geen verwijt richting de PO, goed voor hun.

  14. Tyler

    “Dat idee van die lijst bleek briljant”

    Hahaha, wat een ongelofelijke onsympathieke aap is die kerel toch. Zelden iemand gezien die zo dol is op zichzelf.

  15. tjoi

    Praten over de kijkcijfers die hier dagelijks worden gepubliceerd, is ook tamelijk zinloos aangezien de commerciele zenders ieder eigen doelgroepen bedienen, en dit ook zo naar de adverteerders zo verkopen (en nou niet komen dat dit zo onlogisch is, en dat groepen zo worden buitengesloten, dat oudere kijkers ook belangrijk zijn bla bla bla… Ik vind het ook tamelijk ouderwets, maar zo doen ze het nou eenmaal bij de zenders)

    Overigens is het voor ons leken natuurlijk wel leuk, om over de kijkcijfers te discuseren, ergeren over dingen verbind en verbroederd de mensen met elkaar :)

    Volgens mij zijn de cijfers die SKO verzameld ook niet geheim ofzo, ze zijn alleen niet gratis beschikbaar. Voor een paar honderd (of duizend) euro zijn tr koop :)

  16. Johan

    vanavond om 21.15 Pippi Langkous als CSI-er op de ZDF

  17. Andere

    ‘@ Anonymous

    Veronica en Net5 zijn commercieel gezien niet zulke kleintjes hoor! beide goed voor 7 á 8 % in 20-49.’

    He fijn, Mickey/Micheal/#! heeft zich voorgenomen om eens wat positiefs te zeggen over iets wat niet met TALPA/RTL te maken heeft! :) You go girl!

  18. Anoniem

    @ !#Michael#! (post 3)

    Dus toch last van tunnelvisie?

  19. Jacques

    @post 15

    natuurlijk heeft iedere zender zijn eigen doelgroep
    die van de CO zijn ingegeven : wie klopt ik het meeste €’s uit de zak
    bij de PO hoe bedien ik het publiek op de beste wijze

    Dat PO nu suc6vol blijkt te zijn en daardoor iets van de CO-koek afknabbelt
    is niet zo groot probleem voor de CO als zij hun doelgroep maar blijven bedotten met reclame en vervolgens geld klaten vloeien naar hun sponsors.

    Zo werkt he toch? Frits c.q.?

  20. Barend

    t.a.v. Flauw en Pitteman
    Heren kom a.u.b. zo snel mogelijk terug!
    Ik mis jullie nu al, want ik val niet meer in slaap na 23:00 uur!

  21. Lex

    Top 2000 is een erg leuk programma. Het is alleen jammer dan v.Nieuwkerk iemand met een andere (muziek)smaak bijna nooit of met pijn en moeite in zijn/haar waarde kan laten. Hij doet altijd denigrerend over commercieële Top40 muziek. Zoals gisteren “the lion sleeps tonight” terwijl het verhaal er achter super was!

  22. Johan B.

    Net als de voorgaande 2 jaren redelijk “dramatische” kijkcijfers voor het voetbal. Dit viel Talpa en valt RTL niet kwalijk te nemen. Wel de ECV die meent Nederland hier een plezier mee te doen. Nee dus, maar leren doen ze er niets van. Gewoon doorgaan want die play-offs (waar ook velen zich aan ergeren) moeten gespeeld worden. Wat dat betreft hoop ik op een strenge winter met veel sneeuw e.d. zodat veel duels afgelast moeten worden. Wie weet moeten dan die play-offs wel vervallen. Het zou te hopen zijn.
    Voor het overige heb ik, afgezien van een journaal, niets meer gezien vanaf 2e kerstdag.

  23. Morris

    De Top 2000 a gogo vind ik echt een heerlijk programma. Jammer dat dat één week in het jaar is, want ik denk dat je zoiets zou kunnen uitbouwen tot een mooi bestaand format.

    Een lekker muzikaal programma met live-optredens, mooie verhalen, het verhaal van Leo Blokhuis, reportages, ga maar door. Kan zeker enkele weken per jaar een uur per dag op de buis. Haalt makkelijk de 800k.

  24. Tetje

    @ Lex: maar de ‘Lion sleeps tonight’ is toch ook een ongelofelijk budnummer? Toen het hot was en je zei dat, was het bijkans vloeken in de kerk maar het mag nu toch wel eens gezegd worden.

  25. Tetje

    Goeie score trouwens voor Toppop a go go. Maar dat was wel een beetje te verwachten.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.