Hooguit eens per halfuur reclame tijdens films

Geplaatst op do 29 nov 2007 om 17:43







Films, kinderprogramma’s en journaals in de EU mogen hooguit een keer per half uur worden onderbroken voor reclame. Per uur zijn maximaal twaalf minuten reclamespotjes toegestaan. Het Europees Parlement heeft hier vandaag mee ingestemd, zo bericht het ANP. De nieuwe regels verbieden productplaat- sing in kinderprogramma’s, documentai- res en ook actualiteitenprogramma’s. Productplaatsing is het tonen van producten in programma’s als verkapte vorm van reclame.

Voor andere uitzendingen is productplaatsing wel mogelijk, maar onder strikte voorwaarden. De kijker moet aan het begin en einde van het programma duidelijk worden gemaakt dat er sprake is van productplaatsing.


12 Reacties op “Hooguit eens per halfuur reclame tijdens films”


  1. Frank

    Dat het om productplaatsing gaat, heeft de kijker ook helemáál niet door bij programma’s als Life & Cooking. Ze kunnen dat programma beter ‘UnileVIER’ gaan noemen ;).

  2. Chiel

    Wat maakt het uit als Life and Cooking gewoon leuk is? Zie het probleem niet zo. En dat Grijpstra nou 3x per aflevering een KitKat eet… ach jah :)

  3. Johan

    nou. ik ben benieuwd, de UK filmkanalen gaan er nu om de 20 minuten uit

  4. Brian

    Die 12 minuten is toch niks nieuws?

  5. Timo

    Ik vind dit echt belachelijk. Met de productplaatsing wat betreft kinderprogramma’s kan ik het nog wel eens zijn. Maar kom op zeg, waarom zou een kinderprogramma, journaals of films niet meer dan 1 keer per half uur onderbroken worden. Het verandert niks aan hoe het nu al gaat in NLm volgens mij. Maar ik snap echt niet waarom er een melding moet komen aan het begin en einde van een programma moet komen als er productplaatsing is. In de huidige tv/film industrie waar de budgets, vooral in NL al niet erg ruim zijn. Zorgt productplaatsing en sponsoring toch voor net dat extra budget wat de kwaliteit van shows juist kan verbeteren omdat er dan meer geld is om shows te maken.
    Ik ben het ook niet eens over dat een programma maar 1 keer per half uur mag worden onderbroken. Op de PO snap ik dat shows niet onderbroken mogen worden omdat ze al genoeg aan subsidie krijgen vanuit Den Haag, al sjoemelt de NOS daar vooral bij het voetbal en het schaatsen lekker mee. Maar bij de RTL groep, de SBS groep en de MTV groep zou dat toch gewoon vaker moeten kunnen. Eerlijk gezegd heb ik liever 2 keer in half uur 2 tot 3,5 minuten reclame, ipv van 1 keer 5 tot 7 minuten reclame. Ik zap vaak naar andere zenders als er reclame is tijdens een show die ik kijk, of dvr de show om dan te kunnen doorspoelen. Bij kortere reclameonderbrekingen, zal ik persoonlijk veel meer commercials zien, dan nu met de veel langere onderbrekingen. Dat betuttel, laat de zenders dat zelf bepalen. Als er teveel reclame is, dan zullen mensen vanzelf afhaken. En corrigeren de zenders zichzelf wel. Als er 12 minuten reclame mag, dan zou ik dus gewoon bij bijv. een CSI: episode die gemiddeld 42 minuten duurt, om de 10,5 minuut 3,5 minuten reclame incl. een halve minuut promo’s een halve mdoen. Veel minder irritant wat mij betreft dan dus 2 keer 7 minuten reclame incl. 1 minuut promo’s.

  6. suus

    Eeuwig zonde als je in een leuke Flodder zit en ik moet 8 minuten wachten. Ik kijk wel uit, lekker opnemen en doorheen zappen.
    Soms bij de PO valt mn oog er weleens op maar dan ga in naar de plee of wat te drinken halen.

  7. Theo's Teeveetalk

    Walgelijk die betuttelende overheid met hun kutregeltjes.
    Laat de markt z’n werk doen.
    Bij teveel reclame haken kijkers toch af, en zullen televisie bobo’s er wel voor oppassen om zich uit de markt te prijzen.

    Klik m’n naam voor meer media

  8. David

    @Theo:

    100% met je eens! Verschrikkelijk zoals nu -na de belspellen- de SP gaat proberen de sexreclames weg te krijgen. Betutteling ten top! Ik hield ook niet van die belspelletjes, hou niet van sexreclames, maar kom op zeg. Er zit een knop op je tv. Laat een commerciele zender zn geld gewoon verdienen, want belspellen verbieden als de overheid het grootste gokhuis zelf in handen hebben (Holland Casino) is simpelweg hypocriet. Zelfde verhaal hierbij. Zendt RTL (of sbs, mtv) 50 minuten reclame per uur uit, zijn de kijkers weg. Met 5 minuten verdienen ze geen geld. Laat inderdaad de markt bepalen hoeveel reclame er in een uur kan.

  9. Craig

    Zal RTL worst wezen die vallen toch onder de wet van Luxemburg.

  10. Anoniem

    @Craig: sinds wanneer zit luxemburg dan niet bij de EU?

  11. Jeffrey (m)

    Ik persoonlijk zou die sexreclames niet missen, maar mij boeit het niet, ik zap wel door hoor. En ik heb liever 2 keer korte reclame in een half uur dan 1 keer een lange (bijvoorbeeld).

    En bij de PO zou een reclame tusssendoor eigelijk best handig zijn, sommige programma’s duren bijna een heel uur, en als je dorst heb, of naar de wc moet, en het is een spannende show, wil je toch je drinken kunnen pakken of eventjes naar de wc.

    Die mensen moeten niet zeuren, want zelf halen ze ook met van alles en nog wat geld binnen.

  12. Johan

    zo te lezen hebben de oudjes die PO kijken een sterkere blaas dan de jongeren

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.