SBS 6 is zonder The Voice niets op vrijdagavond


De kijkcijfers van vrijdag 11 januari 2019 (SKO)

Het is meer dan begrijpelijk dat John de Mol alles op alles zet om The Voice of Holland los te wrikken bij RTL 4. Zonder de talentenjacht is zijn zender SBS 6 namelijk niks op vrijdagavond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 doet absoluut niet mee in de strijd om de vrijdagkijker, die op prime time massaal – in die volgorde – kiest voor RTL 4, NPO 1 en NPO 2. Tegenover hun kijkcijfergeweld weet 6 niet eens een plek in de staart van de kijkcijfer top 25 te bemachtigen.

RTL 4 harkte vrijdagavond met The Voice of Holland ruim 2 miljoen kijkers (31 procent) binnen. Daar tegenover zette NPO 1 nog een heel mooie 1,6 miljoen kijkers neer met Flikken Maastricht, terwijl NPO 2 met De Slimste Mens nog eens bijna 1,6 miljoen kijkers (23 procent) pakte.

NPO 1 trok aansluitend 1,3 miljoen kijkers (20 procent) met Droomhuis Gezocht, terwijl er op NPO 2 nog 586.000 (9 procent) bleven hangen voor Napoleon in Holland.

SBS 6 volgt weliswaar op de vierde plek, maar met wel heel erg veel afstand. Wegmisbruikers zette 268.000 kijkers (4 procent) neer en De Meldkamer 397.000 (7 procent).

Een transfer van The Voice van RTL 4 naar SBS 6 zou de zender in één keer uit de misère helpen op vrijdagavond, maar het is nog maar de vraag of het De Mol gaat lukken.

Niet alleen op prime time, maar ook in de vooravond scoorde SBS 6 vrijdagavond belabberd. De Albert Verlinde 6-show 6 Inside verloor voor de vierde avond op rij kijkers en dook onder de 200.000-grens. Er keken 198.000 mensen (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Criminal Minds: 286.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 247.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met International: 232.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Shanghai Moon: 214.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met In Overtreding: 158.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Pursuit of Happiness: 91.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Gesprek met premier (946.000), RTL Boulevard (828.000), Editie NL (729.000) en Zes uur nieuws (542.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,3 miljoen), Hart van Nederland (965.000), TV Show (825.000), Nieuwsuur (591.000) en Shownieuws (544.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 23 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.289.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.020.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.633.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.553.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.373.000


06. Jinek (NPO1) 1.276.000
07. Droomhuis Gezocht (NPO1) 1.257.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.241.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.223.000
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.199.000


11. EenVandaag (NPO1) 1.015.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 965.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 946.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 828.000
15. TV Show (NPO1) 825.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.6%
2. RTL4 / 22.7%
3. NPO2 / 9.6%
4. SBS6 / 6.5%
5. NPO3 / 3.9%


6. NET5 / 3.9%
7. Vero / 3.7%
8. RTL7 / 3.5%
9. RTL5 / 2.6%
10. RTL8 / 2.2%


11. Comedy / 1.2%
12. N.geog / 1.1%
13. TLC / 1.0%
14. Eurosp / 0.9%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 39,1%
2. RTL Nederland 31,0%
3. Talpa TV 15,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen