NPO-Shula: ‘Zelfs RTL laat focus op jong los’

Geplaatst op Wed 16 May 2018 om 15:30

De NPO schaamt zich er helemaal niet voor dat zijn kijkersprofiel nogal oud is. Het is nou eenmaal een gevolg van de vergrijzing. Dat zeggen NPO-bestuurders Frans Klein en Shula Rijxman vandaag in de Volkskrant en AD. De gemiddelde kijker van de publieke omroep is 58 jaar. Er was een tijd dat tv-makers zich flink op verjonging richtten, maar die is volgens Rijxman voorbij: “Bij RTL zie je dat ook. Zij hebben Twan Huys binnengehaald voor RTL Late Night. Die komt niet voor de jonge kijker.”

Jonge mensen doen liever wat anders dan tv kijken. “Jongeren kijken nog wel tv, maar minder vaak. Of we ons zorgen daarover maken? Eigenlijk niet“, zegt Klein. “Natuurlijk willen we ook jongeren bereiken, maar we richten ons iets minder rigide daarop dan vroeger.

De ouderenmarkt is booming, aldus Klein. “Met de oudere kijker, die onze grote fanbase vormt, groeien wij demografisch mee. Wij zitten in het hart van de groeimarkt. Dus een zorg? Nee, eerlijk gezegd zou ik het nog net niet onverwachte winst willen noemen.

Jarenlang was de doelgroep 20 tot 49 jaar de heilige graal voor commerciële televisiemakers. Zowel RTL als SBS hebben die doelgroep nu opgerekt tot 54 jaar.

Foto: NPO








20 Reacties op “NPO-Shula: ‘Zelfs RTL laat focus op jong los’”


  1. Don Diego

    Zinnige opmerkingen.

  2. Zonder Naam

    Erg toekomstbestendig is het alleen niet. De huidige, met de smartphone vergroeide generatie wordt ooit ook oud, terwijl de huidige ouderen dan al lang dood zijn.

  3. Henkie983425

    Hopelijk gaat de NPO gelijk dood met zijn doelgroep.

  4. antipolitiekcorrect

    wie kijkt er nog STAATS TV,??

    juist……de analfabeten ,
    en mensen die geen mening hebben,

  5. abcd

    Henkie wil dus dat de NPO nog minstens 75 jar blijft bestaan.

  6. Don Diego

    Henk is niet de slimste onder ons he.
    Als er aan de bovenkant mensen afgaan, Henk komen er onderaan weer bij.
    Snap je dat?

  7. Kaaskijker

    Vroeg of laat betaal je de prijs voor die halleluja van Omroep Max. Omdat de andere omroepen ook Omroep Max imiteren verliest het hele spectrum de jongeren.

    Een spelprogramma als Wie Is De Mol leeft wel heel erg onder jongeren en 20 tot 30’ers. Dat zie je ook ieder jaar op het museumplein bij de WIDM finale. En Hein, Versteegh en Gulsen waren populair.

  8. StefanV

    Ik herinner me nog goed dat er destijds nogal lacherig werd gedaan toen Omroep MAX als één van de nieuwe omroepen tot het publieke bestel toetrad. Een speciale omroep voor ouderen, dat was maar oubollig.

    Inmiddels is MAX leverancier van meerdere zeer goed bekeken programma’s en zegt de NPO expliciet dat ze zich steeds meer op het oudere publiek richten. Het kan verkeren.

  9. pieter

    @ ZONDER NAAM Jongeren leven niet lang worden hooguit 50 met hun ongezonde leefgedrag met hun drugs / coma zuipen op die rare dansfeesten , dat hebben doctoren al voorspeld zelf de 40 is al mooi als ze dat halen !
    Over 15 jaar zullen we het goed merken dan is 75% senioor
    Kijken of men dan nog zo negatief is op de P.O als bejaarden omroep
    de meeste hier zullen dan ook senioor zijn of door ongezond leefgedrag de pijp uit

  10. LD

    Op de korte tot middellange termijn is een focus op Baby-Boomers en Gen-X een redelijke strategie voor lineaire TV. Millennials en daarna zijn een relatief kleinere groep en kijken toch al geen tv, twee redenen op je niet op hen te focussen.

  11. Marcel Pav

    @Pieter. Doe maar ff wisselen Pietertje.

  12. Curryworst

    Dus hiermee geven Rijxman en Klein onomwonden aan dat “jongerenzender” NPO3 ten grave gedragen kan worden.
    Dat is het beste nieuws van de dag.

  13. Marianne

    Lachen, mensen als Curryworst zijn bang voor mensen die van onbespoten wortels en fietsen houden. NPO3 moet zich gewoon nog meer op muziek en gedegen journalistiek richten.

  14. A.Zijn

    Het kan natuurlijk ook nog dat de jongeren op latere leeftijd weer terugkomen bij de televisie. Die mogelijkheid wordt dan weer door niemand benoemd…

  15. anoniem

    Gemiste kans! Maar succes gewenst hoor, met jullie bejaarden-tv..

  16. Deadly Viper

    Pffff lineare TV het wordt met de dag triester…

    Alleen FOX zendt nog fatsoenlijke series uit.

  17. Pfffffffffff

    Komt er dus op neer dat deze dieren uit het boek ‘animal farm’ totale macht uitoefenen. Ze maken programma’s voor zichzelf. Babyboomers. Ja jongeren kijken weinig tv maar wat is er dan nog voor de dertigers en veertigers? Gigantisch gat zit daar. Ze kiezen zelf uit wat er, en door wie wat wordt gemaakt en ze duwen omroepen programma’s door de strot die ze moeten uitzenden. De netmanagers beslissen voor iedereen in Nederland wat er te zien is. En ze slaan de plank mis.
    Het is ongelofelijk dat dit in dit land gewoon wordt toegestaan. Er is al een omroep MAX en dat is meer dan genoeg. Je hoeft niet de hele NPO naar bejaardenhuis te laten rieken. Het lijkt wel staatstelevisie van een oostblok land uit de jaren tachtig.

  18. lopi

    Als je deze conclusies trekt dan is het onbegrijpelijk dat je 3FM niet voor 5 inruilt ,aangaande FM frequentie. Ik heb gezegd.

  19. Rubicon

    Ze hebben gelijk. Business model is verschoven naar de rijke oudjes/50 plus. Veel kijken, veel te besteden en gehecht aan lineaire tv. Zou toch Ned 3 er afgooien en online jongerenzender bouwen

  20. joost

    Ja Shula, omhoog gevallen koekenbakster bij de NPO.
    Begin jij maar weer een reisprogramma met die salon socialist Matthijs van Nieuwkerk.
    Wat een nepotisme .

    Het wordt tijd om die NPO eens volledig te gaan boycotten.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.