De Kwis neemt afscheid als winnaar op prime time


De kijkcijfers van zaterdag 28 april 2018 (SKO)

De NPO 1-show De Kwis heeft zaterdag na zeven jaar afscheid genomen van de kijker. De allerlaatste aflevering kwam uit op ruim 1,5 miljoen kijkers (26 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Kwis stopt omdat twee van de vier ‘kwismasters’, de oudere Joep van Deudekom en Rob Urgert, toe zijn aan iets nieuws. In de allerlaatste aflevering beloofden zij een bijzondere gast. Dat werd uiteindelijk de presentator van het programma zelf: Paul de Leeuw.

De Leeuw werd flink in de maling genomen door zijn collega’s. Zo werd hij gewezen op de serie flops die hij in de afgelopen zeven jaar heeft gemaakt.

Aansluitend wist Frans Bauer in Amerika een publiek van 931.000 kijkers (17 procent) te bekoren.

RTL 4 pakte zilver op prime time: It Takes 2 noteerde exact 1 miljoen kijkers (18 procent). Aansluitend deed Wie Ben Ik 896.000 kijkers (19 procent).

Het brons was voor SBS 6, al volgde die zender op afstand. Komt Een Man Bij De Dokter noteerde 444.000 kijkers (8 procent). Naar Bed Met Irene kwam aansluitend niet verder dan 274.000 kijkers (5 procent).

De vierde plek op prime time was voor NPO 2. Line of Duty noteerde 339.000 kijkers (6 procent), waarna Andere Tijden 293.000 kijkers (5 procent) deed.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 276.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Homeland: 185.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Valkyrie: 174.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 167.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 135.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met American Idol: 117.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (874.000), Half Acht Nieuws (748.000), EenVandaag (708.000), RTL Boulevard (618.000), Eigen huis en tuin (549.000) en Wannabees (522.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Wie Ben Ik (896.000), Jekkers en Jeroen (860.000), Hart van Nederland (590.000), Studio Sport (498.000), The Big Music Quiz (494.000) en Nieuwsuur (392.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.970.000
02. De Kwis (NPO1) 1.520.000
03. Kassa (NPO1) 1.285.000
04. It Takes 2 (RTL4) 1.000.000
05. Frans Bauer in Amerika (NPO1) 931.000


06. Wie Ben Ik (RTL4) 896.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 874.000
08. Jekkers en Jeroen Als We (NPO1) 860.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 748.000
10. EenVandaag (NPO1) 708.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 618.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 590.000
13. Eigen huis en tuin (RTL4) 549.000
14. Wannabees (RTL4) 522.000
15. Studio Sport (NPO1) 498.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.8%
2. RTL4 / 16.0%
3. SBS6 / 7.9%
4. NPO2 / 5.3%
5. NET5 / 3.8%


6. NPO3 / 2.7%
7. RTL7 / 2.5%
8. FS1E / 2.3%
9. RTL8 / 2.2%
10. Vero / 2.2%


11. RTL5 / 2.0%
12. SBS9 / 1.2%
13. BBCFirst / 1.0%
14. FS5E / 0.9%
15. FS3E / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,8%
2. RTL Nederland 22,7%
3. SBS Groep 15,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen