IDTV-baas: ‘Transitie in mediawereld gaat nu heel hard’

De verschuiving van lineaire televisie naar online gaat momenteel wel heel hard. Harder dan verwacht. Dat zegt Taco Rijssemus, baas van Wie is de Mol-producent IDTV, tegen frank.news. De traditionele zenders maken zich zorgen, weet Rijssemus. “Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden“, vertelt hij.

Lange tijd werd gedacht dat lineaire televisie als massamedium voorlopig nog wel buiten schot zou blijven, maar volgens Rijssemus is niets minder waar. “De zekerheid van bepaalde inkomsten verdwijnt echt.”

Waar gaat dit heen? “Dat is moeilijk te zeggen behalve dat de behoefte aan content altijd zal blijven bestaan. De vraag is echter of je daar een positie in zal verwerven.”

Ook tv-producenten als IDTV zullen op een gegeven moment klappen krijgen. “Ik zie de transitie in de mediawereld als een domino-effect. De eerste groep die te maken heeft met het feit dat het bereik onder de doelgroep via tv afneemt is de adverteerder. Daarna volgen de mediabureaus en de broadcasters en als laatste de producent.”

De klassieke tv-producent wordt ofwel heel klein en niche of heel groot en internationaal zoals Talpa. Of hij maakt een slag naar de zakelijke markt zoals wij.”

Een groot interview met Taco Rijssemus kunt u lezen op frank.news.

Foto: KRO-NCRV

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen