IDTV-baas: ‘Transitie in mediawereld gaat nu heel hard’

Geplaatst op Mon 04 Dec 2017 om 11:44

De verschuiving van lineaire televisie naar online gaat momenteel wel heel hard. Harder dan verwacht. Dat zegt Taco Rijssemus, baas van Wie is de Mol-producent IDTV, tegen frank.news. De traditionele zenders maken zich zorgen, weet Rijssemus. “Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden“, vertelt hij.

Lange tijd werd gedacht dat lineaire televisie als massamedium voorlopig nog wel buiten schot zou blijven, maar volgens Rijssemus is niets minder waar. “De zekerheid van bepaalde inkomsten verdwijnt echt.”

Waar gaat dit heen? “Dat is moeilijk te zeggen behalve dat de behoefte aan content altijd zal blijven bestaan. De vraag is echter of je daar een positie in zal verwerven.”

Ook tv-producenten als IDTV zullen op een gegeven moment klappen krijgen. “Ik zie de transitie in de mediawereld als een domino-effect. De eerste groep die te maken heeft met het feit dat het bereik onder de doelgroep via tv afneemt is de adverteerder. Daarna volgen de mediabureaus en de broadcasters en als laatste de producent.”

De klassieke tv-producent wordt ofwel heel klein en niche of heel groot en internationaal zoals Talpa. Of hij maakt een slag naar de zakelijke markt zoals wij.”

Een groot interview met Taco Rijssemus kunt u lezen op frank.news.

Foto: KRO-NCRV








16 Reacties op “IDTV-baas: ‘Transitie in mediawereld gaat nu heel hard’”


  1. David

    Ze worden wakker!

  2. TOLLIE

    als de kalf verdronken is. Nederland is altijd laat. op alles. tv, kranten, regering, asielbeleid etc…..Jongens. Gooi alles eruit. neem nieuwe jonge, niet ervarend en oudere wel ervarend mensen. Maak een mooie krant, tv, radio.

  3. Diderick

    Dat klinkt allemaal wel heel erg amateuristisch. Ze hebben zich er jaren op kunnen voorbereiden, maar tot nu toe is er weinig terecht gekomen van de omschakeling naar on-demand. En zowel de publieke als de commerciële omroepen hebben me daar toch een gedrocht van een Netflix kloon neergezet. Geen wonder dat de inkomsten dalen.

  4. Eindregie

    Mensen worden ook al die ontelbare onderbrekingen zat. Gorden gaat trouwen duurt op RTL XL maar 42 minuten zonder reclame, dat betekent dat er dus 18 minuten reclame op tv te zien is. Waarom zou je een film nog op tv kijken, als er ook om de 20 minuten reclame blokken in zitten. Als je 1 of 2 euro per dag kwijt bent en jezelf kan bepalen wanneer je wat kijkt, zonder al die onderbrekingen, ja, dan is het niet vreemd dat met name jongeren de traditionele zenders links laat liggen. Wat dat betreft is het ook erg vreemd dat Talpa een belang neemt van 100% in vier zenders die voornamelijk films en serie’s uitzenden, die je zonder reclame ook op demand kunt bekijken. Talpa had beter een mooi On demand platform kunnen bouwen.

  5. Marc E. Putto

    Inderdaad eindregisseur!

  6. Mike

    Het is net als in bladenland. Alles gaat kapot.

  7. iq10

    weg met de staatsomroepen,,

    zo middeleeuws,

  8. west

    Betekent ook einde com tv in de toekomst!! En dat is weer een heerlijke gedachte!!

    @ IQ Ga eens je moeder pesten onnozelaar
    Weet je wat het betekend als de hele publieke omroep verdwijnt??? incl. de regionale omroep en de omroepverenigingen?

  9. dynamische dennis

    Mijn god ik keek laatst een film (althans, dat probeerde ik) op de lineaire tv. Ik werd gillend gek van alle reclameblokken. Ik dacht zijn er écht nog mensen die hier naar kijken?

  10. Willem

    Alle reclameblokken zorgen dat niemand meer naar die ellende kijkt.

  11. David

    @dynamische dennis…

    Kijkcijfers voor films zijn helemaal schrikbarend. 10 jaar geleden zaten er 1,5 a 2 miljoen mensen voor bijv. Lord of the Rings of Home Alone voor de buis. Nu hooguit een half miljoen, zelfs voor de goede films…

    Merk het ook bij mezelf. Reclame-tolerantie is helemaal weg. 10/15 jaar geleden vormde het geen enkel beletsel. Nu vaak een reden om weg te zappen of de tv uit te zetten. Ook omdat de reclames veel langer lijken te duren.

    TV-stations komen nu op een punt dat films niet meer rendabel zijn uit te zenden… Voor series geldt dit al…

  12. David

    Voorbeeldje: LOTR The Return of the King trok vrijdag primetime op SBS6 slechts 150 000 kijkers…

  13. GW

    @David 13:41:

    Wat ook zeker niet helpt (naast de Netflix-concurrentie, illegale streamingsites en reclame-ergernis) is het feit dat sommige films echt al voor de dertigduizendste keer worden uitgezonden. LOTR incl. The Hobbit-prequels, Matrix-trilogie, Bourne-series, Ocean’s trilogie, alle X-Men-films etc. En dan heb ik het nog niet eens over de films die gezamenlijk met Canvas worden ingekocht. Op een gegeven moment weet men het wel.

  14. David

    @GW

    Klopt helemaal. Het aanbod is meer dan schraal. Wat dacht je trouwens van 2/3 keer per jaar de James Bond maand op RTL7? Alle 25 films komen dan voor de zoveelste keer weer voorbij. Of de brullende dino’s van Jurassic Park. Steven Seagal in hele matige blockbusters. Jackie Chan had je ook jarenlang op tv….

    Het zal vermoedelijk geen 5 jaar meer standhouden…

  15. Chiel

    @GW: Wie koopt er films in met CANVAS?

  16. E. Jansen

    Het valt allemaal reuze mee, het is erg overtrokken gebracht. De echte feiten zijn dat er op zich wel meer uitgesteld en online wordt gekeken, maar dat dit voor de meesten gewoon naast het lineaire kijken gebeurt… waardoor er netto niet heel veel minder lineaire wordt gekeken.
    Het is gewoon omdat een klein groepje dit zo wil, en als ze het maar vaak genoeg roepen gaan ze er zelf in geloven, en de hoop is ook dat anderen dat doen. Maar het is gewoon een gepushte hype, en niet een die echt spontaan gebeurt.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.