Van Poorten: ‘BNN weet van Instagram-schnabbels’

BNN is op de hoogte van alle schnabbels van zijn presentatoren, dus ook van de vele lucratieve Instagram-deals die ze sluiten. Dat vertelt omroepgezicht Gwen van Poorten in Het Parool. NRC Handelsblad kwam in juni met een groot artikel over het Instagram-geschnabbel van BNN-sterren: ze prijzen producten aan, zónder consequent te vermelden dat ze daarvoor geld krijgen. Zo geniet BNN-ster Jan Versteegh momenteel van een huwelijksreis, die hij betaalt met sponsortweets.

Volgens Van Poorten weet BNN overal van. “Alles wat wij doen wordt gecheckt door BNN. Het gaat altijd in samenspraak. Het interview dat wij nu doen, de fotoshoots, de reclame-uitingen, BNN is overal van op de hoogte.”

Vindt BNN het oké dat de BNN-sterren op sociale media fungeren als digitale reclamezuilen? “Bij de publieke omroep liggen dit soort uitingen anders dan in mijn tijd bij Xite, dat begrijp ik. Instagram is een grijs gebied: zowel BNN als de presentatoren moeten uitvinden hoe het werkt.

Ik roep weleens dingen die achteraf niet zo handig zijn, en misschien gebeurt dat ook wel eens met een post. Als ik een merk leuk vind, en ik heb niet het idee dat ik er schade mee aanricht, doe ik het. Ik weet sinds kort pas dat je er dan bijvoorbeeld #ad bij moet zetten.

Adverteren zónder dat te vermelden tast je geloofwaardig aan. “Ik begrijp de onvrede van mensen ergens wel. Natuurlijk moeten we onafhankelijk blijven, maar denk je nou echt dat als ik iets voor een kledingmerk post mensen denken: als ze dit spijkerbroekenmerk aanprijst, geloof ik niet meer wat ze laatst beweerde in dat tv-programma? Ik niet.”

Ik denk dat we over een tijdje denken: waar maakten we ons in godsnaam allemaal zo druk over?“, besluit ze in de krant (via Blendle).

Foto: BNNVARA/Wessel de Groot

Meer in BNN

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen