NPO 1 stijgt en RTL 4 daalt in 2016

Geplaatst op Mon 09 Jan 2017 om 9:05

Foto: Nick van OrmondtNPO 1 heeft zijn marktleiderschap flink uitgebouwd in 2016. Het station steeg van gemiddeld 22,2 procent marktaandeel in 2015 naar gemiddeld 24,1 procent marktaandeel in 2016, een stijging van bijna 9 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De marktleider houdt zijn grote concurrent op afstand: RTL 4 moest in 2016 genoegen nemen met gemiddeld 17,2 procent marktaandeel. Dat is 3 procent lager dan in 2015, toen 17,7 procent marktaandeel werd behaald.

SBS 6 handhaaft zich als de nummer drie onder de Nederlandse tv-zenders. Het station noteerde in 2016 een gemiddeld avondaandeel van 9,8 procent en dat is precies hetzelfde als in 2015.

NPO 1 domineert de lijst van 25 meest bekeken tv-uitzendingen in 2016: 22 van de 25 plaatsen worden door NPO 1 ingevuld, de overige drie door RTL 4.

De meest bekeken tv-uitzendingen in 2016 waren de finale van het Eurovisie Songfestival met 4,3 miljoen kijkers (65 procent), de EK Voetbal-finale tussen Portugal en Frankrijk met 4,2 miljoen kijkers (62 procent) en de halve finale tussen Duitsland en Frankrijk met 3,8 miljoen kijkers (57 procent).

In de top tien staan verder nog drie andere voetbalwedstrijden, drie amusementsprogramma’s (Boer Zoekt Vrouw, The Passion en Wie is de Mol) en het verslag van Koningsdag.

RTL 4 staat in de lijst met de All You Need Is Love Kerstspecial (3,2 miljoen), The Voice of Holland Auditions (3,1 miljoen) en The Voice of Holland Battle (2,9 miljoen).

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7 procent lager dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar. Er hebben echter wel twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen.

Onderstaan ziet u de toplijsten over het jaar 2016 (tussen haakjes de cijfers van 2015). Een volledig overzicht van de kijkcijfers in 2016 vindt u in het Jaarpersbericht op de website van Stichting KijkOnderzoek.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 4.286.000
02. EK F Portugal – Frankrijk (NPO1) 4.236.000
03. EK HF Duitsland – Frankrijk (NPO1) 3.754.000
04. EK KF Duitsland – Italië (NPO1) 3.539.000
05. EK KF Frankrijk – IJsland (NPO1) 3.517.000


06. EK KF Wales – België (NPO1) 3.439.000
07. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 3.432.000
08. The Passion (NPO1) 3.417.000
09. Koningsdag 2016 (NPO1) 3.345.000
10. Wie is de Mol (NPO1) 3.325.000


11. EK HF Portugal – Wales (NPO1) 3.291.000
12. All You Need Is Love Kerstspecial (RTL4) 3.239.000
13. Hockey OS NLD GBR Dames F (NPO1) 3.208.000
14. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.162.000
15. The Voice of Holland (RTL4) 3.130.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 24.1% (22.2%)
2. RTL4 / 17.2% (17.7%)
3. SBS6 / 9.8% (9.8%)
4. NPO2 / 6.8% (6.7%)
5. RTL7 / 4.6% (5.0%)


6. NET5 / 4.2% (4.0%)
7. NPO3 / 4.1% (5.1%)
8. Vero / 3.7% (3.9%)
9. RTL5 / 3.6% (3.8%)
10. RTL8 / 2.6% (2.5%)


11. Discov / 1.0% (1.1%)
12. Comedy / 0.9% (0.8%)
13. SBS9 / 0.8% (0.7%)
14. N.geog / 0.8% (0.7%)
15. TLC / 0.7% (0.8%)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,0% (34,0%)
2. RTL Nederland 28,0% (29,0%)
3. SBS Groep 18,5% (18,4%)
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO








21 Reacties op “NPO 1 stijgt en RTL 4 daalt in 2016”


  1. west

    Dat is ongeveer 28 miljoen verlies op het boekjaar 2016 van RTL NEDERLAND
    Wat zullen de aandeelhouders daar van zeggen? die zijn daar niet blij mee !

  2. Bert

    Mensen die zeuren over het songfestival, dat ondertussen al jaren (1 van de, zoniet) het best bekeken programma van het jaar is !

  3. Anonymous

    Sjoerd: RTL fan.

  4. west

    @ Bert En veel van die mensen zeuren ook altijd dat de NPO afgeschaft moet worden, en het SF bij de NPO zonde vinden van ons belastinggeld
    maar dan hebben we geen songfestival meer , want com. zenders zijn uitgesloten van deelname volgens de regels van de EBU ! Eens kijken of ze dan nog zo reageren als ons land nooit meer mee mag doen!

  5. Walter

    NPO1 verpulvert RTL4!

  6. ad

    DE plaatsen 7 t/m 10 zijn écht NPO, de daaraan voorafgaande gewoon inkoop zonder enig NPO-sausje.

  7. Andreas

    Hulde voor de NPO, maar is het wel goed voor de kijker als een publieke omroep zo groot is? RTL en SBS leven van reclamegelden die nu voornamelijk worden opgeslokt door een publieke omroep die ook wordt gefinancierd vanuit de staatskas. Op deze manier zullen commerciële zenders geen kwaliteit meer kunnen leveren, vrees ik.

  8. Wim

    Andreas, welke kwaliteit?

  9. Anonymous

    En dan nu de 20-49 cijfers? Want elke koe weet natuurlijk dat adverteerders niks geven om die oudere kijkers die massaal naar de NPO kijken.

  10. Anonymous

    @andreas Wie denk je dat er zorgen voor die reclamegelden?

  11. Anonymous

    We vergeten allemaal dat NPO1 het Ek heeft uitgezonden!!!

  12. Anonymous

    @11:14 De doelgroep 20-49 is anno 2016 en al een aantal jaar helemaal niet meer zo belangrijk. Als je dat als adverteerder of tv maker nog steeds denkt dan ben absoluut niet geschikt om het werk te doen wat je doet. Jij denkt dat je iets heel interessants zegt maar, het is eigenlijk heel dom.

  13. west

    zag laatst op de mannezender RTL 7 een Always reclame voor vrouwen !
    klopt dus ook niet!

  14. gtstfites

    @11:47 Vergeet de Olympische spelen ook niet

  15. Ad

    Misschien aardig om de aandelen eens vanaf plaats 7 te berekenen tot 20.

  16. Anonymous

    @west Dat is voor de shemales onder de kijkers

  17. Jelte

    Bepalen de providers op welk kanaal welke zender komt? Is het ondertussen niet meer dan terecht dat NET5 op nummer 5 komt?

  18. Anonymous

    @Jelte Dat zou de zender te goede komen. Zo komen er meer kijkers en komt er in de toekomst meer geld om eigen programma’s te maken. Als SBS6 de kabelmaatschappij genoeg wil betalen dan gebeurd er wel wat aan maar denk niet dat de SBS groep dit gaat doen. Ook denk ik dat RTL daar zal proberen een stokje voor te steken.

  19. Chris

    Ik vind de verschillen wel meevallen, als je bedenkt dat er op NPO 1 de Olympische Spelen en het EK-Voetbal zijn uitgezonden. Zonder deze sportevenementen had het verschil niet zo groot geweest. RTL 4 daalt van 17.7 naar 17.2 terwijl NPO 3 daalt van 5.1 naar 4.1. Dat is iets voor de NPO om zich zorgen om te maken. Bij RTL 4 is er bij grote sportevenementen altijd een terugval.

  20. Echt Waar

    Niets van de Top10 heb ik gezien via de Nederlandse Staats TV!
    EK Voetbal deels via de buren België en Duitsland! Finale helemaal niet!!
    De rest is vreselijke tv. Ik hoor gelukkig niet bij de kudde dieren van Holland.

    @Chris,
    Klopt, helemaal met je eens
    Nederland3 gaat Hilversum3FM achterna….. zo richting het afvoerputje.

  21. Anonymous

    Kijkcijfers zeggen niks. Het is kudde gedrag, meer niet.
    Over kwaliteit maar te zwijgen. Opvallend is ook dat maar 4 programma’s een Nederlands concept is.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.