NPO 1 stijgt en RTL 4 daalt in 2016

Foto: Nick van OrmondtNPO 1 heeft zijn marktleiderschap flink uitgebouwd in 2016. Het station steeg van gemiddeld 22,2 procent marktaandeel in 2015 naar gemiddeld 24,1 procent marktaandeel in 2016, een stijging van bijna 9 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De marktleider houdt zijn grote concurrent op afstand: RTL 4 moest in 2016 genoegen nemen met gemiddeld 17,2 procent marktaandeel. Dat is 3 procent lager dan in 2015, toen 17,7 procent marktaandeel werd behaald.

SBS 6 handhaaft zich als de nummer drie onder de Nederlandse tv-zenders. Het station noteerde in 2016 een gemiddeld avondaandeel van 9,8 procent en dat is precies hetzelfde als in 2015.

NPO 1 domineert de lijst van 25 meest bekeken tv-uitzendingen in 2016: 22 van de 25 plaatsen worden door NPO 1 ingevuld, de overige drie door RTL 4.

De meest bekeken tv-uitzendingen in 2016 waren de finale van het Eurovisie Songfestival met 4,3 miljoen kijkers (65 procent), de EK Voetbal-finale tussen Portugal en Frankrijk met 4,2 miljoen kijkers (62 procent) en de halve finale tussen Duitsland en Frankrijk met 3,8 miljoen kijkers (57 procent).

In de top tien staan verder nog drie andere voetbalwedstrijden, drie amusementsprogramma’s (Boer Zoekt Vrouw, The Passion en Wie is de Mol) en het verslag van Koningsdag.

RTL 4 staat in de lijst met de All You Need Is Love Kerstspecial (3,2 miljoen), The Voice of Holland Auditions (3,1 miljoen) en The Voice of Holland Battle (2,9 miljoen).

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag televisie (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7 procent lager dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar. Er hebben echter wel twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK voetbal en de Olympische Zomerspelen.

Onderstaan ziet u de toplijsten over het jaar 2016 (tussen haakjes de cijfers van 2015). Een volledig overzicht van de kijkcijfers in 2016 vindt u in het Jaarpersbericht op de website van Stichting KijkOnderzoek.

Top 15
01. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 4.286.000
02. EK F Portugal – Frankrijk (NPO1) 4.236.000
03. EK HF Duitsland – Frankrijk (NPO1) 3.754.000
04. EK KF Duitsland – Italië (NPO1) 3.539.000
05. EK KF Frankrijk – IJsland (NPO1) 3.517.000


06. EK KF Wales – België (NPO1) 3.439.000
07. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 3.432.000
08. The Passion (NPO1) 3.417.000
09. Koningsdag 2016 (NPO1) 3.345.000
10. Wie is de Mol (NPO1) 3.325.000


11. EK HF Portugal – Wales (NPO1) 3.291.000
12. All You Need Is Love Kerstspecial (RTL4) 3.239.000
13. Hockey OS NLD GBR Dames F (NPO1) 3.208.000
14. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.162.000
15. The Voice of Holland (RTL4) 3.130.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 24.1% (22.2%)
2. RTL4 / 17.2% (17.7%)
3. SBS6 / 9.8% (9.8%)
4. NPO2 / 6.8% (6.7%)
5. RTL7 / 4.6% (5.0%)


6. NET5 / 4.2% (4.0%)
7. NPO3 / 4.1% (5.1%)
8. Vero / 3.7% (3.9%)
9. RTL5 / 3.6% (3.8%)
10. RTL8 / 2.6% (2.5%)


11. Discov / 1.0% (1.1%)
12. Comedy / 0.9% (0.8%)
13. SBS9 / 0.8% (0.7%)
14. N.geog / 0.8% (0.7%)
15. TLC / 0.7% (0.8%)

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,0% (34,0%)
2. RTL Nederland 28,0% (29,0%)
3. SBS Groep 18,5% (18,4%)
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NPO

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen