SBS 6 ook met Komt Een Man Bij De Dokter langs RTL 4
De kijkcijfers van maandag 28 november 2016 (SKO)
Met Dokter Tinus was SBS 6 zijn grote concurrent RTL 4 maandenlang de baas op maandagavond prime time, maar ook opvolger Komt Een Man Bij De Dokter slaagt daar nu in. Bij de seizoenspremière vorige week lukte dat nog niet, nu lukt het nipt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. SBS 6 pakte met Komt Een Man Bij De Dokter zilver om half negen: er keken 751.000 kijkers (12 procent). De Johnny de Mol-show De Reis Van Je Leven op RTL 4 trok 750.000 kijkers (12 procent).
Het zilver op maandagavond om half tien bleef vorige week wél gewoon in handen van SBS 6, en ook deze week. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak blijft een grote publiekstrekker met ditmaal ruim 1 miljoen kijkers (16 procent). RTL 4 scoorde met Het Perfecte Plaatje 841.000 kijkers (14 procent).
De RTL 4-maandag was jarenlang CSI-avond, maar die avond raakte uit de gratie. Het is de zender sindsdien niet gelukt om een hitprogrammering neer te zetten op deze avond. Samen met de zondagavond is het nu de minst sterke avond van de zender. Voor SBS 6 gelden de zondagavond en maandagavond juist als de sterkste avonden.
NPO 1 blijft echter oppermachtig. Radar was goed voor 2 miljoen kijkers (30 procent) en Spoorloos had er aansluitend 1,8 miljoen (29 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 700.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 645.000 kijkers (10 procent) op RTL 7.
NPO 3 trok met het inhoudsloze amusementsprogramma Beste Vrienden 220.000 kijkers (3 procent), RTL 5 en RTL 8 scoorden zo’n 200.000 kijkers met buitenlands product en Net5 en Veronica scoorden rond de 300.000 kijkers met buitenlandse series en films.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), RTL Boulevard (996.000), Editie NL (851.000), Met Het Mes Op Tafel (641.000) en Masterchef Australië (587.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,1 miljoen), Schuldig (861.000), Pauw (776.000), Shownieuws (714.000) en RTL Late Night (596.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.114.000 02. Radar (NPO1) 1.981.000 03. Spoorloos (NPO1) 1.837.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.555.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.274.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.0% 2. RTL4 / 15.7% 3. SBS6 / 12.3% 4. NPO2 / 6.4% 5. RTL7 / 5.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,1% 2. RTL Nederland 26,9% 3. SBS Groep 20,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS