‘Marieke Elsinga presenteert alsof ze boodschappenlijstje opleest’
Marieke Elsinga heeft twee belangrijke taken als presentatrice van de spelshow The Jump. Ze moet ‘activeer de luiken’ zeggen en vlak daarna ‘make the jump’. “Maar dat doet ze zó inspiratieloos!”
Het zit Marieke Elsinga allemaal niet mee. Ze wil dolgraag carrière maken als presentatrice van groot studio-amusement, maar haar baas Peter van der Vorst geeft die arme vrouw alleen maar niemendalletjes. Eerst had ze een raar programma waarin BN’ers op allerlei objecten moesten slaan om ‘muziek te maken’ en nu is er dus The Jump.
‘Make the jump’
Het format van The Jump is flinterdun, maar het is dan ook een simpele spelshow: kandidaten moeten vragen beantwoorden en daarna op een luik springen. Is het antwoord goed, dan blijft het luik dicht. Is het antwoord fout, dan stort de kandidaat naar beneden en worden ze van het Mediapark afgejaagd. Wat Marieke moet doen? Niet veel.
Marieke moet eerst ‘activeer de luiken’ zeggen, dan is er een geluidseffect en dan moet ze ‘make the jump’ roepen tegen de kandidaten. Maar daar wil je natuurlijk wel een beetje passie in horen. ‘Pizzazz!’, zou Willem Nijholt tegen haar roepen. Maar hoe klinkt Marieke? Alsof ze na het uitlaten van haar kat met de buurvrouw staat te praten.
Boodschappenlijst
Lars Duursma, een van de belangrijkste communicatie-experts in ons land, vindt dat Marieke dit echt héél erg slecht communiceert met haar kijkers. En hij kan het natuurlijk weten. “Het is een beetje alsof je een boodschappenlijstje hebt met: doe maar een pak melk, een brood, een zak met appelen, make the jump, nog wat crackers en activeer de luiken.”
Het is gewoon niet goed, vult zijn co-host Victor Vlam aan in de podcast De Communicado’s. Hij is een mediakenner en ziet dat dit fout is. “Het is heel onnatuurlijk, het is geforceerd. Het komt niet heel erg fijn over. Marieke Elsinga spreekt dit niet zo goed uit en dat zegt dat zij nog niet zo’n hele goede presentator is.”
Catch phrase
Waarom is het zo belangrijk dat Marieke heel goed ‘activeer de luiken’ en ‘make the jump’ zegt? “Dit zijn zogenoemde catch phrases. Elk spelprogramma heeft ze. Mies Bouwman had ook: ‘Licht uit, spot aan.’ Het voegt herkenbaarheid toe en je neemt kijkers mee in een bepaalde sfeer en een bepaalde wereld.”
Heel belangrijk voor het format dus, aldus Victor. “Dat is wat Marieke Elsinga hier gewoon nog niet goed heeft gedaan. Want inderdaad, precies wat jij zegt, ze lepelt het op alsof ze gewoon een boodschappenlijstje aan het voordragen is. Dat komt niet zo sterk over. Daar is ze gewoon eerlijk gezegd niet goed genoeg voor als presentatrice.”
Zinnetjes schrappen
Lars vindt het een enorme blunder van de tv-makers. “Of die zinnetjes hadden gewoon geschrapt moeten worden. Want als je ziet dat iets niet past bij een presentator, dan moet je eigenlijk misschien gewoon die zinnetjes schrappen.”
Victor tot slot: “Een presentator die heel goed overweg kan met dit soort zinnetjes is Carlo Boszhard. Door het heel erg groots te maken vaak en het juist overdreven te doen. Maar daardoor maakt hij het wel eigen. Dat moet je kunnen, niet elke presentator kan dat dus even goed.”