Gerard Joling walgt van 100% NL: ‘Het zijn een stelletje hufters’
Gerard Joling gaat he-le-maal uit zijn plaat als weekblad Party hem vraagt hoe belangrijk radio nog voor hem is. Het raakt een gevoelige snaar: “Het gaat om een paar hufters die dat regelen.”
Als Gerard Joling ergens optreedt, dan maakt hij er altijd een show van. Zo neemt hij altijd een paar danseressen mee als hij bij Vandaag Inside staat. Maar wat krijgt hij eigenlijk terug van de Nederlandse media? Nou, niet veel airplay op de radio in elk geval. “Ik word bijvoorbeeld geboycot door 100%NL die mij al tien jaar niet meer draait”, zegt hij in Party.
‘Schandelijk!’
Het is vooral 100%NL waar Gerard flink pissig op is. “Het is natuurlijk schandelijk, daarvoor heet je als station toch geen 100%NL? Bij Radio 2 moet je ook op je knieën om je plaatje gedraaid te krijgen. Dan draaien ze hem misschien nog een keertje in de week nadat je op bezoek bent geweest, maar verder is er totaal geen steun.”
Hij vervolgt: “3FM heeft mij sowieso nooit gedraaid, dus dat is al klaar. Sky Radio draait mij al dertig jaar niet meer sinds ‘No More Bolero’s’ uit 1989. Er blijft dus niet zoveel over. Radio 10 heeft me dit keer heel goed gesteund en Radio 538 ook wel aardig. Daar zitten bekende dj’s, maar weet je wat het is? Die jongens hebben zelf niets te vertellen.”
‘Stelletje hufters’
De playlist van radiozenders wordt over het algemeen niet bepaald door de dj’s. “Er zitten mensen in achterafkamertjes die bepalen wat er gedraaid moet worden. Kijk, we zitten wel gewoon nog steeds in Nederland. In Duitsland ben je voor altijd een superster als je één keer een grote hit hebt gehad. Hier ben je zo goed als je laatste hit.”
Wat vindt Gerard van die mensen in de achterafkamertjes bij zenders als 100%NL? “Ik denk vaak: jeetje, hoe je op je knieën moet om iets gedraaid te krijgen. Het gaat om een paar hufters die dat regelen. En of dat nou 100%NL is, of Radio1, Radio2 en Radio 3: het is allemaal moeilijk.”
Op onze knieën
Dat de publieke omroep hem niet draait is trouwens ook belachelijk, vindt Gerard. “Als ik bij Eddy Keur in de uitzending kom, moet hij het eerst overleggen of mijn liedje wel weer gedraaid mag worden. Dan denk ik: wat is dit voor gelul joh.”
Hij besluit: “De hele publieke omroep wordt betaald van ons Nederlandse belastinggeld, maar we moeten als Nederlandse artiesten op onze knieën om onze liedjes gedraaid te krijgen. Maar goed, gelukkig heb ik mijn sterke online aanwezigheid (…) en natuurlijk blijf ik duimen voor wat meer airplay op de radio.”