Steeds meer kijkers voor Slimste Mens-zegetocht Emma Wortelboer

De kijkcijfers van donderdag 17 december 2020 (SKO) – De zegetocht van Emma Wortelboer in De Slimste Mens weet steeds meer kijkers te boeien. Voor de vierde dag op rij trekt de quiz meer bekijks.

Emma Wortelboer © NPO

Emma Wortelboer is bij het grote publiek bekend als het hysterische Songfestival-schreeuwmeisje, maar blijkt toch niet helemaal redeloos te zijn. Ze debuteerde maandag als kandidaat in De Slimste Mens en is vier dagen later nog steeds aan boord. De kijker ziet het massaal gebeuren: zo keken er gisteren ruim 1,6 miljoen mensen (25 procent marktaandeel) naar de uitzending op NPO 2.

Recordseizoen?

Het zou zomaar kunnen dat De Slimste Mens vanwege de kou buiten en de ingestelde coronalockdown afstevent op een recordseizoen. Het vorige seizoen van De Slimste Mens piekte afgelopen zomer op 1,985 miljoen kijkers voor de finale-aflevering. Nog nooit eerder sinds de start van de NPO-show in 2012 keken er zo veel mensen.

Het dagelijks om half tien uitgezonden nieuwsprogramma Nieuwsuur heeft nu een droomlead-in op NPO 2, maar dat leidt niet elke dag tot torenhoge kijkcijfers. Gisteren haakten meer dan een miljoen kijkers af toen Nieuwsuur begon: er bleven 571.000 kijkers (10 procent) over.

I Can See Your Voice is #2

Het zilver op prime time is voor de RTL 4-show I Can See Your Voice met een mooie 1,3 miljoen kijkers (21 procent). NPO 1 pakt brons dankzij de kerstserie Kerstgezel.nl, waar 719.000 mensen (11 procent) naar keken. Aansluitend trok Aandacht voor Elkaar slechts 407.000 kijkers (7 procent).

Verder was NPO 3 het meest in trek bij de kijker. Keuringsdienst van Waarde trok 625.000 kijkers (10 procent) en De Grote KVW Test zette 578.000 kijkers (10 procent) neer.

Top zes

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time:

  • RTL 8 scoorde met Christmas at te Plaza: 416.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Pech op de piste: 361.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met FBI Most Wanted: 343.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser Rijdt Visite: 334.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Bridget Jones’s Baby: 225.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts 2021: 197.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half acht nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), M (955.000), RTL Boulevard (901.000), Editie NL (889.000), GTST (839.000), Zes uur nieuws (732.000) en Tijd voor MAX (691.000) waren de vooravondtoppers. SBS 6 trok met Lang Leve De Liefde 462.000 kijkers.

Op de late avond waren Op1 (925.000), Beau (771.000), Journaal laat (610.000) en Hart van Nederland (578.000) het meest in trek. Shownieuws trok 399.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.201.00001. NPO1 / 19.3%
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.647.00002. RTL4 / 18.4%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.482.00003. NPO2 / 10.4%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.380.00004. SBS6 / 7.2%
05. EenVandaag (NPO1) 1.375.00005. NPO3 / 6.7%
06. I Can See Your Voice (RTL4) 1.268.00006. RTL8 / 4.7%
07. M (NPO1) 955.00007. RTL5 / 4.7%
08. Op1 (NPO1) 925.00008. Vero / 4.3%
09. RTL Boulevard (RTL4) 901.00009. RTL7 / 3.4%
10. Editie NL (RTL4) 889.00010. NET5 / 3.1%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 839.00011. RTLZ / 1.7%
12. Beau (RTL4) 771.00012. FOX / 1.6%
13. Zes uur nieuws (RTL4) 732.00013. Spike / 1.4%
14. Kerstgezel.nl (NPO1) 719.00014. Discov / 0.9%
15. Tijd voor MAX (NPO1) 691.00015. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,4%
02. RTL Nederland 33,3%
03. Talpa TV 15,5%

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen