Na 17 jaar: lay-out Mediacourant naar internetkerkhof

Mediacourant lanceert vandaag een nieuwe website. Het laatste nieuws over de grote sterren van Hilversum is nu eindelijk verpakt in een responsive jasje.

Mediacourant Foto: Mediacourant

Beste bezoekers van Mediacourant,

Al bijna 17 jaar verheugt Mediacourant zich elke dag weer op uw bezoek aan de site. Zonder publiek geen podium en daarom wordt uw veelvuldige bezoek van harte gewaardeerd.

De bezoekers van het eerste uur kennen Mediacourant misschien nog wel als Mediakrant, zoals de website gedurende de eerste jaren van zijn bestaan heette. Naast het tv- en showbizznieuws was destijds ook de rubriek Kijkcijfer Voorspellen populair bij lezers. Die is er al lang niet meer, maar de basis staat nog altijd fier overeind: het laatste nieuws uit Hillywood.

Onmiskenbaar gedateerd

Er is in dat dik anderhalve decennium Mediacourant een hoop gebeurd, maar één ding is nauwelijks veranderd: de ‘onmiskenbaar gedateerde lay-out’, zoals de Volkskrant het al in 2014 noemde.

Het oude jasje van Mediacourant werd bespot, beschimpt en vernederd. “De vormgeving lijkt uit 1995 te komen”, bitchte Het Parool na ons vijftienjarig jubileum. En: “Het ziet er allemaal nogal knullig en verouderd uit.”

Tot overmaat van ramp ging ook Arie Boomsma vorige week nog eens helemaal los op uw favoriete mediasite. “De Mediacourant, dat bestaat gewoon nog, hè? Dat vind ik echt het meest droevige hoekje van het internet. Het is zelfs zo erg dat het niet eens in je Google-feed komt, dus het is zó klein. Het is echt alleen maar een paar mensen in Hilversum die het lezen en er veel waarde aan hechten, maar verder heeft het nul, nul impact. Het is echt verschrikkelijk. Een beetje een diarreeputje is het.”

Om uit dat droevige hoekje van het internet te komen en misschien wel net zo’n indrukwekkend bereik op te bouwen als dumbbelldominee Arie, is de oude lay-out van Mediacourant met de staart tussen de benen via een inbelverbinding naar het internetkerkhof afgereisd.

Nieuw jasje

Vanaf vandaag staat het vernieuwde Mediacourant voor u klaar om u, iets beter leesbaar, te berichten over het epicentrum van de wereld: Hilversum.

Het is misschien even wennen, maar met name de mobiele bezoekers – zo’n 80 procent van het totaal – hoopt Mediacourant met dit nieuwe uiterlijk te plezieren. De opzet is eenvoudig: op de homepage vindt u in de fotoslider en in de rubriek ‘Net binnen’ de laatst geplaatste artikelen. Daaronder volgt een overzicht van álle artikelen, in chronologische volgorde. Verder vindt u hier onder meer een poll en een overzicht van meest gelezen artikelen.

Bovenaan de website vindt u niet alleen de overzichtspagina’s van populaire categorieën als ‘Woeste sterren & ophef’, maar ook kunt u hier de dark modus aanzetten of zoeken op de website.

Reacties van bezoekers blijven een belangrijk onderdeel van Mediacourant. Op de homepage vindt u in de tab Reacties een overzicht van de laatst geplaatste reacties. In de toekomst kunt u ook een eigen account aanmaken, zodat u altijd onder uw eigen naam kunt reageren.

Onafhankelijk

Inhoudelijk verandert er niets: Mediacourant blijft onafhankelijk berichten over de Nederlandse mediawereld. Van kijkcijfers tot tv-transfers en van tv-oorlogen tot woeste sterren: u leest het hier allemaal terug.

Het enige verschil is dus het nieuwe jasje. We horen graag wat u prettig vindt en wat u minder prettig vindt, maar ook als u iets aantreft dat niet zo goed werkt. U kunt onder dit artikel reageren, maar uiteraard ook via het mailformulier.

Tip

Voeg Mediacourant toe aan het beginscherm van uw telefoon! De site heeft nu ook een heuse favicon, die u kunt laten shinen tussen al uw andere favoriete apps en bladwijzers. Een beetje lastig? Seniorweb legt het uit.

Mediacourant app
Mediacourant op uw beginscherm

Veel leesplezier en graag tot ziens!

Mediacourant
Met dank aan Robin Ducro (design) en Van Ons (realisatie)

Update 11.35 uur – Vanwege de enorme belangstelling is de website trager dan hij zou moeten zijn. Er wordt hard aan gewerkt. Excuses voor het ongemak!

Update 14.00 uur – De problemen zijn opgelost, hoera!

160 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
fikkie
november 11, 2020 14:15

Het is zeer overzichtelijker geworden en een ieder die dat niet ziet, is werkelijk kippig. Goed gedaan MediaCourant.

Gast
Beaude
november 6, 2020 11:40

Het is er echt niet overzichtelijker op geworden. Ik lees het op mijn iPhone, maar de header schijft continue voorbij.
Je mist compleet het overzicht! Pls go back naar de oude layout en fris die een beetje op. Maar vergeet al die ‘leuke’ opties die er nu in zitten…zit niemand op te wachten als ik het commentaar hier een beetje lees.

Laatst bewerkt 20 dagen geleden door Beaude
Gast
Midi
november 5, 2020 10:43

Zeer verfrissend! Maar iets kleinere foto’s en iets kleinere letter zou wel fijn zijn. Er moet nu wel heel veel gescrold worden.

Gast
Xxxx
november 3, 2020 22:58

Ik vond het oude vele malen beter dan wat we nu krijgen voorgeschoteld. Ik vind het onoverzichtelijk redactie. Wat was er mis met de oude layout? Iets wat prima werkt moet je niet veranderen. Verandering is in dit geval, gezien de reacties, absoluut geen verbetering.

Gast
David
november 3, 2020 18:12

Had liever het oude gehad…

Gast
Vlogger
november 3, 2020 10:18
Laatst bewerkt 23 dagen geleden door Vlogger
Gast
Dirk
november 3, 2020 07:34

https://inspanje.nl/ Neem hier een voorbeeld aan. Op de links klikken geeft perfect leesbaar content op mobiel.

Gast
peacock and whiteman
november 3, 2020 05:11

Ik moet werkelijk steeds kijken of dat ik op de mediacourant zit of het rtl nieuws

Gast
Derksen zelf
november 3, 2020 05:07

Het blauw bevalt helemaal niet, het lettertype ook niet. De vorige layout was best wel ok. Nu is het een beetje a-sexueel. Kan het niet wat beter?

Gast
Jaja...
november 3, 2020 03:04

Conclusie: Wel een vernieuwing, helaas geen verbetering. De oude lay-out was overzichtelijker en gaf de mogelijkheid om een stukje tekst óf het hele verhaal te lezen. Kan nu niet meer, jammer.
Waarom de pijl naar volgende onderwerp aan de linkerkant en niet rechts? Lijkt me logischer. Links terug, rechts vooruit.

Gast
Jaja...
november 3, 2020 02:47

Witte achtergrond is té wit, hinderlijk voor de ogen. Mooi crème is niet lelijk :)))
Bij zwarte achtergrond kan ik mijn reactie niet zien terwijl ik die type. Dat vlak blijft wit!
Regelafstand van uw contant mag kleiner en letter wat vetter.
En de letter in het reactievlak mag juist wel wat groter en vetter.
Tja, als jullie toch bezig zijn…
Probeer eens een 7″ tablet, om zelf te oordelen.

Gast
Sjors
november 3, 2020 00:05

Nou ik moet er erg aan wennen. Sorry. Brrrrrrr

Gast
456
november 2, 2020 21:53

Vond de vorige site ook overzichtelijker. Mis vooral het doorklikken naar het volgende artikel dat voorheen boven aan de pagina stond. Nu moet je steeds terug naar de hoofdpagina.

Gast
Jan
november 2, 2020 22:03
Antwoord op  456

Die links van vorige en volgende artikel staan nu onder het artikel.

Gast
ome H
november 2, 2020 20:07

Vind dit geen verbetering, overzichtelijkheid is weg

Gast
ano@niem.nl
november 2, 2020 18:58

Onafhankelijk? We zijn dus ook van die tv-oorlog koppen af?
En al die oordelen over net begonnen programma’s?

Gast
Kjeld
november 2, 2020 18:07

EIN-DE-LIJK. Werd er niet goed van via de mobiel.

Gast
Blote buurman
november 2, 2020 17:53

Tis een prachtige site geworden!
Tip voor mensen die het minder overzichtelijk vinden: zet de paginagrootte op 80%

Gast
Jaja...
november 3, 2020 18:47
Antwoord op  Blote buurman

Alleen voor de mediacourant??? Kom nou toch…
Alle andere sites zijn prima leesbaar.

Gast
Jaap Aap
november 2, 2020 17:28

Arie is het meest droevige stukje uit onze wereldwijde gemeenschap.

Gast
Schijtje
november 2, 2020 16:52

@Mediacourant. Is het mogelijk om het dagelijkse kijkcijferartikel een aangepast kleurtje te geven zodat het in één oogopslag duidelijk is waar de dag begint/eindigt? Eerder was dat artikel ook herkenbaar, al weet ik nu al niet meer waaraan. Standaardtekst? Standaardkleur? Hij sprong er in elk geval iets uit en dat is nu weg.

Gast
Kjeld
november 2, 2020 18:08
Antwoord op  Schijtje

Lijkt me een heel goede! ‘categorieën’ inderdaad.

Gast
Fluitje de Blokh
november 3, 2020 16:56
Antwoord op  Schijtje

Op de startpagina kun je op ‘alle artikelen’ klikken en dan krijg je ook een heel weekoverzicht!

Gast
Feitje
november 2, 2020 16:44

Mooie site zo… Jammer dat je nog steeds anoniem kunt reageren met 100 namen. En dat het tekst veld grijze letters heeft in een wit veld bij dark modus

Gast
Schijtje
november 2, 2020 16:46
Antwoord op  Feitje

Nee hoor

Gast
HalloJumbo
november 2, 2020 17:42
Antwoord op  Schijtje

Desktop wel een witvlak.

Gast
David
november 2, 2020 16:22

Wat laadt de website traag!

Gast
Dennis
november 2, 2020 16:21

Ik raad ontzettend aan op de plus/min bij reacties weg te halen. Hier komt niks goed uit. Mediacourant wordt door nogal wat gestoorden bezocht en hebben geen enkele moeite om een hivemind te creëren door goede reacties te minnen omdat zij het er niet mee eens zijn. Zo drijft stront boven, en jaag je de rest weg.

Gast
Rukken moet lukken
november 2, 2020 17:44
Antwoord op  Dennis

Handig toch. Als jij er zo zeker van bent dat alle stront plusjes ontvangt, hoef je alleen maar alle groene reacties over te slaan.

Gast
Richard
november 2, 2020 16:05

Spijtig. Na zeventien jaar is ook Mediacourant overgegaan van overzichtelijk en inhoudelijk naar flashy foto’s op witte layout en heeeel heel veel scrollen om te lezen wat je gisteren nog in één opslag kon lezen.

Gast
Mick
november 2, 2020 22:10
Antwoord op  Richard

Goed verwoord.

Gast
Trouwe lezer
november 2, 2020 15:52

Lekker bezig Mediacourant!

Twee dingen:
– Ik vind het lettertype en de witruimtes ook aan de grote kant!
– Het zou fijn zijn als reacties met veel minnen (meer dan 5 ofzo) of automatisch verborgen worden of onderaan verschijnen, scheelt een hoop nare bagger en spam.

Groet!

Gast
Mick
november 2, 2020 15:43

Het voorstel om een ‘basic-layout’ optie toe te voegen is wel goed vind ik. Dus dan kun je kiezen tussen oud en nieuw.

Gast
Dirk
november 2, 2020 15:39

Mooie site.
Echter op mijn mobiel te groot en worden de berichten veel te lang met veel spaties.
Graag aanpassing letter danwel opmaak

Gast
Ukk
november 2, 2020 15:21

Fijn dat nu in één oogopslag duidelijk is op wie je reageert. Persoonlijk zou ik blij zijn als je ook de lettergrootte kon aanpassen. Dit is wel erg groot voor mij.

Gast
scott_0
november 2, 2020 15:19

Design doet er niet toe, content is ALLES!!!!

Gast
Mick
november 2, 2020 15:41
Antwoord op  scott_0

Het oude design was veel overzichtelijker.

Gast
Janus
november 2, 2020 15:10

en die overlappende reclames weren!

Gast
pastoor Justus uit Schin op Geul
november 2, 2020 16:22
Antwoord op  Janus

adlocker gebruiken, nooit meer last van reclames

Gast
Maup Caransa
november 2, 2020 15:00

laat je niet zo ophitsen door de parool en de Volkskrant dat jullie zo nodig moeten vernieuwen.
Als je maar wat snelheid over houdt.

Gast
Mmmmmm
november 2, 2020 14:59

Aub zwarte kleur ipv grijze kleur voor de letter gebruiken. Of iets meer vetter lettertype.
Voor mij js het veel minder goed leesbaar. Groter font mag ook.

Likes en dislikes hadden er voor mij ook niet hoeven komen, maar dat schijnt er tegenwoordig bij te horen.

Maar doe aub iets aan de leesbaarheid!

Gast
Ukk
november 2, 2020 15:22
Antwoord op  Mmmmmm

Probeer de dark modus eens, die kun je rechts bovenaan de pagina aanklikken naast het vergrootglas-icoontje.

Gast
Een trouwe lezer
november 2, 2020 14:58

Gefeliciteerd!
Ziet er wel modern uit, maar met veel overhead.
Is het niet mogelijk om ook de oude layout als keuze kiesbaar te maken? Dan kan je alle nieuwtjes veel sneller lesen. Nu moet je veel meer scrollen. Ook zo’n vaste balk bovenin gaat ten koste van de bruikbare ruimte op bv een tablet.
Het gaat mij om de inhoud niet om de vorm. Vergelijk de eenvoudige google zoekpagina interface. Gewoon simpel en functioneel. Al die poppekast hoeft voor mij niet.

Laatst bewerkt 24 dagen geleden door Een trouwe lezer
Gast
Dirk
november 2, 2020 15:40
Antwoord op  Een trouwe lezer

Inderdaad. Te veel scrollen

Gast
Mick
november 2, 2020 15:42
Antwoord op  Een trouwe lezer

Goed idee inderdaad. Dat deed YouTube ook een tijd toen ze met een onpraktischere nieuwe lay-out kwamen.

Gast
mag niet
november 2, 2020 14:37

Beste Mediacourant,

laat je niet zo ophitsen door de parool en de volkskrant dat jullie zonodig moeten vernieuwen. De kranten worden zelf ook gedrukt op het oeroude papier wat ze in het vorige millenium al hadden. Dus ik zou zeggen tegen dat papier journaille. verbeter de wereld begin bij je zelf.

Gast
mag niet
november 2, 2020 14:32

Elke verandering is geen verbetering. Ik verlang ook nog altijd naar de gulden terug. Je ziet het aan de kijkcijfers: wie van de drie van de oude plank doet het ook nog altijd goed.

Gast
Jan Bonham
november 2, 2020 14:07

Het is hier al veel gezegd maar ik wil het toch nog is benadrukken, het lettertype op desktop is echt niet aangenaam om lezen. Doet pijn aan de ogen, zeker als het wat kleiner is zoals in de reacties. Best even fixen.

Gast
Matthijs Zelf.
november 2, 2020 14:06

Ping test.
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 16ms, Maximum = 17ms, Average = 16ms

Gast
Matthijs Zelf.
november 2, 2020 14:04

Het wordt beter hij wil nu zelf pingen zonder time out, nog niet heel snel maar toch.

Gast
WEST*
november 2, 2020 13:57

Namens de dames en heren van onze media firma West* nr 1 t/m 107 , gefeliciteerd met de vernieuwde website !
En wat een ander er ook van vindt? Wij van firma West* vinden het prachtig!

Gast
van der Graaf, Karel
november 2, 2020 13:36

NU is het beter met de snelheid. Top!

Gast
Whatever
november 2, 2020 13:21

Oké, nu graag een app met pushmeldingen.

Gast
Matthijs Zelf.
november 2, 2020 13:17

Jammer dat hij zo zwaar loopt, het duurt mij te lang voor de pagina open is ik stop hier, wat velen vast niet spijt.

Gast
😷Paulus
november 2, 2020 13:09

😷Goed bezig, gefeliciteerd, ga zo door.

Gast
paul van Dam
november 2, 2020 13:04

beetje de standaard template die je overal tegenkomt. ziet er goed uit, maar..
het is droevig gesteld als dit is gedaan door een opmerking van Non Arie Boomsma, sorry hoor. Waaom???

Gast
Niks op TV
november 2, 2020 13:00

Ziet er goed, maar ik had het idee dat ik naar de site van RTLNieuws aan het kijken was;-).

Gast
Bromsnor
november 2, 2020 12:53

Zoals het hier hoort zijn de meeste reacties negatief.

Gast
van der Graaf, Karel
november 2, 2020 12:52

Qua snelheid (als in laden van website)is het er niet op vooruit gegaan

Gast
Mark
november 2, 2020 13:11

Update 11.35 uur – Vanwege de enorme belangstelling is de website trager dan hij zou moeten zijn. Er wordt hard aan gewerkt. Excuses voor het ongemak!

Gast
azijnzeiker
november 2, 2020 12:42

Het overzicht is er niet beter op geworden, account lees ik, maak er dan maar verplicht van. Dan zal schizofreen M nooit meer reageren, net als baby donny.

Gast
Matthijs Zelf.
november 2, 2020 12:41

Loopt nog wat zwaar andere Webhosting?

Gast
the pat
november 2, 2020 12:30

ziet er heeel goed uit!!! alleen nog erg traag

Gast
NLKoala
november 2, 2020 12:27

Het is wel heel erg groot allemaal.
Ik word een beetje zeeziek van deze layout.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen