RTL wil bejaardenshow Opsporing Verzocht overnemen

RTL heeft aangegeven graag met de politie om tafel te willen om het programma Opsporing Verzocht eventueel over te nemen van NPO 1. Dat schrijft De Telegraaf.

Opsporing Verzocht Foto: Elvin Boer

Er is wat poeha ontstaan over de tv-klassieker van presentatrice Anniko van Santen, omdat NPO 1 gaat morrelen aan het veertig jaar oude programma. Per januari schuift het opsporingsprogramma op van 20.30 uur naar 21.30 uur, gaat het programma nog maar een half uurtje duren én komt er een zomerstop van 14 weken.

De reden? De kijker is te oud. “De gemiddelde leeftijd van kijkers naar Opsporing Verzocht ligt boven de zestig jaar. Het is voor de zender belangrijk dat ook andere doelgroepen worden bereikt”, zegt NPO 1-baas Remco van Westerloo in De Telegraaf.

Opsporing-flitsen

Remco hoopt dat een nieuw programma op het tijdslot van Opsporing Verzocht een jonger publiek zal weten te bereiken en dat die jonge doelgroep blijft hangen als daarna de korte variant van het opsporingsprogramma begint.

Bovendien denkt Remco, in urgente gevallen, aan Opsporing-flitsen na het Achtuurjournaal. “We zijn zeer doordrongen van het grote maatschappelijke belang van Opsporing Verzocht.”

RTL wil bejaarde kijkers

Als NPO 1 de doelgroep van een programma al te oud vindt, dan liggen die kijkers voor RTL-begrippen al in de kist. Toch is de zender kennelijk geïnteresseerd om de show over te nemen, nu er onvrede heerst bij de politie.

Telegraaf-journalist John van den Heuvel tipte het programma al bij RTL-baas Peter van der Vorst en kennelijk heeft hij interesse. De Telegraaf schrijft namelijk: “RTL heeft al aangegeven graag met de politie om tafel te willen om het programma eventueel over te nemen.”

Merkwaardig

Behoorlijk merkwaardig: juist commerciële zenders zijn er altijd op gebrand om zo jong mogelijke kijkers te trekken, aangezien dat meer reclamegelden oplevert.

Het Telegraaf-artikel ‘NPO legt kritiek politie naast zich neer: Opsporing Verzocht definitief gekortwiekt’ kunt u hier lezen.

58 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
De Koning
november 2, 2020 21:11

Wat een smerige titel, geef mij dan maar een reis naar Griekenland op jullie kosten.

Gast
anonymous
november 2, 2020 20:02

Er mag straks ook niet meer ‘licht getint’ of Noord Afrikaans uiterlijk gezegd worden.
De NPO vind het te stigmatiserend naar onze Marokkaanse medemens.

Gast
ano@niem.nl
november 2, 2020 18:59

We zijn onafhankelijk schrijft de Mediacourant over zichzelf maar nog steeds niet objectief. “Bejaardenshow” ??

Gast
Akwasi
november 2, 2020 18:25

Moet weggemoffeld worden komen teveel zwarte pieten in voor en oostblok en noord afrikaans gespuis

Gast
Rob
november 2, 2020 16:56

Remco van Westerloo een uitgerangeerd zendermanager. Dat is wel duidelijk

Gast
Mick
november 2, 2020 15:26

RTL kan Opsporing Verzocht helemaal niet overnemen. Het merk Opsporing Verzocht is tot 04-04-2026 eigendom van AVROTROS. RTL kan hooguit een kopie maken. Bureau Opsporingen ofzo.

Gast
Gekke Henkie
november 2, 2020 16:47
Antwoord op  Mick

RTL kan AVROTROS betalen he slimpie.

Gast
Mick
november 2, 2020 20:09
Antwoord op  Gekke Henkie

Denk je dat AVROTROS dat wil?

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Mick
Gast
CeedeBee
november 3, 2020 08:36
Antwoord op  Mick

Dan moet AVROTROS bij ome Remco klagen. Anders laten ze zichzelf de kaas van het brood eten.

Gast
mag niet
november 2, 2020 14:29

Oh ik dag dat Anniko een Mathijs van Nieuwkerkje willen doen. Behoud van salaris maar voor het zelfde geld minder uren maken. Soort van ATV (arbeidstijdverkorting)

Gast
Adriaan
november 2, 2020 14:17

Zo goed scoort het toch niet meer op de NPO. Bij RTL zou dit 250.000 minder scoren, dus flink onder het miljoen. Op RTL5 of SBS nog wat minder, dus richting de 500.000. Ik vraag me af waarom RTL dat zou willen.

Gast
By the way
november 2, 2020 14:36
Antwoord op  Adriaan

Op basis waarvan doe je deze scherpe analyse?

Gast
Adriaan
november 2, 2020 16:38
Antwoord op  By the way

Kijk naar wat een programma als 1 tegen 100 op de NPO scoorde en nu op RTL4. En wat miljoenenjacht scoorde op RTL4 en nu op SBS6. Eenzelfde programma trekt op de commerciëlen nu eenmaal altijd minder kijkers.

Gast
anonymous
november 2, 2020 20:05
Antwoord op  Adriaan

1 tegen 50 scoort gemiddeld 1,5 miljoen kijkers bij RTL. Heel goed dus.

Gast
CeedeBee
november 3, 2020 08:38
Antwoord op  Adriaan

Als je het primetime op RTL4 programmeert (20:30 tijdslot op dinsdag) denk ik dat je nog best een groot publiek kan trekken. Aansluitend zou je Jinek/Beau die avond vroeger kunnen programmeren aangezien je een gat hebt tussen 21:30 en 22:00 uur zodat je een doorkijkeffect hebt evenals op vrijdag.

Gast
Lia
november 2, 2020 14:16

Natuurlijk is de gemiddelde leeftijd van de kijkers 60 jaar en ouder. Zij blijven keurig thuis. De jongeren kijken niet, zij spelen de hoofdrol in de filmpjes..

Gast
Matthijs Zelf.
november 2, 2020 14:16

Dus allemaal bejaarden hier ben ik niet de enige.

Gast
Paul Dino
november 2, 2020 14:13

Kan Remco ff naar zijne Vader luisteren!

Gast
Lachgas
november 2, 2020 13:54

Is er hier sprake van discriminatie nu NPO het over ouderen, etc heeft?

Gast
robert
november 2, 2020 13:28

Ik denk dat je het met een beetje goede wil frisser kunt maken, wat meer eigentijds. En dan blijft het goed scoren.

Gast
Willie
november 2, 2020 13:24

Soms is de waarheid niet te verdoezelen daar heeft de NPO de deugertjes duidelijk hinder van.

Gast
Garry glamour
november 2, 2020 13:19

Te triest voor woorden dat het programma ingekort wordt.
Een jonger publiek bereik je echt niet hiermee .
Dat er een tekort aan criminelen met een westerse achtergrond is , moet ook geen reden zijn .
Als er 1 omroep scoort bij de publieke dan is het wel Max , wees blij met die kijkers , jongeren bereik je wel via de sociale media .( Hoe triest dat ook is )
Ik denk dat als het naar de commerciële gaat dat men er veel spijt van gaat krijgen .
Ps ik weet dat opsporing verzocht van AVRO Tros is .

Gast
😷Paulus
november 2, 2020 13:15

😷Het is een goed programma, dat gespuis in NL moet duidelijk aandacht krijgen. Zo kunnen de familie van de criminelen ook meegenieten hoe hun 🤬🤬familie dood en verderf zaaien in dit land. 😡

Gast
Laurens
november 2, 2020 13:05

Als dit programma ergens past, dan is het wel bij SBS en Hart van Nederland. Talpa, lezen jullie even mee?
Dit programma past precies bij het DNA van 6 en had er eigenlijk al moeten zijn. Ze hebben al soortgelijke programma´s als Recht van Nederland gehad. Dat scoorde op de zondagavond na HvNL soms wel een miljoen kijkers… (al scoorde HvNL toen ook nog beter).

Dat het oudere kijkers scoort, is echt niet erg. Steeds meer ouderen geven nu veel meer uit dan 20 jaar geleden. Net5 zou eigenlijk omgedoopt moeten worden TV10, gekoppeld met Radio10. Een commerciële ouderenzender, gefocust op 50 jaar en ouder zou een gat in de markt kunnen zijn. Opsporing verzocht zou daar prima bij kunnen.
Als ze de commerciële tegenhanger van Omroep Max zouden worden, dan zou het meermaals boven RTL4 uitkomen.

Gast
COkijkers
november 2, 2020 13:19
Antwoord op  Laurens

Wat een domme reactie zeg, het past juist niet bij Talpa.

Gast
Keta Minek
november 2, 2020 13:04

Ik dacht dat het naar Omroep Zwart van Akwasi zou gaan. Lijkt mij meer de doelgroep dan die van RTL.

Gast
Garry glamour
november 2, 2020 15:36
Antwoord op  Keta Minek

Naar omroep Zwart zullen weinig blanken gaan kijken , en aangezien geloofsgenoten elkaar niet aangeven zullen er weinig zaken worden opgelost.

Gast
Duco van Deugen
november 2, 2020 12:54

Overnemen vind ik een goed plan. Het is een publiek geheim dat de staatsomroepen het maar wat ongemakkelijk en lastig vinden dat bepaalde allochtonen bevolkingsgroepen elke week in de spotlights staan. Waarom? Mag Joost weten. Liever stoten zij een succesvol programma af dan de dagelijkse werkelijkheid te herkennen en te onderkennen. Het lijkt wel of er een hele generatie geblinddoekt is opgegroeid…

Gast
Mappy
november 2, 2020 12:54

Bejaarden TV ??? Mocro TV bedoelen jullie

Gast
Lachgas
november 2, 2020 12:53

Is dit geen discriminatie, als men dit zo openlijk als reden noemt?

Gast
By the way
november 2, 2020 12:53

Het programma zal best een paar centen kosten, ben benieuwd in hoeverre dit rendabel te krijgen is voor een commerciële zender. Daar zal de politie een aardige duit aan bij mogen dragen.

Gast
L. Koopmans
november 2, 2020 12:52

Op RTL: Opsporing Verzocht wordt mede mogelijk gemaakt door xxxxx Trapliften en Sta-op-stoelen.

Gast
Mick
november 2, 2020 15:27
Antwoord op  L. Koopmans

Opsporing Verzocht wordt mede mogelijk gemaakt door Gucci.

Gast
CeedeBee
november 3, 2020 08:40
Antwoord op  L. Koopmans

Opsporing Verzocht wordt gesponsord door Moncler  🤣

Gast
peacock and whiteman
november 2, 2020 12:52

Zoals ik eerder ook al op een andere nieuwssite heb aangegeven ligt een overname door een commerciële partij best wel lastig.
Als bijvoorbeeld henk van een grote kapsalonfranchise in zijn zaak een klant neersteekt met een schaar en dat programma heeft zendtijd ingekocht bij RTL, kunnen ze druk uitoefenen om die zaak niet te behandelen omdat anders de reclames worden terug getrokken om maar een scenario te schetsen.
Omdat dit de basisbron van inkomsten is, kan RTL daar gevoelig voor worden.
Dit moet juridisch dus behoorlijk worden dichtgetimmerd dat dit niet kan voorkomen.

Dit is ook een grote reden waarom het voor de commerciële tv niet interessant is om consumentenprogramma’s te maken, je zou maar je negatief uitlaten over de sponsor of een partij die reclame heeft ingekocht, die ben je in dat geval kwijt, en misschien niet alleen voor reclame blokken in dat enkele programma.

Gast
Jantien Visser
november 2, 2020 12:51

Met domme smoesjes een programma om zeep helpen. Meer en minder is het niet. Ze hadden er geen zin meer aan? En kijker te oud? Hoe verzin je het!

Gast
Chantal
november 2, 2020 12:48

Moet van Westerloo er misschien bij vertellen dat hij heimelijk ook in gesprek is met een commerciële partij.

Gast
Bart
november 2, 2020 12:47

Zou wel mooi staan op maandag of dinsdag op RTL4. Niets zoals Rob Goossens aankwam met RTL5. Dan kun je het net zo goed niet doen.

RTL4 zou eigenlijk Peter R. de Vries Misdaadverslaggever terug moeten brengen. Als de Vries zeg niet wil kan hij misschien slechts zijn naam aan het programma verbinden en vanuit een hoofdkwartier een team van nieuwe jonge speurders aan kunnen sturen.

Gast
Bimlurger
november 2, 2020 12:34

Beter direct na het Sinterklaasjournaal, over doelgroepen gesproken.

Gast
StefanV
november 2, 2020 12:34

Bij de NPO zijn steeds vaker de kijkcijfers heilig, in plaats van het voldoen aan bepaalde doelstellingen. Zie ook het verdwijnen van het kunst- en cultuurprogramma Mondo.

Gast
Mappy
november 2, 2020 12:55
Antwoord op  StefanV

kijkt toch geen hond na. zonde van het feld

Gast
yes
november 2, 2020 12:32

Deze Topnotch talentenjacht zou goed passen na Temptation Island.

Gast
Flip de Beer
november 2, 2020 12:31

Geweldig! Een toevoeging voor RTL

Gast
robb
november 2, 2020 12:28

De rtl 5 kijkers zit hier niet op te wachten , na 40 jaar mag er ook best eens wat veranderen .

Gast
ropart
november 2, 2020 12:23

gaat ontsporing gezocht heten

Gast
Jonge televisiekijker
november 2, 2020 12:08

Wat een kulargument van de NPO. De gemiddelde leeftijd van de televisiekijker stijgt elk jaar met drie maanden en ligt nu rond de 60 jaar. Denken ze nou echt dat ze de gemiddelde leeftijd omlaag krijgen door later uit te zenden en minder uitzendingen te maken? Ze zijn totaal de weg kwijt. Ik kijk voortaan niet meer.

Gast
Joe Banana
november 2, 2020 12:02

In Hilversum droomt men er nog steeds van dat mensen onder de 35 jaar ooit nog lineaire televisie gaan kijken. Ondertussen wordt er met belastinggeld kapitalen uitgegeven aan programma’s met rappers en zingende messentrekkers, die gedoemd zijn te mislukken. Het enige succesvolle programma van NPO met inclusiviteit en diversiteit is Opsporing Verzocht. De in dit programma getoonde boevenvolk is weer te inclusief, want dat bestaat voor ongeveer 80% uit rovende moslims en dat is niet goed voor het aanzien van deze bevolkingsgroep.

Gast
Televisieman
november 2, 2020 12:02

Oei die Remco heeft er weer verstand van zeg… En oei wat een wangen heeft Anniko ineens. Zou mooie titel zijn voor rtl.

Gast
Arie Schoenlepel
november 2, 2020 12:00

Bejaardenshow??!! Er doen toch juist veel jongeren aan mee?!?

Gast
Jan
november 2, 2020 11:58

Op Youtube kijkt de jeugd nu al massaal

Gast
Black Panther
november 2, 2020 11:51

In het programma zeggen ze altijd hoe belangrijk de kijkers zijn maar dan wel een lange zomerstop alsof het opsporen van criminelen even niet meer belangrijk is en de kijkers een paar weken niet meer nodig zijn. Bizar.

Gast
Paaltje Paternoster
november 2, 2020 11:50

Als dienstplichtig soldaat op de hei bij Hilversum dacht ik wel eens aan dat grietje met die iets brutale dedain. Ze was het helemaal. De realiteit was dat de sergeant zich hardop afvroeg waar ik in godsnaam mee bezig was, want het sloeg nergens op en nóg simpelere opdrachten waren nog niet uitgevonden..

Gast
Chil Persoon
november 2, 2020 11:49

RTL gaat waar jatten. Goedkoop!

Gast
Lora
november 2, 2020 11:46

Wat een bizarre kop. Bejaardenshow. Zorg er dan voor dat het kijkerspubliek breder wordt, beste Remco. Het hoort gewoon thuis op de publieke omroep.

Gast
Chil Persoon
november 2, 2020 11:51
Antwoord op  Lora

Vandaar dat ze ook gedeeltelijk online gaan.

Gast
Ap gast
november 2, 2020 13:12
Antwoord op  Chil Persoon

Als er een misdaadverslaggever moet komen,neem dan John v/d Heuvel,en A.U.B. geen P de Vries,
de mensen zijn hem meer dan zat.

Gast
Johan Rossingh
november 2, 2020 14:49
Antwoord op  Ap gast

Als het op RTL komt.Kijk ik niet meer.Omdat er meer reclame komt dan het echte programma

Gast
pastoor Justus uit Schin op Geul
november 2, 2020 18:08
Antwoord op  Johan Rossingh

Daarom kijken wij ook heel weinig naar televisieprogrammas
Alleen de zaterdag avond mogen wij in het klooster naar diverse zenders kijken, met uitzondering als de KRO-NCRV uitzendingen verzorgt, .dan kijken we ook op die avonden in de week ,maar vooral naar de radio. Ja , ben nog de enige die een
Philips radiotoestel heb uit 1957 en met een FM antenne krijg ik betere kwaliteit uit de speaker dan die hopeloze 5.1 units
die je in de grote stad bij die elektro ketens kan kopen
Frater Johannes had zich een H.Kardon tegoed gedaan , en wij waren in het klooster natuurlijk benieuwd hoe dat zou klinken
Conclusie ... Was vreselijk slecht ,
Nou mijn broer kocht vroeger K-TEL lp
s , en daar was het geluid op zijn hifi uit de jaren 70 stukken beter wat wij bij Johannes te horen kregen . daarom koester ik mijn ouwe trouwe buizen radio

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen