‘RTL 4 moet jaar stoppen met The Voice of Holland’

RTL 4 zou er goed aan doen om een jaartje te stoppen met de talentenjacht The Voice of Holland en zijn twee spin-offs. De kijkcijfers laten zien dat de animo afneemt, dus het is tijd om de kijker wat te laten smachten. Dat zegt Angela de Jong in de mediapodcast van het AD. Het is een dringend advies van Angela. “Het zou zo fijn zijn als ze gewoon eens een jaartje oversloegen. Dat je weer enigszins belangstelling krijgt en denkt: o ja, The Voice hadden we ook nog“, zegt de opiniediva.

Op dit moment krijgen we jaar in jaar uit echt veel te veel The Voice voorgeschoteld, meent Angela. “Nu zit je gewoon van eind augustus tot diep in mei The Voice te kijken.”

AD-mediajournalist Gudo Tienhooven begrijpt wat zijn collega bedoelt. “The Voice heeft niet meer de kijkcijfers van een paar jaar geleden, maar ik denk dat RTL wel blij moet zijn dat ze nog zeer degelijke kijkcijfers scoren met The Voice, want zo goed gaat het niet en we zitten ook nog in coronatijd en RTL heeft echt wel wat moeten inleveren.

Stoppen met The Voice is volgens Gudo geen goed idee. “Nee, dat moeten ze zeker niet van de hand doen. Totdat het onder de 500.000 zakt, zou ik gewoon doorgaan met al die edities. Alhoewel, 500.000 is wel heel mager.”

Angela: “Bij The Voice Senior hoeft weinig te gebeuren of ze zitten volgend jaar onder het miljoen, hè? Dat is echt wel een dingetje.”

Stoppen met The Voice is ook volgens Angela een brug te ver. “Ze worden ook een beetje gegijzeld, want als RTL zegt: ‘We doen het niet meer’, dan gaat het naar SBS en dan weet je dat je je concurrent toch weer sterker maakt. Die mag blij zijn met 800 of 900 duizend kijkers op vrijdagavond.”

Masked Singer

Momenteel is The Masked Singer op de vrijdagavond van RTL 4 een groter succes dan The Voice tegenwoordig is. Is dat de ideale opvolger van The Voice? “Nou, ik zie niet dat je met The Masked Singer driekwart van het jaar de vrijdagavond vult en dat is ongeveer wat er gebeurt nu met The Voice.”

Je moet The Masked Singer niet gaan uitmelken, zegt Angela. “Dat is een van de redenen dat ik The Masked Singer zo ontzettend fijn vind op vrijdagavond, dat er eindelijk weer eens iets anders is dan alleen maar een Voice Senior, Voice Kids of een gewone Voice, waarvan je nu al weet: jongens, het is hartstikke leuk, maar waarom doen we dit? Dit is gewoon zendtijdvulling want die artiesten breken zelden of nooit door.”

Er wordt elk jaar weer een nieuw blik talenten opengetrokken waarvan je denkt: nou, dit wordt dan de nieuwe, maar dat gebeurt nooit.”

De AD Mediapodcast kunt u hier beluisteren.

Foto: RTL

51 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
thinky
oktober 6, 2020 12:18

Hoe langer The Voice de vrijdagavond van RTL bezet hoe makkelijker het wordt voor SBS.

Gast
Chelsey
oktober 6, 2020 07:43

“Ze worden ook een beetje gegijzeld!” DPG/RTL-GROUP “Mediadeskundige” (A)ngela (D)agblad bevestigd flinke splinter: Talpa Network van Mediatycoon John de Mol, in het Oog van Herr Bertelsmann’s rtL-Nederlandse Medialandschap anno 2020!

Gast
Renate
oktober 5, 2020 23:57

Misschien moet Angela zelf maar even een jaartje met sabbatical. Wie zit er uberhaupt op haar ongevraagde commentaar te wachten?

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 23:33

Snorlax.
Alleen voor types die het leuk vinden besodemieterd en opgelicht te worden en even bekend te zijn is The Voice wat…

Gast
Snorlax
oktober 5, 2020 23:27

@Donald Dumb

Helemaal mee eens. Er zijn eigenlijk helemaal geen goede redenen te bedenken waarom iemand zich nog vrijwillig zou aanmelden voor the voice…2 weken na de winst ben je al vergeten. Misschien meedoen voor de auto die je wint en die vervolgens inruilen…dat doen trouwens alle winnaars aangezien ze geen geld verdienen met optredens (ook vóór corona niet) of platen verkopen.

Gast
Uitgeblust op de foto
oktober 5, 2020 19:47

Die 2 op de foto zien er uitgeblust uit.
Alleen voor hen al is een jaartje niets doen heel gezond.

Gast
46 weken Voice per jaar ( jaar in, jaar uit)
oktober 5, 2020 19:45

Je kunt als RTL natuurlijk een beetje overdrijven.

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 19:09

Jan x.
Er is genoeg talent in Nederland. Alleen vind je dat niet in The Voice…

Gast
Jan x
oktober 5, 2020 19:03

Al jaren die bagger.
Nederland is te klein voor al dat talent, was het maar talent

Gast
Tim
oktober 5, 2020 16:50

Senior edition is gewoon leukste, rest mag stoppen

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 16:48

Pakme van Agteten

Ja en de kandidaten worden gevonden in de kring rond De Mol en Galjaard.
Geen enkele gewone Nederlander buiten die innercircle die er nog aan mee wil doen…

Gast
Pàkme van Agteren
oktober 5, 2020 16:44

The Voice is echt saai nu. De helft van de kandidaten zijn van die jongeren met een dertien in een dozijn stem, de andere helft zijn B-artiesten die hun stervende carriere een boost proberen te geven. Een jaartje er tussenuit zou ik helemaal niet erg vinden.

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 16:41

Wie het ook presenteert Marian. Het zal niet om de kandidaten draaien…
Het programma zal blijven falen als talentenjacht…

Gast
Marian van Gameren
oktober 5, 2020 16:35

Stoppen? Nee. Senior en kids, kan ik niet zeggen, daar kijkmik niet naar.
Wat ze moeten doen is een frisse jonge presentatrice nemen.
Die dames die het tot nu deden, beethe zielig. Voor Martijn wel alle lof.
Misschien Geraldine? Ander mag ook als het maar verjongd

Gast
Feitje
oktober 5, 2020 16:18

Zodra het onder de miljoen zit lekker naar SBS. Daar kijkt dan 75/80% naar de voice. Zit je op 750.000 bij Talpa gaat dan de champagne fles open hoor

Gast
Mike
oktober 5, 2020 16:07

@dave, is dat zo?

Gast
Bart
oktober 5, 2020 16:05

@Dave, is dat zo? Ik heb daar niets over gelezen. Los van het feit of het erg zou zijn of niet, lijkt het mij niet kloppen.

Gast
Dave
oktober 5, 2020 16:02

Over 2 jaar verhuist dit naar sbs dus even een jaar wachten kan niet voor rtl4. De rechter bepaalde dat het nog 3 jaar bij RTL moest blijven.

Gast
josja
oktober 5, 2020 16:01

wat een slimme meid die Angela. ze hebben een contract.. the voice zou nog minimaal 3 jaar op rtl blijven. en waarschijnlijk eerste keus om door te gaan. dat was het grootste verlies van John de mol idd Maar als rtl zegt we stoppen een jaartje, daar gaat ITV niet mee akkoord. contractbreuk. en dan gaat het programma zeker naar talpa. dat is niet slim. en 1,5 to 2 miljoen kijkers is in deze tijd echt niet slecht. die 2,5-3 miljoen kijkers krijg je niet zo snel.

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:57

Bart. Zolang er veel verdiend kan worden aan naieve zgn. talenten die in de leugens van John de Mol en co trappen zal The Voice uitgezonden worden…

Gast
Bart
oktober 5, 2020 15:51

RTL moet gewoon helemaal durven te stoppen met The Voice. Ja dan neemt SBS6 het over. Zet er een nieuwe versie van X Factor tegenover op RTL4 en gooi er een flink budget tegenaan en RTL wint dit op de sloffen van SBS6. Gelijk ook Oh wat een jaar en Weet ik veel meegeven. Het is niet zo moeilijk om een betere quiz dan Weet ik veel te verzinnen. Dit geld ook voor Oh wat een jaar. Een soort gelijke show waar het draait om de nostalgie i.p.v. de schijtlollige spelletjes en het gedoe.

Gast
,WEST*DE ENIGE ECHTE,
oktober 5, 2020 15:41

Als RTL en SBS aan de kijkers 100 euro per jaar gaan vragen , dan mogen de kijkers klagen over het aanbod. verder moeten ze hun teut houden
Het kost je niks, dus waarom altijd zo reageren ?
het beetje extra geld dat u aan boodschappen betaald, had u ok betaald als er geen com tv was geweest. Reclame was, en is er overal !

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:41

De enige show die wat goede carrières heeft opgeleverd is
de show van Giel Beelen toen.
Nielson, Douwe Bob, Lucas Hamming zijn nog steeds goed bezig en in de schijnwerpers…

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:36

De enige talentenshow die wat goede carrieres heeft opgeleverd is
de show van Giel Beelen toen.
Nielson, Douwe Bob, Lucas Hamming zijn nog steeds goed bezig en in de schijnwerpers…

Gast
,WEST*DE ENIGE ECHTE,
oktober 5, 2020 15:35

niet mee eens @ D. Dumb kinderen kijken naar the voice, maar niet naar de voice senior ,

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:29

Snorlax. Die Sanchez deed toch mee aan Beste Zangers?
Juist omdat hij compleet van de radar verdwenen was?

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:28

Sowieso. Als je als talent nu nog mee wil doen aan zoiets als The Voice ben je wel erg naïef en simpel. t Is meerdere malen duidelijk geworden dat deelname je totaal niet verder helpt. Sterker nog, je moet nog harder je best doen om serieus genomen te worden en door te breken dan iemand die niet meegedaan heeft aan zoiets als The Voice…

Gast
Snorlax
oktober 5, 2020 15:27

@Marlies

Rolf heeft ooit meegedaan aan xfactor en vervolgens hoorden we 5+ jaar niets van hem. Ik geloof absoluut niet dat zijn deelname aan xfactor toen ook maar iets heeft betekent voor het succes dat ie nu heeft.

Gast
Kees
oktober 5, 2020 15:22

Ben het niet vaak met Angela eens maar ze heeft groot gelijk.
Gebrek aan creativiteit bij rtl is al tijden zoek.
Lekker makkelijk, continu die inmiddels achterlijke voice in allerlei formaten blijven uitzenden. Ach ja, ze komen er hopelijk vanzelf achter dat het toch eens tijd word voor iets nieuws

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:19

Juist kinderen en tieners zien The Voice als iets voor ‘ouwe lu ll en’, West…

Gast
,WEST*DE ENIGE ECHTE,
oktober 5, 2020 15:19

In Amerika is het nog erger hoor met uitmelken van succesprogrammas , kleuters die opgemaakt en wel voor de tv gaan zingen Zie je het voor je , een kleuter van 3 die tina turner of dolly partron na doet
nou gelukkig is dat hier verboden!

Gast
,WEST*DE ENIGE ECHTE,
oktober 5, 2020 15:14

Het zijn vooral de gene die geen kinderen hebben die zo negatief reageren
Laat de kinderen / jongeren eens beslissen wat ze van the voice vinden? zij hebben daar nog geen genoeg van ! Als de vioce of h g t verdwijnt zijn ze ook de jonge doelgroep voorgoed kwijt

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:14

Snorlax. Maan is dan nog geholpen door haar pa die in de media werkt.
Maar ook haar carrière is geen lang leven beschoren…

Gast
Verfrissend en vernieuwend!?
oktober 5, 2020 15:14

Ben gestopt met het kijken na nietszeggende talentenshows.

Het is nog erger dan corona.

Gast
Donald Dumb
oktober 5, 2020 15:11

Helemaal gelijk die Angela.
Verbazingwekkend dat er nog steeds zgn. talenten gevonden worden, ook al dienen ze enkel als opvulling…
Laatste winnaars? Iemand?

Gast
Menno
oktober 5, 2020 15:04

Het zijn altijd de zelfde mensen. Die op tv zijn.
Het mooiste stoppen met lineaire tv.
Je betaald te veel geld voor die onzin en stick van de reclame.

Gast
Huismaker
oktober 5, 2020 15:01

Gelukkig kunnen we de komende 20 jaar vooruit met de herhalingen. Mensen hebben toch een korte termijn geheugen. Kijk eens naar Linda de Mol en “ik hou van Holland”. Bejaarden en wanhopige huisvrouwtjes smullen ervan. Ook al is het van 10 jaar gelden. Maakt niet uit.

Gast
azijnzeiker
oktober 5, 2020 15:01

Slechts 1 jaar stoppen?, maak er maar snel minstens 3 jaar stoppen daar van, stukken beter.

Gast
JB
oktober 5, 2020 14:54

The Voice is maanden niet op TV tussen de senior en normale editie.

Dus van diep augustus tot mei valt wel mee.

Is iedere scheet van mw de Jong tegenwoordig nieuws?

Gast
Marq
oktober 5, 2020 14:51

Een jaar?? haal dat uitgekauwde format voor altijd maar van de buis. wat een inmiddels infantiel showtje zeg.

Gast
robert
oktober 5, 2020 14:50

Less is more en vooral The Voice Senior is niet om aan te gluren. Er zit bij die types ook geen punt achter de horizon meer, ze zitten er al op. Waarom dan kijken? Urgentie = 0,0

Gast
COkijker
oktober 5, 2020 14:48

Zit wel wat in!, effe een jaartje pauze is zo gek nog niet. Daar heeft ze wel een punt.

Gast
Garry glamour
oktober 5, 2020 14:42

Angela heeft weer eens gelijk , zet alle zgn talentenjachten effe een paar jaar in de ijskast . RTL , SBS kom eens met wat nieuws , verras ons , en kom niet aan met oude formats en irritante bekende Nederlanders , geef je geld uit kwaliteit , en niet aan overbetaalde lui die het geen zak uitmaakt wat ze er voor hoeven doen .

Gast
Is Bert Ernie?
oktober 5, 2020 14:33

Martijn Krabbé
ma 05 okt 2020 om 14:25

Sporten en afvallen. Werken is ook een optie.

Gast
Media
oktober 5, 2020 14:28

Voice is niks meer. Hele tv stelt niks voor.
Radio blijf en tv is einde.
Ben blij dat we prime video en Netflix hebben.
Videoland hoef ik gratis niet eens.

Gast
Martijn Krabbé
oktober 5, 2020 14:25

Dacht het niet!!
Wat moet ik dan gaan doen?

Gast
Dennis
oktober 5, 2020 14:24

Klopt er is een overkill aan The Voice edities. En van alle winnaars hoor je niks meer. Wat ook weer logisch is. Nederland is daar te klein voor. Waar je alleen nog wat van hoor is Maan.

Gast
Pettie Fart
oktober 5, 2020 14:22

Angela heeft gelijk. Altijd.

Ik zou zelfs willen zeggen dat ze zo’n 5 jaar of langer eens moeten kappen met dit uitgemolken zangwedstrijdje.

Gast
Marlies
oktober 5, 2020 14:16

Snorlax

Je vergeet Duncan Laurence en Rolf Sanchez (X-Factor),

Laatstgenoemde staat momenteel in de Top 3 van de hitlijsten

Gast
Snorlax
oktober 5, 2020 14:11

Bijna alle winnaars van the voice, the voice senior & the voice kids zijn vergeten.
De enige waarvan je nog wat hoort is Maan en zo af en toe og3ne. Behoorlijk pijnlijk na zoveel seizoenen.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen