Diviblunder: ‘Te veel afrokapsels op Nederlandse tv’

Er worden in de tv-reclamewereld grote stappen gezet op het gebied van diversiteit, maar niet de juiste stappen. Er worden relatief te veel mensen met een afrokapsel gecast en te veel mensen die alsnog half blank zijn. Dat is te lezen in NRC Handelsblad. De Marokkaanse-Nederlander Tariq el Mouhajir wordt aangehaald. Een vriend tipte hem om zich in te schrijven bij een castingbureau voor reclames en dat bleek een schot in de roos: bijna altijd wordt het divihokje afgevinkt met een afro.

De afroparade is lang, erg lang, vindt NRC. De krant wijst onder meer op reclames van ING, Tele2, Miss Etam, Pampers, Mitsubishi, de NS en Wibra. “Acteurs en figuranten met een grote bos donker haar en een huidskleur tussen wit en donker in zijn veelgevraagd.”

NRC vindt het goed dat de niet-witte Nederlander is doorgebroken in de reclame, maar: “Tegelijkertijd is die niet-witte Nederlander vaak divers op precies dezelfde manier. Uniform. Diversiteit als eenheidsworst.

Regisseur Floris Kingma becommentarieert de serie afro-screenshots van de krant: “Man, dit zijn halve blánken.

Het klopt precies, aldus de krant, die een rondje deed langs castingbureaus en reclamemakers. Allen spreken zij van de ‘allochtoon-light’: een personage dat divers is, maar ook herkenbaar voor blanke mensen.

Stephan Alspeer, reclamestrateeg en bestuurslid van IncludeNow, zegt: “Het idee ‘black doesn’t sell’ bestaat nog steeds. Het idee dat witte mensen zich een hoedje schrikken als een zwart gezin de hoofdrol zou spelen in een commercial.

IncludeNow zet zich in voor meer diversiteit in media en reclame. Medeoprichter Nadine Ridder kan maar één conclusie trekken: “Het wit superioriteitsdenken heerst nog steeds in Nederland en dus ook in de reclame-industrie.

Het NRC-artikel ‘Een afro en een lichte tint: je bent geknipt voor de reclame!’ kunt u hier lezen.

Foto: YouTube

34 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Alex
juni 18, 2020 09:14

Pffffff. Gek word ik van dit soort ‘het is nooit goed en ik vind wel weer iets om te demonstreren’ types.

Gast
scott_0
juni 18, 2020 08:27

Bedrijven willen hun product niet promoten met Marokkanen. Zeer begrijpelijk.

Gast
Marianne
juni 18, 2020 08:17

Het getuigd vooral van superioriteitsdenken denken dat je denkt dat je jouw ideaal d.m.v. reclame aan andere mensen moet opdringen. En dat dingen niet op een natuurlijke manier kunnen verlopen. Of is dit gewoon een verdienmodel voor een groep mensen?

Gast
Smulpaap
juni 18, 2020 08:06

@Geronimo de blanke man zit in the end nog steeds overal in Raden van Bestuur en Commissarissen, dus geen pankiek.
Verder is het Westen, of t nu Europa is of de VS, toch voor het overgrote deel wit en denkt/beleeft men dus ‘wit’, als dat al bestaat, dat maakt het er niet minder ingewikkeld op.

Gast
Captain Caveman
juni 18, 2020 07:45

Dom kijkende chips vretende surinaamse grietjes, niet ver van de werkelijkheid toch?

Gast
regal
juni 18, 2020 01:00

je moet eens opletten hoeveel reclames een blanke vrouw met donkere man bevatten

en ons maar wijs proberen te maken dat er geen idee achterzit

schei toch uit met overduidelijke opzichtige enge gedoe
dit is toch de bedoeling ?

dat elke blanke vrouw een alleenstaande moeder word met een caramel kind ??

ziek

Gast
Pjotr
juni 17, 2020 23:00

Alles is dom aan die reclames. Het werkelijke probleem van de racistische anti-racisten is dat een halfblanke man met een krullenkop te veel lijkt op een intelligente moderne Zwarte Piet. De vrouwelijke versie helemaal met hun rode lippenstift en oorringen.
Ook wordt ons het beeld opgedrongen dat de wat jongere gekleurderen het goed voor elkaar hebben, terwijl zij natuurlijk gemiddeld het veel slechter hebben dan in de reclames wordt gesuggereerd. Blanken kunnen zo de indruk krijgen dat ze gekleurderen het beter hebben dan zij. Deze reclames zetten dus mensen tegen elkaar op. De loterijreclame met een negroïde man vind ik overigens heel dommig stereotyperend.
Maar ook oudere Afrikaanse bekende mannen moeten nog veel leren. Boven de veertig hebben ze bijna allemaal een kaal hoofd. Schamen zij zich voor hun kapsel?

Gast
Fleur
juni 17, 2020 21:08

Waar praten we over? Ik luister graag naar JayJay Santana en heb ook een leuk setje bij hem gekocht. Zie graag meer mensen van kleur, alleen voor de Hema heeft het niet goed gewerkt.

Gast
Albert
juni 17, 2020 20:56

Dit is toch nog Nederland o dan heb ik goed Nederlanders zijn voor 99% blank dacht ik de gekleurde mensen zijn hier nog altijd gasten dus vindt ik dat hierover helemaal niet over gediscussieerd worden

Gast
Captain Caveman
juni 17, 2020 19:51

Reclame is een schijnwerkelijkheid. Afrokapsels die aan de boerenkool zitten en s’ochtends door de regen en tegenwind naar de fabriek toe fietsen om 6 uur s’morgens? Jaja..

Gast
Martini Blanco
juni 17, 2020 19:25

Nog steeds zijn negen op de tien Nederlanders gewoon blank; Dus als we gaan afspiegelen, dan zijn de mensen met een kleurtje, afrokapsel of hoofddoekje zwaar oververtegenwoordigd in de media en reclame. Dat stoort mij wel een beetje eerlijk gezegd. Het is allemaal zo opgedrongen.

Gast
Momo
juni 17, 2020 19:09

@Vrijspreker

Je ziet nu juist steeds een blanke man met een zwarte vrow. Beter opletten. Heel geforceerd allemaal.

Gast
Geronimo
juni 17, 2020 18:00

Ik vergeet zuipen. Hij mag wel nog zuipen in bierreclames. Maar of daar zo’n vleiende bedoeling achter zit?

Gast
Geronimo
juni 17, 2020 17:59

Hoe het ook zij. De blanke man heeft afgedaan in de reclamewereld. Hij mag wel opdraven als voetveegje van zijn dominante carrière/capsonestrut en onopgevoede kinderen. Daar is hij dan wel goed genoeg voor.

Gast
Vetklep
juni 17, 2020 16:14

Ach ja, zijn er allerlei verschillende en diverse soorten mensen te zien in de reclames en dan diend het volgende probleem weer op. En als dat opgeost is is er vast weer een ander probleem and so on…..

Kan heel Nederand niet gewoon een tering eind opdonderen met hun slappe kut volk?

Nederland moet echt afgezonken worden in de oceaan!

Gast
Piet Pannelap
juni 17, 2020 15:23

Reclame en zo moet “een afspiegeling van de maatschappij“ zijn wordt wel eens gezegd. In dat geval heb je aan 1 inboorling per reclame per week meer dan voldoende. Kortom, flikker er snel een paar allochtonen uit en we hebben de boel op orde.

Gast
StefanV
juni 17, 2020 15:01

@Curryworst (13:43): Goed gezegd. Dat is precies het punt: kranten als NRC willen heel graag laten zien dat ze deugen. Je ziet dezelfde mentaliteit ook bij gelieerde politieke partijen als D66: ook zo’n roomblanke club.

Gast
Pisnicht
juni 17, 2020 14:28

Krijgen wij nu in de media overaleen Turkenteller, Flikkervinker en een Getintenteller?

Gast
Joop55
juni 17, 2020 14:25

Duo Penotti mag wel een schadeclaim indienen dat zoveel bedrijven hun strategie jatten.

Gast
sjaak
juni 17, 2020 14:23

hahhaahahahahahhaha, had toch gedacht en gehoopt dat een oorlog of een epidemie dit soort identiteitsdenken zou uitbannen, maar jezus…

Gast
Hugo
juni 17, 2020 14:19

@Vrijspreker. Is al jaren zo.

——-

“Het wit superioriteitsdenken heerst nog steeds in Nederland en dus ook in de reclame-industrie.” Leuk bedacht, maar zo werkt het niet. Bij elke reclame waarin een blanke, een zwarte en een Aziaat voorkomen word ik zo afgeleid door de wetenschap dat dit bonte gezelschap doelbewust is gecast, dat ik niet meer weet waarvoor er reclame werd gemaakt. Lijkt mij toch het tegenovergestelde van wat men bereiken wil. Geldt overigens ook voor reclames waarin ze expres een oma, een kleutermeisje en een mannelijke veertiger stoppen. Als het er te dik bovenop ligt leidt het af.

Gast
Zalmneusje
juni 17, 2020 14:14

Mijn god zeg! En als je een vrouw met een hele donkere huidskleur laat zien met stijl of geverfd haar is het ook weer niet goed, want dan wordt ze ‘Westers’ gemaakt. Je kunt het werkelijk noooit goed doen bij die lui. Maar dat is waarsch precies hun hele strategie.

Gast
mcp
juni 17, 2020 14:01

Als het maar verkoopt.

Gast
René van der G.
juni 17, 2020 14:01

En ondertussen zie je in bijna géén één programma de kale blanke man voorbijkomen!

Alleen als ik een blonde pruik opzet en een jurk aantrek word ik serieus genomen!
l
Lachen man!! ☺

Gast
Captain Caveman
juni 17, 2020 13:57

En natuurlijk slaan we als gewoonlijk weer door! Nieuwsfeit in een verlaten boerendorpje ergens boven in Groningen, en wat zien we commentaar leveren op tv; een allochtoon, liefst met sluier. Elke reclame is voorzien van allochtonen met enorme afrokapsels. Op de karretjes van een landelijk opererend schoonmaak bedrijf staan allemaal foto’s van happy werknemers, geen enkele blanke er tussen!! Een grote nepzooi is de maatschappij hier tegenwoordig. Want waar het geld vandaan komt voor subsidies, dat mag wel van racistische witte mannen komen?

Gast
Berend Bokkeløl
juni 17, 2020 13:54

Jeugdjournaal heeft ook altijd minstens één migratieachtergrondiēr. Hersenspoelen van de kinderen. Mao staat op uit z’n graf en applaudisseert.

Gast
Loeki
juni 17, 2020 13:52

Reclame is allang geen reclame meer, maar pure brainwashing.

Gast
Curryworst
juni 17, 2020 13:43

Wel opvallend dat uitgerekend de NRC altijd zo vol op het diversiteitsorgel speelt.
De meest roomblanke krant van Nederland. Zowel het personeel als hun publiek.

Gast
Curryworst
juni 17, 2020 13:37

Het is ook nooit goed…
Als er maar wat te j anken valt. Want dan krijg je aandacht.

Overigens loopt Silly Simons sinds ze “zo betrokken” is ook met kapsel dat eruit ziet als een bol staalwol.

Gast
Jandre Kijzes
juni 17, 2020 13:34

Meer negerinnen op tv liefst met grote billen.

Gast
Pepijn
juni 17, 2020 13:32

Waar gaat dit over?

Gast
Keta Minek [de echte]
juni 17, 2020 13:28

Die diversiteitquota slaan nergens op. In NL is nog steeds de meerderheid blank. Als dan in je reclames en talkshows ineens het 50 50 moet zijn, dan is het toch ook niet meer representatief?

Gast
Vrijspreker
juni 17, 2020 13:25

Leuk hoor, dat diversiteitsgelul, maar het is altijd een donkere man met een blanke vrouw. Tv reclame of blad/magazine. Het begint erg op te vallen. Dat mensen hier zo erg mee bezig zijn bewijst dat er een hele agenda achter schuilgaat.

Gast
MolTalk
juni 17, 2020 13:23

Die reclamejongens zijn de ergste van allemaal.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen