Diviblunder: ‘Te veel afrokapsels op Nederlandse tv’
Er worden in de tv-reclamewereld grote stappen gezet op het gebied van diversiteit, maar niet de juiste stappen. Er worden relatief te veel mensen met een afrokapsel gecast en te veel mensen die alsnog half blank zijn. Dat is te lezen in NRC Handelsblad. De Marokkaanse-Nederlander Tariq el Mouhajir wordt aangehaald. Een vriend tipte hem om zich in te schrijven bij een castingbureau voor reclames en dat bleek een schot in de roos: bijna altijd wordt het divihokje afgevinkt met een afro.
De afroparade is lang, erg lang, vindt NRC. De krant wijst onder meer op reclames van ING, Tele2, Miss Etam, Pampers, Mitsubishi, de NS en Wibra. “Acteurs en figuranten met een grote bos donker haar en een huidskleur tussen wit en donker in zijn veelgevraagd.”
NRC vindt het goed dat de niet-witte Nederlander is doorgebroken in de reclame, maar: “Tegelijkertijd is die niet-witte Nederlander vaak divers op precies dezelfde manier. Uniform. Diversiteit als eenheidsworst.”
Regisseur Floris Kingma becommentarieert de serie afro-screenshots van de krant: “Man, dit zijn halve blánken.”
Het klopt precies, aldus de krant, die een rondje deed langs castingbureaus en reclamemakers. Allen spreken zij van de ‘allochtoon-light’: een personage dat divers is, maar ook herkenbaar voor blanke mensen.
Stephan Alspeer, reclamestrateeg en bestuurslid van IncludeNow, zegt: “Het idee ‘black doesn’t sell’ bestaat nog steeds. Het idee dat witte mensen zich een hoedje schrikken als een zwart gezin de hoofdrol zou spelen in een commercial.”
IncludeNow zet zich in voor meer diversiteit in media en reclame. Medeoprichter Nadine Ridder kan maar één conclusie trekken: “Het wit superioriteitsdenken heerst nog steeds in Nederland en dus ook in de reclame-industrie.”
Het NRC-artikel ‘Een afro en een lichte tint: je bent geknipt voor de reclame!’ kunt u hier lezen.
Foto: YouTube