Peter R. wil regelgeving tegen te krappe vliegtuigstoelen

Geplaatst op Mon 14 Oct 2019 om 16:00

Peter R. de Vries vindt het bizar dat hij op zijn advocatenkantoor aan de meest gedetailleerde regelgeving moet voldoen, terwijl vliegtuigmaatschappijen mensen legaal in ultrakrappe stoeltjes mogen zetten. Dat heeft hij vanochtend gezegd op Radio 538. Airlines maken de stoelen zo krap mogelijk, zodat er zo veel mogelijk mensen in het vliegtuig passen en ze daardoor een goedkoper ticket kunnen aanbieden. Alleen regelgeving kan deze perverse prikkel aan banden leggen, aldus De Vries.

De Vries plaatste gisteren een foto op Twitter waarop te zien is hoe krap hij zit op zijn Transavia-vlucht. “Maak met Transavia een vlucht van ruim twee uur…. Echt geen millimeter beenruimte, middenstoel, compleet klem. Ik verbaas me er steeds over dat dit is toegestaan. Een regelrecht gotspe is het telkens omgeroepen: ‘We hope you will enjoy your flight…’.. Dan heb je wel lef, zeg“, zei hij.

Eigenlijk krijgt De Vries na elke tweet een hoop derrie over zich heen, zo ook in dit geval, maar hij heeft hier natuurlijk wel een punt. Vanochtend ging hij er dieper op in in de ochtendshow op Radio 538.

Sardientje

Er waren geen betere stoelen meer beschikbaar, aldus De Vries. “Ik zat ergens achterin. Ik had nog geprobeerd om een stoel bij de nooduitgang of vooraan te krijgen, maar die waren allemaal vergeven en toen kreeg ik ook nog een middenstoel. Toen zat ik werkelijk als een sardientje in een blik ingeklemd. Niet normaal meer eigenlijk.”

Het is bizar dat dit mag in een land als Nederland, zegt hij. “Het was maar twee uur, dus het was vol te houden, maar ik had wel het gevoel van: tjongejonge, dat dit is toegestaan en dat dit geoorloofd is. Als je ziet waar we in Nederland allemaal over vallen en waar je als bedrijf allemaal aan moet voldoen.”

Als op je kantoor een stoel niet helemaal ergonomisch staat afgesteld, heb je de arbeidsinspectie meteen in je nek en in een vliegtuig mag je kennelijk mensen als haringen in een ton proppen. Ik zat werkelijk echt helemaal klem, echt helemaal vast. Ik dacht ook: stel dat er wat gebeurt, hoe moet dat dan?

Niet abnormaal lang

Voor korte mensen is er niets aan de hand, maar De Vries is lang. “Maar nee, jongens, ik ben niet abnormaal lang. Ik geef onmiddellijk toe dat ik niet klein ben, maar ik ben 1 meter 91. Dat is natuurlijk vandaag de dag helemaal niet absurd. Kijk, Frank is over de twee meter en daar is natuurlijk geen kruid tegen gewassen, dat begrijp ik, maar 1 meter 91… Dat moet kunnen. Ik vind dus echt dat die vliegtuigmaatschappijen helemaal doorslaan met die stoeltjes.”

Je krijgt natuurlijk ook helemaal niets te eten en te drinken, maar ze komen dan wel langs met zo’n karretje. In de haast was ik vergeten wat geld apart te houden, dus mijn portemonnee zat in de tas die in zo’n propvol bagagerek daarboven zat. Ik zat zo ingeklemd in die stoel in het midden dat ik er niet uit kon om dat geld te pakken natuurlijk. Het was een martelreis, jongens.

Duurder

Beleidgeving over ruimte tussen de stoeltjes zou onvermijdelijk tot hogere ticketprijzen leiden, maar dat vindt De Vries niet erg. “Nee, het is allemaal goedkoop en ik zou er ook voor zijn dat het misschien toch iets duurder wordt, maar dat we dan allemaal wat meer ruimte hebben, want dit is geen doen.”

Het boeit De Vries niet wat Transavia hierop te zeggen heeft. “Wat moeten ze erop reageren? Ze doen dit willens en wetens. Hier is denkwerk aan voorafgegaan. Ze hebben werkelijk met een centimeter gekeken hoe ze de stoel nog kleiner konden krijgen en dichter op elkaar.”

Transavia reageert

Transavia heeft de volgende reactie gegeven: “Voor een lange, knappe man als jij is wat meer beenruimte inderdaad wel prettig! Misschien kun je de volgende keer voor een paar euro extra een stoel aan het gangpad reserveren? 😉

Zanger Roel van Velzen springt in de bres voor Transavia. “Huh? Ik zit altijd prima.

De twitterpost van De Vries ziet u onderstaand. Eerder deelde ook zijn zoon Royce de Vries al een soortgelijke klacht. Hij zat klem in een KLM-stoel.

Foto: RTL








59 Reacties op “Peter R. wil regelgeving tegen te krappe vliegtuigstoelen”


  1. rooie Rinus

    Tijd voor regelgeving tegen peter r de vries.

  2. Ron

    Helemaal eens. Dit gaat nergens over.

  3. Suzy Wang

    Ach, was nassale Hendrik weer op tv. Altijd klagend altijd zeuren.

  4. Achja

    Dan moet je met je domme kop wat meer geld betalen
    dan kan je business klasse vliegen of met een andere vliegtuig maatschappij…
    Waarom kon Willem zijn karwij toch niet afmaken…zo jammer 👹

  5. Pjotter01

    Goh; ik dacht de de in Boulevard land wereldberoemde Peter R. altijd met een Private Jet vloog…

  6. Achja

    Karwei

  7. Mieke Mossel

    Wat meer betalen de Vries, dan zit/lig je comforttabel in een vliegtuig.

  8. Boy

    Peter R laat weer even van zich horen goh haha wat een verhaal zeg weer.

  9. HansR

    sneue man

  10. Asjemenou

    Reactie van Roel is goud.

  11. Geert

    Peturr harkt 3 a 4 keer per week 2500 euro binnen. Dan kan hij ook wel een duurdere vlucht betalen.

  12. Marianne

    Zeg Peter, niet eerst kniepen op de kosten en dat gaan lopen zeiken. Dan had je plaatsen met meer beenruimte moeten boeken. Maar je wilde, net als je zoon een paar weken geleden voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan moet je ook op de blaren zitten. Die Royce ook janken dat hij krap zat bij KLM. Boek dan lekker comfort of business. Geld zat die twee jankers.

  13. Tikkie

    @Geert, so what? Er zijn ook lange mensen met een minder volle portemonnee. Goed punt!

  14. Hermann Boring

    Als professioneel betweter is het leven niet makkelijk. Wat een leed weer.

  15. Remi

    één ding is zeker … Peter R. was vét trending heden ochtend !

  16. Ik mis Erik

    Dat vind ik toch heel bijzonder. Twee uur vliegen met Transavia is tientjeswerk. Nu ben ik ook zuinig maar ik ga toch wel voor gemak en comfort tijdens vluchten, en als ik dat kan moet Petertje dat toch ook kunnen met zijn inkomen.

  17. Pauline

    Als er IEMAND is die ik graag recht in zijn gezicht zou willen kotsen, dan mag U 3x raden wie dát is…

  18. Henk

    Nou dan heeft hij nooit met Corendon gevlogen….

  19. Marianne

    @Tikkie: Dan moeten lange mensen met een kleine portemonnee óf lekker thuisblijven óf even doorbijten als ze per se all inclusive naar Turkije willen.

  20. Tikkie

    @Marianne, dat ben ik niet met je eens. Je hoort gewoon een normale stoel te krijgen, zonder bijbetalen. En die ticketprijzen zijn zo absurd ondoorzichtig. Het is toch idioot dat ik voor dezelfde stoel op dezelfde vlucht op dezelfde dag wel 300 verschillende tarieven te zien krijg? Maak gewoon een vaste prijs per kilometer en voer dat wereldwijd in. Eindelijk rust, ook bij het boeken.

  21. RaymondVL

    Zo lang iedere natte scheet die die Peterrrrrrrrrrrr R. de Vries laat breeduit wordt uitgelicht in de media zal Peterrrrrrrrrrr blijven doorgaan. Die man leeft van die aandacht.

  22. Marianne

    @Tikkie: Is een kwestie van vraag een aanbod. Zo werken hotels ook. Dezelfde kamer kost in sommige weekenden 75,00 en tijdens een populaire beurs bijvoorbeeld 250,00 euro. Zo werkt het nou eenmaal. Mensen met een kleine portemonnee moeten misschien lekker gaan camperen op de Veluwe. Maar helaas is het tegenwoordig zo dat iedereen vindt dat hij of zij recht heeft op een vakantie naar Ibiza. Of je nou geld hebt of niet. Zo werkt het niet in het leven.

  23. Uuuh

    Peter heeft gewoon een punt. Vliegtuigmaatschappijen dienen je van a naar b te brengen en als het kan zo aangenaam mogelijk. Dat is ook duidelijk hun streven (in ieder geval in woord en geschrift) maar in de praktijk komt daar bar weinig van terecht. Vliegtuigmaatschappijen kunnen doen en laten wat ze willen. Dat je moet betalen voor extra comfort is al een teken aan de wand. Bovendien is een comfort klasse voor iemand van 1 meter 50 misschien wel wat extra ruimte maar voor iemand van 2 meter is dat een ‘normale stoel’. In een land waar het percentage grote mensen groter is dan in andere landen, heb je als vliegtuigmaatschappij wel heel veel lef om te beknibbelen op je stoelen, zowel in beenruimte als op de houten plank waar je op komt te zitten. Het is je reinste veevervoer. Kippen mag je het niet aan doen…. Peter had nog geluk met zijn vluchtje van twee uur. Dezelfde praktijken vinden plaats op vluchten van 10,11 uur.

  24. Bertus

    Mijn hemel…. Peter had ik altijd huizenhoog zitten maar dit ouwe wijvengezeur zorgt wel voor een enorme daling in mijn achting…. Je moet zowieso niet vliegen Peter … Dat is slecht voor t milieu …maar goed jij bent natuurlijk ZOOOOO belangrijk dat je een ruime stoel moet … Fuck t milieu …. Als je maar kan vliegen….wat een wereld!!

  25. H.

    Wanneer wordt die arrogante eikel van de buis gegooid, genoeg van al dat negatieve gezeur. Geef hem geen podium meer, mensen gaan steeds vaker afhaken als hij zich weer voor een programma heeft opgedrongen. Liever een echte en beschaafde expert, zoals John v. d. Heuvel

  26. Ronald

    Vooraf kun je bij praktisch alle maatschappijen zien hoeveel beenruimte je hebt en hoe breed. Naast lange mensen hebben corpulente (lees: dikke) mensen daar ook last van (je zult er maar naast moeten zitten, ook niet leuk overigens).

    Wetgeving hierover zal internationaal moeten gebeuren, bijvoorbeeld via de organisatie ICAO. Maar dat zie ik zeker niet gebeuren, om politieke en economische redenen.

    Kortom: Betaal van tevoren gewoon voor een goeie plek. Vliegen is de afgelopen 25 jaar relatief stukken goedkoper geworden (mede dus door de huidige stoelindelingen), dus die paar euro’s extra voor een goede stoel moet prima kunnen.

  27. aqua

    Ga voortaan maar fietsen heb je beenruimte genoeg.

  28. Hij

    Het probleem is dat vliegmaatschappijen steeds met dit soort bijzaken geld verdienen. Zijn ze wel online de goedkoopste, maar voor een normale passagier niet. Ze zetten stoelen expres zo ku t neer dat mensen meer gaan betalen voor een gangpadstoel of comfort class. In de comfort class kan je weer net slapen, omdat er anders geen business class verkocht wordt. Tegenwoordig kan de bagage weer gratis in het ruim, want boven de stoelen is geen plek meer. Zo schieten ze zichzelf ook weleens in de voet.

  29. Hij

    net niet slapen

  30. Ronald

    Overigens, (tevens mede veroorzakers van dit hele gebeuren): Het zijn die low cost budget maatschappijen die hier steeds mee beginnen: Ryan Air bijvoorbeeld had plannen om wc’s af te schaffen in vliegtuigen en onderzocht sta-plekken in vliegtuigen voor nog lagere ticketprijzen.

    Zelf mijd ik dus dit soort maatschappijen, geen euro krijgen ze van mij.

  31. Eveline

    Wat een lul is het ook! Gewoon extra betalen voor een stoel met extra beenruimte of een lijntoestel nemen!!
    Maar ja nu kan hij vanavond weer voor 2500 aanschuiven bij boulevard om zijn belachelijke verhaal te doen.

  32. M

    Whahaha, wat een geweldige reactie van Roel van Velzen!😂😂😂

  33. nick

    Deze keer helemaal mee eens. Het zit erg krap van alle kanten. Dan moet je ook nog iemand voor je hebben die zijn rug ook nog zonder te vragen naar achter klapt dan zit je helemaal opgevouwen. Dan betaal ik liever wat meer, dan zijn we van dat probleem af.

  34. MC Ho en Ltd.

    Hoezo “kreeg ik ook nog een middenstoel”? Als je boekt of van te voren inchecked kan je een stoel kiezen. Ook bij Transavia. Ikzelf vlieg als het kan met KLM. Is wel 2 keer zo duur maar ook twee keer zo relaxed. En als ik dat 4 keer per jaar kan betalen, kan Peter dat ook.

  35. Nils Holgersson

    Zo lang Peter deze goedkope tickets gewoon blijft kopen verandert er niks.

  36. jan

    Zou mooi zijn als Peter op een zwarte lijst werd gezet. Gewoon op iedere zwarte lijst die er is. Niet enkel die van de reiswereld.

  37. jan

    Of dat Peter onder een tram komt, nog mooier.

  38. zoe

    Hij heeft genoeg contacten in de onderwereld wellicht kunnen ze hem aan een goeie plaats helpen

  39. Johanneke van Es

    Nou Peter, als je het allemaal zo slecht vindt, dan begin je toch gewoon je eigen luchtvaartmaatschappij? De naam is er al: Peter Airrr.

  40. Michel

    De sukkel… wil voor 5 tientjes de wereld over vliegen …En dan klagen dat ie krap zit omdat er nog 150 hetzelfde denken…#linksezakkenvuller

  41. Johnny👀

    Het zal je maar gebeuren dat je naast die Peter komt te zitten op een lange vlucht..Stel je dat eens voor.

  42. 123

    MC: Waarom dit bericht? Zodat we elkaar nóg meer tegen elkaar kunnen uitspelen? Is dat jullie nieuwe tactiek? Jammer dat jullie van cynisch/sarcastisch naar uitgesproken hatelijk zijn gegaan.

  43. Lies

    Laat um lekker. Kiest ie zelf voor. Ik vind het wel grappig!

  44. Kevin de bedorven fipronilfrikandel

    F I R S T W O R L D P R O B L E M S

  45. Wyatt

    Dan moet je maar buisinessclass vliegen.

  46. Tinie Parkiet

    Peter heeft gewoon gelijk, je zit op, zelfs voor kinderen, te kleine zitjes, als het medeslachtoffer voor je ook nog achterover gaat liggen zit je bijkans klem je kunt geen kant meer op. Het klinkt cru, maar het doet denken aan transporten richting Auswitz in de 2e wereldoorlog en dat verafschuwen we heden ten dage nog steeds.

  47. Lies

    @Tinie: wacht even, dat kan beter voor peter: Het doet mij denken aan die slaven die zelf moesten roeien. Met zware kettingen om hun enkels, geen water, geen brood.

  48. Spaanse Eikenprocessierups

    Weet je wie er wat te klagen hebben Peterrrr? Al die Koerden die moeten vluchten voor het leger van die walgelijke Erdogan.Zij zouden heel blij zijn met een te krappe stoel naar Europa. Man, man, man, JIJ hebt wel lef om zo te klagen.Ook nooit gehoord van business class,Peterrr?? IDIOOT.

  49. ℙluk van de ℙetteflet Ⓟ

    Tuurlijk heeft Petert gelijk.
    Maar wat verwacht je dán als je voor een paar knaken twee uurtjes wil vliegen.
    Boycotten die maatschappijen, en dat zouden meer mensen moeten doen.
    Vliegen is niet zo héél goed voor het milieu.
    (Maar als je uit een goed milieu komt maakt dat natuurlijk niet zoveel uit.)

  50. Flim Flam

    @Tinie Parkiet
    Stomme doos. Transport naar Auschwitz was niet vrijwillig. De keuze van je airlines wel. Ongelofelijk domme reactie.

  51. Ger

    Hallo Peter, mijn steun heb je. Het is ook een gotspe dat de ruimte zo krap is. Het maakt niet uit wat je betaalt je moet op zijn minst normaal kunnen zitten. Als je meer wilt betalen kan dat maar er moet wel bij de basis ook een normale ruimte zijn.
    En de reactie van de reiswereld geeft ook precies aan wat er mis met hun is, ze geven geen zier om hun reizigers als ze maar geld verdienen. De reactie dan betaal je toch wat meer slaat natuurlijk nergens op. ls iedereen nl meer wilt betalen heb je nog steeds een probleem. De reiswereld is ziek en Peter heeft gelijk.

  52. Flim Flam

    Ger snapt economie niet. Vort, naar school, mien jong!

  53. Any-mouse

    Over die krappe zitruimte in vliegtuigen is al veel langer discussie.
    Maar ja, nu Peter het aankaart is het halve land in rep en roer.

  54. Rector de Gier (overspannen thuis)

    Heeft deze figuur een opleiding genoten? Ik verdenk hem er eigenlijk niet van. Waarom zou hij zo graag in de media willen? Iets klopt er volgens mij niet aan hem. Dat zien jullie toch ook?

  55. Who knows

    Mensen die roepen dat je dan maar businessclass moet vliegen of bij moet betalen: Transavia heeft geen businessclass, en die paar stoelen met extra beenruimte bij de nooduitgangen zijn vaak al in no time volgeboekt. Op rij 1 heb je zogenaamd extra beenruimte, maar dat klopt niet, omdat je met je voeten tegen een wand aan zit. Wie roept dat je dan maar met een ander maatschappij moet vliegen: op veel bestemmingen is Transavia de enige lijndienst. Of de andere keuzes zijn alleen Easyjet of RyanAir. En ja, Eveline: Transavia bestaat voor een groot deel uit lijndiensten, en maar deels uit charters. Idem Easyjet en RyanAir, zijn ook lijndiensten, maar erbarmelijk slecht. Een opmerking als “had je maar een lijndienst moeten boeken” slaat dus nergens op. De vliegtuigstoelem moeten gewoon ruimer, en de tickets duurder. En kinderen geen half geld meer.

  56. Yes we can

    Het is al enkele jaren bekend dat de te krappe beenruimtes zelfs voor trombose zorgen. De vliegmaatschappijen zouden zelf met zelfregulatie maatregelen nemen. Altijd het toverwoord in doorgeslagen markteconomieën. Er is jarenlang niets gebeurd; het is alleen maar erger geworden. Tijd dus om van overheidswege minimumeisen te stellen aan de stoelgrootte en minimum-steek (= beenruimte) in het kader van de volksgezondheid, net zoals dat voor bussen en treinen wel gebeurt. Het rijk en de provincies stellen daarvoor wel eisen.

  57. TUIfly

    TUIfly biedt tegen meerprijs plaatsen comfortclass aan met extra beenruimte. Prima. Alleen krijg je dan in werkelijkheid regelmatig een toestel dat de comfortclass niet heeft. Krijg je weliswaar je meerprijs terugbetaald, maar zit je dus alsnog op een krappe k..-plek. Die maatschappij is dus ook geen optie.

  58. Beenruimte

    Sloop gewoon eens twee rijen stoelen uit iedere Boeing 737 en Airbus A320, en herschik de rest. Tickets 7% duurder, en klaar. Iedereen 6cm beenruimte extra. Dan ook nog eens de rugleuningen vastzetten, waardoor het asociale landjepik ten koste van de achterbuurman verdwijnt.

  59. driemaal

    Hebben jullie allemaal geld teveel dat jullie precies weten hoe het in het vliegtuig moet ? Ik vlieg nooit. Veel te duur. En ik ga zeker niet voor drie tientjes vliegen Jezus.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.