John de Mol wilde sterren en formats delen met RTL

John de Mol heeft RTL ruim een jaar geleden voorgesteld om presentatoren en programma’s met elkaar te delen. De concurrent heeft dat voorstel tot samenwerking afgewezen. Dat heeft de mediatycoon woensdagavond gezegd in De Wereld Draait Door. Het was al bekend dat RTL de deur in De Mols gezicht heeft dichtgeslagen en dat dat de reden is dat hij nu volop in de aanval gaat met SBS, maar bij Matthijs van Nieuwkerk concretiseerde hij wat hij precies van plan was.

De Mol is nog altijd van mening dat Nederland te klein is voor twee commerciële zendergroepen. Daarom reikte hij RTL de hand. “Ongeveer veertien of vijftien maanden geleden, toen ik honderd procent eigenaar werd van de SBS-groep, heb ik tijdens de kerstdagen zitten nadenken van: waar sta ik nu in deze business en wat betekent dat voor de relatie met RTL?

Tussen kerst en oud en nieuw in het jaar 2017 heeft De Mol een gesprek gevoerd met Bert Habets en Sven Sauvé, de bazen van RTL en van RTL Nederland. “Toen heb ik gezegd: ‘Jongens, er gaan dingen veranderen. Ik heb een andere positie gekregen en er gaat iets veranderen aan de relatie. Ik heb erover nagedacht en we kunnen twee kanten op. We kunnen de harde concurrentiestrijd met elkaar aangaan, so be it, maar wat ik liever zou hebben is een optie om te kijken of we kunnen samenwerken.’”

Het liefst wilde De Mol fuseren met RTL. “Wettelijk is het nog lang niet zo ver dat je samen zou mogen gaan, maar samenwerken kan wel.”

Hoe zag hij die samenwerking voor zich? “Het voorbeeld wat ik toen noemde is: we weten allemaal dat Gordon z’n contract afloopt in juni, laten we samen Gordon onder contract nemen. Dan maak je een deal dat hij zes programma’s gaat presenteren: drie voor jullie en drie voor ons.

The Voice

En hij deed RTL een voorstel over The Voice. “Dat heeft drie merken: The Voice, Senior en Kids. Geef de Voice Kids aan SBS en jullie houden de rest. Zo hadden we nog wat voorbeelden. Na een aantal weken kwam er een kille reactie van: ‘Dat zien wij niet zo zitten, want wij zien daar geen upside in.’ Toen heb ik gezegd: ‘Dan rest mij niks anders dan dat wij een harde concurrentiestrijd aangaan.’”

De Mol bevestigde in DWDD nogmaals dat hij nu met man en macht probeer om The Voice te verhuizen van RTL naar SBS. “Ik moet oppassen met wat ik zeg, want ook dat zijn contracten. The Voice loopt al negen jaar. Het begon met The Voice en later zijn daar The Voice Kids en Senior bijgekomen. Daar zijn dus steeds nieuwe contracten over gemaakt, die steeds veranderd zijn. De geleerde heren buigen zich nu over die contracten om te kijken wat wel geldig is en niet. Het is heel ingewikkeld.

Linda

Hij zat aan tafel om te praten over de overstap van zijn zus Linda de Mol naar SBS 6. Hij vroeg haar in december, maar had het al veel langer in zijn hoofd. “Dat dacht ik al eerder in het jaar, maar het verschil met de mediawereld en de voetbalwereld is, dat bij ons de contracten altijd uitgediend worden en gerespecteerd worden. Alle transfers hebben plaatsgevonden na afloop van contracten.

Linda gaat SBS gegarandeerd kijkers brengen, denkt John. “Ik denk dat het een no brainer is om te hopen dat je Linda in je team kan krijgen, omdat je dan een stuk zekerheid binnenhaalt die bijna niemand anders kan bieden. We zien elkaar veel in de familie, bijvoorbeeld bij het kerstdiner ja.

Kijker niet te koop

Nu De Mol een hele reeks sterren wegkoopt bij RTL, proberen types als Jan de Hoop weer een sentiment te creëeren dat hij de kijker zou willen kopen. “Daar ben ik het mee eens. Je kan een kijker niet kopen. Je kan een kijker proberen te bereiken met leuke programma’s, maar kopen kan je ze niet en dat moet je ook niet willen.”

Hij vervolgt: “De kijker interesseert het niet of iemand van a naar b of van a naar c gaat. De vergelijking met Tien gaat in zoverre mank dat Tien vanaf nul begon en dan heb je mensen nodig. Die moeten ergens vandaan komen. Het is logisch dat die dan van de publieke omroep en RTL vandaan komen.

DNA van SBS

Van Nieuwkerk stipte ook een ander vaak gehoord kritiekpunt aan: De Mol zou het DNA van SBS 6 niet snappen. De zender werd groot met schurend reality, maar de mediatycoon zet allemaal gelikte studioshows in het schema. “Ik heb me vooral verdiept in wat ik zou willen wat het DNA van SBS wórdt.”

De Mol wil van SBS 6 een showy zender maken. “Om het heel zwart-wit te zeggen: SBS werd tot nu toe altijd gezien als de campingzender en ik vond dat altijd een beetje een goedkope betiteling. Alsof het goedkoop en plat is. Ik wil gewoon naar een familiezender. SBS moet een brede familiezender worden en daar passen de namen bij die naar SBS komen heel goed in.”

DWDD naar SBS 6

Er ontstond een merkwaardig moment toen Van Nieuwkerk aan De Mol vroeg of zijn De Wereld Draait Door net zo’n succes zou zijn op SBS 6. “Ik denk het wel. Sterker nog: ik weet het wel zeker. Mensen volgen een programma. Het maakt 99,999 procent van jouw kijkers niet uit waar je zit, als je maar ergens te zien bent. Het enige verschil is dat er ineens reclameblokken in je programma komen.

“Ik denk dat de kijker een nomade is die leuke programma’s volgt. De kijker gaat op een avond misschien wel langs zeven zenders.”

Doelstelling

Wat wil De Mol bereiken met SBS 6? “Mijn eerste doelstelling voor SBS 6 is dat het een marktaandeel moet krijgen in de doelgroep van 10 procent. Ik denk dat we dat dit jaar nog niet gaan halen, maar ik denk dat we dat in de loop van volgend jaar moeten bereiken. Dan ben je de derde zender van Nederland en daar ben ik tevreden mee. Niets mis mee.”

Foto: BNNVARA

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen