Kickboksen op Veronica meesterzet: één miljoen kijkers


De kijkcijfers van zaterdag 29 september 2018 (SKO)

Het aankopen van het Glory-kickboksen voor Veronica blijkt een meesterzet van John de Mol. De knokpartij van Rico Verhoeven op hét kickboks-evenement van het jaar, GLORY 59 in de Amsterdam ArenA, trok zaterdagavond vanaf elf uur maar liefst 1 miljoen kijkers (26 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is een megascore voor Veronica, dat normaal gesproken alleen met voetbal boven de miljoengrens uitkomt. Nu lukt dat ook met een andere mannensport.

De Mol heeft van Veronica een echte sportzender gemaakt. “Veronica is een mannenzender en daar past sport goed bij. We zijn bezig met nog wat sporten, waardoor er veel AAA-sporten op Veronica te zien gaat komen nog. Schaatsen? Nee, dat is overwegend dagtelevisie. En Formule 1 is inmiddels naar een andere partij gegaan. Dat hebben we wel geprobeerd“, zei hij in juni.

Wereldkampioen zwaargewicht Rico ‘The King of Kickboxing’ Verhoeven was de headliner van GLORY 59 Amsterdam en hij werd uitgedaagd door de Braziliaan Guto Inocente. Hij was over vijf rondes te sterk voor zijn rivaal.

Het verslag van deze knokpartij in het zwaargewicht duurde drie kwartier. Het evenement begon al om acht uur: andere goede scores waren er voor de knokpartij in featherweight om 22.20 uur (599.000 kijkers en 12 procent) en die in lightweight om 21.40 uur (451.000 kijkers en 7 procent).

Al met al was Veronica dankzij het GLORY-geweld de derde zender van het land met een marktaandeel van 7 procent, daarmee vlaggenschip SBS 6 achter zich latend. Die zender noteerde een magere 6 procent.

NPO 1 pakte goud met 24 procent, RTL 4 zilver met 15 procent. NPO 1 had primetimewinnaar Ik Vertrek in huis. Daar keken 1,4 miljoen mensen (24 procent) naar. Beste Zangers trok ervoor 1,2 miljoen kijkers (20 procent).

RTL 4 won het halfnegenslot met Dance Dance Dance, dat 1,3 miljoen kijkers (22 procent) scoorde. Aansluitend trok de herhaling van Gordon in Wonderland slechts 429.000 kijkers (8 procent).

De nummer vier op prime time was NPO 3. Morden I Sandhamn noteerde 386.000 kijkers (7 procent). Op de vijfde plek komt FOX Sports met Fortuna Sittard – Ajax (338.000 kijkers).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Spy: 299.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met 2DOC: 259.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Take Two: 253.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 223.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Need for Speed: 137.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Politie 24.7: 120.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (940.000), Half Acht Nieuws (828.000), RTL Boulevard (525.000), Blauw Bloed (408.000) en NAC – PSV (392.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Kickboksen GLORY World (1 miljoen), Studio Sport (483.000) en Nieuwsuur (446.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en Veronica brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.683.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.473.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.447.000
04. Dance Dance Dance (RTL4) 1.309.000
05. Beste Zangers (NPO1) 1.173.000


06. Kassa (NPO1) 1.122.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.113.000
08. Kickboksen Glory World Series HW (Vero) 1.007.000
09. EenVandaag (NPO1) 940.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 828.000


11. Kickboksen Glory World Series FW (Vero) 599.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 525.000
13. Studio Sport (NPO1) 483.000
14. Kickboksen Glory World Series LW (Vero) 451.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 446.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 24.0%
2. RTL4 / 15.4%
3. Vero / 7.0%
4. SBS6 / 6.0%
5. FOX1 / 5.8%


6. NPO3 / 4.5%
7. NPO2 / 4.4%
8. NET5 / 3.5%
9. RTL8 / 2.8%
10. RTL7 / 2.2%


11. RTL5 / 2.0%
12. Ziggo / 1.4%
13. Discov / 1.2%
14. Comedy / 0.8%
15. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. RTL Nederland 22,4%
3. Talpa TV 16,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Veronica

Wat vindt u?

Alle polls

Is Gordon over zijn tv-hoogtepunt heen?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen