‘Coolblue staat journalisten onbeschoft te woord’

Geplaatst op do 02 aug 2018 om 13:00

Coolblue staat in ons land bekend als een zeer klantvriendelijke internetwinkel, maar journalisten komen er een stuk bekaaider van af bij het bedrijf. Dat zegt onderzoeksjournalist Bert Quist van de Consumentenbond op Twitter. Quist had een aantal vragen in petto voor Coolblue, maar het bedrijf heeft zijn PR uitbesteed aan een extern bureau, genaamd Coopr. En die zijn volgens hem niet het ideale visitekaartje van Coolblue: op zijn vragen kreeg hij een ronduit onbeschoft antwoord.

Quist had een simpele vraag aan Coolblue. “Waarom zijn cadeaukaarten van Coolblue maar 1 jaar geldig en wat gebeurt er daarna met het tegoed? En wat kun je met de cadeaukaart als Coolblue failliet zou gaan? Via Twitter omdat Coopr en Coolblue-klantenservice vragen niet wilden/konden beantwoorden.

Coopr reageerde buitengewoon hufterig, vindt Quist, al is niet duidelijk wat die reactie precies was. “Onbegrijpelijk dat een bedrijf als Coolblue, zelf bijna over the top klantvriendelijk, z’n woordvoering laat doen door een stel bijdehante en onbeschofte vogels van een extern PR-bureau.

Het lokt een reactie uit van Coopr-oprichter Jos Govaart: “Dag Bert. Volgens mij kreeg je na ruim twee uur keurig antwoord op je vraag. Je mag mij uitleggen wat er nu zo erg was Bert. De collega die mijn taken waar zou nemen werd met spoed opgenomen in t ziekenhuis. Ik spreek af dat ik vanaf mijn vakantieadres via e-mail zaken regel. Jij hebt na ruim twee uur keurig netjes antwoord op je vraag.

Govaart: “Buitenproportionele aanval op een verzoek van mijn collega om je vragen even per email te sturen. Want meer was het niet, Bert.

Ongepast

Quist is niet onder de indruk. “Beste Jos, ik ben best benieuwd wie je hiermee een dienst bewijst. Je zet je (PR?!-)bedrijfje voor schut en je opdrachtgever Coolblue is hier ook niet bij gebaat. Met betrekking tot je zieke collega: hierover repten jullie met geen woord. Nogal ongepast dat je hem/haar hier op twitter ineens als troef inzet. Overigens speelde dat zoals je weet geen enkele rol: er was geen haast bij mijn vragen, je had ze ook na je vakantie of door Coolblue zelf kunnen laten beantwoorden.

Ik heb liever een goed en volledig antwoord dan een half antwoord op slechts 1 vraag, dat vergezeld gaat met onbeschofte communicatie. Is je gespannen reactie wellicht te verklaren uit het feit dat de cadeaukaarten van Coolblue maar één jaar geldig zijn…?”

Revu

Nieuwe Revu-baas Jonathan Ursem stelt dat zijn collegajournalist van de Consumenten niet overdrijft. Hij heeft de mailwisseling ingezien. “Het lijkt erop dat het PR-bureau van Coolblue minder waarde hecht aan tests van de Consumentenbond dan het bedrijf zelf.

Ik heb een mailwisseling gezien waarvan ik denk: nou nou. Misschien dat iemand die lui kan vertellen hoe je een journalist te woord staat?

Het is niet duidelijk of de Consumentenbond inmiddels al een bevredigend antwoord op zijn vragen heeft gekregen van Coolblue.

Foto: Coolblue








30 Reacties op “‘Coolblue staat journalisten onbeschoft te woord’”


  1. nic

    Beetje jammer van de Consumentenbond.
    Het is gewoon 1 jaar geldig en als een zaak op de fles gaat kan je fluiten naar je tegoedbon.

  2. Monochromatic

    Ja dááááááááág, nic. Voor wie werk je? Voor Coopr of voor Coolblue?

  3. Julia

    Ik snap het niet. De eerste communicatie vanuit Coopr/Coolblue ontbreekt. Hij stelt een vraag en is niet blij met de initiële reactie. Maar wat was die initiële reactie?

  4. Sven L.

    Waarom wordt dit journalistiek genoemd? De voorwaarden van van de cadeaukaart worden toch gewoon op de website van de verkoper getoond? Als de voorwaarden je niet bevallen, koop je geen cadeaukaart. Het leven kan zo eenvoudig zijn als je zelf ook even nadenkt.

  5. nic

    @Monochromatic
    Geen van beiden. Ik koop nooit tegoedbonnen. En weiger ze ook altijd aan te nemen.
    En als ze het toch doen, koop ik er nooit meer wat.

  6. Kojak

    Ja dit is een nogal onvolledig stukje! ???? Wat is er nou precies aan de hand?

  7. Job

    Hele goedkope journalistiek…. Saaie, domme vraagjes….. Altijd maar bedrijfje-bashen….

  8. Tim

    Dit soort zeurende journalisten vragen er zelf om.

  9. shrink

    Het is een ervaringsfeit dat veel cadeaubonnen pas na lange tijd worden ingewisseld. Coolblue weet dat ook en maakt daarvan gebruik door gratis veel geld te verdienen aan niet op tijd ingewisselde bonnen. Op zich mag dat allemaal, maar aangezien Coolblue altijd van de daken schreeuwt dat het zo’n klantvriendelijk bedrijf is, riekt dit toch naar een goedkope truc, die de reputatie van Coolblue niet ten goede komt. Kortom: een steenkoude douche voor Coolblue en die PR-meneer moet zich heel diep schamen dat hij een zieke collega als excuus aanvoert!

  10. Sander

    Nou Bert, bravo. Wat een onderzoeksjournalist ben jij. Een antwoord dat je niet verwacht en er een negatief artikel over schrijven. Whoeeee…

  11. Snoepsoes

    Jongens, het is warm. Wind je niet zo op.

  12. Lodewijk

    Rot op met al die namaak journalisten in het keigave Nederland. Ze moeten zo grote mond hebben als we 2 maanden voor landelijke verkiezingen zitten. Nederlandse journalisten zijn wegkijkers van de bovenste plank en eigenlijk is na Keulen de journalistiek een enorme aanfluiting.

  13. Wow

    De Consumentenbond heeft 0,0 te maken met Keulen. Toch triest als je alle logica voorbij moet gaan om iets of iemand af te kunnen zeiken.

  14. Jos Govaart

    Ik zou verstandig moeten zijn en dit moeten laten gaan.
    De situatie is als volgt:
    Bert van de Consumentenbond benaderde de klantenservice van Coolblue en mijn collega met een prima vraag over waardebonnen.
    Ik ben met vakantie en mijn beoogde vervangster werd zaterdag met spoed opgenomen in t ziekenhuis. T gaat overigens prima met haar. Daartoe besloten we dat vragen van journalisten vanwege mijn vakantie even via mail moesten. Mijn collega appte direct de vragen door waarmee ik direct aan de slag ging. Ik vroeg haar of ze aan hem wilde vragen om de vragen naar mij te mailen. Wat op vakantie wel zo handig is om dan snel en mobiel te kunnen reageren.
    Dat vond de journalist vervelend en vervolgens zei hij dat hij Coolblue de kans gegeven had op hoor en wederhoor. Ik vond deze toon onnodig onaardig en vroeg waaraan we deze te danken hadden. Na ruim 2 uur hadden we ook t antwoord op zijn vraag. Ik heb deze journalist per mail gevraagd waar het in zijn ogen verkeerd ging. Daarop geen reactie. Dit is dus of een misverstand of onnodige ophef.
    In mijn ogen mag ik elk mens, dus ook een journalist, aanspreken op de toon van de muziek én dienen we altijd antwoord te geven. Wat zowel vanuit ons als Coolblue keurig netjes gebeurd is.

  15. Lodewijk

    Ik heb het over JOURNALISTEN, LEZEN. Ik heb consumentenbond NIET genoemd.

  16. Martijn

    Je kunt elkaar ook gewoon even bellen? Of is dat ouderwets?

  17. Stink

    @Martijn. Waarom zou je iemand die op vakantie is bellen terwijl je kunt mailen? Jij bent ook niet snugger!

    @Lodewijk. Mss moet jij het artikel eens lezen waaronder je reageert. Je reacties worden gelezen in de context van het artikel erboven.

  18. Harry Dekker

    Coolblue heeft inmiddels eigen bezorgdienst, eigen dienst om smartphones te repareren en voel aan dat de volgende eigen dienst een PR-bureau is.

  19. Bert Quist

    ‘In mijn ogen mag ik elk mens, dus ook een journalist, aanspreken op de toon van de muziek én dienen we altijd antwoord te geven’, schrijft Coolblues woordvoerder Jos (van Coopr PR) hierboven.
    Maar in zijn mail aan mij schrijft hij: ‘hierbij eindigt het contact’.
    Bijzonder: Coolblues woordvoerder vindt dat hij journalisten op de toon mag aanspreken, maar als een journalist dat andersom ook doet, beëindigt ie het contact.

    Over muziek gesproken: daarnaar heb ik langdurig moeten luisteren voordat iemand bij Coopr de telefoon opnam. Pas daarna hoorde ik dat ik inderdaad met Coopr belde, misschien goed om dat aan het begin te vermelden.
    De bijdehante medewerkster liet vervolgens aan alles merken dat ze totaal niet zat te wachten op vragen van journalisten. Had ze iets gezegd over extra drukte vanwege over een zieke collega, dan had ik daar uiteraard begrip voor gehad. Nu was ze zelfs te beroerd om mijn mailadres op te schrijven: ‘Nee, stuur mij even een mailtje!’.

    Verdere details zal ik jullie besparen, maar om antwoord op de laatste zin van het artikel te geven: helaas, er is geen bevredigend antwoord gekomen: https://twitter.com/Consumentenbert/status/1025030886767636483
    Er is op één vraag een half antwoord gekomen, dat ook nog eens foutief bleek.

    Wat Harry Dekker zegt: Coolblue kan beter z.s.m. een eigen PR-bureau beginnen…

  20. J. De Hoop

    15.40 dat begrijp ik daarom haal ik geen info aan over onderwerp maar slechts over journalisten dat mag toch duidelijk zijn.

  21. mager marc

    Klantvriendelijkheid in de genen. Blablabla. Coolblue heeft een groot personeelsbestand en als je pech hebt krijg je gewoon een medewerker met een ochtendhumeur aan lijn. Zoals bij ieder ander bedrijf.

    Webwinkels zijn leuk en aardig, en vaak zijn medewerkers vriendelijk. Echter als er iets mankeert aan een product dan moet dat over tig schijven, onderneemt iedereen en z’n moeder actief, maar omdat het over al die schijven moet gaan er veel dingen fout en duurt ’t vaak bijzonder lang voordat alles goed geregeld is. Wat dat aangaat werkte de ouderwetse balie een stuk beter.

  22. Rubicon

    Oude adagium; Medium is the message-externe woordvoerder niet verstandig. Afstandelijk en suggestie dat er iets te verbergen is. Jos Govaert bedoelt het goed, heeft niet slecht gehandeld maar moet binnen Cool Blue iemand zoeken/aanstellen die media te woord staat. Kan Coopr nog steeds op achtergrond goed werk doen in training en advies. Amateuristische houding van Cool Blue

  23. Marcel

    Heb ook eens wat gekocht bij Coolbue waar je een bon voor booking.com bij kreeg. Nooit gekregen. Nog een keertje nagebeld maar nooit de bon ontvangen. Slordig bedrijf.

  24. Steinmann

    Héél veel vriendelijkheid bij CB is nep, werkt bij mij i.i.g. averechts!

  25. Walther

    De vraag is wie Bert Quist nu denkt te helpen door zijn persoonlijke frustratie zo schaamteloos te etaleren. In ieder geval heeft de Consument er niets aan, terwijl Quist toch vooral op de bres zou moeten voor de Consument, gezien de aard van zijn werkgever. Met journalistiek heeft dit echt niks te maken. Egotripperij, dat is het.

    Walther

  26. Schutrups

    De klantvriendelijkheid van Coolblue is allemaal gescript… Niks echts of oprechts of spontaans aan, allemaal strak voorbereid en geleid, maar o wee als de klant van het script wil afwijken, dat kunnen de mensen van Coolblue niet aan.

  27. Deadly Viper

    Gaat toch helemaal nergens over dit.

  28. Bob

    Hmm na het lezen van dit artikel lijkt het sterk op een storm in een glas water. Door onduidelijke communicatie in het begin is er aan weerszijde onvrede ontstaan. Waarna beide mannen elkaar duidelijk proberen te maken dat ze ontevreden zijn over de gang van zaken. De enige die de dupe is van dit gekissebis, is Coolblue. Zowel aan Jos als Bert de tip, ga lekker een biertje drinken met elkaar en spreek het uit. En vermoei ons niet met jullie haantjesgedrag.

  29. wapp

    Ik zou precies het zelfde doen, consumentenbond dingen zegt die echt van geen kant kloppen, voorbeeld over de kwaliteit van Canaal digitaal, die volgens consutest beste beeld geeft, toch raar want met 5mbit/s kan je geen beter beeld geven dan 12mbit/s die de kabel/glas/adsl boeren aan de klant leveren.

  30. Jochem

    ‘hierbij eindigt het contact’ is niets meer dan terecht als je met een kleinerende ‘journalist’ van de consumenten-energie-vergelijkings B.V. aan het praten bent. (het bewust kleineren wordt goed duidelijk op twitter
    https://twitter.com/Consumentenbert/status/1024732489158479875)

    De onderzoekjes van de consumentenbond dienen maar één doel: zoveel mogelijk niets wetende consumenten die commerciële vergelijkers & energie collectiviteits funnels induwen. Om weet wat euro’s af te kunnen pakken om de 100en consumentenbond directeuren de 180K+ salaris te kunnen betalen..

    De diensten van de consumentenbond zelf zou je als onderzoeksjournalist eens onder de loep moeten nemen ipv deze onzin, of focus je anders eens op bedrijven ‘zonder winstoogmerk’ hoe bedrijven die titel misbruiken voor subsidies / hoge salarissen, oneerlijke concurrentie / vriendjespolitiek, ed. Daar is meer resultaat te behalen dan te focussen op kortingsbonnetjes =) Succes!

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.