‘Coolblue staat journalisten onbeschoft te woord’

Coolblue staat in ons land bekend als een zeer klantvriendelijke internetwinkel, maar journalisten komen er een stuk bekaaider van af bij het bedrijf. Dat zegt onderzoeksjournalist Bert Quist van de Consumentenbond op Twitter. Quist had een aantal vragen in petto voor Coolblue, maar het bedrijf heeft zijn PR uitbesteed aan een extern bureau, genaamd Coopr. En die zijn volgens hem niet het ideale visitekaartje van Coolblue: op zijn vragen kreeg hij een ronduit onbeschoft antwoord.

Quist had een simpele vraag aan Coolblue. “Waarom zijn cadeaukaarten van Coolblue maar 1 jaar geldig en wat gebeurt er daarna met het tegoed? En wat kun je met de cadeaukaart als Coolblue failliet zou gaan? Via Twitter omdat Coopr en Coolblue-klantenservice vragen niet wilden/konden beantwoorden.

Coopr reageerde buitengewoon hufterig, vindt Quist, al is niet duidelijk wat die reactie precies was. “Onbegrijpelijk dat een bedrijf als Coolblue, zelf bijna over the top klantvriendelijk, z’n woordvoering laat doen door een stel bijdehante en onbeschofte vogels van een extern PR-bureau.

Het lokt een reactie uit van Coopr-oprichter Jos Govaart: “Dag Bert. Volgens mij kreeg je na ruim twee uur keurig antwoord op je vraag. Je mag mij uitleggen wat er nu zo erg was Bert. De collega die mijn taken waar zou nemen werd met spoed opgenomen in t ziekenhuis. Ik spreek af dat ik vanaf mijn vakantieadres via e-mail zaken regel. Jij hebt na ruim twee uur keurig netjes antwoord op je vraag.

Govaart: “Buitenproportionele aanval op een verzoek van mijn collega om je vragen even per email te sturen. Want meer was het niet, Bert.

Ongepast

Quist is niet onder de indruk. “Beste Jos, ik ben best benieuwd wie je hiermee een dienst bewijst. Je zet je (PR?!-)bedrijfje voor schut en je opdrachtgever Coolblue is hier ook niet bij gebaat. Met betrekking tot je zieke collega: hierover repten jullie met geen woord. Nogal ongepast dat je hem/haar hier op twitter ineens als troef inzet. Overigens speelde dat zoals je weet geen enkele rol: er was geen haast bij mijn vragen, je had ze ook na je vakantie of door Coolblue zelf kunnen laten beantwoorden.

Ik heb liever een goed en volledig antwoord dan een half antwoord op slechts 1 vraag, dat vergezeld gaat met onbeschofte communicatie. Is je gespannen reactie wellicht te verklaren uit het feit dat de cadeaukaarten van Coolblue maar één jaar geldig zijn…?”

Revu

Nieuwe Revu-baas Jonathan Ursem stelt dat zijn collegajournalist van de Consumenten niet overdrijft. Hij heeft de mailwisseling ingezien. “Het lijkt erop dat het PR-bureau van Coolblue minder waarde hecht aan tests van de Consumentenbond dan het bedrijf zelf.

Ik heb een mailwisseling gezien waarvan ik denk: nou nou. Misschien dat iemand die lui kan vertellen hoe je een journalist te woord staat?

Het is niet duidelijk of de Consumentenbond inmiddels al een bevredigend antwoord op zijn vragen heeft gekregen van Coolblue.

Foto: Coolblue

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen