‘Arjen Lubach past Ollongren-censuur toe’

Arjen Lubach krijgt op sociale media kritiek omdat hij minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken, de vrouw van zijn baas, Human Factor-producent Irene van den Brekel, de hand boven het hoofd zou houden. Dat is te lezen op Twitter. Lubach had zondag een heel item over nepnieuws en veroordeelde politici die nepnieuws min of meer willen censureren. “Nepnieuws bestaat en dat is super kut, maar als de overheid gaat bepalen wat waar is, krijg je Turkse toestanden.

Politici moeten niet bepalen wat nepnieuws is, vindt Lubach. “Wat is nepnieuws en wat niet? In plaats van dat de pers dat zelf uitzoekt, of de burger zoals dat hoort in een democratie, moet nu de Franse overheid gaan bepalen wat de waarheid. Dat plan van Macron kan dus op de censuurlijst.

Lubach haalde ook politici uit Duitsland en de Europese Unie aan, maar verzweeg Ollongrens rol in deze discussie. De minister stuurde in november een waarschuwende brief naar de Tweede Kamer over Russisch nepnieuws, wat leidde tot veel negatieve reacties.

Critici vonden haar  waarschuwing te vaag en paniekerig, omdat ze helemaal geen voorbeelden kon geven van nepnieuws. Later verweet Thierry Baudet haar er in de talkshow Jinek van ‘gevaarlijk’ bezig te zijn, omdat de politiek zich buiten de nepnieuws-discussie zou moeten houden.

Dat de naam van Ollongren niet eens genoemd werd door Lubach, vinden sommige kijkers vreemd. “In het hilarische censuur-item bij Arjen Lubach ontbrak heel opvallend onze eigen minister Ollongren, die wel heel prominent nepnieuws wil aanpakken. Nu lees ik dat Ollongrens partner de Zondag Met Lubach-producent is! Zondag Met Lubach-zelfcensuur?“, twittert ene Tom.

En ene Egni twittert: “Leuk en lekker gelachen. Wel opvallend dat Arjen angstvallig de censuur van Ollongren niet noemt! Oh wacht, haar echtgenote is producente van Lubach.

Henk twittert: “De echtgenote van Ollongren is producer of zoiets bij Lubach. Tsja, dat zal wel een dempende werking hebben, de tentakels van D66 reiken ver.

Ook onder de YouTube-video van dit item wordt erop gewezen dat Ollongren is getrouwd met de producent van Lubach. En Kees zegt op de GeenStijl-site: “Jammer, maar helaas ook niet gek, dat de fakenews wet van ‘onze’ Zweedse vriendin Ollongren niet wordt besproken. Past namelijk prima in het rijtje Macron, Netz-wet, EUvsDisinfo.

En Voorjaarsmoe zegt op GeenStijl: “Het blijft wringen; Lubach is slechts ‘one handshake’ verwijderd van Ollongren. Conclusie voor de meeste (onwetende) kijkers zou kunnen zijn dat het in ons gezellige landje gelukkig allemaal wel meevalt.

Lees ook: Producent Zondag Met Lubach is vrouw vicepremier (27 oktober)

Foto: KRO-NCRV

30 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Marianne
februari 6, 2018 08:27

Ach die arme Rob. Ben je je nog steeds aan het vervelen?

Gast
Rob
februari 6, 2018 08:19

Erdogan mijn broeder? Die griezel? Ik griezel van bedoelde Turkse toestanden, evenzeer als ik griezel van Trump-toestanden. Echter, de linkse kerk vind spreken over Turkse toestanden erg(racistisch) , als het door rechts uitgesproken wordt. Maar nu even niet, snap je de clou robert? Ik vrees van niet,.Ach, shit happens.

Gast
Robert
februari 5, 2018 19:11

Spreken over ‘Turkse toestanden’ is even racistisch als spreken over ‘Amerikaanse toestanden’: helemaal niet. Dit gaat niet over ras of afkomst, maar over de capriolen van jouw conservatieve broeder Erdogan, sukkeltje Rob

Gast
Rob
februari 5, 2018 18:21

Opvallend, dat hier iemand van ‘Turkse toestanden’spreekt, zonder dat de linkse kerk in de gordijnen klimt: racisme. O wacht, links racisme is
natuurlijk anders bedoeld dan rechts…..

Gast
mijn man henk
januari 30, 2018 13:55

schande en mijn man henk lijdt zij doet daar niks aan en iedereen die op haar heeft gestemt is sguldig aan het lijden van henk, dat is mijn man!

Gast
Momo
januari 30, 2018 13:10

Haar naam had op z’n minst genoemd moeten worden.

Gast
Leon
januari 30, 2018 12:56

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Whose ever bread one eats, his language one speaks. Dit is een goed voorbeeld van het gezegde: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. This proves the adage that he who pays the piper calls the tune

Gast
Gerdien
januari 30, 2018 10:57

Wat fijn dat Loop om 10:12 meteen illustreert wat ik bedoel. Van die dingen dus.

Gast
Loop
januari 30, 2018 10:12

Ruslan is de Nemsis om het volk te onderdrukken en een Groot Europa erdoorheen te jassen. In Nederland wordt er harder tegen haatzaaien opgetreden van 1 naar 2 jaar cel en er wordt opgetreden tegen fake news. Haatzaaien kan niet door gelovigen en geschriften als de bijbel gebeuren. De censuur is Europees aangestuurd. Ook worden Merkel en Rutte allebei door een Syriër bedankt, hoe origineel, voor de ‘open armen’, Rutte via briefpost door een Syriër en Merkel op een congres door een met lollies overgehaald kind. Kees Berghuis zette er nog wel een blanke, werkloze 50’er als briefschrijfster tussen om Rutte niet helemaal als directeur Vluchtelingenwerk Nederland neer te zetten. Madeleine de Cock Buning is overigens een vriendin van Ollongren.

Gast
Gerdien
januari 30, 2018 09:50

Wat me het meest verbaast zijn de trollen die alleen maar tv kijken om vermeende complotten en andere vermeende misstanden te ontdekken en daar dan over gaan twitteren. En dat wordt dan nog serieus genomen ook als zijnde ‘de sociale media’. Terwijl het niet meer is dan een handvol sneue tiepjes die voortdurend bewijs zoeken dat zij worden achtergesteld en gediscrimineerd danwel dat anderen worden bevoordeeld. En, oja, niet te vergeten: dat we eigenlijk worden geregeerd door de werelddictatuur die Bilderberg heet.

Gast
PuffyP
januari 30, 2018 07:46

Eens met David. Lubach heeft Ollongren al stevig aangepakt in het vorige seizoen. Vrij uitgebreid ook vond ik. En in principe behandelt hij de meeste onderwerpen maar één keer. Als Europa niet met een soort absurd ‘Ministerie van de waarheid’ was gekomen was hij ook niet nu alweer op het onderwerp nepnieuws teruggekomen.

Gast
MK
januari 29, 2018 23:55

Het is inderdaad raar om de aanhoudende ophef over nepnieuws te behandelen en dan niet één keer de naam van nepnieuwsroeptoeter Ollongren te noemen.

Zondag met Lubach zou normaliter ook al lang aandacht hebben besteed aan de klucht rondom “de grijze campagne”. De totaal mislukte anti-radicaliseringscampagne van de gemeente Amsterdam waar Nikki Sterkenburg over schreef. Geldverspilling, vriendjespolitiek, hypocrisie, totale f**k-ups… het is echt een ideaal onderwerp voor Zondag met Lubach.

Maar ja, Janine “Zomergasten-interview” Abbring is eindredacteur van Zondag met Lubach…

Gast
aammehoela
januari 29, 2018 23:22

B, veel te kort door de bocht. Er werd duidelijk bij gezegd dat alhoewel het uit de Russische achtergrond lijkt te komen dat niet wil zeggen dat de Russen zelf er achter zetten. Het zouden bv. net zo goed Amerikanen kunnen zijn om de Russen erin te luizen of ook tieners die uit verveling dit als “geintje’ doen. Dit hoorde ik de radio. Dus b, je geeft zelf ook nep-nieuws af. Je moet het gehele verhaal vertellen en niet de gegevens achter de komma weglaten.

Gast
Henk
januari 29, 2018 19:41

Neem nou de verslaggeving van het NOS journaal over Davos, het was enkel nep nieuws. Niets gehoord over welke gasten daar waren, wat ze bespraken en niets over de (invloed)rijke geschiedenis van het forum.

Gast
b
januari 29, 2018 16:56

Wat opvalt is dat hoe dichter we bij het referendum komen waarin AIVD complete dictatoriale bevoegdheden krijgt er steeds meer nepnieuws wordt gepubliceerd door Telegraaf, AD, NRC, VK, NPO, over de Russen. Nu weer de ddos aanvallen door de Russen, ja de Russen zitten erachter het is dus van belang dat u uw eigen graf graaft en de AIVD toestemming geeft om heel het Nederlandse volk af te luisteren. Pure leugens en propaganda dagelijks nepnieuws in Telegraaf, AD,NRC,VK en NPO. Alles om te indoctrineren naar goed liberaal gebruik. Nepnieuws dus Ollongren, lekker blondje.

Gast
Oldo Stofjas
januari 29, 2018 16:48

Ollongren is vorig seizoen al uitgebreid aan de orde geweest bij Lubach.

Gast
Kaaskijker
januari 29, 2018 16:38

Er wás toch duidelijk kritiek op haar nepnieuws agendering? Ik weet het niet waarom. Sommige personen gaan voor niets minder dan pek en veren of zo.

Gast
Robson
januari 29, 2018 16:28

Het blijven linkse rakkers

Gast
David
januari 29, 2018 16:17

Niet meer serieus te nemen door dit soort zelfcensuur. Ollongren had hoe dan ook genoemd moeten worden als het over nepnieuws gaat…

Gast
123
januari 29, 2018 15:59

Dat kan hij goedmaken, door er in de komende aflevering vol op in te zetten, en vol gas ervoor te gaan. (Iets wat Humberto Tan/RTL destijds niet deed) Dat is en blijft de enige manier om tegenwoordig geloofwaardig te blijven.

Gast
arie de jong
januari 29, 2018 15:46

Deze enge D66 vrouw lacht er overal om. Maak niet uit wat je vraagt of zij lacht. Is het geen zus van Rutte?

Gast
Daan
januari 29, 2018 15:25

Altijd types die op alles zeiken.

Gast
Gerard
januari 29, 2018 15:17

Is niet aan de orde. Ollongren deed er wel een beetje vaag over, maar vorige week bleek dat ze gelijk had. Geen fake nieuws dus.

Gast
ruben
januari 29, 2018 15:15

NEP NIEUWS IN DE KRANT

NEP RESPONS UIT DE KRANT

Bij wie kan ik me melden voor nep respons uit de krant.

Ik moest dure advertenties verkopen voor weggeef prijs VAN 15000 VOOR 2500 EURO.

Mijn baas ging mijn adverteerders nep na bellen.

Gast
SOLANGE
januari 29, 2018 15:08

vreemd type

Gast
Maandag
januari 29, 2018 14:44

De Amsterdamse politiek is blij dat ze vertrokken is naar Den Haag.

Gast
Rop
januari 29, 2018 14:43

En zo zie je maar dat ook de zogenaamd kritische tv-maker ineens niet meer kritisch durft te zijn als het te dicht in de inner-circle komt.
Hoe dan ook het doet wel zwaar afbreuk aan je geloofwaardigheid.

Gast
pieter
januari 29, 2018 14:41

Die Ollongren deugt niet!

Gast
David
januari 29, 2018 14:32

In het vorige seizoen heeft Arjen Lubach Ollongren wel stevig aangepakt n.a.v. de vermeende Russische website, dus ben het niet eens met dit artikel.

Gast
De schuld van Vladimir Poetin
januari 29, 2018 14:30

Ja Lubach daar ga je. Dat terwijl Ollongren een vreselijk achterbaks geniepig trutje is.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen