Paul de Leeuw pakt zilver met kerstshow


De kijkcijfers van dinsdag 26 december 2017 (SKO)

De nieuwe kerstshow De Leeuw Tuigt Af van Paul de Leeuw is geen kijkcijferhit. Er keken dinsdagavond, op tweede kerstdag, 796.000 mensen (15 procent) naar de uitzending op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Leeuw Tuigt Af volgde op de theatervoorstelling Tegenwind van Lenette van Dongen. De registratie van die voorstelling was met 680.000 kijkers (12 procent) ook geen kijkcijferhit. Beide uitzendingen moesten één concurrent voor laten gaan.

NPO 2 had met De Slimste Mens – bijna 1,1 miljoen kijkers (20 procent) – de winnaar op prime time in huis. Aansluitend deed ook Het Succes van de Kringloopwinkel het goed met 846.000 kijkers (15 procent).

Het brons op prime time was RTL 4 met 790.000 kijkers (14 procent) voor Pak Van Mijn Hart. SBS 6 volgde vlak daarna met Home Alone 2, goed voor een score van 759.000 kijkers (15 procent).

Verder was vooral RTL 7 in trek, dat deze kerst opvallend goed heeft gescoord met die Die Hard-serie. Ook het vierde deel deed met 549.000 kijkers (10 procent) goede zaken.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met First Dates: 259.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Angels Sing: 222.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met De Bachelor: 185.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Oorlogswinter: 180.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Gremlins: 131.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), GTST (968.000), Half Acht Nieuws (837.000), Top 2000 a gogo (627.000), Binnenstebuiten (602.000), 100 Jaar Sonneveld (441.000) en RTL Boulevard (434.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Shownieuws (1,1 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen), Nationale Wetenschapsquiz (532.000), TV Monument Youp van ’t Hek (502.000) en Vier Gangen (492.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 13 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 13 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.299.000
02. Shownieuws (SBS6) 1.146.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.093.000
04. Hart van Nederland (SBS6) 1.069.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 968.000


06. Schaatsen Okt 5 KM heren (NPO1) 925.000
07. Succes van de Kringloopwinkel (NPO2) 846.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 837.000
09. De Leeuw Tuigt Af (NPO1) 796.000
10. Pak van mijn hart (RTL4) 790.000


11. Home Alone 2 (SBS6) 759.000
12. Tegenwind Lenette van Dongen (NPO1) 680.000
13. Schaatsen Okt 1000m dames (NPO1) 673.000
14. Top 2000 a gogo (NPO3) 627.000
15. Binnenstebuiten (NPO2) 602.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 12.9%
2. SBS6 / 12.9%
3. NPO2 / 12.9%
4. RTL4 / 12.5%
5. RTL7 / 7.9%


6. NPO3 / 6.2%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL8 / 2.9%
9. Vero / 2.1%
10. RTL5 / 2.0%


11. Ziggo / 1.2%
12. N.geog / 1.1%
13. Discov / 0.9%
14. BBCFirst / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,0%
2. RTL Nederland 25,3%
3. SBS Groep 19,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: BNNVARA, Olivier Thijssen

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen