Telegraaf wil niet dat NOS lange artikelen publiceert

Paul Jansen, hoofdredacteur van De Telegraaf, wil niet dat de NOS lange artikelen – zogeheten ‘longreads’ – publiceert op zijn website. Dat heeft hij gezegd in Dit Is De Dag op NPO Radio 1. Jansen vindt NOS.nl in het algemeen en de longreads op die nieuwssite in het bijzonder, valse concurrentie voor zijn eigen Telegraaf.nl. “Dagbladuitgevers proberen hun toekomst veilig te stellen door online te gaan en je komt daar een grote concurrent tegen: de site NOS.nl“, zegt hij.

De Telegraaf-baas ergert zich aan NOS.nl. “Het is een prachtige site, die niet beeld- maar woordgedreven is, dus vooral een concurrent van NU.nl, AD.nl en Telegraaf.nl. Het is totaal valse concurrentie wat mij betreft.

Jansen wil de NOS helemaal niet tegenkomen als concurrent. “Waar er vroeger duidelijk een scheiding was tussen de publieke omroep en dagblad-uitgevers, zie je dat er met dalende oplages en kijkcijfers iedereen op zoek gaat naar nieuwe platformen. We gaan allemaal online en daar treffen we elkaar.

Mijn zorg is dat je oneerlijke concurrentie krijgt op het moment dat commerciële bedrijven als De Telegraaf of RTL het in het digitale domein moeten opnemen tegen partijen die met belastinggeld worden gecommuniceerd. Ik vraag me af welke publieke taak de NPO denkt te vervullen op het internet wat de markt niet zelf kan.”

Vooral aan longreads op de NOS-site hekelt Jansen zich. “De NOS maakt ook longreads. Dat is natuurlijk bizar. Er zijn gewoon dagbladuitgevers die dat prima kunnen doen, dus welke publieke taak dient dat?

Naast de aandacht om de nieuwsconsument is het Jansen ook te doen om advertentie-inkomsten. “De advertentie-inkomsten verdwijnen in toenemende mate naar het buitenland, zoals Google en Facebook, ook waar John de Mol het onlangs over had. Dat is één probleem. Over wat overblijft concurreren we met elkaar.

Reactie NOS

Hoofdredacteur Marcel Gelauff van de NOS vindt het verwijt van Jansen onterecht. “We zijn heel erg actief op internet en dat is heel goed. Dat moet ook vooral. Ik ben niet verbaasd over het commentaar van Paul, want hij houdt al jaren hetzelfde verhaal. In de Mediawet staat gewoon dat de NOS nieuws moet maken, dus ook online.”

De NOS kan De Telegraaf niet redden, aldus Gelauff. “Het is een grote misvatting dat als wij het anders zouden doen, dat dan de private journalistiek gered zou zijn. De Ster verdient jaarlijks 5 à 10 miljoen euro online. Google en Facebook halen uit de Nederlandse markt ongeveer 1 miljard euro. De voortdurende suggestie die jij doet dat we onnoemelijk veel geld uit de markt halen, klopt niet.”

Gelauff staat ook achter het gebruik van tekst op NOS.nl. “Natuurlijk gebruiken we de tekst. Video is de basis van wat we doen en daarnaast experimenteren we met van alles. Dat hoort bij innovatie en naar de toekomst kijken. Van die enkele longreads die wij maken, is dat de oorzaak dat de private journalistiek het zo lastig heeft? Dat lijkt me erg ver gaan.”

De discussie kunt u terugkijken op de website van NPO Radio 1 (link).

Foto: NPO

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen