PwC: ‘Daling tv-reclamebestedingen van tijdelijke aard’

NPO, RTL, SBS en de andere tv-zenders kunnen toch weer rekenen op stijgende advertentie-inkomsten. De recente snelle daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard. Dat is de verwachting van het accountants- en advieskantoor PwC, is te lezen in zijn jaarlijkse vooruitblik voor de mediasector. Anders dan bij de gedrukte media wordt de televisie in staat geacht om het tij van dalende inkomsten te keren. Maar dit jaar zit de tv nog in een flinke daling.

Volgens PwC dalen de inkomsten van tv-reclame dit jaar van 970 miljoen euro naar maximaal 920 miljoen euro. Het is de eerste keer ooit dat de tv-reclamebestedingen dalen, dus het is een wake-upcall voor de tv-sector, aldus Ennèl van Eeden van PwC. “Er staat 1 miljard euro op het spel alleen al in Nederland.

Tv-zenders kunnen dit ombuigen. Door nieuwe technologie kunnen kijkers naar lineaire televisie in de toekomst gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld krijgen. En de tarieven voor op de individuele kijker toegespitste reclame zijn aanzienlijk hoger.

Ook bij uitgesteld kijken kunnen NPO, RTL en SBS straks gerichtere advertenties vertonen. Daarnaast kan er volgens Van Eeden worden geëxperimenteerd met ‘direct shopping-apps’, waarbij de kijker direct kan bestellen wat hij op tv ziet. “Maar het is voor de omroepbedrijven wel hard werken om dit alles voor elkaar te krijgen.

De tv-omzet beleeft in dit jaar 2017 een flinke dip, maar is in 2021 een halve procent hóger dan vorig jaar, verwacht PwC. Het Financieele Dagblad toont een grafiek waarin dat duidelijk in beeld wordt gebracht.

Overigens merkt PwC wel op dat de tv-reclamebestedingen weliswaar zullen toenemen, maar dat tv-zenders het totale bedrag in de toekomst mogelijk wel moeten delen met tv-aanbieders, die nieuwe technieken voor gerichte reclame mede mogelijk moeten maken.

Foto: YouTube/Jumbo

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen