Geen commerciële tv bij NRC’s beste tv van 2017 tot nu

Geplaatst op za 29 apr 2017 om 10:11

Bij de beste tv van 2017 tot nu toe hoort geen programma van een commerciële zender. Dat vindt tv-recensent Hans Beerekamp van NRC Handelsblad. Beerekamp komt elke twee maanden met een top vijf van de beste programma’s van de afgelopen periode. Zowel in de periode januari-februari als in maart-april behoorden volgens hem alleen publieke programma’s tot de top. Made in Europe was zijn nummer één in de eerste periode, Himmlers hersens heten Heydrich in de tweede.

Zijn top vijf in januari-februari bestond naast Made in Europe uit de programma’s Zondag Met Lubach, TreurTeeVee, Dream School en Wie is de Mol. Dat laatste programma is de favoriet van tv-kijkend Nederland.

Geïnspireerd door het afwisselende en telegenieke landschap van de staat Oregon en puttend uit een lange ervaring, is het zeventiende seizoen van de vossenjacht voor BN’ers het beste tot nu toe”, zei Beerekamp over de tv-hit.

Deze maand bestaat de top vijf uit Himmlers hersens heten Heydrich, Goede Hoop, Panorama Pijbes, Pauw & Jinek: de verkiezingen en Floortje Naar Het Einde Van De Wereld.

Van deze vijf was Pauw & Jinek veruit het meest besproken. “De hoge kijkcijfers bevestigden eens temeer dat kijkers, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, dol zijn op politieke informatie, mits in een lichte en aansprekende vorm.

De top vijfs van januari-februari en maart-april kunt u lezen via de NRC-site.

Foto: VARA








15 Reacties op “Geen commerciële tv bij NRC’s beste tv van 2017 tot nu”


  1. X

    Gaaaaaap.

  2. Boris

    Wie is de Mol gaat dan over de Belgische variant, neem ik aan?

  3. PETER

    DE COM. TV HEEFT OOK GEEN GELD OM TOP KWALITEIT TE LEVEREN

  4. Henk

    Hij vergeet Voor ik het Vergeet..

  5. Tv-kijker

    Floortje met het saaiste programma van het jaar. Waarom kijken mensen hiernaar? Kunnen ze de doorschakelknop niet vinden? Een interviewtje hier en daar op een verafgelegen plek. Wat een overschat programma. Yawn! Wie is de Mol is nog steeds leuk wat mij betreft. Lubach is alleen leuk als hij niet zijn persoonlijke mening geeft over politiek.

  6. A.Zijn

    @Henk Inderdaad! Helemaal Het Einde zou ook niet misstaan.

  7. Bob

    Helemaal het einde is momenteel het beste wat de Nederlandse TV te bieden heeft.
    Helaas hebben tunnelvisionairs van het NRC maar 3 zenders op hun afstandbediening omdat commerciele televisie vies is.
    Als je de column van meneer Beerekamp echter wilt vinden in het zogenaamde kwaliteitskrantje moet je goed zoeken tussen de advertenties.
    Zelden heb ik meer hypocrisie kunnen ontdekken dan bij de politiek correcte kliekjes van NRC en Volkskrant.

  8. Teddy Ruxpingezicht

    Misschien heeft hij geen commerciële tv.

  9. Mediaprak

    Dat SBS net in de lijstjes voorkomt is waarschijnlijk te wijten dat JdM/Talpa deze zender exploiteert om zijn formats te etaleren aan Oostblok zenders (en daarmee zijn ITV bonus veilig stelt). Dat RTL in de rijtjes niet (meer) voorkomt is wel pijnlijk. De zender welke de 1e tien jaar van haar bestaan oppermachtig was (marktaandeel gem. 25 %) zakt verder in. Wil zich graag als Nederlandse zender potitioneren, zie co-producties bij gesprekken met Koning W-A, maar zendt nog steeds uit mete Luxemburgse licentie. Succesvolle producties zijn ‘oud’ (Voice, HGT, H,MMIK) 20:30 shows bove 1 mil zijn uitzondering en GTST haalt de 1.8 allang niet meer. Comm zenders hebben meeste last van Netflix succes. En bovenal is politieke bemoeienis, om PO te dwingen tot amusement met inhoud, het succes van de NPO (Mindfuck, WIDM, de Kwis én Jinek/Pauw).

  10. ad

    Begrijpelijk dan alleen NPO1, 2 en 3. Man kan ook niet verder tellen…..

  11. logisch

    Tja de bagger van de RTL/SBS zenders kunnen eenvoudig niet in aanmerking komen. Slechte programma’s, presentatoren en producenten die met niks denken geld te verdienen maar langzaam zullen afglijden naar nikszeggende rommel.

    De NPO kan met haar kleine budget geweldige programma’s neerzetten die voor de nadenkende en kwaliteitsbewuste kijker volop waardering oogsten.

    De commerciële zijn aan het einde van hun levensloop . Dat is overigens niet erg want het alternatief is gewoon goed. De NPO weet voor iedere kijker kwaliteit te brengen.

  12. logisch

    @logisch;
    Tja de bagger van de NPO zouden niet in aanmerking mogen komen. Slechte programma’s, presentatoren en producenten die met niks doen, hand ophouden, geld ontvangen en langzaam afglijden naar nikszeggende rommel.

    RTL kan met haar kleine zelf verdienende budget geweldige programma’s neerzetten die van de hoog en laag opgeleide zelfbewuste kijker volop waardering oogsten.

    De publieke omroep is aan het einde van hun levensloop. Dat is overigens niet erg want het alternatief is gewoon goed. Het commerciële RTL weet voor iedere kijker ontspanning en kwaliteit te brengen.

    Tja wat een nachtje slapen “zonder” Oranje bitter al niet met je doet.

  13. logisch

    @logisch;
    Tja de bagger van de RTL/SBS zenders kunnen eenvoudig niet in aanmerking komen. Slechte programma’s, presentatoren en producenten die met niks denken geld te verdienen maar langzaam zullen afglijden naar nikszeggende rommel.

    De NPO kan met haar kleine budget geweldige programma’s neerzetten die voor de nadenkende en kwaliteitsbewuste kijker volop waardering oogsten.

    De commerciële zijn aan het einde van hun levensloop . Dat is overigens niet erg want het alternatief is gewoon goed. De NPO weet voor iedere kijker kwaliteit te brengen.

  14. Wolf

    @ 7.50 uur Wat ben jij toch een zuurlinkse gillende verliezer. npo zal het straks TOCH met 600 miljoen minder moeten doen .En dat is nog maar het begin. WEN ER maar aan.

  15. Esffan

    Wat een gezeur hier

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.