YouTube-trio StukTV uit kritiek op John de Mol

De YouTube-jongens Giel, Thomas en Stefan, die samen het videokanaal StukTV beheren en recentelijk een deal sloten met RTL, vinden mediatycoon John de Mol ouderwets. Dat laten ze blijken in het AD. Nog deze week riep De Mol dat hij geen Netflix kijkt en dat hij niet verwacht het einde van lineaire televisie nog mee te maken. Maar daar denken de YouTube-jongens heel anders over. “De oude tv-bazen namen ons lang niet serieus. Ze snappen ons succes niet“, zegt Thomas.

De Mol is daar één van. “John de Mol gelooft wel dat ‘on demand’ de toekomst is, maar doet er nog steeds niets mee. In zijn programma’s zien we ook nog steeds dezelfde presentatoren.

Thomas kijkt een beetje neer op het ouderwetse medium televisie. “De tv-wereld is jaloers op ons. Wij zien het exact aantal views voor onze video’s. Maar zij meten de kijkcijfers nog met kastjes die bij een paar honderd mensen in huis staan. Echt belachelijk ouderwets.

Ik denk dat ze schrikken als ze zien hoeveel mensen daadwerkelijk nog tv kijken. Dat kan een fiasco zijn voor commerciële televisie.

Eén van die commerciële tv-zenders is RTL, die de YouTube-jongens in februari een tweejarig contract gaf. Ze gaan onder meer een programma maken dat ook op RTL 5 zal worden uitgezonden. “Misschien kunnen we zo ook de wat oudere doelgroep bereiken en ons publiek verbreden.

Wij zien dit niet als een stap terug. Het is ook niet zo dat we nu ineens minder vrijheid hebben en naar RTL moeten luisteren. Ik denk dat RTL juist ook van óns kan leren.

Het AD-interview met StukTV kunt u lezen via Blendle.

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen