Finaleshow Voice Kids terug boven 2 miljoen-grens
De kijkcijfers van vrijdag 1 april 2016 (SKO)
De finale van het vijfde seizoen van The Voice Kids trok vrijdagavond bijna 2,3 miljoen kijkers naar RTL 4. Daarmee behaalde de familiezender 34 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De finaleshow van The Voice Kids doet het een stuk beter dan vorig jaar, toen de slotshow een laagterecord noteerde. Voor het eerst trok de allerlaatste uitzending van de kindershow minder dan 2 miljoen kijkers: de score bleef toen steken op ruim 1,8 miljoen.
De eerste drie seizoenen van The Voice Kids trokken met de finale wél veel bekijks. De eerste, tweede en derde serie sloten af met respectievelijk 2,8 miljoen, 2,8 miljoen en 2,3 miljoen kijkers.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor de zingende kinderen op RTL 4. De dramaserie Witse was goed voor 1,3 miljoen kijkers (19 procent) en Bed en Breakfast kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (20 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Twee voor twaalf met 783.000 kijkers (12 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 506.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Hokjesman met 437.000 kijkers (6 procent) op NPO 2.
SBS 6 moest genoegen nemen met 390.000 kijkers (6 procent) voor de seizoensfinale van Lekker Nederlands en 434.000 kijkers (7 procent) voor die van Bijdehandjes.
Op RTL 7 wist Voetbal Inside 401.000 kijkers (6 procent) te vermaken.
Vooravond en late avond
De nieuwsprogramma’s Achtuurjournaal, Half Acht Nieuws en Hart van Nederland trokken respectievelijk 1,9 miljoen, 1,1 miljoen en 900.000 kijkers. RTL Boulevard en Shownieuws kwamen uit op 837.000 en 641.000 kijkers.
De talkshow top drie bestaat uit RTL Late Night (1,4 miljoen) De Wereld Draait Door (1,3 miljoen) en Pauw (636.000).
De andere meest bekeken titels in de vooravond en op de late avond waren GTST (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (837.000), EenVandaag (761.000) en Editie NL (691.000). Utopia trok 445.000 kijkers.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver (21 procent) en SBS 6 brons (8 procent).
Top 15 01. The Voice Kids (RTL4) 2.266.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.947.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.559.000 04. RTL Late Night (RTL4) 1.424.000 05. Bed en Breakfast (NPO1) 1.392.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. RTL4 / 28.1% 2. NPO1 / 20.5% 3. SBS6 / 7.9% 4. NPO2 / 6.8% 5. NET5 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. RTL Nederland 37,0% 2. Publieke Omroep 29,3% 3. SBS Groep 15,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |