Oranje en Miljoenenjacht domineren op prime time
De kijkcijfers van zondag 9 september 2018 (SKO)
De eerste Nations League-wedstrijd van het Nederlands elftal, tegen Frankrijk, hield zondagavond ruim 2,2 miljoen kijkers (37 procent) aan de buis gekluisterd op NPO 1. Daarmee was het duel, dat Oranje verloor met 2-1, de grote winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oranje domineerde prime time samen met Postcode Loterij: Miljoenenjacht op RTL 4. De spelshow van Linda de Mol zette een uitstekende 1,6 miljoen kijkers (27 procent) neer.
Direct na Miljoenenjacht hield Linda de Mol ruim de helft van de kijkers vast met haar komedieserie Familie Kruys. Daar keken 902.000 mensen (15 procent) naar.
De nummer drie op prime time, NPO 3, volgt op afstand. Die scoorde met de derde aflevering van Ik Weet Wie Je Bent 485.000 kijkers (7 procent). De eerste twee afleveringen scoorden nog 985.000 kijkers (17 procent) en 832.000 kijkers (13 procent).
Eerder op de avond stond NPO 3 in de belangstelling vanwege het interview met Lili en Howick in het NOS Jeugdjournaal. Daar keken om zeven uur 330.000 mensen (9 procent) naar.
Verder keken op prime time de meeste mensen naar SBS 6. Paleis voor een Prikkie noteerde 444.000 kijkers (7 procent) en Undercover in Nederland scoorde aansluitend 409.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met 2Doc: 274.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 240.000 kijkers,
- Net5 scoorde met The Color Purple: 182.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Legend of Zorro: 169.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Incredible Hulk: 131.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 118.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1,4 miljoen), Studio Sport (923.000), Half Acht Nieuws (889.000), TV Monument Ria Bremer (498.000), RTL Boulevard (451.000), Jeugdjournaal (330.000) en RTL Woonmagazine (312.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), Hart van Nederland (790.000), Dit Was Het Nieuws (744.000), Shownieuws (548.000) en Nieuwsuur (300.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Frankrijk – Nederland (NPO1) 2.229.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.700.000 03. Miljoenenjacht (RTL4) 1.620.000 04. Voetbal NL VB (NPO1) 1.390.000 05. Voetbal NL NB (NPO1) 1.120.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.5% 2. RTL4 / 17.1% 3. SBS6 / 7.3% 4. NPO3 / 4.8% 5. NPO2 / 4.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,5% 2. RTL Nederland 25,4% 3. Talpa TV 14,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS