‘MAX zes weken lang met branded content op NPO 1’

Geplaatst op Mon 04 Dec 2017 om 12:21

Marianne Zwagerman vindt dat het Commissariaat voor de Media serieus moet gaan kijken naar het programma Jonge Valken dat Omroep MAX de afgelopen zes weken uitzond op NPO 1. Dat heeft de mediakenner vanochtend gezegd in De Ochtend op NPO Radio 1. Jonge Valken is een documentaireserie over het beroemde familiebedrijf Van der Valk. Dat de NPO het ondernemerschap belicht, prijst Zwagerman, maar deze serie was volgens haar gewoon een serie reclamespots.

Zwagerman was erg nieuwsgierig naar de serie en begon deze te bingewatchen. “Ik klaag nog weleens dat de publieke omroep te weinig aandacht besteedt aan ondernemerschap. WNL heeft nog wel een serie over familiebedrijven gaat en nu dus ook deze van Omroep MAX. Dat is leuk, dat ga ik kijken, dacht ik.”

Gaandeweg begon Zwagerman zich steeds meer te verbazen. “Het was ook niet onleuk, maar gaandeweg de serie nam mijn verbazing wel toe omdat ik dacht: vindt het Commissariaat voor de Media hier nog iets van? Het was gewoon een drie uur durende reclamespot voor het Van der Valk-concern.”

De donkere kant van Van der Valk is helemaal niet belicht, vindt Zwagerman. “Ik had juist in augustus een artikel gelezen op Quote – dat was toen ook trending op Blendle – over dat er nogal wat aan de hand is bij Van der Valk. Die vechten elkaar de hut uit voor de rechter, bouwen in elkaars achtertuinen hotels. Er speelt nogal het een en ander. Bij de derde aflevering dacht ik: dan komt het zeker nu.”

De vierde aflevering was helemaal stuitend, stelt ze. “Die ging over kerst en dat was één grote promotiespot voor wat het Van der Valk-concern allemaal doet voor het Ouderenfonds. Dat oude mensen gratis bij Van der Valk mochten eten. Toen dacht ik: dit kán toch niet? Ik zit gewoon bij de publieke omroep naar branded content te kijken!

Branded content bij de NPO is verboden. “Ik begrijp er helemaal niks van. Er was ook geen ophef over op sociale media. Heeft iedereen dit nou gemist of hebben mensen niet gekeken? Wat ik hier dus zo jammer aan vind is de gemiste kans. Het had ook zo leerzaam geweest om ook de andere kant te laten zien over hoe moeilijk het is bij een familiebedrijf.”

Het echte verhaal vind je bij de commerciëlen, aldus Zwagerman. “Als je wil weten hoe het écht gaat bij de familie Van der Valk, dan moet je de Quote lezen. Het echte nieuws staat gewoon in de krant en in tijdschriften, en bij de NPO zitten we gewoon naar een reclamespot te kijken. Ik vind het echt niet kunnen.”

Dit was gewoon brandend content. Dit had bij RTL uitgezonden kunnen worden met een factuur naar de familie Van der Valk. Dat dit kan bij de NPO vind ik heel gek. Ik vind ook echt dat het Commissariaat voor de Media hier onderzoek naar moet doen.”

Foto: Omroep MAX, Jasper van Bladel








12 Reacties op “‘MAX zes weken lang met branded content op NPO 1’”


  1. Imbo

    De reclamepulpvrouw ,in de wangelgangen de bijnaam dikbil, heeft ook weer een mening die kan nog wal raakt.

    WNL staat dagelijks bol van de pulp krant Telegraaf en de verdere lijkbezorgers en weet ik niet allemaal voor ondernemers.

    Niet zo gek want dikbil heeft aandelen in Telegraaf en Talpa en werkt achter de schermen voor PowNet en WNL.

    Het is een arrogant jaloers mens. Wat een kijkcijfers heeft MAX vergeleken met WNL en PowNet.

  2. B

    Keek toch geen mens naar.

  3. Papegaaitje leef je nog.

    B, je het ongelijk. Er keken heel veel mensen naar. En inderdaad het was een grote van der Valk commercial. Gratis voor niets.

  4. Wijskijker

    Niet zo lang geleden was er ook een vergelijkbare serie over het Amstel Hotel. Ook van Max.
    Een weken durende reclamecampagne. Hoe fantastisch ze voor hun gasten zijn en kijk toch eens hoe goed en toegewijd de koks van hun sterrenrestaurant zijn.
    En wat wil het noodlottig toeval? Toen de reeks uitgezonden werd raakte hun restaurant La Rive hun enige ster kwijt.

  5. west

    Ze zijn niet gek hoor bij omroep Max, de uitzending zal heus wel aan de regels van het COM v d MEDIA voldoen , er zijn in het verleden meerde programma`s over bedrijven geweest , dus zolang de regels van het COM v d Media niet is overtreden , is er niets aan de hand !

  6. GW

    Aan de ene kant heeft ze gelijk. Ik vond, de stuk of vier afleveringen die ik gezien heb erg mooi gemaakt. Hartverwarmend zelfs. Ik kom zelf uit een ondernemersfamilie en heb heel erg gelachen over de herkenbaarheid. Vooral dat stukje over de verbouwing waarover in de familie-app duizend-en-een verschillende meningen voorbij komen.

    Tegelijkertijd heb ik ook dat artikel in de Quote gelezen en weet ik dus dat er op de achtergrond het een en ander speelt. Het had de makers gesierd hier een kritische kanttekening over te maken. De dynamiek in familiebedrijven is complex en al het mooiweergepraat over family-unity ten spijt, uit de praktijk blijkt dus een ander beeld naar voren te komen. Nu was het wel heel erg hallelujah allemaal.

    Aan de andere kant heb ik erg veel moeite om iemand als Zwagerman serieus te nemen. Ze preekt over integriteit maar ik hoor haar nooit over de grote geldgraaierij die al jaren aan de gang is bij Powned. De over the top salarissen en papa Castricum in de raad van Toezicht. En waar is de urgentie bij Powned? Oh ja het zoveelste zwaaiende-vuisten-item met Dennis op het Buikslotermeerplein! Oeh, oeh, relevant! Haar gebrek aan kritiek zal wel niets te maken hebben met het feit dat ze Powned opgericht heeft. Heus.

  7. GW

    edit: komt

  8. Rubicon

    @GW. Je hebt een punt. Ze is een nogal selectief als het gaat om Powned en Geenstijl. Af en toe een beetje kritiek maar vooral dicht tegen ze aan blijven schurken. Heeft ook een beetje met angst te maken. Twee punten over haar optreden vanochtend. 1. Over Jonge Valken heeft ze helemaal gelijk. 2. Opmerking over radio; Ze wordt ‘vroeger was alles beter’ oud. Zou haar overigens ook weer eens sieren een rol te pakken in de omroepwereld om eens iets te doen in plaats van te roeptoeteren vanaf de zijlijn. Schrijft nu al weer bijna 10 jaar obligate boekjes en doet lezinkjes en dagjes voorzitten in MKB. Tijd om weer eens met de poten in de modder te gaan staan

  9. Mark Rutte

    Als ik Marianne hoor praten denk ik altijd ..Joost mag t weten..

  10. GW

    @Rubicon: Eens.

    Weet jij eigenlijk waarom ze destijds weggebonjourd is bij TMG? Heb ik destijds niet zo gevolgd en de info op internet hierover is tegenstrijdig.

  11. Rubicon

    @ GW. Zelf denkt ze dat haar ziekte er mee te maken had (interview in Trouw gestaan), Zou niet ok zijn. Zat ook een kift met Sjuul Paradijs. Zijn daarnaast veel roddels maar ga ik hier niet ventileren. Is wel uit een dalletje naar boven gekomen waarvoor respect maar gaat gepaard met enorme geldingsdrang, en eigen gelijk, zonder enige vorm van zelfreflectie. Daardoor net als jij moeite haar serieus te nemen. Komt ook een beetje door haar toon overigens. Hoop dat ze weer eens gaat laten zien hoe het wel moet door de media-business in te gaan

  12. GW

    @Rubicon:

    Thanks voor de info.

    Ja ik mis soms ook de zelfrelativering bij haar. Als je flink uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren en relativeren. Liefst met humor. Wat jij ook zegt; het is de toon die de muziek maakt. En dat constante gehak op de NPO vind ik ook niet geloofwaardig. Ze richtte NPO-omroep Powned op, accepteerde daar een bestuursfunctie en ze schuift continu aan in allerlei NPO radioprogramma’s. Maar oh, oh, wat heeft ze toch een hekel aan de NPO. Right. Als ze morgen een bestuursfunctie aangeboden zou krijgen bij de NPO zou ze dat meteen accepteren.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.