AD-testen afgeslacht in talkshow Eva Jinek

Geplaatst op Tue 05 Dec 2017 om 8:33

Eva Jinek maakte maandag in haar talkshow Jinek gehakt van de haring- en oliebollentest van het AD. Beide testen van de krant liggen al een tijdje onder vuur en Jinek liet twee gedupeerden aan het woord. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. EenVandaag ontmaskerde de Haringtest vorige maand: keurmeester Aad Taal blijkt werkzaam bij haringgroothandel Atlantic en ‘toevallig’ scoren haringboeren die klant zijn van Atlantic gemiddeld een 9,1 en de overige boeren een 5,5.

Ook Jinek vertrouwt het zaakje niet en liet haringverkoper Lon Oosterbroek aan het woord, die kapot is gemaakt door het AD door hem het rapportcijfer 0 te geven. “Met zo’n typering ga je niet via internet nieuwe klanten winnen, want als op Google kom je uit op ‘economisch delict’; dat heeft het AD even bepaald. Laat ik het voorzichtig zeggen: het is journalistieke onzorgvuldigheid. Het heeft er alle schijn van dat hier enorme fouten gemaakt worden.

Zijn advocaat Michaël van Basten Batenburg heeft inmiddels aangifte gedaan van smaad en laster. “De kans dat je in Nederland in wat voor zaak dan ook rotte haring voorgeschoteld krijgt, is al niet bijzonder groot, maar dat de keurmeesters van het AD op een mooie zomerdag in maar liefst 40 zaken rotte haring aantreffen: dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. Het woord ‘rot’ wordt niet steeds gebruikt, maar er worden wel 3’en, 2’en en dus ook een 0 uitgedeeld. De teksten die erachter staan liegen er niet om.

Jinek is het met hem eens: “Dan zou je toch denken dat er duizenden mensen acuut opgenomen moeten worden als ze rotte vis verkopen. Wat zou de reden zijn van het AD om dit soort listige rapporten te verspreiden als ze niet waar zijn?

Van Basten Batenburg: “Ik kan maar één ding bedenken: geld. Die Haringtest verschijnt al 36 jaar en dat is een van de melkkoetjes van het AD. Niet alleen de Haringtest, maar ook de Oliebollentest, de Friettest, de Koffietest. In die edities wordt zwaar geadverteerd, er wordt goed verkocht.

Reactie AD

Vervolgens startte Jinek een fragment in waarin AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis zich verweert op NPO Radio 1. “De testers weten niet wie de bevoorrader is als ze bij zo’n haringwinkel of -kar komen“, beweerde hij.

De NPO Radio 1-presentator van dienst: “Is dat niet een beetje naïef aangezien het om een meneer gaat die al zijn hele leven lang actief is in deze business? Hij zou dan niet weten waar de vis vandaan komt?

Nijenhuis: “Jullie gaan uit van het slechte. Ik ga hier uit van het goede.

Die opmerking leidde tot gelach in de studio van Jinek. Van Baten Bastenburg: “Dat is nou precies wat een journalist niet moet doen. Die moet niet uitgaan van het goede, maar het checken.

Oliebollen

Het AD maakt elk jaar ook weer veel oliebollenbakkers kapot. Bakker Grietje Kooistra kent de reputatie van het AD en besloot haar bollen terug te halen toen er een loopjongen van het AD langskwam. “Er kwam een jongeman die het verschil niet kende tussen een oliebol en een krentenbol. Hij bestelde vijftien krentenbollen: het hoefde niet warm en geen suiker. Hij liep weg en toen dacht ik: het hoeft niet warm en geen suiker? Ik zei tegen mijn man: ‘Verrek, dat is er een van het AD!’

Kooistra rende hem achterna. “Ik ren achter die auto aan, hij zat achter het stuur, ik klop tegen het raam aan en zei: ‘Ben jij van het AD?’ Hij zei: ‘Ja.’ Ik zei: ‘Eruit! Mijn oliebollen eruit!’ Hij deed de auto open en daarin lagen allemaal stapeltjes met oliebollen. Zonder iets er overheen, koud, wie weet hoe lang al in die auto.

De oliebollen worden niet eens goed bewaard, klaagt Kooistra. Ze was blij toen ze haar bollen terug had. “Ik zei: ‘Nu ga je in die auto zitten en moven.‘”

Iedereen mag hem testen, maar die smeerlapperij die zij erachter zetten… Ze maken je helemaal kapot. Niemand weet hoe iemand zich voelt als jouw spul zó afgekraakt wordt. Als wij rommel verkopen, staan we niet 25 jaar lang op hetzelfde plaatsje. Hele familie’s staan er soms wel 30 of 35 jaar.”

Jinek: “Het lijkt me logisch dat op het moment dat je bagger verkoopt, dat je geen klanten meer hebt.”

Foto: KRO-NCRV








22 Reacties op “AD-testen afgeslacht in talkshow Eva Jinek”


  1. Meneer Kaktus

    Het AD is een smerige, corrupte bende met al die testjes van ze. Laatste stuiptrekkingen, over een jaar of 10 bestaat dat vod niet meer.

  2. Gerard

    Ja, ook dit is al jaaaaren Fake News met forse reputatieschade. Wat gaan we er aan doen, OM?

  3. Loes

    Ik kan me zo voorstellen dat de haringen van de haringman in kwestie niet goed zijn.
    Hij ziet er namelijk nogal onverzorgd uit.
    Meestal is dat een teken aan de wand.

  4. Pamela

    Een goede columniste van de AD schreef wel eens over joehoernalisten, helaas werd zij ontslagen. Hoe denkt de redactie van de krant daar nu over? Daarna is het tussen veel lezers en het AD niet meer goedgekomen.

  5. Annoniemus

    AD is een smeerlapperij krant met vunzige mensen die voor hun werken !!!!!
    Ik zeg ……………..massaal opzeggen die krant mensen .

  6. Wollter

    AD heeft gelijk.

  7. Gerdien

    Eindelijk. De testen van het AD zijn amusement en geen serieus warenonderzoek. Met groot gemak worden op een lollige manier zaken de grond in geboord zonder stil te staan bij de gevolgen voor de ondernemers en zonder verantwoording te hoeven afleggen aan wie dan ook. Het oordeel is vaak een kwestie van smaak en zoals iedereen weet: smaken verschillen. Regelmatig wordt er door de testpanels beweerd dat oliebollen of haring niet zouden mogen worden verkocht maar bij mijn weten is nog nooit -wat dan zou moeten gebeuren- de NVWA ingeschakeld.

  8. Margot

    Het AD sloeg ook al volledig de plank mis met “treitervlogger’ Ismael Ilgun en ‘ hoofddoek’ Hanina Ajarai

  9. Rudolfo

    Jinek komt na een paar weken ook nog eens met dit onderwerp. Zucht.

  10. Bep

    @Margot…. klopt helemaal! En nu dit erbij, nee voor mij is het AD verworden tot een ranzig dagblad.Niet serieus te nemen.

  11. Humus

    Alles wat uit de randstad komt moet je niet zo serieus nemen…

  12. Jan Ackerman

    Raar nu pas bekend? Weet nog dat Bas van Stapelberg dit 4 jaar terug al in de publiciteit bracht.

  13. ruubje

    is dit NEP nieuws
    ik denk meer NEP RESPONS.
    Mijn baas had geen abonnement bij de krant,
    had de krant wel hoog zitten
    nu hij weg is bij de krant, neemt hij geen abonnement.

    hypocriet.

  14. De Leukste Thuis

    Het AD… nog niet eens geschikt om haringen in te pakken…

  15. Mario

    Haring bah.

  16. Robin Martens Lover

    Weet je waarom er altijd een oliebollen kraam in Rotterdam wint? omdat de redactie van het AD in Rotterdam zit en dan heb je warme oliebollen.
    stel je neemt ze mee uit lutjebroek, ja dan zijn die automatisch niet lekker als je thuis bent .

  17. Niek

    Hier hoor je Angela de Jong niet over….

  18. darius

    Een aantal jaren geleden dronken wij eens een cappucino bij een zaak in Rotterdam centrum. De koffie was absoluut niet lekker, niet qua smaak en was nauwelijks op temperatuur. Nou dat tref ik wel vaker. Dat kan, en voortaan drink je het daar niet meer. Echter tot onze verbazing kwam deze zaak een maand later in de AD test als beste Rotterdamse zaak uit de test!

  19. robb

    De winnaars zitten altijd in de regio rotterdam .

  20. Joram

    Ik werk als marketeer bij een mkb-bedrijf. Onlangs een gesprek gehad met een accountmanager van het AD. Toen werd mij duidelijk gemaakt hoeveel er mogelijk is op het gebied van adverteren dmv branded-content. Sindsdien ben ik er meer op gaan letten. Het AD staat bomvol met branded content. Heeft niks meer met journalistiek te maken. Bedrijven betalen ervoor.

  21. Joke Bruis

    @Joram
    De commerciële zenders bestaan ervan. Elk programma op de commerciële zenders bestaat uit branded content. Als je het eenmaal doorhebt, zie je pas hoe erg die zenders zijn. Want het leeft bij de leugen dat de gemiddelde kijker dat niet doorheeft. En denkt dat het leuke neutrale objectieve programma’s zijn.

  22. Marette

    Klopt

    Neem nou GTST, met de Lidl, met die WE campagne van een tijdje terug, de kilo’s chips die keer op keer in beeld kwamen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.